The Shakespearean Tide - 01 Two Comedic Movements
Książka przybliża czytelnikowi problematykę czasu jako tkanki utworu
dramatycznego na przykładzie wybranych sztuk Williama
Szekspira, tych, w których czas pełni szczególnie istotną funkcję. Przedmiotem rozważań były sztuki o bardzo różnym charakterze, od komedii romantycznej poprzez dramat historyczny i tragedię po późne „romanse”. Każdy z rozdziałów był próbą syntetyzującego wniknięcia w tekst sztuki, który traktowano jako fundament świata literacko wykreowanego, z nastawieniem na ukazanie doniosłego znaczenia czasu, nie tylko jako elementu budującego konkretną czasoprzestrzeń („kalendarz” świata przedstawionego), lecz także jako swoiście ulotnego bytu, nieuchwytnego a jednak warunkującego dynamikę ludzkiej egzystencji (postawy, decyzje, plany, intrygi, itd.). Szczególną uwagę poświęcono tzw. przekleństwu narodzin, tj. osobliwej postawie życiowej zwróconej przeciwko czasowi organicznemu i retoryce ją wyrażającej. Przekleństwo narodzin, jak to sugeruje autor książki, jest charakterystyczne dla tragicznej wizji ludzkiej egzystencji. Okazuje się, iż w swej późnej twórczości Szekspir usiłuje przezwyciężyć ciążące na wielkich tragediach przekonanie o bezsensowności („próżności”) prokreacji i wypracowuje dynamiczną retorykę dramaturgiczną umożliwiającą wyrażenie afirmacji biologicznej strony życia, w tym szczególnie związków między członkami rodziny jako przejawów owej „biologii”, które w tragediach wydają się skażone.
Książka pozwala czytelnikowi na zetknięcie się z pulsującym życiem, ale również dramaturgią specyficznie ludzkiego istnienia, tekstem literackim. Namacalny staje się kunszt, z jakim dramaturg wydobywa na jaw to, co istotne w niestałym świecie ludzkich postaw i dążeń, które zawsze i w sposób zasadniczy odniesione zostają do czasu. Skupienie analiz wokół zagadnienia czasu staje się zatem okazją do ponownego przemyślenia – bez groźby osunięcia się w drętwy filozoficzny dyskurs – zasadniczych dla
człowieka, „egzystencjalnych”, problemów i dylematów.
- Kategorie:
- Język wydania: angielski
- ISBN: 978-83-8012-524-7
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Contents Preface / 7 Introduction / 11 Time — analysis versus synthesis / 11 Human time / 17 Nature and the soul / 20 A note on referencing / 23 Two Comedic Movements Pregnancy and Infinite Punishments: the Opening of Measure for Measure / 27 “With ripen’d time unfold the evil” / 27 “Stealth of entertainment and denunciation of outward order” / 32 “And sinne thus made perfect, brings forth death” / 35 “This deed ... makes me unpregnant” / 38 “Time is come even now” / 41 “Tomorrow? Oh, that’s sudden!” / 46 “For the momentary trick be perdurably fined?” / 49 Clocks, Entropy, and Resoluteness: the Closure of As You Like It / 53 “Nothing but growth” / 53 “This wide and universal theatre ...” / 56 “How the world wags” / 60 “There’s no clock in the forest” / 63 “The lazy foot of Time” / 65 “And therefore take the present time” / 69 “Break an hour’s promise in love!” / 71 Two Tragic Movements Tides and Tidings: the Opening of Antony and Cleopatra / 79 “The varying tide” / 79 “Her infinite variety” / 84 “The strong necessity of time” / 86 “Nature’s infinite book of secrecy” / 91 “Now, for the love of Love and her soft hours” / 93 “The nature of bad news” / 95 Wastefulness and Wastedness: the Closure of Richard II / 101 “Waste of idle hours” / 101 “Like glistering Phaëton” / 107 “How long a time lies in one little word!” / 110 “Now hath time made me his numbering clock” / 114 Nativity Cursed ...: Hamlet and King Lear / 121 “Cursed spite” / 121 “Conception is a blessing ... friend, look to’t” / 124 “Nature ... suspend thy purpose!” / 131 ... and Blessed: The Winter’s Tale and Pericles / 137 “Th’argument of Time” / 137 “False generations ... fair issue” / 140 “All love the womb that their first being bred” / 143 Afterword / 151 Bibliography / 159 Index of Names / 161 Streszczenie / 165 Zusammenfassung / 167