Szkoła - segregacje - nierówności
Rozprawa habilitacyjna z pogranicza pedagogiki i socjologii.
Główne pytanie badawcze tej pracy dotyczy związku między poziomem segregacji społecznych w oświacie a nasileniem nierówności edukacyjnych. Procesy segregacji są istotnym mechanizmem społecznego konstruowania nierówności edukacyjnych - oto kluczowa hipoteza ukierunkowująca to studium empiryczne.
W analizach uwaga zostanie skoncentrowana na z założenia powszechnym i jednolitym segmencie oświaty, czyli szkołach podstawowych i gimnazjach. Przedmiotem specjalnej troski poznawczej będzie gimnazjum - efekt reformy ustroju szkolnego roku 1999.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-1814-3
- ISBN druku: 978-83-235-0434-4
- Liczba stron: 312
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie – pojęciowe i teoretyczne ramy analiz 9 Podstawowe pojęcia i ich teoretyczny kontekst 10 Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna a nierówności społeczne w edukacji 10 Pojęcia nierówności edukacyjnych i segregacji społecznych w oświacie 14 Najważniejsze teorie nierówności edukacyjnych 23 Podejście biologiczne – dziedziczenie genetyczne jako mechanizm wyjaśniający nierówności edukacyjne 23 Podejście socjologiczne – procesy społeczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych 39 Podejście psychologiczne – procesy psychiczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych 46 Wykorzystane zbiory danych 48 Rozdział 1. Poziom nierówności edukacyjnych w polskiej oświacie 53 Pytania wstępne, czyli kontekst analizy nierówności edukacyjnych w Polsce 55 Rozwarstwienie ekonomiczne społeczeństwa polskiego 55 Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna 60 Poziom upowszechnienia edukacji w Polsce 60 Wykształcenie jako czynnik alokacji w strukturze społecznej 66 Nierówności edukacyjne w Polsce 68 Nierówności edukacyjne związane z SES rodziców ucznia 69 Nierówności edukacyjne powiązane z lokalizacją szkoły 82 Rozdział 2. Poziom segregacji społecznych w polskiej oświacie 97 Segregacje społeczne w oświacie ze względu na SES 98 Segregacje społeczne ze względu na SES w szkole podstawowej 98 Segregacje społeczne ze względu na SES w gimnazjach 99 Segregacje społeczne ze względu na SES w perspektywie porównawczej 113 Segregacje społeczne w gimnazjum ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne uczniów 123 Segregacje społeczne ze względu na uprzednie osiągnięcia w ujęciu dynamicznym 125 Nasilenie i uwarunkowania segregacji wewnątrzszkolnych w gimnazjach 136 Rozdział 3. Poziom segregacji społecznych w systemach oświatowych a nasilenie nierówności edukacyjnych 146 Poziom segregacji społecznych w systemach oświaty a nasilenie nierówności edukacyjnych 147 Makrospołeczne korelaty poziomu segregacji SES i nasilenia nierówności edukacyjnych 149 Rozdział 4. Efekt rówieśników 173 Teoretyczne ramy analizy efektu rówieśników 176 Szkolne ramy powstawania efektu rówieśników 177 Mechanizmy powstawania efektu rówieśników 178 Efekt rówieśników jako artefakt 179 Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na SES rodziny pochodzenia ucznia 183 Efekt rówieśników w edukacji początkowej 184 Efekt rówieśników w klasie piątej szkoły podstawowej 188 Efekt rówieśników w VIII klasie dawnej szkoły podstawowej 191 Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na uprzednie osiągnięcia ucznia 204 Rozdział 5. Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych 220 Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w gimnazjum 221 Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w klasie VIII dawnej szkoły podstawowej – studium przypadku 230 Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne w świetle wyników egzaminów zewnętrznych 236 Rozdział 6. Quasi-rynek szkół publicznych, segregacje społeczne i nierówności edukacyjne 252 Koncepcja i konsekwencje polityki rynkowej w oświacie publicznej 253 Swoboda wyboru szkoły przez rodziców 254 System informacji o jakości szkół 260 Finansowanie szkół zgodnie z zasadą „pieniądze podążają za uczniem” 262 Rywalizacja między szkołami i poprawa jakości kształcenia 264 Narastająca segregacja społeczna 267 Skutki polityki rynkowej na poziomie lokalnym – studium przypadku 270 Kwidzyński rynek oświatowy 271 Wykorzystywanie przez rodziców prawa do wyboru szkoły 277 Zapaść i likwidacja szkół 278 Dynamika segregacji społecznych w oświacie 280 Dynamika nierówności edukacyjnej 283 Poprawa jakości kształcenia 286 Podsumowanie 287 Dodatek metodologiczny – wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej 289 Bibliografia 304