Transport miejski. Ekonomika i organizacja
W systemie transportu miejskiego szczególną rolę zajmuje transport zbiorowy, zarówno ze względu na jego znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania miasta z punktu widzenia społecznego i ekonomicznego, jak i ze względu na to, że stanowi on określoną dziedzinę gospodarowania. Dziedzina ta charakteryzuje się specyfiką, wynikającą – z jednej strony – z charakteru zaspokajanych potrzeb przewozowych, oraz – z drugiej strony – z eksploatowania na ograniczonym przestrzennie obszarze zurbanizowanym w ramach jednego systemu środków transportu należących do różnych gałęzi transportu. Przedstawiona specyfika transportu miejskiego determinuje potrzebę odrębnego potraktowania zagadnienia gospodarowania w tej dziedzinie. Potrzebie tej wychodzi naprzeciw niniejsze opracowanie.
- Kategorie:
- Redakcja: Olgierd Wyszomirski
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7326-507-3
- Liczba stron: 366
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa, Olgierd Wyszomirski 9 Rozdział 1. Transport miejski jako dziedzina gospodarowania 12 1.1. Pojęcie, zakres i zasięg działania transportu miejskiego 12 1.2. Etapy rozwoju transportu miejskiego 15 1.3. Podstawowe problemy rozwoju i funkcjonowania transportu miejskiego 25 1.4. Rola władz publicznych w transporcie miejskim 28 Rozdział 2. Infrastruktura i inżynieria ruchu transportu miejskiego 34 2.1. Trasy i przystanki w transporcie miejskim 34 2.2. Pętle i węzły integracyjne w transporcie miejskim 39 2.3. priorytet w ruchu pojazdów transportu zbiorowego 44 2.4. Planowanie układu komunikacyjnego 47 Rozdział 3. Potrzeby przewozowe i popyt na usługi transportu miejskiego 54 3.1. Cechy potrzeb przewozowych na usługi transportu miejskiego 54 3.2. Zachowania komunikacyjne ludności miejskiej 60 3.3. Postulaty przewozowe zgłaszane wobec transportu miejskiego 66 3.4. Elastyczność popytu na usługi transportu miejskiego 70 Rozdział 4. Podaż w transporcie miejskim 76 4.1. Środki przewozowe w transporcie miejskim 76 4.2. Cechy podaży w transporcie miejskim 85 4.3. Uwarunkowania kształtowania oferty przewozowej w transporcie miejskim 89 4.4. Rozkład jazdy w transporcie miejskim 96 Rozdział 5. Jakość usług transportu miejskiego 108 5.1. Istota i cechy jakości usług transportu miejskiego 108 5.2. Sposoby projektowania i kształtowania jakości usług w transporcie miejskim 114 5.3. Kształtowanie jakości usług a efektywność gospodarowania w transporcie miejskim 120 5.4. Marketingowe kształtowanie jakości usług w transporcie miejskim 125 Rozdział 6. Koszty transportu miejskiego 129 6.1. Struktura kosztów transportu miejskiego 129 6.2. Czynniki kształtujące poziom kosztów własnych transportu miejskiego 131 6.3. Koszty zewnętrzne w transporcie miejskim 137 6.4. Koszty czasu i kongestii w transporcie miejskim 140 Rozdział 7. Ceny i systemy biletowe w transporcie miejskim 145 7.1. Przesłanki i zasady polityki cen w transporcie miejskim 145 7.2. Rodzaje taryf w transporcie miejskim 148 7.3. Systemy taryfowe stosowane w praktyce transportu miejskiego 153 7.4. Systemy biletowe w transporcie miejskim 162 Rozdział 8. Konkurencja w transporcie miejskim 170 8.1. Istota konkurencji w transporcie miejskim 170 8.2. Formy oraz intensywność konkurencji w transporcie miejskim 174 8.3. Oddziaływanie na warunki konkurencji w transporcie miejskim 180 8.4. Strategie konkurencji w transporcie miejskim 184 Rozdział 9. Finansowanie i kontraktowanie usług w transporcie miejskim 190 9.1. Źródła finansowania działalności transportu miejskiego 190 9.2. Fundusze Unii Europejskiej w finansowaniu rozwoju transportu miejskiego 195 9.3. Zasady kontraktowania usług w transporcie miejskim 198 9.4. Specyfikacja usług kontraktowanych w transporcie miejskim 202 Rozdział 10. Organizacja i zarządzanie transportem miejskim 206 10.1. Organizacja i zarządzanie regulowanym transportem miejskim w warunkach łączenia działalności organizatorskiej i przewozowej przez jeden podmiot 206 10.2. Organizacja i zarządzanie regulowanym transportem miejskim w warunkach oddzielenia działalności organizatorskiej i przewozowej 212 10.3. Organizacja i zarządzanie zderegulowanym transportem miejskim 216 10.4. Ewolucja systemów organizacji i zarządzania transportem miejskim 221 Rozdział 11. Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego 225 11.1. Funkcje, zadania i zakres kontroli w transporcie miejskim 225 11.2. Elementy i techniki kontroli w transporcie miejskim 229 11.3. Organizacja i zarządzanie kontrolą w transporcie miejskim 235 11.4. Wykorzystanie wyników kontroli w transporcie miejskim 238 Rozdział 12. Integracja transportu miejskiego w aglomeracjach i konurbacjach miejskich 243 12.1. Specyfika funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracjach i konurbacjach miejskich 243 12.2. Możliwe rozwiązania w zakresie integracji transportu miejskiego 247 12.3. Podmioty i przedmioty integracji transportu miejskiego 252 12.4. Funkcjonowanie zintegrowanego transportu miejskiego w warunkach powołania aglomeracyjnego zarządu transportu miejskiego 257 Rozdział 13. Polityka transportowa miasta 263 13.1. Polityka transportowa a strategia rozwoju miasta 263 13.2. Warianty polityki transportowej miasta 266 13.3. Cele polityki transportowej miasta 269 13.4. Narzędzia polityki transportowej miasta 270 Rozdział 14. Badania rynkowe i marketingowe w transporcie miejskim 275 14.1. Istota i obszary badań rynkowych i marketingowych w transporcie miejskim 275 14.2. Badania potrzeb przewozowych i popytu na usługi transportu miejskiego 279 14.3. Badania zachowań i preferencji komunikacyjnych ludności miejskiej 284 14.4. Badania jakości usług transportu miejskiego 290 Rozdział 15. Strategie marketingowe w transporcie miejskim 294 15.1. Specyfika strategii marketingowych w transporcie miejskim 294 15.2. Wybór rynku docelowego i sposobu działania na rynku transportu miejskiego 298 15.3. Wybór instrumentów marketingowych w transporcie miejskim 301 15.4. Wykorzystanie Internetu w marketingowym kształtowaniu usług transportu miejskiego 305 Rozdział 16. Promocja usług w transporcie miejskim 318 16.1. Istota i zadania promocji usług transportu miejskiego 318 16.2. Polityka promocji usług transportu miejskiego 320 16.3. Instrumenty promocji usług transportu miejskiego 322 16.4. Programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży jako forma promocji usług transportu miejskiego 330 Rozdział 17. Zarządzanie zasobami ludzkimi w transporcie miejskim 335 17.1. Rola zasobów ludzkich w transporcie miejskim 335 17.2. Segmentacja zasobów ludzkich w transporcie miejskim 337 17.3. Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi w transporcie miejskim 339 17.4. Polityka zatrudnienia w transporcie miejskim 343 Spis literatury 349 Spis tabel 363 Spis rysunków 365