Tajemnica ludzkiej nieprawości. Aktualność nauki św. Tomasza z Akwinu o złu moralnym i wadach głównych
Już na samym początku trzeba postawić sobie takie oto pytanie: jak to jest możliwe, że mówimy o złu moralnym, a więc nie tyle o czymś abstrakcyjnym, oderwanym od tego, co dotyczy człowieka, ale właśnie w największym zbliżeniu do niego? Ktoś powie od razu, przecież to oczywiste: świat człowieka jawi się jako świat rozbity, mnożą się pokusy, zasadzki zła, naciski odciągające od dobra, działania przeciwko wolności i godności ludzkiej, cała gama cierpienia i bólu fizycznego i moralnego. Różne były okresy w dziejach ludzkości, w których świadomość zła moralnego, grzechu, wad ludzkich i winy wzrastała lub malała. Jednakże okres ostatni, a zwłaszcza XX wiek, naznaczony dwoma wojnami światowymi wyjaskrawił świadomość zła, za które odpowiedzialny jest konkretny człowiek, nie tylko jakieś nienazwane struktury. Jan Paweł II w swojej adhortacji apostolskiej Reconciliatio et paenitentia z 1984 roku napisze: „Grzech w znaczeniu prawdziwym i właściwym jest zawsze aktem konkretnej osoby, ponieważ jest aktem wolności poszczególnego człowieka, a nie zaś aktem grupy czy wspólnoty. Człowiek ten może być uwarunkowany, przymuszany, przynaglany przez istotne i działające z siłą czynniki zewnętrzne, może również ulegać skłonnościom, wadom, przyzwyczajeniom związanym z jego własnym stanem. W wielu przypadkach owe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mogą w mniejszym lub większym stopniu ograniczać jego wolność, a zatem zmniejszać także odpowiedzialność oraz winę. Jest jednak prawdą wiary, którą potwierdza również nasze doświadczenie i rozum, że osoba ludzka jest wolna". Nie lekceważąc tej prawdy, praca niniejsza jest niczym innym jak właśnie wskazaniem, że zło moralne jest czynem osoby, która przez takie swoje działanie umniejsza siebie, swoje relacje z innymi, a przede wszystkim z Bogiem, który jest fundamentem ludzkiego życia.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2522-8
- Liczba stron: 628
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 19 1. Zło człowieka: kontekst pytań podstawowych / 23 2. Metoda i struktura pracy / 34 Część pierwsza - Człowiek a zło moralne Rozdział I. Natura zła: „niweczenie" (corruptio) dobra przez zło / 47 1. Poszukiwanie przyczyn zła: poziom odniesień metafizycznych / 48 2. Zło w świecie a kontekst prawdy o stworzeniu / 51 3. „Postradanie" formy (carentia formae): braki w postaci zła / 54 4. „Rozdzielenie" (separatio): obecność zła w dobru ludzkiego podmiotu / 59 5. „Nieobecność" (remotio) i „utrata" (privatio) dobra: formy opisu zła / 62 6. „Uszczuplenie" (diminutio) i „obniżenie" (remissio): formy działania zła / 65 7. Człowiek w „oddaleniu": zerwana relacja z Bogiem / 70 8. Zło winy (malum culpae): kontekst treści „postradania" / 78 9. Zło kary (malum poenae) i Boże miłosierdzie / 81 10. Brzydota (turpitudo) jako „postradane" piękno / 89 Rozdział II. Dynamika upadania w zło moralne: perspektywa etyczna / 97 1. Zło moralne jako brak doskonałości i zła „jakość" duszy / 98 2. Kontekst upadania: wada i jej sprzeciw wobec cnoty / 105 3. Kwalifikacja nieprawości złego czynu i postępowania / 113 4. Zło moralne jako negacja celowości ludzkiego czynu / 117 5. Zróżnicowanie zła moralnego: grzechy i ich rodzaje / 120 6. Wzajemny stosunek grzechów i ich „ciężar" / 128 Rozdział III. Genealogia zła moralnego: źródła i przyczyny grzechu / 139 1. Stosunek Boga do grzechu: poszukiwanie odpowiedzialnego / 141 2. Napastliwość złych duchów i próba pokusy / 148 3. Człowiek jako przyczyna zła przez wykroczenie grzechu pierworodnego / 157 a) Skażenie dobra ludzkiej natury / 164 b) Pożądliwość: między „wygnaniem" a „wezwaniem" / 168 c) Zmniejszenie naturalnej zdolności do cnoty (diminutio) / 174 d) Zranienia ludzkiej natury (vulneratio naturae) i utrata umiaru, piękna i porządku / 176 e) Śmierć (mortalitas) i niedomagania cielesne (passibilitas) / 178 f) Zmaza grzechu (macula) / 183 4. Należność kary jako skutek grzechu / 185 Rozdział IV. Człowiek jako podmiot zła moralnego / 189 1. Compositum ludzkie jako siedziba grzechu / 190 2. Przestrzeń i kontekst struktur dla powstawania wypaczeń zła / 193 3. Nieznajomość (ignorantia) i głupota (stultitia) jako przyczyna grzechu / 200 4. Złośliwość (malitia): przyczyna zła moralnego ze strony woli / 205 5. Uczucia jako przyczyna zła moralnego / 214 6. Grzech powszedni i śmiertelny jako sprzeciw wobec Bożego prawa / 222 Rozdział V. Zło moralne w doświadczeniu przebaczenia / 235 1. Chrystus i jego misja: mysterium incarnationis a „usunięcie zła" (remotio mali) / 236 2. „Działanie" cierpienia Chrystusa: zło a krzyż / 240 3. Misterium kuszenia Jezusa: zwycięstwo nad szatanem / 245 4. Usprawiedliwienie grzesznika: odpuszczenie grzechów / 252 5. Wiara i jej moc oczyszczająca: ponowne zwrócenie się do Boga / 256 6. Cnota pokuty i skrucha: odwrócenie się od grzechu / 259 7. Sakramentalne drogi odpuszczenia grzechów / 265 a) Chrzest: ostateczna śmierć dla grzesznego życia / 266 b) Pokuta: ponowna nadzieja odpuszczenia grzechów / 269 c) Eucharystia: spotkanie z oczyszczającą miłością / 271 8. Odpusty jako odpuszczenie kary za grzechy / 273 Rozdział VI. Prakseologia moralna a zło w kontekście codzienności / 277 1. Problem cierpliwości (patientia) nad złem moralnym człowieka / 278 2. Wadliwa ciekawość (curiositas vitiosa) i fascynacja złem drugich / 285 Część druga - Wady główne (vitia capitalia)jako przyczyna zła moralnego w człowieku Rozdział I. Wady główne: ich klasyfikacja i przyporządkowanie / 295 Rozdział II. Pycha (superbia) i próżność (inanis gloria) / 303 A. Pycha (superbia) / 303 1. Ku zrozumieniu różnych obszarów pychy / 304 2. Pycha „matką" wszystkich grzechów: mater omnium peccatorum / 306 3. Rozpoznanie pychy na tle miłości własnej i cnoty pokory / 307 4. Pycha jako grzech szczególny / 313 5. Wpływ pychy na inne grzechy i jej czołowa moc destrukcyjna / 315 6. Dwanaście stopni pychy: Tomaszowe potwierdzenie nauki św. Bernarda / 318 7. Pycha jako zaprzeczenie daru bojaźni: timor excludit superbiae / 325 B. Próżność (inanis gloria) / 328 1. Próżność jako wada cnoty wielkoduszności od strony nadmiaru / 328 2. Odróżnienie próżności jako szczegółowej i głównej / 334 3. Próżność w kontekście zwiedzionej estetyki chwały / 336 4. „Córki" próżności (filiae inanis gloriae) i ich fałszywe obrazy własnej wyższości / 338 5. Formy i kontekst wad próżności: uwagi szczegółowe / 342 6. Nieposłuszeństwo jako grzech próżności i grzech pychy / 348 Rozdział III. Zazdrość (invidia) / 353 1. Zazdrość - smutek z dobra drugich / 353 a) Zazdrość w kontekście poszukiwania przyczyn i mechanizmu działania / 355 b) Zazdrość jako nadmierne pragnienie przywłaszczenia sobie dobra drugiego / 361 2. Zazdrość jako smutek z powodu dobra zbawienia / 367 3. Zazdrość jako wada główna i jej wady pomocnicze: filiae invidiae / 371 4. Nienawiść: „zło dla zła" - ostatni etap zazdrości / 376 Rozdział IV. Lenistwo lub zniechęcenie duchowe (acedia) / 383 1. Zniechęcenie duchowe: wada przeciwstawna radości / 383 2. Uczucie smutku (tristitia) a zniechęcenie duchowe / 392 3. Wady pomocnicze lenistwa: filiae acediae / 398 4. Zniechęcenie duchowe a możliwość wybawienia: środki walki z lenistwem / 404 5. Zniechęcenie - szczegółowy plan środków uzdrawiających / 411 a) Resistentia - moc wytrzymania naporu wady acedii / 411 b) Przyjaźń - rzeczniczka mocy w walce o „nową radość" / 414 c) „Sen i spoczynek", „płacz" i „łzy" - cielesne drogi pomocy / 417 6. Zniechęcenie - między smutkiem a przyjemnością / 421 Rozdział V. Gniew (ira) / 427 1. Oblicza gniewliwości ludzkiej / 436 3. Grzeszność gniewu: gniewanie się jako zamierzenie zła bliźniego / 439 4. Gniew na brata: wyjątkowość grzechu gniewu i jego śmiertelność / 440 5. Gniew jako wada główna: „córki" gniewu / 445 6. Miejsce gniewu: między łagodnością a okrucieństwem / 448 Rozdział VI. Chciwość (avaritia) / 453 1. Chciwość jako immoderatus amor habendi / 454 2. Nienasycenie i nieopanowane upodobanie dóbr jako podstawa chciwości / 459 3. Chciwość a przeciwna jej cnota hojności / 468 4. Chciwość a rozrzutność: rozłączność i zbieżność obu wad / 472 5. Pożyczanie i własny interes w kontekście wady chciwości / 475 6. Wady wspomagające chciwość i jego skutki: filiae avaritiae / 479 Rozdział VII. Łakomstwo (gula) / 485 1. Łakomstwo jako część nieumiarkowania / 486 2. Tomaszowa struktura wypowiedzi o łakomstwie / 491 3. Obżarstwo i pijaństwo jako formy wady łakomstwa / 494 4. Łakomstwo jako wada główna i wady pomocnicze: filiae gulae / 500 5. Zmysł smaku i dotyku w kontekście wady łakomstwa / 503 6. Łakomstwo jako brak wstrzemięźliwości. Ku wstrzemięźliwości doskonałej / 507 7. Grzech łakomstwa a nakaz uświęcenia dnia świętego / 512 Rozdział VIII. Nieczystość (luxuria) / 519 1. Rozpusta jako „naczelna gałąź nieumiarkowania" / 520 2. Niepowściągliwość (incontinentia) jako zwycięstwo ciała nad duchem / 532 3. Rozpusta jako wada główna i jej wady pomocnicze: filiae luxuriae / 541 4. Postacie rozpusty według odrębności materii grzechu / 547 Zakończenie / 555 1. Tematy odkrywające przestrzeń zła moralnego w człowieku / 556 2. Teologiczne wnioski końcowe i dalsze perspektywy badawcze / 561 Wykaz skrótów / 569 Bibliografia / 573 The Mistery of Human Iniquity. The Topicality of St. Thomas Aquinas' Teachings on Moral Evil and Capital Vices (Summary) / 609 Indeks osobowy / 621