Sztuka argumentacji Słownik terminologiczny
Pierwsze kompleksowe opracowanie problemów argumentacji z punktu widzenia logiki, retoryki, językoznawstwa i psychologii. Nie tylko dla studentów, wykładowców, nauczycieli, filozofów, dziennikarzy, prawników, polityków, duchownych, przedstawicieli reklamy czy marketingu, ale przede wszystkim dla wszystkich zainteresowanych: - teorią i praktyką argumentacji; - krytycznym myśleniem, tropieniem błędów logicznych; - zagadnieniami dialogu, dyskusji, debaty; - związkami logiki i retoryki z argumentowaniem; - sposobami przekonywania, perswazji, prowadzenia sporów; - psychologią przekonań. Słownik zawiera 683 hasła objaśniające najważniejsze, związane z teorią argumentacji terminy; liczne wyraziste przykłady; dziesiątki rozpatrywanych schematów argumentacyjnych; przystępne — nawet dla zdeklarowanego humanisty — wprowadzenie w logikę formalną; sentencje i zwroty łacińskie; sugerującą dalsze lektury bibliografię, a także przewodnik i indeks umożliwiające szybkie wyszukiwanie informacji.
Krzysztof Szymanek
Urodzony w 1962 roku; matematyk, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Logiki i Metodologii Instytutu Filozofii Uniwersytetu Śląskiego. Laureat I nagrody w konkursie im. Klemensa Szaniawskiego za najlepszą pracę doktorską w dziedzinie nauk filozoficznych i socjologicznych (
Funcje informacji w systemach przekonań) w 1993 roku. Autor m.in. książki
Formalna teoria zmiany przekonań (Katowice 1999). Zajmuje się problematyką kształtowania racjonalnych przekonań i teorią argumentacji, zagadnieniem błędu logicznego, teorią argumentacji, komunikacji językowej i negocjacji, technikami propagandy, pragmatyką logiczną i filozofią języka oraz prawidłom krytycznego myślenia. Prowadzi wykłady i seminaria poświęcone tym zagadnieniom.