Uczeń w drodze do doświadczania podmiotowości. Konteksty. Oblicza. Rzeczywistość
Doświadczanie podmiotowości przez uczniów kończących pierwszy etap edukacji szkolnej jest ważnym i istotnym zagadnieniem, rozpatrywanym zwłaszcza w naukach pedagogicznych. Podstawą badań tego problemu jest zapoznanie się z wypowiedziami dzieci na temat ich doświadczania podmiotowości oraz rozpoznanie tego, co na ten temat myślą i robią dorośli uczestnicy ich edukacji, czyli nauczyciele i rodzice. Ważność tej problematyki w codziennych warunkach szkolnych skłoniła autorkę do głębszego zainteresowania się tym zagadnieniem i do poszukiwań empirycznych na temat doświadczania podmiotowości przez uczniów. Monografia jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców: pedagogów, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, rodziców dzieci, ale i studentów – przyszłych nauczycieli. Należy mieć nadzieję, że stanie się ona źródłem głębszej refleksji nad podjętym problemem oraz zainspiruje do zgłębiania zagadnienia podmiotowości człowieka.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8018-220-2
- ISBN druku: 978-83-8018-220-2
- Liczba stron: 166
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 1. Pojęcie podmiotowości w ujęciu interdyscyplinarnym 11 1.1. Podmiotowość w ujęciu filozoficznym 11 1.2. Podmiotowość w ujęciu socjologicznym 16 1.3. Podmiotowość w ujęciu psychologicznym 19 1.4. Podmiotowość w ujęciu pedagogicznym 31 1.4.1. Podmiotowy charakter wychowania 32 1.4.2. Podmiotowość jako cel wychowania 34 1.4.3. Podmiotowość jako wartość edukacyjna 35 1.4.4. Podmiotowość jako efekt działań edukacyjnych 37 2. Doświadczanie podmiotowości przez dziecko w edukacji wczesnoszkolnej 40 2.1. Założenia pierwszego etapu edukacji szkolnej – edukacji wczesnoszkolnej 40 2.2. Możliwości i ograniczenia dziecka w wieku wczesnoszkolnym – kontekst wybranych teorii rozwoju (podmiotowość w perspektywie teorii rozwojowych) 51 2.2.1. Teoria rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona 52 2.2.2. Teoria rozwoju poznawczego Jeana Piageta 55 2.2.3. Teoria zadań rozwojowych Roberta J. Havighursta 57 2.3. Doświadczanie podmiotowości jako czynnik prowadzący do podmiotowości 60 2.4. Dziecko jako współtwórca doświadczania podmiotowości 63 2.4.1. Rozwój osobowości 68 2.4.2. Rozwój emocjonalny 69 2.4.3. Rozwój moralny 70 2.4.4. Rozwój poznawczy 72 2.4.5. Rozwój społeczny 74 3. Uczestnicy – współtwórcy doświadczania podmiotowości dziecka 76 3.1. Nauczyciel jako współorganizator doświadczania podmiotowości przez uczniów 76 3.2. Rodzice/opiekunowie jako współorganizatorzy doświadczania podmiotowości przez dziecko 85 4. Zarys problematyki i wyniki badań empirycznych 94 4.1. Doświadczanie podmiotowości jako podstawowa kategoria badań empirycznych 96 4.2. Doświadczanie podmiotowości w deklaracjach uczniów klas trzecich 98 4.2.1. Doświadczanie mocy sprawczej w deklaracjach uczniów 99 4.2.2. Doświadczanie możliwości wyboru w deklaracjach uczniów 102 4.2.3. Doświadczanie gotowości ponoszenia konsekwencji dokonywanych wyborów w deklaracjach uczniów 107 4.3. Stwarzanie warunków sprzyjających doświadczaniu podmiotowości uczniów w deklaracjach i obserwacjach pracy nauczycieli 113 4.3.1. Stwarzanie warunków sprzyjających doświadczaniu podmiotowości uczniów w zakresie mocy sprawczej w deklaracjach i obserwacjach pracy nauczycieli 117 4.3.2. Stwarzanie warunków sprzyjających doświadczaniu podmiotowości uczniów w zakresie możliwości wyboru w deklaracjach i obserwacjach pracy nauczycieli 120 4.3.3. Stwarzanie warunków sprzyjających doświadczaniu podmiotowości uczniów w zakresie gotowości ponoszenia konsekwencji w deklaracjach i obserwacjach pracy nauczycieli 124 4.4. Zachowania rodziców/opiekunów sprzyjające doświadczaniu podmiotowości przez dziecko 132 4.4.1. Postawa górowania przejawiana w stosunku do dziecka 132 4.4.2. Postawa bezradności przejawiana w stosunku do dziecka 133 4.4.3. Postawa koncentracji przejawiana w stosunku do dziecka 134 4.4.4. Postawa dystansu przejawiana w stosunku do dziecka 136 5. Podsumowanie, wnioski merytoryczne, rekomendacje dla praktyki 139 Zakończenie 144 Bibliografia 146 Spis tabel 160 Streszczenie 162 Summary 165