Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera
Praca trenera nie zaczyna się z wejściem na salę szkoleniową i nie kończy po rozejściu się uczestników. Obejmuje także wiele aktywności odbywających się poza miejscem szkolenia. Justyna Matras i Rafał Żak, doświadczeni trenerzy biznesu, prezentują kompleksowy podręcznik pracy trenera, którego role i zadania opisują według autorskiego modelu ról. Czytelnik dowie się z tej książki, jak powinien pracować trener jako:
• PROJEKTANT
Jak na podstawie diagnozy potrzeb formułować cele rozwojowe? Jak projektować ustrukturyzowane sesje szkoleniowe skutecznie wspierające realizację celów szkoleniowych i celów służebnych? Jak projektować autorskie narzędzia precyzyjnie dostosowane do potrzeb grupy i organizacji?
• TRENER
Jak wykorzystać narzędzia i sprawną komunikację, by zrealizować cele sesji szkoleniowych? Jak budować i podtrzymywać atmosferę pracy wspierającą grupowe uczenie się przez doświadczenie? W jaki sposób skutecznie reagować na zmieniające się potrzeby grupy?
• FACYLITATOR
Jak zapewnić konstruktywny i bezpieczny przebieg procesów grupowych? Jak wspierać grupy w rozumieniu procesów grupowych? W jaki sposób facylitować procesy komunikacji wewnątrzgrupowej ukierunkowanej na cel?
• KONSULTANT
Jak diagnozować potrzeby szkoleniowe i pozaszkoleniowe osób, grup i organizacji na podstawie dowodów? Jak edukować i wspierać klienta w wyborze adekwatnych do potrzeb, etycznych i skutecznych rozwiązań rozwojowych? Jak prowadzić ewaluację procesów rozwojowych?
• LIDER ROZWOJU
Jak tworzyć i skutecznie realizować strategie rozwoju zasobów ludzkich w organizacjach? Jak projektować i rozwijać zintegrowane systemy zarządzania kompetencjami w organizacjach? Jak zarządzać złożonymi projektami i programami rozwojowymi w organizacji?
Celem publikacji jest umożliwienie czytelnikom zdobycia lub poszerzenia kompetencji w zakresie prowadzenia działań rozwojowych. Autorzy dają wskazówki, jak kształtować współpracę z klientem usług rozwojowych od momentu dotarcia do niego do oceny efektów zrealizowanego projektu.
Patroni:
Książka Justyny Matras i Rafała Żaka zawiera pełny przegląd zagadnień związanych z pracą trenera. Koncepcja książki obejmuje praktycznie wszystkie, a nawet nadmiarowe aktywności realizowane w tej profesji. Zostały one opisane w autorskiej koncepcji ról trenerskich. Każda z ról jest kompetentnie omówiona, co świadczy nie tylko o bardzo dużym doświadczeniu autorów, lecz także o ich wnikliwości w analizie pracy trenera. Omawiane zagadnienia są bogato ilustrowane praktycznymi przykładami, które bez wątpienia będą użyteczne dla trenerów korzystających z podręcznika. Szczególną uwagę zwraca całościowe traktowanie profesji trenerskiej. Wbrew obiegowym wyobrażeniom, praca trenera nie zaczyna się wraz z rozpoczęciem szkolenia i nie kończy wraz z rozejściem się uczestników. Struktura książki dobrze oddaje wszystkie działania, które są podejmowane w tej profesji, a więc badanie potrzeb szkoleniowych, projektowanie szkoleń i innych działań rozwojowych, współpracę z zamawiającymi, ewaluację szkoleń i inne działania związane z realizowanymi projektami rozwojowymi. Należy też podkreślić ważną myśl przewijającą się w różnych częściach książki, mówiącą o podporządkowaniu działań trenera celom szkoleniowym zwłaszcza wtedy, gdy mówimy o szkoleniach biznesowych. Dużo miejsca zajmują kwestie komunikacji trenera z grupą szkoleniową opatrzone praktycznymi, bardzo użytecznymi wskazówkami. Autorzy zaprosili kilku trenerów, praktyków, aby zaprezentowali mało dotąd znane lub specjalistyczne metody szkoleniowe lub praktyki, w których się specjalizują. Taki zabieg poszerza perspektywę pracy trenera i otwiera nowe możliwości działań zarówno na sali szkoleniowej, jak i innej współpracy z klientami.
dr. Sławomir Jarmuż,
Książka zawiera systematyczny opis działań, modeli, technik i wskazówek metodycznych dla specjalistów prowadzących szkolenia i działania rozwojowe metodą treningu grupowego. Autorzy bazują na podejściach evidence based oraz practice based, dbając o to, by opierały się one na systematycznym opisie doświadczeń, modelach i zasadach, których status metodologiczny jest jasny. Prezentowany materiał jest wolny od licznych na rynku podejść uprawianych „wyznaniowo”, zwłaszcza w dziedzinie tzw. „rozwoju osobistego”. Ta książka może być nie tylko cennym źródłem i przewodnikiem dla początkujących trenerów oraz platformą porządkującą wiedzę i doświadczenia trenerów zaawansowanych, lecz także źródłem standardów profesjonalnych i etycznych tego zawodu na ciągle jeszcze nieuporządkowanym rynku szkoleń i „rozwoju”.
Jacek Santorski,
-
Kategorie:
-
Książki »
-
Publikacje PWN »
-
Podręczniki PWN
-
Książki »
-
Publikacje PWN »
-
Podręczniki PWN »
-
Nauki społeczne »
-
Psychologia
-
Książki »
-
Publikacje akademickie »
-
Nauki ekonomiczne »
-
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) »
-
Kadry, Zarządzanie personelem
-
Książki »
-
Publikacje akademickie »
-
Nauki społeczne »
-
Psychologia, Psychoterapia »
-
Osobowość, Samorealizacja, Kariera
-
Książki »
-
Publikacje PWN »
-
Podręczniki akademickie »
-
Nauki społeczne »
-
Psychologia, Psychoterapia »
-
Osobowość, Samorealizacja, Kariera
-
Książki »
-
Publikacje PWN »
-
Podręczniki akademickie »
-
Nauki ekonomiczne »
-
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) »
-
Kadry, Zarządzanie personelem
-
Książki »
-
Publikacje specjalistyczne »
-
Nauki ekonomiczne »
-
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) »
-
Kadry, Zarządzanie personelem
-
Książki »
-
Publikacje specjalistyczne »
-
Nauki społeczne »
-
Psychologia, Psychoterapia »
-
Osobowość, Samorealizacja, Kariera
-
Język wydania:
polski
-
EAN:
9788301201142
-
Liczba stron:
378
-
Wymiary:
20.5x28.5cm
Strony XI-XVI-PWN.pdf(pdf)
102 KB
Justyna Matras
Jest psychologiem organizacji z zamiłowaniem do zgłębiania wewnętrznej dynamiki grup oraz systemów organizacyjnych. Zawodowo zajmuje się wszystkim tym, co wiąże się z rozumieniem i wspieraniem uczenia się i rozwoju jednostek, grup i całych organizacji. Specjalizuje się w tematyce radzenia sobie w sytuacjach stanowiących szczególne wyzwanie psychologiczne, takich jak: zmiana, konflikt i kryzys. Prowadzi złożone projekty doradcze w obszarze rozwoju kompetencji pracowniczych, wspierania zmiany organizacyjnej i transferu wiedzy. Wspiera w rozwoju początkujących i doświadczonych trenerów jako projektant i kierownik merytoryczny szkół trenerów oraz superwizor.
Jej bogate doświadczenia trenerskie wiążą się przede wszystkim ze szkoleniem kadry menedżerskiej wszystkich szczebli, specjalistów HR oraz ekspertów odpowiedzialnych za transfer wiedzy w organizacjach. Jest autorem licznych programów, modeli i narzędzi rozwojowych stosowanych powszechnie w organizacjach oraz w praktyce trenerskiej.
Rafał Żak
Zajmuje się rozwojem ludzi i organizacji. Robi to w czterech rolach: trenera, mówcy, coacha i autora. Jako trener lubi pracę z grupami wysokiego potencjału, czyli osobami, które swoimi codziennymi działaniami przyczyniają się do rozwoju całych organizacji. Prowadzi głównie projekty rozwoju menedżerów, szkolenia z kompetencji osobistych i projekty rozwoju kompetencji trenerskich. W roli mówcy stara się łączyć atrakcyjność przekazu z zawartością merytoryczną, której niewiele można zarzucić. Jako coach pracuje głównie z menedżerami w zakresie business coachingu. W roli autora publikuje książki poświęcone rozwojowi kompetencji.
Nieco bezczelnie twierdzi, że w tym, co robi, zauważa różnicę pomiędzy rozwojem, który ma sens, a takim, który jest celem sam w sobie. Tropi mity, piętnuje zbytnie uproszczenia, promuje rozwój oparty na dowodach.