Taneczny umysł
Tomasz Ciesielski nie kryje, że zaproponowany przez niego temat – czyli neuro
estetyka tańca – „dla większości polskich akademików i praktyków teatralnych jest wciąż jeszcze odległy” i budzi daleko idącą nieufność. Autor odważnie wkracza jednak na tę drogę, formułuje śmiałe hipotezy, nie obawiając się uproszczeń czy błędów. To właśnie stanowi o wartości i oryginalności Tanecznego umysłu. Już sam tytuł zapowiada niezwykłą przygodę intelektualną! Owo „ucieleśnione poznanie”, badane w perspektywie neurokognitywistycznej, wyrasta zarazem z osobistego doświadczenia autora. Łączy on bowiem refleksję naukową, wywiedzioną z szerokiego spektrum współczesnych neuronauk, z doświadczeniem czynnie uprawiającego tę sztukę tancerza.
prof. zw. dr hab. Anna Kuligowska-Korzeniewska
O tańcu można mówić na wiele sposobów – jak o wszystkim – kłopot z tańcem polega zaś na tym, że zbyt łatwo kilka sposobów zyskało sobie w tym mówieniu pozycję uprzywilejowaną. To dobrze, że trafić możemy na sposób, który tę pozycję podważa. (…) Mam nadzieję, że praca stanie się zaczątkiem owocnej rozmowy i pozwoli jeżeli nie zrozumieć taniec, to w jakimś stopniu do zrozumienia się zbliżyć.
dr Jacek Owczarek – choreograf, tancerz
Cieszę się, że Tomasz Ciesielski podjął się pisania o tańcu, samemu go praktykując. Z jednej strony dotyka go z perspektywy naukowej, z drugiej – bierze pod uwagę cały komponent doświadczeniowej biologiczności tańca, w tym kwestii umysłu. Pozwala abstrakcyjnemu światu tańca spotkać się z abstrakcyjnym światem nauki poprzez medium ciała i umysłu. (…) W książce została podkreślona potrzeba synchronizacji ciała i umysłu, serca i duszy, intuicji i świadomości – z wiedzą.
Iwona Olszowska – tancerka, choreograf, pedagog tańca
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7969-158-6
- ISBN druku: 978-83-7969-158-6
- Liczba stron: 190
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
PRZEDMOWA 9 WPROWADZENIE – TEATR, KTÓREGO JĘZYKIEM JEST RUCH 11 Taneczny umysł matematyczny 15 Dlaczego? 17 Ryzyko i liczne trudności 18 Plan 20 Na koniec 22 REPREZENTACJA 23 Świadomość reprezentacji – świadomość działania 29 Cechy reprezentacji motorycznej 36 Izometryczność 37 Sieć reprezentacji działania 39 Regulacyjny system inhibicji działania 44 Identyfikacja podmiotu 45 Format reprezentacji działania 48 Reguła optymalizacji – modele ciała i działania 52 Preferencje w przetwarzaniu ruchu 55 Reprezentacja działania poza ruchem 58 Pamięć ruchu 61 Statyczny ruch sceny 66 Zasada nieoznaczoności 70 (NEURONALNY) MIMETYZM W TAŃCU 73 Niejednolita mimesis 76 Tendencja do imitowania 79 Neurony lustrzane – miniprzewodnik 82 Teoria umysłu 85 Rezonans 86 Reprezentacja aktu motorycznego 88 Zasady neuronalnej imitacji 91 Korelaty neuronalne 93 Symulacja i uczenie się 96 Symetria i synchronizacja 98 Pamięć robocza i jaźń 100 Teoria poznania 103 Choreografia jako sieć neuronowa 108 SENSOMOTORYCZNA ESTETYKA TAŃCA 115 Paradoksy symulacyjności 117 Poznawcze prawa estetyki 123 Prawo grupowania 124 Prawo przesunięcia maksimum 127 Kontrast 129 Izolacja 130 Prawo rozwiązywania problemów percepcyjnych 132 Symetria i porządek 133 Percepcja emocjonalna 135 Metafora 140 Metafory orientacyjne 141 Metafory ontologiczne 145 Metafory strukturalne 148 Język ruchu 149 Dramat doświadczeniowy 151 Intencjonalne dostrojenie 153 DANCE FICTION 155 Eksperyment 157 Science fiction 162 Kontekst 165 Rzeczywistość rozszerzona 169 ZAKOŃCZENIE 173 METODY BADANIA TAŃCA 181 Elektroencefalografia 181 Elektromiografia 181 Funkcjonalny rezonans magnetyczny 181 Magnetoencefalografia 182 Motion capture 182 Pozytonowa tomografia emisyjna 182 Przezczaszkowa stymulacja magnetyczna 183 BIBLIOGRAFIA 185