Sztuka, rzemiosło, przemysł XIX i XX wiek. Zagadnienia konserwatorskie
Na monografię składa się unikalny zbiór wypowiedzi odzwierciedlających nasz dzisiejszy sposób myślenia o ochronie dziedzictwa kulturowego z XIX i XX w. Artykuły umieszczone w tomie nie wyczerpują tej problematyki, są jednak zapisem przemyśleń i doświadczeń przedstawicieli środowiska konserwatorskiego − zarówno pracowników naukowo-badawczych, jak i konserwatorów-restauratorów działających w ramach instytucji państwowych oraz prywatnych pracowni. Zróżnicowane pod względem formy opracowania obejmują bardzo szeroki tematycznie zakres. Wynika to z faktu, iż idea, która przyświecała twórcom książki, nie zakładała ograniczenia zagadnień do przykładowego materiału, techniki czy rodzaju obiektu, lecz skłaniała raczej do dostrzeżenia wspólnych dla omawianego okresu zjawisk. Był to czas, gdy szczególnie intensywnie zachodził proces przemian (od rękodzieła przez manufaktury do masowej produkcji przemysłowej) oraz intensywny rozwój nauk, które nie pozostawały bez wpływu na ówczesną sztukę i rzemiosło. Ogromna liczba patentów, technologii i nowych materiałów, jakie opracowano w XIX i XX w., zrewolucjonizował zarówno codzienne życie społeczeństw, jak i warsztaty twórcze artystów. Innowacje te często wiązały się z obniżeniem jakości materiałów, mimo to znalazły szerokie zastosowanie. Świadczą o tym dzieła sztuki i inne obiekty zgromadzone w archiwach, bibliotekach, muzeach czy zbiorach prywatnych. Duża część spuścizny materialnej owego okresu skazana jest na szybko postępujące procesy destrukcyjne. Zjawisko to, a co za tym idzie, także potrzebę szukania rozwiązań, by mu przeciwdziałać, coraz wyraźniej dostrzegają opiekunowie i konserwatorzy zbiorów. Potwierdza to szeroki odzew, z jakim spotkała się konferencja „Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku – konserwacja i restauracja”, zorganizowana przez Zakład Konserwacji Papieru i Skóry UMK w Toruniu, w dniach od 18 do 19 października 2012 r. Spotkanie to i prezentowane na nim referaty stały się bezpośrednią inspiracją do powstania niniejszej publikacji, rozbudowano ją jednak o dodatkowe artykuły, dobrze wpisujące się w szersze ujęcie tematu.
- Kategorie:
- Redakcja: Elżbieta Jabłońska, Jolanta Czuczko
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3478-7
- ISBN druku: 978-83-231-3478-7
- Liczba stron: 412
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp – Dariusz Markowski / 9 Introduction – Dariusz Markowski / 11 Elżbieta Basiul, Jarosław Rogóż Próba określenia autentyczności obrazu pt. Nicea, przypisywanego J. K. Ajwazowskiemu na podstawie badań techniki, technologii oraz stanu zachowania dzieła malarskiego / 13 Jolanta Czuczko Różnorodność podłoży papierowych: integralna część warsztatu artysty w XIX i XX wieku / 29 Ewa Doleżyńska-Sewerniak Wstępne badania podłoży w malarstwie olejnym Józefa Szermentowskiego (1833−1876) / 45 Anna Dymarek, Tomasz Kozielec Ocena stanu zachowania zbioru fotografii autorstwa Alojzego Czarneckiego z Archiwum Państwowego w Toruniu / 69 Lesia Dzendzeluk, Liubow Loda Metody konserwacji-restauracji oleodruków / 89 Katarzyna Garczewska-Semka Sztambuchy – albumy romantyczne na przykładzie Marii Wodzińskiej i Zofii Ossolińskiej / 97 Nel Jastrzębiowska, Ewelina Bisaga, Dorota Dobrowolska, Mirosław Maciaszczyk Konserwacja waliz w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu / 105 Dorota Jutrzenka-Supryn, Ludmiła Czajkowska-Wagner Henryk Nitschmann – elbląski polonofil. Spuścizna pisarza w zbiorach Biblioteki Elbląskiej – badania techniki wykonania, ocena stanu zachowania i realizacja projektu konserwacji – restauracji zbioru korespondencji i materiałów prasowych / 115 Sławomir A. Kamiński Obrazy kaligraficzne Aleksandra Kobzdeja w świetle prac i badań prowadzonych przy cyklu Pejzaże abstrakcyjne / 131 Joanna Karbowska-Berent, Joanna Jarmiłko, Jolanta Czuczko Bliżej prawdy o foksingu? / 145 Tomasz Kozielec Autochromy – kolorowe fotografie na szkle – zagadnienia technologiczne i konserwatorskie /157 Regina Kozik Obrazy olejne na tekturze. Główne problemy opieki konserwatorskiej nad zbiorem prac studenckich z lat 1851−1960 z Muzeum Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie / 173 Zofia Maniakowska-Jazownik Papier ulotny, papier wartościowy, obraz na papierze – jakość, funkcja, masowość w dziełach sztuki / 183 Dariusz Markowski Sztuka nowoczesna, kogo to obchodzi? / 197 Dorota Okrągła Niezbędny drobiazg. Materiały i techniki stosowane w produkcji wachlarzy oraz problemy związane z ich konserwacją i przechowywaniem / 215 Justyna Olszewska-Świetlik, Katarzyna A. Cybulska, Tomasz Kozielec Zagadnienia techniczne i konserwatorskie na wybranych przykładach współczesnych obrazów na podobraziach tekturowych / 231 Sylwia Popławska, Izabela Zając Nietypowe wykorzystanie technologii XIX-wiecznego albumu na przykładzie artystycznego Zielnika Elizy Orzeszkowej / 257 Małgorzata Pronobis-Gajdzis Obiekty kolekcjonerskie i antykwaryczne w rękach konserwatora zabytków / 267 Halina Rosa Zniszczenia XIX-wiecznych skór garbowanych roślinnie oraz tradycyjne i nowe środki w zabiegach ich stabilizacji / 277 Magdalena Sitkiewicz Analiza wybranych aspektów technologii i techniki malarskiej czterech portretów autorstwa Konrada Krzyżanowskiego z Muzeum Narodowego we Wrocławiu / 295 Dariusz Subocz Prasy do złoceń w zbiorach Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie. Przyczynek do rozważań o wpływie rozwoju technologii na wygląd XIX- i XX-wiecznych opraw książek / 309 Monika Supruniuk Poruszyć przeszłość. Konserwacja i restauracja filmu w okresie jego cyfrowej transformacji / 317 Aleksandra Szalla-Kleemann Program konserwacji i kompleksowego zabezpieczenia unikatowych zbiorów specjalnych i czasopism XIX- i XX-wiecznych ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej w ramach projektu „Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa” / 335 Mirosław Wachowiak Okres symboliczny w twórczości Józefa Pankiewicza – zagadnienia warsztatowe / 353 Magdalena Wiercińska XX-wieczne archiwalia jako obiekty „multitechnologiczne”. Problemy konserwatorskie kilku wybranych jednostek z zasobu Archiwum Akt Nowych w Warszawie / 365 Karolina Witkowska, Jadwiga W. Łukaszewicz XIX-wieczne materiały budowlane i ich wpływ na efektywność działań konserwatorskich /373 Zofia Wyszomirska-Noga Zastosowanie funori w konserwacji sztuki współczesnej, na przykładzie konserwacji obrazu-tapety wykonanego przez Damiena Hirsta / 389 Karolina Zych, Marzenna Ciechańska To, czego Europa zapragnie – czyli bogactwo technik, materiałów i treści w formie eksportowego orientalnego albumu fotograficznego. Wybrane problemy konserwatorskie / 401