Tablica interaktywna w procesie nauczania wczesnoszkolnego
Książka prezentuje szereg atrakcyjnych i aktualnych zagadnień dotyczących współczesnej edukacji. Głównym założeniem było ukazanie sensu i wartości nauczania wczesnoszkolnego wspartego mediami, w tym tablicą interaktywną. W konsekwencji kolejne rozdziały monografii przybliżają zagadnienia związane z interaktywnością, rolą technologii informacyjnej w procesie edukacji wczesnoszkolnej oraz metodyką nauczania w środowisku hipermedialnym. Całość analizowana jest z perspektywy kognitywno-konstruktywistycznej. Publikacja zawiera również omówienie interesujących poznawczo i aplikacyjnie badań empirycznych, poruszających zależność pomiędzy zastosowaniem tablicy interaktywnej a efektywnością procesu nauczania oraz uczenia się, motywacją do pracy, aktywnością uczniów, tempem działania. Poza charakterem naukowym, monografię cechuje także wymiar praktyczny, co czyni ją szczególnie cenną z perspektywy nauczycieli edukacji początkowej. Istotne wskazówki znajdą tu również wykładowcy przedmiotów ogólnokształcących oraz zawodowych, pragnący urozmaicić tradycyjne zajęcia elementami technologii informacyjnej. Zamieszczone materiały wychodzą naprzeciw potrzebom związanym z codzienną pracą pedagogów, edukatorów, studentów kierunków pedagogicznych oraz badaczy zajmujących się problematyką z zakresu nowoczesnych mediów dydaktycznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3541-8
- ISBN druku: 978-83-231-3541-8
- Liczba stron: 222
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 7Rozdział 1 Interaktywność w procesie nauczania / 11 1.1. Prezentacja i interpretacja pojęcia „interaktywność” / 11 1.1.1. Pedagogiczne podejście do definicji / 12 1.1.2. Interaktywność w kontekście mediów dydaktycznych / 15 1.1.3. Potoczne rozumienie terminu przez nauczycieli / 21 1.2. Charakterystyka interaktywnego procesu nauczania / 24 1.2.1. Zasady kształcenia w interaktywnym środowisku dydaktycznym / 24 1.2.2. Interaktywne narzędzia w edukacji / 27 1.2.3. Źródła efektywności interaktywnego procesu kształcenia / 31 1.3. Efektywność dydaktyczna interaktywnych form nauczania / 34 1.3.1 Krótkie wprowadzenie do teorii / 34 1.3.2. Przegląd badań na temat interaktywnych form nauczania / 36Rozdział 2 Technologia informacyjna w edukacji wczesnoszkolnej / 47 2.1. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym / 47 2.2. Specyfika nauczania wczesnoszkolnego / 56 2.3. Rola technologii informacyjnej w edukacji wczesnoszkolnej / 61 2.4. Multimedia w edukacji początkowej / 71 2.4.1. Zalety włączenia technologii do edukacji / 71 2.4.2. Problemy dydaktyczne wynikające z użytkowania technologii / 76Rozdział 3 Interactive White Board w nauczaniu wczesnoszkolnym / 83 3.1. Tablica interaktywna w klasie szkolnej / 83 3.1.1. Praca nauczyciela z tablicą interaktywną / 84 3.1.2. Przygotowanie materiałów dydaktycznych / 90 3.2. Multisensoryczne właściwości a edukacja wczesnoszkolna / 93 3.3. Konstruktywizm i edukacja / 104 3.3.1. Próba wyjaśnienia terminu / 105 3.3.2. Tablica interaktywna w kontekście założeń konstruktywizmu / 109 3.4. Kognitywistyczne aspekty nauczania z tablicą interaktywną / 114Rozdział 4 Interactive White Board w świetle badań empirycznych / 121 4.1. Koncepcja metodologiczna badań / 121 4.1.1. Pierwsze kroki ku procedurze badawczej / 121 4.1.2. Cel, przedmiot i problemy badawcze / 124 4.1.3. Metoda badań oraz narzędzia pomiaru zmiennych / 128 4.1.4. Dobór próby badawczej oraz charakterystyka terenu badań / 133 4.2. Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej spowodowane zastosowaniem tablicy interaktywnej / 135 4.2.1. Tablica interaktywna a wyniki nauczania / 135 4.2.2. Aktywność uczniów na lekcji z tablicą interaktywną / 152 4.2.3. Akceptacja Interactive White Board przez uczniów / 155 4.2.4. Tempo pracy na lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej / 157 4.2.5. Efektywność metody podającej w kontekście nauczania realizowanego przy pomocy tablicy interaktywnej / 160 4.2.6. Praca z tablicą interaktywną a efektywność metody poszukującej / 176Wnioski z badań oraz zalecenia dla nauczycieli / 193 Zakończenie / 201 Bibliografia / 203