Teatr wśród mediów
Czy teatr jest, czy nie jest medium? To środek przekazu taki jak media elektroniczne czy inny? Jakie miejsce zajmuje teatr i performanse na żywo we współczesnej mediasferze? Tom zbiorowy zatytułowany Teatr wśród mediów stanowi próbę głębszego zastanowienia nad złożonością relacji teatr – media bez przeciwstawiania i ostrych rozgraniczeń. We współczesnej kulturze aż roi się od prób włączania teatru i performansów na żywo w obszar mediów, rozwijają się dynamicznie nowe formy teatru remediowanego (teatru telewizji, radia) i wchodzącego w multimedialne relacje z innymi środkami przekazu. Ten silny bodziec płynący z różnych obszarów eksperymentowania z nowymi technologiami przekazu zachęca do refleksji nad miejscem teatru w mediasferze, bez zapominania wszakże o jego ontologicznej i estetycznej odrębności.„ […] zbiór jest interesujący właśnie jako wielogłos niekoniecznie układający się w harmonię. Dzięki temu zaprezentowane zostają możliwości tkwiące w tytułowej kategorii, w tym także możliwości błądzenia przy jej świetle. […] Podstawowe pojęcia (przede wszystkim medium i różne sposoby jego rozumienia w kontekście teatru) dalekie są od jednoznacznego zdefiniowania i pragmatycznego rozumienia czy wykorzystania w analizach konkretnych przypadków. Wykorzystanie zaproponowanej w tytule i uzasadnionej we wprowadzeniu formuły jako punktu wyjścia do myślenia o różnorodnych problemach i zjawiskach zaowocowało kilkunastoma artykułami, które […] stanowią ciekawe rozpoznania, analizy i interpretacje wybranych zagadnień”.Z recenzji prof. dra hab. Dariusza Kosińskiego
- Kategorie:
- Redakcja: Artur Duda, Bartłomiej Oleszek, Marzenna Wiśniewska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3474-9
- ISBN druku: 978-83-231-3474-9
- Liczba stron: 390
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 7 I. Teatr wśrod mediow. Wprowadzenie Artur Duda, Marzenna Wiśniewska – Teatr wśród mediów - wyzwania i propozycje badawcze / 17 Dorota Sosnowska – Rejestracja spektaklu - między obecnością a medialnością / 33 Rafał Maciąg – Media i teatr - równanie z niewiadomą / 45 II. Teatr jako medium Leszek Karczewski – Złapać Oddech. Medialne konteksty interpretacyjne dramatu Samuela Becketta / 61 Katarzyna Wielechowska – Teatr jako medium emocji: Wiatr w Sosnach Motokiyo Zeamiego / 75 Paulina Tchurzewska – Teatr i media: wyzwania cielesności / 89 Marzenna Wiśniewska – Performatywność lalek teatralnych / 109 Joanna Ostrowska – Teatr jako medium upełnomocnienia (empowerment) – performanse w przestrzeni publicznej / 125 Maciej Szatkowski – Ja kocham XXX Meng Jinghuia jako cichy opór teatru poszukującego w Chinach / 133 Jacek Mikołajczyk – The Cradle Will Rock. Kołyska, która wstrząsnęła Ameryką / 151 Monika Kostaszuk-Romanowska – Teatr jako „medium” oburzonych / 163 Artur Duda – Teatr jako kompleks performansów na przykładzie Teatru Narodowego/Miejskiego w Toruniu w dwudziestoleciu międzywojennym / 181 III. Teatr zmediatyzowany Adriana Świątek – Huculski obrzęd weselny w obiektywie antropologa widowisk kultury ludowej. Od rejestracji ku narracji? / 201 Naďa Satková – Electronic Media on the Stage: Three Examples of Contemporary Czech Performances by Jan Mikulášek, Ivan Krejčí and Jiří Pokorný / 213 Sabina Macioszek – Odbiorca stechnicyzowany, czyli o percepcji wybranych oper współczesnych / 223 Bartłomiej Oleszek – Radiowe formy teatru. Próba typologii / 241 Łukasz Borowiec – Niemożliwi narratorzy we współczesnym słuchowisku brytyjskim / 259 IV. Intermedium. Rozmowy z tworcami Słuchowiska, audiobooki, superprodukcje. O współczesnym teatrze radiowym z Januszem Kukułą, dyrektorem Teatru Polskiego Radia, rozmawia Bartłomiej Oleszek / 279 Realnie poczuć obecność widza. Z Pawłem Passinim, twórcą NeTTheatre – Teatru w Sieci Powiązań, o teatrze w Internecie rozmawiają Paulina Tchurzewska i Alicja Gruszka / 291 V. Teatr i performans wobec mediów Piotr Skrzypczak – Intensywność dramaturgii i intensywność audiowizualna. Danton w reżyserii Andrzeja Wajdy iSprawa Dantona w reżyserii Jana Klaty / 309 Aneta Głowacka – Teatr w mediach – media w teatrze. Medialność w spektaklach Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego / 325 Dorota Fox – Kabaretowy świat przedstawień. O związkach i zależnościach filmu i kabaretu / 343 Marek Bielacki – Suita baletowa Podróż magiczna Andrzeja Zielińskiego i zespołu Skaldowie jako dzieło muzyczne, teatralne, telewizyjne i filmowe / 357 Indeks osobowy / 373 Noty o autorach / 383