Teksty narracyjne uczniów z ASD
Prezentowana monografia podejmuje bardzo słabo opracowane, a niezwykle ważne zagadnienie dzisiejszej dydaktyki polonistycznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przeprowadzone i zaprezentowane badania szczegółowo analizują problemy pogłębiania przez uczniów z ASD kompetencji komunikacyjnej i tekstotwórczej oraz metodykę wspierania tych uczniów w procesie nabywania sprawności tworzenia pisanego tekstu narracyjnego.
*********
Narrative Texts of ASD Students (a
Short Story and a
Diary Sheet)
The monograph explores a very little researched but extremely important issue of teaching Polish to
students with special educational needs. The presented research analyses in detail the problems faced by ASD students who want to develop their communication and text-producing competence as well as the methodology of supporting these students in the process of acquiring the ability to create written narrative texts.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-5862-0
- ISBN druku: 978-83-235-5854-5
- EAN: 9788323558620
- Liczba stron: 222
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 10 Nauczanie form wypowiedzi – edukacja tekstotwórcza w kształceniu językowym 13 Opis i struktura pracy 18 Rozdział 1. ASD – różne znaczenia i definicje autyzmu 21 1.1. Definiowanie zaburzenia ASD w psychiatrii, neurologii i psychologii 21 1.2. Pojęcie ASD w pedagogice 26 Rozdział 2. Opowiadanie i kartka z pamiętnika jako przykłady pisanych form narracyjnych (perspektywa lingwodydaktyczna) 30 2.1. Tekst (pisany) w ujęciu polonistycznym 31 2.2. Tekst uczniowski w dydaktyce i w programach nauczania 39 2.3. Opowiadanie i kartka z pamiętnika – formy narracyjne szkolnej wypowiedzi pisemnej 42 2.3.1. Opowiadanie 44 2.3.2. Kartka z pamiętnika 48 Rozdział 3. Kształcenie umiejętności tekstotwórczych uczniów z ASD – wprowadzenie do analizy prac 50 3.1. Metodologia badań 52 3.2. Opis grupy badawczej 54 3.3. Twórcze pisanie czy realizacja formy? 68 Rozdział 4. Analiza tekstów uczniowskich w formie opowiadania 73 4.1. Poziom umiejętności na początku klasy czwartej 74 4.2. Komponenty formalne 80 4.3. Spójność i poprawność językowa 105 4.4. Oryginalność narracji 116 4.5. Ortografia i interpunkcja 138 Rozdział 5. Analiza tekstów uczniowskich w formie kartki z pamiętnika 143 5.1. Poziom umiejętności na początku klasy czwartej 143 5.2. Komponenty formalne 145 5.3. Spójność i poprawność językowa 166 5.4. Oryginalność narracji 180 5.5. Ortografia i interpunkcja 193 Zakończenie (wnioski i rekomendacje) 197 Bibliografia 201 Spis ilustracji, schematów i tabel 206 Aneks 208 1. Zestawienie tematów analizowanych prac pisemnych uczniów w poszczególnych klasach 208 2. Teksty lektur do wypowiedzi pisemnych 210 Indeks rzeczowy 216