Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków
Tutoring jako metoda edukacji spersonalizowanej, traktująca rozwój podopiecznego holistycznie, staje się coraz bardziej popularna. W opinii jej prekursorów oraz praktyków jest ona szansą na powrót do źródeł edukacji i odnowienie relacji mistrz-uczeń. Metoda ta, oparta na personalizmie, klasycznej koncepcji cnót i osiągnięciach psychologii pozytywnej oraz wyposażona w nowoczesne narzędzia edukacyjne, pozwala odkrywać pełnię potencjału podopiecznego, by mógł on wykorzystywać swoje talenty i mocne strony dla dobra własnego i innych. Niewątpliwym walorem tej książki jest jej kompleksowość: autorzy kładą nacisk zarówno na wnikliwy opis teoretycznych podstaw metody, jak i na konkretne przykłady jej zastosowania.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-8365-3
- ISBN druku: 978-83-8124-969-0
- Liczba stron: 336
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Część I. Co to jest tutoring? Kim jest tutor? 13 Rozdział 1. Czym jest tutoring? 15 Piotr Czekierda Instytucje są tak dobre jak ludzie, którzy je tworzą 16 Edukacja masowa, zindywidualizowana i spersonalizowana 18 Mistrz, który pozwala spojrzeć głębiej 22 Proces tutoringu i jego rodzaje (tutoring naukowy i rozwojowy) 24 Tutoring, coaching, mentoring - różnice i podobieństwa 27 Inspirować do wielkości 34 Rozdział 2. Fundamenty i źródła tutoringu 37 Bartosz Fingas Relacja mistrz-uczeń 39 Edukacja spersonalizowana i etyka cnót 45 Psychologia pozytywna 51 Tutoring - między ideałem a rzeczywistością 58 Rozdział 3. Praca tutorska i proces stawania się tutorem 62 Marcin Szala Specyfika pracy tutora 62 Stawanie się tutorem 71 Proces kształcenia tutorów 79 Podsumowanie 88 Rozdział 4. Tutoring nie jest tani. Dlaczego się opłaca i jak go finansować? 89 Damian Godlewski Jakie zasoby są potrzebne, by wdrożyć tutoring? 89 Wdrażanie tutoringu w szkole. Ile to kosztuje? 90 Jakie są długofalowe korzyści z wdrażania tutoringu? 93 Sposoby finansowania programów tutoringowych 98 Podsumowanie 110 Część II. Tutoring - obszary zastosowań i badania 113 Rozdział 1. Tutoring szkolny - personalizacja edukacji 115 Paweł Zuchniewicz Bitwa o człowieka 115 Razem możemy więcej 117 Personalizacja a indywidualizacja 120 Rzecznik 122 Rozdział 2. Tutoring akademicki - pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego 123 Beata Karpińska-Musiał Wprowadzenie 123 Skąd takie pozycjonowanie tutoringu w teorii i praktyce akademickiej? 124 Doxa i epistema w tutoringu - spotkanie idei z doświadczeniem 127 Tutoring a przywództwo ideowe z punktu widzenia pedagogiki 129 Tutoring a epistemiczne struktury poznawcze - perspektywa językoznawcza i dydaktyczna 131 Podmiot "stający się" i "tożsamość narracyjna" - hermeneutyka Paula Ricouera a mechanizmy działające w metodzie tutoringu akademickiego 133 Podsumowanie oraz kontekst wdrożeń w instytucji kształcenia wyższego HEI 135 Rozdział 3. Badania: tutoring w opinii nauczycieli akademickich - perła z lamusa czy perła do lamusa? 140 Marta Kowalczuk-Walędziak Wprowadzenie 140 Metodologia badań 142 Analiza wyników badań 144 Dyskusja i wnioski końcowe 154 Rozdział 4. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych 159 Joanna Pysik Charakterystyka tutoringu w organizacjach społecznych 159 Cele osiągane w tutoringu w projektach społecznych 160 Tutoring szansą dla organizacji pozarządowych 163 Korzyści płynące z tutoringu w organizacjach społecznych 165 Rozdział 5. Tutoring a edukacja domowa 169 Marek Budajczak Główne terminy i ich definicje 170 Interrelacje między tutoringiem a edukacją domową 171 Społeczne perspektywy rozwijania relacji tutoring-edukacja domowa i ich stosunek do oświaty zbiorowej 176 Część III. Studia przypadków 179 Wprowadzenie: Co ma wpływ na skuteczne wdrożenie tutoringu? Kilka ważnych uwag na marginesie 181 Krzysztof Słaboń Proaktywność / kreatywne podejście do rzeczywistości / przywództwo 182 Budowanie zespołu, potęga pytania "dlaczego?" i wspólna wizja 183 Myślenie strategiczne i zmiana 185 Rozdział 1. Tutoring w szkole 187 Tutoring w Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu 187 Miłosz Piękny, Katarzyna Rudnicka Tutoring w 2 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie - jak wdrażaliśmy tutoring 196 Magdalena Niemczuk-Kobosko Tutoring w Zespole Szkół nr 6 we Wrocławiu 206 Joanna Godlewska, Natalia Gorzkowska Tutoring w szkole "Żagle" Stowarzyszenia "Sternik"- między szkołą a rodziną 215 Paweł Zuchniewicz Rozdział 2. Tutoring akademicki 224 Tutoring na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie - Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna 224 Łukasz Danel, Jakub Kwaśny, Agnieszka Żur Tutoring w Kolegium "Artes Liberales" 232 Krzysztof Rutkowski Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego 239 Ewa Szymczak, Mirosława Malinowska Tutoring na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego - w trosce o jakość w ilości 244 Beata Karpińska-Musiał Tutoring na uniwersytetach w Oksfordzie i Cambridge 255 Marcin Szala Rozdział 3. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych 266 Tutoring w Stowarzyszeniu Praktyków Kultury 266 Daniel Brzeziński Tutoring w Akademii Przyszłości Stowarzyszenia Wiosna - nie rybę, nie wędkę, ale mentalność wędkarza 270 Anna Wilczyńska, Anna Żaczek Tutoring w Szkole Liderów 280 Małgorzata Lelonkiewicz, Agnieszka Szelągowska Tutoring w Programie Tutor Collegium Wratislaviense i Fundacji Dorastaj z Nami 291 Joanna Pysik Część IV. Wywiady 301 Wywiad z Tomaszem Krupskim, podopiecznym w Programie Tutor 303 Wywiad z Małgorzatą Witczak i Katarzyną Jędrzak, tutorkami z I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie 308 Wywiad z dr Sabiną Ratajczak, tutorką, prodziekan Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej 314 Wywiad z dr Ewą Szymczak, prodziekan ds. kształcenia, Wydział Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego 323 O autorach 329