Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem
Turystyka należy do najbardziej dynamicznych i złożonych zjawisk przełomu XX i XXI wieku. Jest ważnym i nabierającym znaczenia źródłem dochodu i miejsc pracy. Dlatego powszechnie wiąże się z turystyką wielkie nadzieje. Ale czy zasadnie? Jakie czynniki współcześnie decydują o ożywieniu społeczno-ekonomicznym, spowodowanym rozwojem turystyki? Tradycyjnie przyjmowano, że kluczowe znaczenie dla jej rozwoju mają zasoby przyrodnicze i dziedzictwo kulturowe. Zawarta w książce analiza przemian zachodzących w turystyce, współczesnych koncepcji rozwoju regionalnego oraz wyników własnych badań empirycznych prowadzi Autora do wniosku, że dziś decydujące znaczenie mają nowe czynniki, związane m.in. z przywództwem, aktywnością elit i mobilizacją społeczną, zogniskowane wokół tworzenia infrastruktury i nowoczesnych produktów turystycznych zapewniających atrakcyjne spędzenie czasu. Dlatego czynniki te powinny znaleźć pełniejsze odzwierciedlenie w polskich strategiach i programach rozwoju turystyki, by podnieść konkurencyjność gospodarki turystycznej, racjonalizując nakłady i ograniczając koszty środowiskowe i społeczne.
Obszerne studia literaturowe, szerokie ujęcie zjawiska, świeżość spojrzenia na omawiane zagadnienia oraz rekomendacje przedstawione w kontekście rozwoju regionalnego i lokalnego, czynią tę książkę ważną lekturą zarówno dla polityków, działaczy samorządu terytorialnego, pracowników i pasjonatów turystyki, jak i studentów oraz wszystkich zainteresowanych tytułowym problemem.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-345-6
- ISBN druku: 978-83-7383-345-6
- Liczba stron: 328
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP. TURYSTYKA JAKO KAPITAŁ W ROZWOJU 7 ROZDZIAŁ 1. TURYSTYKA I ROZWÓJ JAKO PRZEDMIOT ANALIZY: WPROWADZENIE 21 1.1. Turystyka: przegląd pojęć 21 1.2. Funkcje turystyki 29 1.3. Rozwój regionalny i lokalny: pojęcia 32 ROZDZIAŁ 2. TURYSTYKA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA NAUKI 38 2.1. Turysta a psychologia: w świecie motywacji turystycznych 40 2.2. W kręgu socjologii i politologii: interakcje i ich skutki 45 2.3. Turystyka a inne dyscypliny badawcze 55 ROZDZIAŁ 3. TURYSTYKA PRZYRODNICZA: FORMY I TRENDY 64 3.1. Turystyka przyrodnicza: różnicowanie form 65 3.2. Przyrodnicza turystyka masowa 68 3.3. Turystyka przyrodnicza zrównoważona 71 ROZDZIAŁ 4. TURYSTYKA KULTUROWA: PROBLEM BOGACTWA FORM? 78 4.1. Kultura i dziedzictwo kulturowe w turystyce 78 4.2. Rodzaje turystyki opartej na walorach kulturowych 84 ROZDZIAŁ 5. KU NOWEMU PARADYGMATOWI: OD „MIEĆ” DO „PRZEŻYWAĆ” 106 5.1. Turystyka – w stronę nowego paradygmatu 117 ROZDZIAŁ 6. KONCEPCJE ROZWOJU SPOŁECZNO-EKONOMICZNEGO 127 6.1. Czynniki rozwoju regionalnego i lokalnego: przegląd 130 6.2. Koncepcje rozwoju turystyki 137 6.3. Czynniki sukcesu w rozwoju turystyki: przegląd 143 ROZDZIAŁ 7. TURYSTYKA W POLSCE NA TLE ŚWIATA 153 7.1. Turystyka: sytuacja międzynarodowa 153 7.2. Znaczenie turystyki w polskiej gospodarce 167 7.3. Walory przyrodnicze 168 7.4. Walory kulturowe 172 7.5. Zagospodarowanie turystyczne 177 7.6. Turyści i ich podróże krajowe 188 7.7. Turystyczna atrakcyjność regionów Polski i jej czynniki 191 7.8. Konkurencyjność turystyczna polskich regionów: próba podsumowania 195 ROZDZIAŁ 8. POLITYKA TURYSTYCZNA W POLSCE: PRZEGLĄD 202 8.1. Motywy prowadzenia polityki turystycznej 202 8.2. Polska polityka turystyczna w praktyce rozwojowej 206 8.3. Cele, narzędzia i środki polskiej polityki turystycznej 210 8.4. Kontekst europejski 222 8.5. System zarządzania turystyką w Polsce 226 ROZDZIAŁ 9. SUKCES W ROZWOJU TURYSTYKI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH 237 9.1. Charakterystyka badanych miejscowości 239 9.2. Czynniki sukcesu 264 Rola lidera 266 Integracja elity 267 Rola mobilizacji społeczności lokalnej 268 Współpraca z otoczeniem 269 Rola importu w rozwoju turystyki 270 Turystyka w opinii przedsiębiorców: przypadek Dusznik i Rewala 272 WNIOSKI I REKOMENDACJE 278 Rekomendacje dla polityki 284 BIBLIOGRAFIA 289 SUMMARY. Tourism, Tourist Policy and Development: Between Old and New Paradigm 319 SPIS TABEL 323 SPIS RYCIN 324