Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Trener w rolach głównych(eBook)

Podręcznik pracy trenera

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: 1, 2018

  • Autor: Justyna Matras, Rafał Żak

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    Mobi
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 95,00 zł
66,50
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 28,50 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Trener w rolach głównych

Praca trenera nie zaczyna się z wejściem na salę szkoleniową i nie kończy po rozejściu się uczestników. Obejmuje także wiele aktywności odbywających się poza miejscem szkolenia. Justyna Matras i Rafał Żak, doświadczeni trenerzy biznesu, prezentują kompleksowy podręcznik pracy trenera, którego role i zadania opisują według autorskiego modelu ról. Czytelnik dowie się z tej książki, jak powinien pracować trener jako: • PROJEKTANT Jak na podstawie diagnozy potrzeb formułować cele rozwojowe? Jak projektować ustrukturyzowane sesje szkoleniowe skutecznie wspierające realizację celów szkoleniowych i celów służebnych? Jak projektować autorskie narzędzia precyzyjnie dostosowane do potrzeb grupy i organizacji? • TRENER Jak wykorzystać narzędzia i sprawną komunikację, by zrealizować cele sesji szkoleniowych? Jak budować i podtrzymywać atmosferę pracy wspierającą grupowe uczenie się przez doświadczenie? W jaki sposób skutecznie reagować na zmieniające się potrzeby grupy? • FACYLITATOR Jak zapewnić konstruktywny i bezpieczny przebieg procesów grupowych? Jak wspierać grupy w rozumieniu procesów grupowych? W jaki sposób facylitować procesy komunikacji wewnątrzgrupowej ukierunkowanej na cel? • KONSULTANT Jak diagnozować potrzeby szkoleniowe i pozaszkoleniowe osób, grup i organizacji na podstawie dowodów? Jak edukować i wspierać klienta w wyborze adekwatnych do potrzeb, etycznych i skutecznych rozwiązań rozwojowych? Jak prowadzić ewaluację procesów rozwojowych? • LIDER ROZWOJU Jak tworzyć i skutecznie realizować strategie rozwoju zasobów ludzkich w organizacjach? Jak projektować i rozwijać zintegrowane systemy zarządzania kompetencjami w organizacjach? Jak zarządzać złożonymi projektami i programami rozwojowymi w organizacji? Celem publikacji jest umożliwienie czytelnikom zdobycia lub poszerzenia kompetencji w zakresie prowadzenia działań rozwojowych. Autorzy dają wskazówki, jak kształtować współpracę z klientem usług rozwojowych od momentu dotarcia do niego do oceny efektów zrealizowanego projektu.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp XI
Podziękowania XV

1. Zanim trener wejdzie w rolę 1
Model ról trenera 3
Szkolenia oparte na dowodach 6
	Na czym polega EBT? 7
	Jak stosować EBT? 10
Proces szkoleniowy 11
Psychologia uczenia się 14
	Uczenie się 15
	Społeczne uczenie się 16
	Pamięć 18
	Psychologia nauczania 20
	Zasady uczenia się dorosłych 20
	Cykl Kolba 22
	Strefa komfortu 23
	Koncepcje popularne choć wadliwe 25
Etyka zawodu trenera 27

2. Trener w roli projektanta 33
Proces projektowania szkoleń 35
Punkt wyjścia 37
	Potrzeby 37
	Oczekiwania 38
	Grupa 39
	Ramy 40
Wyznaczanie celów szkoleniowych 42
	Od rozumienia kompetencji do wyznaczania celów szkoleniowych 42
	Kompetencje twarde i miękkie 45
	Cele ogólne i szczegółowe 45
	Źródła celów szkoleniowych 47
	Formułowanie celów szkoleniowych 48
	Błędy w określaniu celów szkolenia 51
Cele wspierające 54
	Uczenie uczenia się 54
	Motywowanie do uczenia się 56
	Budowanie poczucia bezpieczeństwa 59
	Integracja grupy 61
	Utrzymywanie optymalnego poziomu energii 61
	Energizery i inne 62
Dobór treści szkolenia 64
Struktura logiczna szkolenia 64
	Struktura: model 66
	Struktura: proces 67
	Struktura: Level up 68
	Struktura: drzewo decyzyjne 68
	Struktura: trening-informacja zwrotna 69
	Strukturyzowanie sesji szkoleniowych 69
Narzędzia realizacji celów szkoleniowych 70
	Miniwykład 71
		Runda 76
	Studium przypadku 76
	Dyskusja 80
	Symulacja 82
	Trening oparty na odgrywaniu ról 87
	Gra szkoleniowa 91
	Praca w grupach 93
	Praca indywidualna 94
Grywalizacja/gamifikacja (Radosław Czahajda)  95
	Grywalizacja, gryfikacja, gamifikacja 95
	Zastosowania gamifikacji 95
	Elementy gier 97
	Tworzenie zgamifikowanego procesu rozwojowego 99
Rytuały szkoleniowe 102
	Rytuały startu szkolenia i ich funkcja 102
	Start drugiego (i każdego kolejnego) dnia 109
	Rytuały końcowe 110
Poszerzanie czasu szkolenia, czyli działania przed i po 112
	Działania przygotowawcze i wprowadzające 112
	Kontynuacja procesu szkoleniowego 114
Projektowanie procesu ewaluacji 122

3. Trener w roli trenera 125
Komunikacja trenerska 127
	Kontraktowanie 127
	Praca pytaniami 131
	Przekazywanie instrukcji 133
	Opowiadanie historii, czyli storytelling 137
	Udzielanie rozwojowej informacji zwrotnej 138
	Przyjmowanie rozwojowej informacji zwrotnej 145
	Reagowanie na pytania 147
	Omawianie doświadczeń 147
Prowadzenie sesji szkoleniowych 151
	Prowadzenie miniwykładów 151
		Prowadzenie rund 152
	Facylitowanie pracy w podgrupach 152
	Moderowanie dyskusji 154
	Prowadzenie symulacji 155
	Prowadzenie gier szkoleniowych 156
	Prowadzenie sesji opartych na odgrywaniu ról 157
	Prowadzenie sesji opartych na pracy indywidualnej uczestników 159
Praca w parze trenerskiej 160
	Korzyści 161
	Przygotowanie 162
	Role w parze trenerskiej 163
	Przestrzeń 165
	Komunikacja w parze 167
	Przygotowanie do pracy w parze 168
	Informacja zwrotna 169
Emisja głosu (Patrycja Obara) 171
	Tu boli, tam uwiera 171
	Od stóp do głów 171
	Kilka prostych technik 174
	Wiersz na rozgrzewkę 175

4. Trener w roli facylitatora 177
Czym jest ten tajemniczy proces grupowy? 179
Struktura grupy 181
	Model grupy 181
	Misja, cele i sposoby działania 182
	Normy 183
Role grupowe 185
Procesy grupowe 189
	Dlaczego relacje w grupie są takie ważne? 189
	Typologia relacji w grupie 190
	Dynamika relacji w grupie 191
Realna integracja zespołów – model: bliskość/zasoby/odpowiedzialność 194
	Bliskość 195
	Zasoby 196
	Odpowiedzialność 196
Przywództwo i podążanie 197
Nad i pod powierzchnią – Waterline Model 199
Opór 203
Systemowe rozumienie grupy 205
Model efektywności grupy 206
Proces facylitacji 209
	Rama teoretyczna 210
	Obserwacja 210
	Wnioskowanie 211
	Decyzja 212
	Interwencja 212
Facylitacja sesji kreatywnych (Arkadiusz Matras) 214
	Operacje poznawcze w procesie twórczym 216
	Abstrahowanie 217
	Dokonywanie skojarzeń 217
	Rozumowanie przez analogię 217
	Metaforyzowanie 218
	Rozumowanie dedukcyjne 218
	Transformowanie 219
	Bariery w twórczym myśleniu 219
	Zasady heurystyczne 220
	Strategie heurystyczne 221
	Struktura sesji kreatywnej 222
Facylitacja sesji Action Learning (Tomasz Janiak) 225
	Czym jest Action Learning? 225
	Skąd się wziął Action Learning? 225
	Do czego służy Action Learning? 226
	Na czym polega Action Learning? 226
	Jak wygląda sesja Action Learning? 228
	Jak wykorzystać elementy Action Learning w pracy trenera? 229
	Podsumowanie 230
Facylitacja pracy grupy – coaching grupowy i zespołowy (Rafał Szewczak) 230
	Czym jest coaching grupowy, czym jest coaching zespołowy? 230
	Co ze szkoleń, co z coachingu? 231
	Coaching grupowy 232
	Coaching zespołowy 239
	Podsumowanie 245

5. Trener w roli konsultanta 247
Szkoleniowy kwintet /sekstet / septet 249
Przyczyny prowadzenia działań rozwojowych 250
Trener w procesach zmiany (Tadeusz Reimus) 251
	Dlaczego zarządzanie zmianą organizacyjną jest takie trudne? 252
	Skąd pojawia się taka oporowa reakcja? 252
Identyfikacja i analiza potrzeb rozwojowych 255
	Na czym polega identyfikacja i analiza? 255
	Mała i duża analiza potrzeb 255
	Wnioski z procesu analizy potrzeb 256
	Poziomy potrzeb organizacyjnych 258
	Kryteria doboru metod 258
	Proces identyfikacji i analizy potrzeb 260
	Kontrakt 260
	Gromadzenie danych 261
	Analiza danych 276
	Raport 280
	Mała analiza potrzeb 281
Ewaluacja projektów rozwojowych 283
	Cele ewaluacji szkoleń 284
	Kryteria doboru metod 284
	Jak możemy mierzyć? 285
	Model Kirkpatricka 286
	Ocena wrażenia 288
	Ocena efektów uczenia się 295
	Ocena umiejętności 296
	Ocena postaw 297
	Ocena zachowań 298
	Ocena wskaźników organizacyjnych 299
	Zwrot z inwestycji 301
	Liczenie ROI raz jeszcze, tym razem błędnie 303
	Odpowiedzialność trenera za ewaluację 305

6. Trener w roli lidera rozwoju 307
Metodyka ośrodka oceny 309
	Proces ośrodka rozwoju 309
	Model kompetencji 310
	Narzędzia 312
	Zasady doboru narzędzi 314
	Kluczowi ludzie w procesie DC 315
	Co to znaczy być dobrym asesorem? 315
	Rozwojowa informacja zwrotna 318
Ocena 360 stopni 319
	Cel badania 320
	Profil kompetencji 321
	Skale oceny 321
	Perspektywy oceny 323
	Matryca oceniających 324
	Konfiguracja narzędzia 325
	Komunikacja projektu 326
	Raport i informacja zwrotna 327
Zintegrowany system zarządzania wiedzą 327
	Czym jest zintegrowany system zarządzania wiedzą? 328
	Komponent kompetencyjny 328
	Komponent systemowy 332
	Narzędzia wspierające 334
Programy rozwojowe w organizacjach 335
	Programy rozwoju menedżerów 335
	Rozwój talentów 336
	Wdrażanie do pracy 337
	Programy mentoringowe 340
	Rozwój kompetencji trenerów 342

7. Trener rozwija siebie i swój biznes 345
Czy to zawód dla Ciebie? 347
Kariera trenera 348
Rozwój kompetencji trenera 350
	Role trenerskie 350
	Kompetencje 351
	Zadania 353
Metody rozwoju kompetencji trenera 354
	Godziny, godziny, godziny 354
	Szkoły trenerów 354
	Szkolenia doskonalące trenerów 355
	Metodyki i narzędzia 355
	Podpatrywanie innych 355
	Literatura 356
	Społeczności trenerów 356
	Superwizja 356
Superwizja w pracy trenera 357
Styl trenerski 360
Certyfikacja 361
Prowadzenie biznesu szkoleniowego 362
	Jak wygląda rynek? 363
	Docieranie do klienta 363
	Zdobywanie klienta 364
	Podwyższanie poziomu satysfakcji 365
	Pielęgnowanie relacji 367

Bibliografia 369
Indeks rzeczowy 374
Współautorzy 378
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Justyna Matras

Jest psychologiem organizacji z zamiłowaniem do zgłębiania wewnętrznej dynamiki grup oraz systemów organizacyjnych. Zawodowo zajmuje się wszystkim tym, co wiąże się z rozumieniem i wspieraniem uczenia się i rozwoju jednostek, grup i całych organizacji. Specjalizuje się w tematyce radzenia sobie w sytuacjach stanowiących szczególne wyzwanie psychologiczne, takich jak: zmiana, konflikt i kryzys. Prowadzi złożone projekty doradcze w obszarze rozwoju kompetencji pracowniczych, wspierania zmiany organizacyjnej i transferu wiedzy. Wspiera w rozwoju początkujących i doświadczonych trenerów jako projektant i kierownik merytoryczny szkół trenerów oraz superwizor. Jej bogate doświadczenia trenerskie wiążą się przede wszystkim ze szkoleniem kadry menedżerskiej wszystkich szczebli, specjalistów HR oraz ekspertów odpowiedzialnych za transfer wiedzy w organizacjach. Jest autorem licznych programów, modeli i narzędzi rozwojowych stosowanych powszechnie w organizacjach oraz w praktyce trenerskiej.

Rafał Żak

Zajmuje się rozwojem ludzi i organizacji. Robi to w czterech rolach: trenera, mówcy, coacha i autora. Jako trener lubi pracę z grupami wysokiego potencjału, czyli osobami, które swoimi codziennymi działaniami przyczyniają się do rozwoju całych organizacji. Prowadzi głównie projekty rozwoju menedżerów, szkolenia z kompetencji osobistych i projekty rozwoju kompetencji trenerskich. W roli mówcy stara się łączyć atrakcyjność przekazu z zawartością merytoryczną, której niewiele można zarzucić. Jako coach pracuje głównie z menedżerami w zakresie business coachingu. W roli autora publikuje książki poświęcone rozwojowi kompetencji. Nieco bezczelnie twierdzi, że w tym, co robi, zauważa różnicę pomiędzy rozwojem, który ma sens, a takim, który jest celem sam w sobie. Tropi mity, piętnuje zbytnie uproszczenia, promuje rozwój oparty na dowodach.

Inni Klienci oglądali również

2,00 zł

Wartości w muzyce. Studium monograficzne. T. 1 - 09 Rola techniki dyrygenckiej w procesie kształtowania interpretacji utworu chóralnego w zespole amatorskim

Prezentowana książka inicjuje serię opatrzoną tytułem Wartości w muzyce (planowanych jest w sumie sześć tomów, będą one zróżnicowane tematycznie). Ideą wielotomowej publikacji jest ukazanie muzyki jako wartości w różnych aspektach ...
2,00 zł

Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów - 18 Rola projektów eTwinning w kształtowaniu kompetencji językowych uczniów

Zawartość tomu zainteresuje wszystkich, których troską napawają problemy, jakie rosnąca wciąż grupa uczniów ma z werbalizowaniem swych myśli, uczuć, spostrzeżeń, z posługiwaniem się językiem ogólnopolskim. Opracowania zamieszczone ...
10,00 zł

Petasites kablikianus Tausch ex Berchtold as a pioneer species and its abilities to colonise initial habitats. Petasites kablikianus Tausch ex Berchtold jako gatunek... - 02 Rozdz. 3, cz. 1. Results: The role of Petasites kablikianus...

W literaturze botanicznej Petasites kablikianus wymieniany jest zazwyczaj jako gatunek pospolity na obszarach górskich, wchodzący głównie w skład zbiorowisk roślinnych porastających aluwia potoków górskich. Dotychczas nie po...

Społeczne role sędziów rodzinnych

Społeczne role sędziów rodzinnych to pierwsza w Polsce monografia grupy zawodowej sędziów rodzinnych w ujęciu socjologicznym. Analiza tej tematyki jest bardzo istotna ze względu na fakt, iż sędziowie rodzinni wykonują szczególny za...
4,00 zł

Prasowa wizja dziewczyny (analiza konfrontatywna polskich i rosyjskich czasopism młodzieżowych) - 06 Specyfika języka w prasie młodzieżowej i jego rola w kształtowaniu prasowego wizerunku dziewczyny

Media masowe, będące obecnie jedną z najbardziej rozpowszechnionych form bytowania języka, nie tylko opisują otaczający człowieka świat i oferują sposoby jego interpretacji, lecz często go konstruują. Celem przekazów medialnych jest coraz części...
3,00 zł

Edukacja Jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra - Cecylia Langier: Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w rozwijaniu wrażliwości moralnej dzieci

(…) Przedstawione w niniejszym dziele teksty są rezultatem twórczego wysiłku wynikającego z przyjęcia ogólnych założeń akademickiego dyskursu nad węzłowymi problemami edukacji jutra, toczącego się od wielu lat w trakcie Tatrzańskic...
5,00 zł

Taniec w roli Tersytesa - 03 Bizantyński Lukian – Teodor Prodromos i jego satyry

Literatura bizantyńska przez długi czas nie cieszyła się zainteresowaniem badaczy, była opisywana jako nudna, wtórna i nieciekawa. Ten niesprawiedliwy i nieprawdziwy obraz ulega stopniowej zmianie, ale wiele bizantyńskich tekstów wciąż po...
30,00 zł

Rola Uczelni oraz metod i technik e-edukacji w uczeniu się przez całe życie

Monografia składa się z ośmiu rozdziałów. Potrzeby edukacyjne współczesnego społeczeństwa i powody, dla których uczenie się przez całe życie jest ważnym zagadnieniem osobistym i społecznym, są tematem rozdziału pierwszego. Rozdział...

WYBRANE ASPEKTY BADAWCZE NAUK EKONOMICZNYCH I KULTURY FIZYCZNEJ (red.) Paweł Cięszczyk, Ireneusz Miciuła - 2.ROLA WIEDZY W ZARZĄDZANIU UCZELNIĄ

Słowem redaktorów Niniejsza monografia jest efektem badań wielu autorów z różnych ośrodków akademickich w obszarze nauk ekonomicznych oraz w dziedzinie nauk o kulturze fizycznej. Pierwszy blok monografii stanowi zarów...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!