Sztuka bycia uczniem i nauczycielem
Pedagogika współbycia podkreśla znaczenie współpracy i życzliwej przestrzeni interpersonalnej, a odwołując się do zasad: osoba przed rzeczą, etyka przed techniką, być przed mieć, miłosierdzie przed sprawiedliwością – nawiązuje do upowszechnianej przez Jana Pawła II cywilizacji miłości. W tejże pedagogice mieści się zarówno sztuka bycia nauczycielem, jak i uczniem oraz sztuka bycia człowiekiem w tych nie tak łatwych czasach.
Wszystkie teksty składające się na niniejszą publikację są, jak mówi jedna z Autorek, opowieścią o wychowaniu; opowieścią o wychowaniu do człowieczeństwa, opowieścią niosącą pierwiastek dobra, nadziei i wiary w człowieka. Tak zresztą można scharakteryzować całą serię „Nauczyciele – Nauczycielom” ukazującą się już dziesięć lat. Jej autorzy, współautorzy i czytelnicy jednogłośnie stwierdzają, że seria pomaga przywrócić prawo takim wartościom, jak odczuwanie, przeżywanie, tworzenie, uspołecznienie, miłość i życie.
Niniejszy tom, będący w pewnym sensie podsumowaniem dziesięciolecia serii „Nauczyciele – Nauczycielom”, stanowi jednocześnie prezentację koncepcji pedagogiki współbycia, której zasadniczym założeniem jest sztuka bycia człowiekiem.
- Kategorie:
- Redakcja: Andrzej Murzyn, Urszula Szuścik, Wiesława Korzeniowska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-382-8
- ISBN druku: 978-83-7308-929-7
- Liczba stron: 308
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Część I. Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” w opinii współautorów i czytelników 9 Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn; Wstęp 9 Kazimierz Denek; Wartości w książkach pedagogicznych serii „Nauczyciele – Nauczycielom” 12 Beata Oelszlaeger; Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” jako inspiracja do kształcenia studentów pedagogiki (kilka refleksji) 24 Antoni Gwizdak; Samowychowanie oraz samorządność jako elementy procesów edukacyjnych w ujęciu autorów serii „Nauczyciele – Nauczycielom” 30 Małgorzata Znaj; Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” jako wypowiedź o przyjaźni i miłości 35 Wiesława Korzeniowska; Tradycja i współczesność w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” 39 Alina Górniok-Naglik; Obecność literatury w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” 45 Ewa Kochanowska; Małe formy literackie i potoczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” 53 Lidia Wollman; Kreatywność jako działanie edukacyjne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” 61 Jadwiga Uchyła-Zroski; Istota muzyki w świecie dziecka a wątki muzyczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” 67 Beata Wojtal; Wątki ludyczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” 73 Bernadeta Niesporek-Szamburska, Helena Synowiec; Wokół Dziecka. Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” w opinii studentek polonistyki 80 Część II. Wokół pedagogiki współbycia 85 Bronisława Dymara; Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Bliżej uczenia się – nauczania kompleksowego i pedagogiki współbycia 85 Urszula Dębska; Dynamizm wartościowania drogą ku pełniejszemu współbyciu 106 Urszula Morszczyńska; Pedagogiczne dylematy aksjologicznej kwalifikacji czynu 115 Maria Z. Pulinowa; O potrzebie formowania się wspólnoty nauczycielskiej 124 Justyna Sikora; Przygotowanie przyszłych nauczycieli do twórczości w pełnieniu ról zawodowych 130 Lucyna Skorecka; Odwaga bycia kreatywnym 136 Jadwiga Szymaniak; O kulturę kontaktów społecznych w szkole 140 Danuta Waloszek; Meandry ochrony dziecka i dzieciństwa 149 Agnieszka Olczak; Aktywność twórcza w przedszkolu szansą odkrywania przez dziecko mechanizmów społecznych 161 Maria Szymańska; Dorośli i dzieci – świat zawarty w rysunkach przedszkolaków (czyli o porozumiewaniu się przez sztukę) 168 Elżbieta Maria Minczakiewicz; „Teatr z łyżki” jako inspiracja pedagogii serca, umysłu i woli dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju 177 Elżbieta Napora; Rysunek jako źródło informacji o szansach i zagrożeniach rozwoju dziecka ze strony środowiska rodzinnego 185 Anetta Soroka-Fedorczuk; Źródła informacji o osobach niepełnosprawnych z perspektywy dzieci w wieku przedszkolnym 198 Urszula Szuścik; Dziecko i nauczyciel w działaniach artystycznych – głosy o plastyce i pięknie 205 Alicja Skibicka; Kto może ukształtować twórczego ucznia? 209 Helena Danel-Bobrzyk; Rola rodziny w kształtowaniu aktywnych postaw dziecka z udziałem muzyki 214 Maciej Kołodziejski; Środowiskowy kontekst rozwoju muzycznego dziecka Implikacje gordonowskie 222 Radosław Tarczoń; Muzyka relaksacyjna w działaniu terapeuty muzycznego – z badań własnych 227 Adam Adamski; Rola tańca i rytmiki dla układu biologicznego człowieka w świetle nowego paradygmatu psychologicznego 237 Małgorzata Bortliczek, Izabela Łuc; Nieoficjalne słownictwo uczniowskie wyrazem twórczej postawy językowej 248 Małgorzata Iwanowicz; Wychowanie językowo-stylistyczne w toku kształcenia polonistycznego na poziomie starszych klas szkoły podstawowej 264 Adriana Adamska; Udział wymiaru ponadempirycznego w procesie wychowawczym 271 Danuta Kocurek; Młodzież w świecie małej ojczyzny – w świetle badań ankietowych 283 Wacław Korzeniowski; Dziecko w świecie cywilizacji technicznej 288 Izabela Gomółka-Walaszek; Różnice progresu rozwojowego bliźniąt 293 Bibliografia (wybór) 301