Turystyka w badaniach ekonomicznych
Praca jest przeglądem zainteresowań badawczych i zrealizowanych badań dotyczących szerszego spektrum ekonomicznych problemów turystyki. Nie ma charakteru monograficznego. Jest przeznaczona dla czytelnika, który zna podstawy ekonomiki turystyki i przedsiębiorstwa turystycznego.
Całość prezentowanych w pracy zagadnień można podzielić na 4 grupy:
- grupa pierwsza dotyczy relacji turystyki do zmieniającego się pojęcia i sposobu wykorzystania czasu;
- grupa druga zagadnień dotyczy problematyki zarządzania turystyką w ujęciu przestrzennym i to zarówno na obszarach niezurbanizowanych jak i miejskich;
- trzecia grupa zainteresowań badawczych dotyczy uwarunkowań rozwoju produktów turystycznych;
- kolejna grupa prac dotyczy problematyki przedsiębiorstw.
Ważne miejsce zajmują tu badania nad przedsiębiorczością w polskim sektorze turystycznym.
Agnieszce Niezgodzie dziękuję za współpracę przy realizacji badań dotyczących roli czasu i dysponowania czasem wolnym. Justynie Majewskiej za wspólną pracę przy ocenie oddziaływania samorządu na rozwój funkcji turystycznej miast i ocenie wpływu lokalizacji na wrażliwość hoteli na zjawiska kryzysowe. Podziękowania dla Janusza Majewskiego za współpracę przy próbie określenia perspektyw rozwoju turystyki wiejskiej i dla Marcina Olszewskiego, z którym przeprowadziłem polskie studium przypadku badając przedsiębiorczość liderów rynku turystycznego. Dziękuję też za wspólną pracę nad kanałami dystrybucji elektronicznej w Polsce, Maciejowi Andrzejewskiemu.
(Grzegorz Gołembski)