Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej
Intensywny rozwój światowej turystyki determinuje organizację przestrzeni turystycznych będących rezultatem zmieniających się w czasie potrzeb konsumpcyjnych turysty, które decydują o odkrywaniu nowych obszarów dla turystyki, choć znanych wcześniej, to nie zawsze z nią identyfikowanych. We współczesnej turystyce kulturowej, w ramach której turysta odwiedza miejsca stanowiące lub prezentujące materialne i niematerialne dziedzictwo historyczne i artystyczne, powszechna jest m.in. śmierć. Podróże turystyczne, w ramach których odwiedzane są przestrzenie śmierci nazwano tanatoturystyką. Tanatoturystykę można uznać za swego rodzaju pomost pomiędzy śmiercią a życiem, pomiędzy umarłymi a żywymi. Turysta jest zachęcany do kontemplacji śmierci mającej wymiar nie tylko religijny, ale również, a może przede wszystkim, społeczny. Śmierć wzbudza zarówno lęk, respekt, jak i zdystansowany uśmiech. Turystyka jest w stanie wygenerować każdy z zamierzonych skutków, w zależności od potrzeb i zasobów, jakimi dysponują i turyści, i organizatorzy atrakcji turystycznych. Popkulturowe i rozrywkowe produkty turystyczne wielokrotnie wykorzystują aspekt śmierci, jej obraz i symbolikę w celu wywołania określonych wrażeń i emocji. Zamki strachu, muzea śmierci, inscenizacje egzekucji i tortur, podróże do stref zagrożenia życia są niewątpliwie przykładem diametralnie innego, w ocenie wielu kontrowersyjnego lub nieprzyzwoitego, wykorzystania przestrzeni śmierci do celów komercyjnych. Niezależnie, czy w wymiarze kultury wysokiej czy popularnej zawsze przekaz płynący do turysty ma dla niego wymierne znaczenie. Tanatoturystyka, stanowiąca rodzaj turystyki kulturowej, wpływa na poszerzenie świadomości społecznej, odkrywanie dziedzictwa przez przekraczanie granic kulturowych, rozbudzanie rozmaitych potrzeb, identyfikację, wartościowanie oraz interpretację kultur. Kontakt z przestrzenią śmierci może być dla turysty stymulujący, poprzez odkrywanie nieznanego dla niego świata, wielokrotnie niezrozumiałego i rodzącego obawy.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-924-7
- Liczba stron: 224
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
1. WSTĘP 7 2. ŚMIERĆ I KULTURA 17 2.1. Zmienność interpretacji śmierci a tanatoturystyka 17 2.1.1. Krótka historia śmierci 18 2.1.2. Tabu śmierci 23 2.2. Dziedzictwo kulturowe śmierci 28 2.2.1. Kultura śmierci 30 2.2.2. Śmierć a tożsamość kulturowa 38 2.2.3. Popkulturowy wymiar śmierci 43 2.2.4. Okrucieństwo i transparencja śmierci 48 3. GEOGRAFIA KULTURY ŚMIERCI 53 3.1. Geografia kultury a przestrzeń śmierci 54 3.2. Śmierć w geografii podróży kulturowych 56 3.2.1. Podróże pielgrzymkowe 58 3.2.2. Podróże kulturowe 68 3.3. Geografia śmierci 79 3.3.1. Przestrzeń śmierci 79 3.3.2. Nekrogeografia – idea geograficznych badań nekropolii 85 3.3.3. Koncepcja geografii śmierci 92 4. CZŁOWIEK W PRZESTRZENI TANATOTURYSTYKI 99 4.1. Turystyka kulturowa 100 4.1.1. Turystyczna percepcja kultury 103 4.1.2. Turystyczny dystans międzypokoleniowy 105 4.2. Związki przestrzeni śmierci z przestrzenią turystyczną 109 4.2.1. Kulturowa przestrzeń turystyczna 116 4.2.2. Przestrzeń tanatoturystyki 119 4.2.3. Determinanty rozwoju przestrzeni tanatoturystyki 122 4.3. Edukacja w przestrzeni tanatoturystyki 126 4.3.1. Przestrzeń pamięci 126 4.3.2. Edukacja i wychowanie 133 4.3.3. Krajoznawstwo w przestrzeni tanatoturystyki 135 4.4. Rozwój przestrzeni tanatoturystyki na przykładzie pamięci o aktach terrorystycznych i ludobójstwie 138 4.4.1. Terror i ludobójstwo jako bariera ruchu turystycznego 141 4.4.2. Pamięć o terrorze i ludobójstwie jako stymulator ruchu tury- stycznego 148 5. ISTOTA TANATOTURYSTYKI 153 5.1. Atrakcyjność turystyczna kultury śmierci 157 5.2. Motywy podróży tanatoturystycznych 165 5.3. Moralne dylematy tanatoturystyki 170 5.3.1. Turystyczna postawa wobec śmierci 171 5.3.2. Moralny aspekt tanatoturystyki 173 5.3.3. Znaczenie traumy w tanatoturystyce 181 5.4. Typologia tanatoturystyki 185 5.5. Geografia tanatoturystyki 194 6. WNIOSKI 199 Literatura 203 Summary 221