MENU

Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk - 06 Ślady tożsamości

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2017

  • Autor: Ilona Copik

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk - 06 Ślady tożsamości

Książka poświęcona jest zjawisku kulturowemu określanemu jako „filmowy Śląsk”. Autorka dokonuje analizy i interpretacji filmów, których wspólnym motywem jest odzwierciedlony na ekranie krajobraz regionu w toku jego przemian: od industrialnego do postindustrialnego. Dzieła filmowe traktuje jako „zdarzenia geograficzno-kulturowe”, to znaczy formy twórczości (obrazy/teksty i praktyki artystyczne), które stanowią reprezentacje/konstrukcje miejsca. Zasadnicze tezy pracy skupiają się na twierdzeniach, że w uwidocznionym na ekranie miejscu z jednej strony krzyżują się różne sensy i dyskursy danej kultury, możliwe do odszyfrowania w toku analizy, z drugiej strony film jest współuczestnikiem procesów kulturowych, partycypuje w mediatyzowanej produkcji kultury i tożsamości. Kolejne rozdziały stanowią rozwinięcie tych tez w perspektywie relacji, jakie zachodzą pomiędzy Śląskiem, filmem, krajobrazem, tożsamością i pamięcią - indywidualną i zbiorową (narodową, lokalną). Słowem kluczem jest w tej pracy krajobraz – pojęcie, które wiąże wątki relacji pomiędzy tym co realne/mediowane, estetyczne i kulturowe, poglądowe/doświadczeniowe, etc. Krajobraz filmowy stanowi tu obraz kraju (miejsca), dostępny władzom widzenia obiekt określonej „widzialności”, a zarazem pretekst do rozważań antropologicznych nakierowanych na formy jakiegoś rodzaju uczestnictwa w ekranowej przestrzeni, jej współprzeżywania, roztrząsania.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści
Wstęp | 7

Część I Śląsk – Film – Krajobraz

Rozdział 1. Widzialności krajobrazu / 17
1.1. Krajobraz: od obrazu kraju do medium kultury / 17
1.2. Krajobraz jako obraz (widok i mapa) / 22
1.3. Krajobraz jako doświadczenie antropologiczne / 31
1.4. Film: krajobraz i przestrzeń / 37
1.5. Krajobraz filmowy jako krajobraz kulturowy / 44
1.6. Topografia filmowa / 51

Rozdział 2. Mediatyzowana produkcja przestrzeni i tożsamości / 62
2.1. Tradycja badań filmowych na Górnym Śląsku / 62
2.2. Małe kino śląskie? / 74
2.3. Kutzowisko / 84
2.4. Filmowanie „umiejscowione” / 93
2.5. Śląskie imaginarium / 102
2.6. Produkcja przestrzeni i tożsamości / 108

Część II Topografie

Rozdział 3. Chorografie / 119
3.1. Chorografia, czyli opis / 119
3.2. Mapa Ziem Odzyskanych / 123
3.3. Krajobraz wesołej industrii / 128
3.4. Apokalipsa czasów przełomu / 135
3.5. Postindustrialna mapa Śląska / 140
Rozdział 4. Topofilie / 145
4.1. Topofilia – miłość do miejsca / 145
4.2. Mapa domu / 149
4.3. Geografie intymne / 159
4.4. Zlokalizowane mikrohistorie / 168

Rozdział 5. Penetracje / 179
5.1. Penetracja, czyli odkrywanie (surveing) / 179
5.2. Trwała i słaba ontologia krajobrazu / 185
5.3. Krajobraz zbudowany na węglu / 192
5.4. Śląsk‑zdrój? / 203
5.5. Ruina industrialna jako moment liminalny / 216

Część III Krajobrazy i (dys)lokacje

Rozdział 6. Ślady tożsamości / 225
6.1. Tożsamość/krajobraz, miejsce / 225
6.2. Mit etnicznej pełni / 230
6.3. Tożsamość pograniczna / 235
6.4. Tożsamość reliktowa / 240
6.5. Fantazmat utraty / 246
6.6. Perspektywa wykluczonych / 250
6.7. Mozaikowość tożsamości / 259

Rozdział 7. Krajobrazy pamięci / 268
7.1. Kategoria „krajobrazu pamięci” / 268
7.2. Horyzont „inności” / 277
7.3. Pamięć odzyskiwana / 288
7.4. Mnemotoposy (post)pamięci lokalnej / 298

Zakończenie / 309
Nota bibliograficzna / 313
Bibliografia / 315
Filmografia / 335
Indeks osobowy / 341
Indeks filmów / 351
Spis fotografii  355
Zusammenfassung  359
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

33,54 zł
39,00 zł

Tożsamości, postawy społeczno-polityczne i separatyzmy mniejszości etnicznych na obszarze postradzieckim

Tom 3. serii "Kultura i Polityka" wydawanej wspólnie z Instytutem Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W projekcie uczestniczyli badacze z Polski, Kazachstanu i Rosji, a zamieszczone w opracowaniu artykuły obejmują prakt...
29,25 zł
39,00 zł

Gorączka filmowa

Wyjściu do kina w przedwojennej Polsce towarzyszyła szeroka skala emocji – od łez wzruszenia po strach o zdrowie i życie. Rytuały publiczności tworzyły często spektakl ciekawszy od filmu. Pełen niespodzianek i zwrotów akcji. Z kolei kino o...
7,80 zł
10,00 zł

Patologie tożsamości narodowej w postkomunistycznych krajach słowiańskich

Zawarte tu rozważania o pojęciu tożsamości narodowej i jego schorzeniach nawiązują do poprzednich prac Autorki (Narkotyk mitu, 1995 i Pogranicza w centrum Europy, 2003), poświęconych zagadnieniom historycznej samoświadomości Słowian, ich tradycjom kult...
9,36 zł
12,00 zł

Kinematograf kontrolowany Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym PRL i USA analiza socjologiczna

Ściśle obserwowani i sprawdzani filmowcy w PRL marzyli skrycie o wolności, jaką oferowała ideologia demokracji. Jednak niemal w każdym przypadku moment, gldy reżyser z kraju socjalistycznego zaczynał stawiać pierwsze kroki w USA, przynosił rozczarowani...
22,40 zł
32,00 zł

Mój Dybuk. W poszukiwaniu tożsamości: drogi, bezdroża, dygresje

Włodzimierz Herman opowiada o swoim życiu i fascynacji przenikaniem się dwóch kultur, polskiej i żydowskiej, z których się wywodzi. Opowieść tę ilustruje własnym przekładem dramatu Dybuk An-skiego. Czytelnik odnajdzie w tej książce obraz ...
10,92 zł
14,00 zł

Filmowe kłamstwa i manipulacje

Mniej więcej 100 lat temu Lenin orzekł, że „kino to najważniejsza ze sztuk”, bo może w magiczny sposób wpływać na ludzkie serca i umysły.Lenin miał rację. Filmy fabularne, dokumentalne i w końcu… reklamowe tworzyły...
10,14 zł
13,00 zł

U progu eksplozji Kryzys tożsamości w prozie pokolenia lat siedemdziesiątych

Powieściowy bohater zmagający się z problemem własnej tożsamości jest zjawiskiem na tyle powszechnym we współczesnej polskiej prozie, że kolejne jego reinkarnacje często uznawane są wyłącznie za symptom wyczerpania literackiego motywu. I chociaż...
17,20 zł
20,00 zł

W poszukiwaniu tożsamości językowej. Tom I

Poszukiwanie najskuteczniejszych metod porozumiewania się jest dziś związane z uwzględnieniem bardzo szerokiej perspektywy zagadnień nie tylko językoznawczych, ale i psycholingwistycznych, socjologicznych, kulturowych, zagadnień funkcjonowania jednoste...
24,33 zł
32,44 zł

Historia myśli filmowej

Alicja Helman i Jacek Ostaszewski podjęli próbę uporządkowania i omówienia wszystkich liczących się teorii filmu. A było ich niemało, bowiem na przestrzeni ubiegłego stulecia naturze „siódmej sztuki” przyglądano się z w...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!