Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji - 03 E-learning jako jedna z ważniejszych składowych funkcjonowania e-przestrzeni współczesnej uczelni..., część 2 (eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Katowice, 1, 2018

  • Autor: Eugenia Smyrnova-Trybulska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena detaliczna: 15,99 zł
14,39
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 1,60 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji - 03 E-learning jako jedna z ważniejszych składowych funkcjonowania e-przestrzeni współczesnej uczelni..., część 2

Książka stanowi systematyczne opracowanie w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych i e-learningu we współczesnej edukacji z uwzględnieniem podejścia kompetencyjnego. Obecny system edukacyjny jest w trakcie globalnych zmian, dlatego powinno się w pełni przygotowywać przyszłych specjalistów do życia w otwartej przestrzeni informacyjnej, kształcąc umiejętności niezbędne w XXI wieku, w celu zapewnienia ich ciągłego kształcenia przez całe życie, w tym w formie nieformalnej i pozaformalnej. W nowoczesnym społeczeństwie obserwujemy nowe światowe trendy – zmiany technologiczne, gospodarcze, kulturowe, ekologiczne, ekonomiczne, które są częścią szybkiego i nierównomiernego procesu globalizacji. Zmienia się współczesna uczelnia, jej przestrzeń informacyjno-edukacyjna. Zmieniają się jej komponenty, w tym wykorzystane technologie, treści, zasoby, subiekty i obiekty (studenci, nauczyciele akademiccy, administracja), zarówno proces nauczania-uczenia się, jak i cały proces kształcenia, zmieniają się zasady i narzędzia zarządzania, komunikacji, współdziałania w samym środowisku, a także w zewnętrznym otoczeniu. Biorąc pod uwagę takie tendencje, jakość środowiska wirtualnego nauczania w nowoczesnej instytucji edukacyjnej musi opierać się na realizacji edukacyjnych potrzeb studentów, ich oczekiwań, treści i technologii, z których korzystają także dzięki własnemu doświadczeniu uczenia się. Napełnianie wirtualnego środowiska nauczania, jakość treści i efektywność jego wykorzystania przez studentów, czemu przyświeca zamiar osiągnięcia celów kształcenia przyszłych specjalistów, konkurencyjnych na współczesnym rynku pracy, zależą zarówno od poziomu kompetencji nauczycieli w zakresie ICT, jak i od wielu różnorodnych czynników oraz uwarunkowań, w tym strategii rozwoju e-środowiska uczelni, jej efektywności funkcjonowania, oferty edukacyjnej, zapewnienia jakości kształcenia, w tym e-learningu. W książce zostały przedstawione oprócz teoretycznych aspektów dotyczących głównego tematu także wybrane wyniki badań, pozyskane w ramach realizacji kilku projektów, w których brała udział autorka monografii, w tym międzynarodowego projektu IRNet, realizowanego pod kierunkiem autorki przez konsorcjum międzynarodowe.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Skróty / 11
Wstęp / 15

1. Tendencje rozwoju współczesnej edukacji i kompetencji / 29
1.1. Tendencje rozwoju systemu kształcenia w społeczeństwie wiedzy / 29
1.1.1. Podstawowe aspekty kształtowania społeczeństwa wiedzy, jego cechy i uwarunkowania rozwoju kształcenia / 29
1.1.1.1. Wybrane cechy ery informacyjnej i społeczeństwa wiedzy / 29
1.1.1.2. Rola TIK w społeczeństwie wiedzy / 35
1.1.2. Tendencje rozwoju systemu kształcenia charakterystyczne dla przejścia do społeczeństwa wiedzy. Przegląd dokumentów / 48
1.1.3. Formalne, nieformalne i pozaformalne (incydentalne) nauczanie oraz nauczanie przez całe życie LLL (Lifelong Learning) / 66
1.1.3.1. Kształcenie ustawiczne w społeczeństwie wiedzy: wyzwania i perspektywy na przyszłość / 66
1.1.3.2. E-learning i kształcenie ustawiczne. Formalne, nieformalne i incydentalne uczenie się w kontekście kształcenia ustawicznego / 69
1.1.3.3. Rożne inicjatywy wdrażania e-learningu i ICT na Uniwersytecie Śląskim / 74
1.1.4. Podsumowanie / 76
1.2. Teoretyczne podstawy przygotowania nauczycieli w zakresie wykorzystania technologii
informacyjno-komunikacyjnych / 78
1.2.1. Cele przygotowania i podniesienia kwalifikacji nauczycieli / 78
1.2.1.1. O standardach przygotowania nauczycieli / 84
1.2.2. Kompetencje informatyczne we współczesnym społeczeństwie i edukacji / 94
1.2.2.1. Historia, rozwój i analiza terminologii / 94
1.2.2.2. Kompetencyjne podejście do edukacji / 100
1.2.2.3. Kluczowe kompetencje w europejskich systemach kształcenia / 107
1.2.2.4. O kompetencjach nauczycieli / 121
1.2.3. Analiza paradygmatu modernizacji oświaty na podstawie podejścia kompetencyjnego / 127
1.2.4. Kształtowanie kompetencji informatycznych przyszłych nauczycieli na wyższej uczelni
pedagogicznej /139
1.2.4.1. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty kształcenia studentów / 139
1.2.4.2. Kształtowanie kompetencji informatycznych przyszłych nauczycieli na pedagogicznej uczelni wyższej / 148
1.2.4.3. O koncepcji nowej specjalności uwarunkowanej wprowadzonymi standardami specjalności innowacyjnych i wymaganiami europejskiej agendy cyfrowej / 165
1.2.4.3.1. Charakterystyka sylwetki absolwenta kierunku pedagogika ze specjalnością zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z metodyką edukacji na odległość / 166
1.2.5. Uwzględnienie właściwości wiekowych podczas formowania kompetencji informatycznych / 170
1.2.5.1. Andragogiczny model nauki w zakresie TIK i zdalnego nauczania / 170
1.2.5.2. Andragogiczne zasady nauki / 177
1.2.5.3. Pewne psychologiczne aspekty zawodowego kształtowania się osobowości / 180
1.2.6. Modele profesjonalnego rozwoju nauczycieli / 184
1.2.7. Informatyczne samokształcenie i samouctwo nauczycieli / 188
1.2.8. Niektóre programy i dodatkowe formy przygotowania nauczycieli w dziedzinie technologii
informacyjno-komunikacyjnych / 195
1.2.8.1. Znaczenie TIK w nowoczesnym społeczeństwie / 196
1.2.8.2. Program UNESCO „TIK i OŚWIATA” / 197
1.2.8.3 Istota programu nauki state-of-the-art / 198
1.2.8.4. Program przygotowania i zawodowego rozwoju nauczycieli / 199
1.2.8.5. Program „Intel – Nauczanie ku przyszłości” / 200
1.2.8.6. Europejski certyfikat użytkownika komputera (ЕСDL) /  202
1.2.9. Wybrane aspekty przygotowania nauczycieli w zakresie nauczania na odległość / 208
1.2.9.1. Kompetencje nauczyciela w zakresie nauczania na odległość /210
1.2.9.2. Wybrane zagadnienia dotyczące systemów wspomagania kształcenia na odległość / 217
1.2.10. Podsumowanie / 222

2. E-learning jako jedna z ważniejszych składowych funkcjonowania e-przestrzeni współczesnej uczelni: aspekt teoretyczny, praktyczny, technologiczno-organizacyjny i utylitarny /225
2.3. E-learning, uwarunkowania pomyślnego wdrażania / 225
2.3.1. System nauczania na odległość. Uwarunkowanie efektywnego wykorzystania w placówce
oświatowej / 225
2.3.2. Niektóre aspekty psychologiczno-pedagogiczne nauczania na odległość (na przykładzie systemu Moodle) / 232
2.3.2.1. Koncepcja konstruktywistycznej teorii Jeana Piageta / 233
2.3.2.2. Przygotowanie nauczycieli w zakresie nauczania na odległość / 235
2.3.2.3. O roli TIK w konstruowaniu wiedzy / 236
2.3.2.3.1. Podstawowe zagadnienia na temat wiedzy o mózgu i jego działaniu w procesie poznania i przetwarzania informacji / 243
2.3.2.4. Teoria konektywizmu / 246
2.3.2.5. Niektóre aspekty uwzględnienia psychologii ograniczenia w e-learningu / 248
2.3.3. Nauczanie kombinowane (blended learning) / 252
2.3.4. Wybrane wyniki badań na temat wiedzy respondentów w dziedzinie teorii pedagogicznych oraz metod nauczania we współczesnym procesie edukacyjnym / 255
2.3.5. Niektóre teoretyczno-metodyczne uwarunkowania wdrażania e-learningu / 259
2.3.5.1. Modele nauczania na odległość / 260
2.3.5.2. Szczegółowa struktura kursu na odległość (kursu internetowego) / 271
2.3.5.3. O jakości kształcenia na odległość i sposobach jej weryfikacji / 281
2.3.6. Psychospołeczne, pedagogiczne i organizacyjno-techniczne uwarunkowania komunikowania się przez Internet w grupie wirtualnej / 288
2.3.6.1. Aspekty pedagogiczne nauczania-uczenia się we współpracy. Metody kooperacyjnego uczenia się / 290
2.3.6.2. Niektóre wyniki badań w zakresie narzędzi TIK do komunikowania się oraz współpracy w zespole wirtualnym / 290
2.3.7. O kompetencjach psychologiczno-pedagogicznych i diagnostycznych tutora / 294
2.3.8. Podstawowe aspekty kreowania i funkcjonowania e-środowiska współczesnego uniwersytetu / 296
2.3.8.1. Uczenie się przez całe życie w społeczeństwie wiedzy: wyzwania i perspektywy / 298
2.3.9. Analiza modelu nowoczesnego e-środowiska informacyjno-edukacyjnego / 300
2.3.9.1. Cechy współczesnego pokolenia studentów, którzy należą do pokolenia Net / 301
2.3.10. MOOC. Wybrane aspekty / 308
2.3.10.1. Kursy otwarte jako zjawisko cyfrowego społeczeństwa. Kategorie i definicje / 308
2.3.10.2. Analiza aktualnych badań. Krajowe i międzynarodowe doświadczenie / 312
2.3.10.3. Niektóre wyniki badań własnych / 317
2.3.11. Wydziałowa platforma kształcenia na odległość: przykład dobrej praktyki / 329
2.3.11.1. Wspomaganie kursami e-learningowymi przedmiotów prowadzonych na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych, studiach podyplomowych / 330
2.3.11.1.1. Wybrane przykłady wspomagania przedmiotów programowych / 330
2.3.11.1.2. Wspomaganie kursami e-learningowymi zajęć na studiach podyplomowych / 336
2.3.11.2. Wykorzystanie platformy w działalności naukowo-badawczej pracowników oraz studentów wydziału / 337
2.3.11.3. Platforma w przygotowaniu przyszłych nauczycieli w zakresie kształcenia na odległość do korzystania z e-learningu w pracy zawodowej oraz w pełnieniu funkcji tutora / 338
2.3.11.4. Korzystanie z platformy kształcenia na odległość w nauczaniu przedmiotu technologia informacyjna w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej / 339
2.3.11.5. Platforma we wzmacnianiu współpracy międzynarodowej, w realizacji projektów w zakresie e-learningu i innych innowacyjnych tematów / 342
2.3.11.6. Platforma jako środek ewaluacji procesu nauczania i oceny efektów kształcenia / 343
2.3.12. Podsumowanie / 345
2.4. Wybrane badania z e-learningu w ramach projektu „Uniwersytet partnerem gospodarki opartej
na wiedzy” (UPGOW) / 348
2.4.1. O projekcie UPGOW / 348
2.4.1.1. Cele projektu UPGOW / 348
2.4.1.2. Metody i techniki kształcenia na odległość w projekcie UPGOW / 350
2.4.1.3. Językowe kursy zdalne – ważną składową projektu UPGOW / 351
2.4.1.4. O specyfice dziedziny przedmiotowej języki obce / 351
2.4.1.5. O informatycznych i pedagogicznych technologiach zdalnej nauki języków obcych / 353
2.4.1.6. Ocena jakościowa kursów zdalnych, opracowanych w ramach projektu UPGOW / 355
2.4.2. Niektóre wyniki badania opinii studentów na temat udziału w kursach e-learningowych / 368
2.4.3. Fragmenty wywiadu z prof. zw. dr hab. Haliną Widłą / 370
2.4.4. Niektóre wyniki ankietowania studentów w zakresie e-learningu / 372
2.4.5. Podsumowanie / 376
2.5. Technologie informacyjno-edukacyjne i e-learning w warunkach globalizacji i cyfryzacji – wybrane wyniki badań z projektu IRNet / 376
2.5.1. Podstawy prawne, etyczne, techniczne i społeczne rozwoju ICT oraz e-learningu z uwzględnieniem kompetencji międzykulturowych w krajach europejskich i w Australii / 376
2.5.1.1. Koncepcja projektu IRNet / 378
2.5.1.2. Polityka instytucjonalna międzynarodowych instytucji europejskich w zakresie szkolnictwa wyższego / 382
2.5.1.3. Analiza rożnych czynników ICT oraz rozwoju e-learningu w krajach partnerskich – niektóre wyniki badań w ramach 2. pakietu roboczego (WP2) / 387
2.5.2. Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego na przykładzie Polski i Uniwersytetu Śląskiego / 415
2.5.2.1. Rożne inicjatywy w wykorzystaniu e-learningu i ICT na Uniwersytecie Śląskim / 423
2.5.3. Elektroniczna przestrzeń naukowa i edukacyjna współczesnej uczelni / 425
2.5.3.1. Strategia rozwoju przestrzeni informacyjno-edukacyjnej współczesnej uczelni / 425
2.5.3.2. Uniwersytet: podstawowe cechy strategii rozwoju środowiska informacyjno-
edukacyjnego / 429
2.5.3.3. E-learning strategie w niektórych uniwersytetach partnerskich / 431
2.5.3.3.1. Indywidualne podejście do analizy strategii edukacyjnej. Główne osobiste strategie edukacyjne odpowiadające nowoczesnym środowiskom informacyjno-edukacyjnym / 434
2.5.3.4. O e-przestrzeni współczesnej uczelni. Wybrane aspekty / 436
2.5.3.4.1. Inteligentny uniwersytet w warunkach smart society – inteligentnego społeczeństwa / 439
2.5.3.4.2. Społeczeństwo wiedzy – starzejące się społeczeństwo / 444
2.5.3.4.3. Nierówne wykorzystanie technologii w nauczaniu rożnych pokoleń / 448
2.5.4. Kompetencje podmiotów środowiska informacyjno-edukacyjnego jako warunek realizacji strategii edukacyjnej / 454
2.5.4.1. Obszary umożliwiające zainteresowanym stronom środowiska informacyjno-edukacyjnego wykazanie swych kompetencji informacyjnych / 454
2.5.4.2. Model kompetencji ICT dla nauczycieli akademickich / 456
2.5.5. Edukacyjne, naukowe i komunikacyjne aspekty rozwoju społeczności uczelni w środowisku
elektronicznym – wybrane wyniki badań (WP2, WP3) / 458
2.5.5.1. Wybrane wyniki badań opinii nauczycieli akademickich o aspektach edukacyjnych, komunikacyjnych i naukowych w warunkach uniwersyteckiego środowiska elektronicznego / 472
2.5.6. Postawa współczesnych studentów wobec wykorzystania nowych technologii w przestrzeni
informacyjno-edukacyjnej uczelni i poza nią / 485
2.5.6.1. Studenci w środowisku informacyjnym: ogólny przegląd. Jakie są cechy współczesnej młodzieży? / 486
2.5.6.2. O aktywności edukacyjnej studentów / 493
2.5.6.3. Dyskusje online jako swoiste badania i metoda edukacyjna / 498
2.5.6.4. Czy nauczyciele są gotowi zrozumieć działania edukacyjne i potrzeby współczesnych studentów, uczniów? / 503
2.5.6.5. Wybrane wnioski / 505
2.6. Podsumowanie / 506

Zakończenie / 509
Bibliografia / 519

Summary / 569
Резюме / 570
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Inni Klienci oglądali również

39,90 zł

Buddyzm. Jeden nauczyciel, wiele tradycji

Dla ludzi czytających uważnie, z dogłębnym zrozumieniem opisanych tu tradycji buddyjskich, książka ta okaże się bezcenną nagrodą… Buddyzm jest nie tylko praktykowany przez miliony ludzi na całym świecie, lecz także stanowi inspirację dla tych, k...
28,00 zł

Masaż niemowląt i nie tylko, czyli jak się cieszyć rodzicielstwem dzień po dniu

Masaż niemowląt od dawna stosowany w krajach Dalekiego Wschodu zyskuje coraz bardziej na popularności także na Zachodzie. Jego legendarną skuteczność potwierdzają liczne badania naukowe. Jeśli chcesz pomóc swojemu maluszkowi lepiej się rozwijać ...
24,60 zł

Opowiastki o tym jak być życzliwym, uczynnym i…

Opowiastki o tym jak być życzliwym, uczynnym i ... to dwa opowiadania edukacyjne. W historiach tych dzieci odnajdą wskazówki jak należy się poprawnie zachować. Trzy słowa z magicznego kuferka to przygody trojaczków, które jak co ro...

Jak Chłopczyk łapał Dużą Rybę

Czy chcecie się dowiedzieć, jak pewien mały chłopczyk okiełznał Dużą Rybę? Dodajmy: Dużą Magiczną Rybę! Nie mogli tego dokonać dorośli, a chłopczyk był tak mądry, że znalazł sposób. Historia o przygodach chłopczyka i Dużej Ryby to ciekawa opowie...

Za progiem starego dworu Część druga Zapomniany pałac

Aleksander wrócił do domu, tymczasem dwóch z jego przyjaciół wyrusza ku początkowo nieokreślonemu celowi podróży. Zaczną wędrówkę od poszukiwań w pałacu Ralo, a te wyznaczą dalszy etap, kierując ich do Ravino Serpento...
39,00 zł

Pamiętniki z pobytu na Syberii, część I

Cześć I Rufin Piotrowski, przebywający na emigracji w Paryżu powstaniec listopadowy, wciąż nie porzucił myśli o wolnej Polsce. Z angielskim paszportem wraca potajemnie do kraju, żeby po raz kolejny podjąć próbę uwolnienia Ojczyzny z niewoli. Z n...

Jak błądzić skutecznie

W rozmowie z Dorotą Kowalską znany filozof ostro wadzi się z feministkami, upolitycznionymi mediami i... z własnymi wspomnieniami z dzieciństwa. Ze śmiercią i każdą formą nacisku. Wskazuje to, co – wbrew naszej woli – wciąż kieruje nami we ...
27,90 zł

Trzy dni i jedno życie

Tajemnicza śmierć sześciolatka wstrząsa społecznością małego francuskiego miasteczka. Jednak ofiarą tej tragedii jest także sam morderca, kilkunastoletni chłopak, który już nigdy nie zazna spokoju. Odtąd każdy jego dzień naznaczony będzie piętne...
16,95 zł

Nauczyciel wczesnej edukacji

Przekazywana do rąk Czytelnika książka to kolejny tom podejmujący tematykę nauczyciela wczesnej edukacji (seria „Wczesna Edukacja”) pod redakcją pracowników Katedry Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Łódzk...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!