The timing of tone group constituents in the advanced Polish learner's English pronunciation - 07 Conclusions and pedagogical implications
Książka Andrzeja Porzuczka poświęcona jest analizie relacji czasowych pomiędzy elementami frazy intonacyjnej w wymowie angielskiej zaawansowanego ucznia polskiego. Celem autora było wykazanie i opisanie różnic w tym zakresie między polskim uczniem a rodzimym użytkownikiem języka angielskiego oraz ich interpretacja w kontekście glottodydaktycznym.
Część teoretyczna pracy (rozdziały 1—3) omawia historię i stan badań nad prozodią języka mówionego oraz metodologię akustycznych badań mowy. Część praktyczna natomiast (rozdziały 4—7) przedstawia oparte na dyskusji z części teoretycznej założenia metodologiczne, hipotezy badawcze oraz materiał językowy wybrany do analizy, po czym autor w sposób wyczerpujący prezentuje i omawia wyniki swoich badań.
Autor zaobserwował m.in.: wyraźnie dłuższy czas trwania elementów nieakcentowanych w wymowie Polaków oraz większą u rodzimych użytkowników języka angielskiego tendencję do wyrównywania czasu trwanie stopy rytmicznej. Badania nie wykazały z kolei wyraźnych różnic w bezwzględnej długości samogłosek i sylab akcentowanych (z wyjątkiem sylab akcentowanych na końcu frazy, gdzie są one znacznie dłuższe w wymowie rodowitych Anglików).
Przedstawione w pracy Andrzeja Porzuczka rezultaty badań oraz wykorzystanie zastosowanych w nich metod mogą posłużyć do identyfikacji konkretnych problemów w przyswajaniu obcej wymowy, jak również wprowadzić element obiektywizmu do zazwyczaj impresjonistycznej oceny warstwy prozodycznej wymowy języka obcego.
- Kategorie:
- Język wydania: angielski
- ISBN: 978-83-8012-552-0
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
CONTENTS INTRODUCTION / 9 CHAPTER 1 SPEECH UNITS AND THEIR DURATION / 15 1.1 The structure of utterances for prosodic analysis / 15 1.1.1 Higher-level utterance constituents / 15 1.1.2 Relations between the word (lexical or functional) and the foot / 19 1.1.3 The status of lower level units — syllables and segments / 20 1.1.4 Conclusion / 22 1.2 Segmental length and its determinants / 22 1.2.1 Intrinsic segmental length / 22 1.2.1.1 Universal segmental duration determinants / 23 1.2.1.2 Language-specific intrinsic segmental length / 23 1.2.2 Phonetic context as a segmental duration determinant / 25 1.2.3 The effect of syllable structure / 26 1.3 Temporal relations within and across utterance units / 27 1.3.1 Universal domain-edge processes / 27 1.3.2 Domain-specific processes / 29 1.3.2.1 The foot / 29 1.3.2.2 The word / 30 1.3.2.3 The intonational phrase and the utterance / 31 1.3.3 The pauses / 31 1.4 IP-level duration determinants / 32 1.4.1 Intonation / 32 1.4.2 Speech rate / 32 1.4.3 Speaking style / 33 1.5 Conclusion / 33 CHAPTER 2 PROMINENCE AS THE MAIN SPEECH TIMING FACTOR / 34 2.1 Introduction / 34 2.2 Acoustic correlates of prominence / 35 2.3 Types of prominence. Stress vs. accent / 38 2.4 Focus and prominence / 38 2.5 Prominence — a phonological category or gradient property of syllables? / 39 2.6 Domain lengthening under accent and stress / 41 2.6.1 The domain and locus of lengthening / 41 2.6.2 The scale of lengthening / 42 2.6.3 Accentual lengthening in Polish and other languages / 43 2.7 Lack of prominence as a duration determinant / 44 2.7.1 The locus of reduction / 44 2.7.2 Reasons for vowel reduction / 45 2.7.3 Vowel reduction in English and Polish / 46 CHAPTER 3 SPEECH TIMING AND THE NOTION OF RHYTHM / 47 3.1 Introduction / 47 3.2 Rhythm Class Hypothesis / 48 3.2.1 Stress-timing and syllable-timing / 48 3.2.2 The criticism of RCH / 48 3.2.3 Alternative approaches to rhythm typology / 49 3.2.4 Recent rhythm/timing measures / 50 3.2.5 Summary / 52 3.3 English and Polish speech timing / 52 3.3.1 The rhythms of English and Polish / 52 3.3.2 Timing differences between English and Polish / 53 3.4 Polish learners’ timing problems / 53 3.4.1 Long and short vowels / 54 3.4.2 Unstressed vowel and syllable reduction / 54 3.4.3 Accentual lengthening / 55 3.4.4 Stress timing / 55 3.5 The relevance of timing problems for EFL communication / 56 3.5.1 Long and short vowels / 56 3.5.2 Vowel reduction / 57 3.5.3 Accentual lengthening / 57 3.5.4 Stress-timing / 58 3.6 Conclusion / 59 CHAPTER 4 THE DIAGNOSTIC STUDY OF POLISH LEARNERS’ ENGLISH SPEECH TIMING / 60 4.1 Introduction / 60 4.2 General assumptions and hypotheses / 61 4.3 Method / 62 4.3.1 The subjects and data collection procedure / 62 4.3.2 Tested units and contexts / 63 4.3.3 Acoustic signal analysis and the structure of tested phrases / 69 4.3.3.1 General domain-related principles / 69 4.3.3.2 Specific boundary-related principles / 70 4.3.3.3 Additional remarks / 71 4.3.4 Statistical analysis / 71 CHAPTER 5 ABSOLUTE AND RELATIVE DURATION OF VOCALIC SEGMENTS — RESULTS AND DISCUSSION / 72 5.1 Introduction / 72 5.2 Stressed vowel duration / 73 5.2.1 Intrinsic vowel length / 75 5.2.2 Final lengthening / 76 5.2.3 Accentual lengthening / 76 5.2.4 Foot complexity effect / 78 5.2.5 Pre-fortis clipping / 80 5.2.6 Within-phrase relations / 80 5.2.7 Summary / 82 5.3 Unstressed vowel duration / 84 5.3.1 Unstressed vowels in monosyllabic function words / 84 5.3.2 Unstressed vowels in trochaic content words / 89 5.3.3 Relative schwa duration / 92 5.3.4 Segmental contribution to unstressed function word duration / 94 5.3.5 Summary / 95 5.4 Vowel duration variability in individual native speakers and Polish learners / 96 5.4.1 Stressed vowel duration variability / 96 5.4.2 Vowel duration variability in non-phrase-final syllables / 98 5.4.3 General vowel duration variability / 101 5.4.4 Polish learners’ vowel timing diversity and development / 102 5.5 Conclusion / 109 CHAPTER 6 TIMING RELATIONS WITHIN THE TONE GROUP — RESULTS AND DISCUSSION / 111 6.1 Introduction / 111 6.2 Word/foot-level timing relations / 111 6.2.1 Syllable duration in content words / 111 6.2.2 The duration of unstressed function words / 114 6.2.3 The duration of content words / 116 6.2.4 The effect of nuclear accent and phrase position / 121 6.2.5 Individual learners’ results and progress / 125 6.2.6 Summary / 129 6.3 Tone-group level relations / 129 6.3.1 Preheads / 129 6.3.2 Heads / 131 6.3.3 Prehead:Head relations / 132 6.3.4 Head:Head relations / 134 6.3.5 Head:Nucleus (non-phrase-final) relations / 139 6.3.6 Prehead:Head:Nucleus relations / 139 6.4 Conclusion / 144 CHAPTER 7 CONCLUSIONS AND PEDAGOGICAL IMPLICATIONS / 146 7.1 Limitations of the present study / 146 7.2 General conclusions: The Polish learner’s English speech timing characteristics / 147 7.2.1 Hypothesis 1: Stressed vowel duration / 148 7.2.2 Hypothesis 2: Unstressed unit duration / 149 7.2.3 Hypothesis 3: Nuclear accent effect on timing / 152 7.2.4 Hypothesis 4: IP constituent timing / 155 7.2.5 Hypothesis 5: Foot timing / 155 7.2.6 Hypothesis 6: The Polish learner’s development / 162 7.3 Directions for further research / 164 7.4 Pedagogical implications / 165 APPENDIX A / 167 APPENDIX B / 168 APPENDIX C / 169 REFERENCES / 171 INDEX OF NAMES / 193 SUBJECT INDEX / 199 STRESZCZENIE / 203 ZUSAMMENFASSUNG / 205