MENU

Umiejętności audiacyjne uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Bydgoszcz, 2018

  • Autor: Paweł A. Trzos

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Umiejętności audiacyjne uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej

Publikacja stanowi ważny punkt odniesienia dla wszystkich badaczy i osób zainteresowanych podobną tematyką. Stanowi wartościową podbudowę teoretyczną dla tworzącej się pedagogiki muzyki ukazując równocześnie wartość dydaktyczną metody E.E. Gordona w edukacji muzycznej dzieci na etapie wczesnoszkolnym. Autor zauważa potrzebę szerokiego spojrzenia na proces uczenia się muzyki. Wskazuje też na możliwość konsekwentnego prowadzenia diagnostyki wczesnego rozwoju muzycznego dziecka w połączeniu z metodycznie uporządkowaną kolejnością oddziaływania, wynikającą z dorobku empiryczno-teoretycznometodycznego teorii Gordona. W swojej pracy zajmuje się przede wszystkim umiejętnościami audiacyjnymi uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej i bardzo dokładnie rozpracowuje to zagadnienie.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp	11
	CZĘŚĆ TEORETYCZNA 17
	Rozdział I 17
	Edukacja muzyczna w świetle delimitacji pojęć	17 
1.1. Wiedza pedagogiczna w świetle związków teorii i praktyki	18 
1.2. Pedagogika muzyki jako naukowa subdyscyplina pedagogiki	22 
	1.2.1. Delimitacja pojęcia	22 
	1.2.2. Wybrane stanowiska	24 
	1.2.3. Zaplecze naukowe	26 
1.3. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna wobec potrzeby zmian	28 
	1.3.1. Dylematy i (nie)pokój	28 
	1.3.2. Edukacyjne argumenty teorii audiacji	30 
1.4. Środowisko rodzinne w przestrzeni wczesnej edukacji	33 
	1.4.1. Rodzina i jej społeczno-kulturowy kapitał	33 
	1.4.2. Implikacje dla wczesnej edukacji muzycznej	33 
	1.4.3. Znaczenie wczesnego kierowania muzycznego jako kategorii umuzykalniania	35 
	1.4.4. Stan badań	37 
	Rozdział II 43 
	Kategoria audiacji w znaczeniu uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona 	43 
2.1. Audiacja jako kategoria pojęciowa we współczesnej edukacji muzycznej	43 
2.2. Język i myślenie muzyczne	47
2.3. Audiacyjny kontekst zmiany rozwojowej w uczeniu się muzyki	53 
	2.3.1. Rozwój i zmiana rozwojowa – eksplikacja pojęć	53 
	2.3.2. Stadialność rozwoju audiacyjnego	56 
	2.3.3. Od słuchania do syntezy całościowej	57 
	2.3.4. Uogólnianie, dialogowanie i rozumienie teoretyczne muzyki	63 
2.4. Audiacja jako kategoria doświadczania muzyki	67 
	2.4.1. Istotność dźwięku centralnego w tonalnym kontekście działań	67 
	2.4.2. Istotność makrobitu w rytmicznym kontekście działań muzycznych	70 
	2.4.3. Znaczenie audiowania zawartości tonalności	72 
	2.4.4. Znaczenie audiowania zawartości rytmicznej	74 
2.5. Typy umiejętności audiacyjnych	77 
	2.5.1. Słuchanie muzyki	77 
	2.5.2. Czytanie muzyki	79 
	2.5.3. Zapisywanie muzyki	80 
	2.5.4. Odtwarzanie i wykonywanie muzyki z pamięci	81 
	2.5.5. Pisanie muzyki z pamięci	82 
	2.5.6. Tworzenie muzyki i improwizowanie	82 
	Rozdział III 87 
	Umiejętności audiacyjne jako specyficzny rodzaj edukacyjnych osiągnięć ucznia 	87 
3.1. Potencjał i potencjalność we wczesnej nauce muzyki 	88 
	3.1.1. Pojęcia	88 
	3.1.2. Stan badań	94 
3.2. Kontinuum rozwojowe w edukacji muzycznej	96 
3.3. Umiejętności audiacyjne	100 
	3.3.1. Pojęcie	100 
	3.3.2. Kontekst teoretyczny	102 
	3.3.3. Stan badań	104
	CZĘŚĆ EMPIRYCZNA 107
	Rozdział IV 107
	Metodologiczne podstawy badań własnych	107 
4.1. Typ przeprowadzonych badań	107 
4.2. Przedmiot i cel badań	108 
4.3. Problematyka badań	111 
4.4. Hipotezy badawcze	113 
4.5. Zmienne i wskaźniki badań	117 
	4.5.1. Zmienna zależna	120 
	4.5.2. Zmienna niezależna główna – czynnik eksperymentalny	121 
	4.5.3. Zmienne niezależne uboczne	122 
	4.5.4. Operacjonalizacja zmiennych	123 
	4.5.5. Zmienna pośrednicząca	130 
	4.5.6. Kontrola zmiennych zakłócających	130
4.6. Metody badań	136 
4.7. Opis narzędzi badawczych	142 
	4.7.1. Zeszyt kolejności działań (Rejestr działań) nauczyciela	142 
	4.7.2. Test Średnia Miara Słuchu Muzycznego (IMMA) Edwina E. Gordona	143 
	4.7.3. Iowa Tests of Music Literacy ITML (IOVA) Edwina E. Gordona	145 
	4.7.4. Skale szacunkowe kryteriów analizy i oceny  wykonania treści muzycznej sprawdzianu (nSW)	148 
	4.7.5. Materiał muzyczny wykorzystany w konstrukcji  zadań sprawdzianu (nSW)	152 
	4.7.6. Arkusz Obserwacji Rozwoju Umiejętności Audiacyjnych (nAORUA)	158 
	4.7.7. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami (nKw)	166 
4.8. Charakterystyka oddziaływania eksperymentalnego w oparciu o sekwencyjny rozwój audiacji	167 
	4.8.1. Ustalenia formalne	167 
	4.8.2. Istota programowa 	168 
4.9. Teren badań i badana próba	170 
4.10. Organizacja i przebieg badań	171 
4.11. Opis statystycznej analizy danych	173 
	Rozdział V 175 
	Oddziaływanie czynnika XAUD  a poziom umiejętności audiacyjnych	175 
5.1. Poziom umiejętności audiacyjnych (YUA)  zmierzonych testami ITML (IOVA) Edwina E. Gordona	175 
	5.1.1. Umiejętności audiacyjne w zakresie słuchania muzyki (yUAS)	176 
	5.1.2. Umiejętności audiacyjne w zakresie czytania muzyki (yUAC)	190
	5.1.3. Umiejętności audiacyjne w zakresie pisania muzyki (yUAP)	201 
	5.1.4. Typ audiacji a zawartość tonalna i rytmiczna w świetle  końcowych wyników ITML (IOVA) Edwina E. Gordona	206 
	5.1.5. Dyskusja wyników i podsumowanie	213 
5.2. Poziom umiejętności audiacyjnych w zakresie wykonywania muzyki (yUAW)	215 
	5.2.1. Realizacja struktur tonalno-rytmicznych  w świetle ocen sędziów kompetentnych	215 
		5.2.1.1. Poziom wykonania sprawdzianu muzycznego (nSW)  w świetle przyjętych kryteriów oceny	216 
		5.2.1.2. Określanie i wykonywanie tonalności i metrum	225 
		5.2.1.3. Poziom trudności wykonywanych zadań nSW	231 
	5.2.2. Zgodność i obiektywność ocen sędziów kompetentnych	233 
	5.2.3. Dyskusja wyników i podsumowanie	236 
5.3. Poziom umiejętności audiacyjnych  w świetle wyników obserwacji nauczycieli	237 
	5.3.1. Poziom umiejętności ze względu na kryterium analizy	240 
	5.3.2. Poziom umiejętności uczniów w zakresie różnicowania w muzyce	245 
	5.3.3. Poziom umiejętności uczniów w zakresie wnioskowania w muzyce	254 
	5.3.4. Dyskusja wyników i podsumowanie	263
5.4. Cechy końcowych pomiarów narzędziami nSW; nAORUA	264 
5.5. Umiejętności audiacyjne w zakresie języka muzycznego (yUAJM)	270 
	5.5.1. Słownik umysłowy i jego język jako język audiacji	270 
	5.5.2. Audiacja komponentów języka muzycznego	278 
	5.5.3. Dyskusja wyników i podsumowanie	285 
5.6. Rozwój umiejętności audiacyjnych w świetle badanych zależności	289 
	5.6.1. Występowanie czynnika eksperymentalnego (XAUD), zdolności muzyczne (XZM) a wyniki Iowańskich Testów  Znajomości Muzyki ITML (IOVA) Edwina E. Gordona	290 
	5.6.2. Występowanie czynnika eksperymentalnego (XAUD), zdolności muzyczne (XZM) a wyniki Sprawdzianu Wykonania Muzycznego (nSW)	309 
	5.6.3. Dyskusja wyników i podsumowanie	315 
	Rozdział VI 317 
	Zdolności muzyczne i okres oddziaływań edukacyjnych	317 
6.1. Poziom zdolności muzycznych (XZM) w świetle związków z fazą pomiaru zmiennej zależnej (YUA)	317 
	6.1.1. Zdolności muzyczne badanych osób w świetle wyników Testu IMMA Edwina E. Gordona	318 
	6.1.2. Kontrola stanu XZM a faza pomiaru zmiennej YUA	321 
	6.1.3. Dyskusja wyników i podsumowanie	328 
6.2. Poziom zdolności muzycznych (XZM) w świetle związków  z wynikami fazowego pomiaru zmiennej zależnej (YUA)	330 
	6.2.1. Wyniki testów IMMA i ITML w świetle istotności związków  w początkowej i końcowej fazie badań	331 
	6.2.2. Dyskusja wyników i podsumowanie	342 
6.3. Kontrola okresu prowadzenia badań (XOE)	344 
	6.3.1. Dynamika rozwoju umiejętności audiacyjnych (YUA)  a okres prowadzenia badań (XOE)	345 
	6.3.2. Dyskusja wyników i podsumowanie	355 
	Rozdział VII 359 
	Znaczenie środowiska rodzinnego w umuzykalnianiu  badanych uczniów. Analiza zmiennej pośredniczącej	359 
7.1. Specyfika i rodzaje umuzykalniających działań środowiska rodzinnego	359 
	7.1.1. Wykształcenie muzyczne rodziców	361 
	7.1.2. Codzienne muzykowanie w domach badanych uczniów	362 
	7.1.3. Zaangażowanie rodziców w pomoc w szkolnej nauce muzyki	365 
	7.1.4. Aktywność muzyczna w czasie wolnym	371 
	7.1.5. Pozaszkolna i nieformalna aktywność muzyczna badanych uczniów	375 
	7.1.6. Predyspozycje uczniów do nauki muzyki w opinii rodziców	377 
	7.1.7. Dyskusja wyników i podsumowanie	387 
7.2. Środowisko rodzinne badanych uczniów a ich umiejętności audiacyjne. Analiza związków	389
	7.2.1. Praktyka umuzykalniania w rodzinach badanych uczniów  jako zmienna pośrednicząca	390 
		7.2.1.1. Ogólne muzykowanie w środowisku rodzinnym  badanych uczniów	393 
		7.2.1.2. Śpiewanie i aktywność wokalna	397 
		7.2.1.3. Praktykowanie gry instrumentalnej	400 
		7.2.1.4. Ruch, taniec, muzyka	403 
	7.2.2. Pomoc rodziców w dziecięcym uczeniu się muzyki jako zmienna pośrednicząca	407 
	7.2.3. Dyskusja wyników i podsumowanie	422 
	Podsumowanie, wnioski i wybrane rekomendacje do dalszych badań	425
	Bibliografia	441  
		Druki zwarte	441  
		Artykuły 	448 
	Słownik stosowanych pojęć	465 
	Wykaz skrótów	471 
	Spis rysunków	475 
	Spis tabel	477 
	Indeks nazwisk	485 
	Indeks rzeczowy	489 
	Summary 491
		Audiation Skills of Pupils on Early Stages of School Education	491
	Aneks	495 
	Załącznik 1  
	Kryteria do analizy wykonania sprawdzianu muzycznego	497 
	Załącznik 2  
	Arkusz oceny umiejętności audiacyjnych według wykonania sprawdzianu muzycznego	498 
	Załącznik 3  
	Arkusz Obserwacji Rozwoju Umiejętności Audiacyjnych ucznia	499 
	Załącznik 4  
	Kwestionariusz wywiadu z rodzicami	503 
	Załącznik 5  
	Wykorzystywany repertuar muzyki klasycznej	506
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

38,70 zł
45,00 zł

Problemy edukacji w Europie Środkowej i Wschodniej

Niniejsza książka jest efektem współpracy naukowej uczonych słowiańskich krajów Europy Środkowej i Wschodniej: Polski, Rosji, Słowacji i Ukrainy. Różnorodne problemy badawcze zaprezentowane przez autorów artykułó...
30,87 zł
44,10 zł

Nauczyciel i uczeń. Teoria i praktyka odbioru oraz transmisji informacji w edukacji wczesnoszkolnej

Przedstawiony przeze mnie problem ma złożony charakter. W niniejszej pracy zaprezentowałam inne ujęcie metodologiczne, niż opisywane dotąd w literaturze przedmiotu odnośnie procesów komunikacyjnych w klasie szkolnej. Moim nadrzędnym celem nie by...
50,40 zł
84,00 zł

Socjologia edukacji

Kiedyś dziennikarz zapytał mnie: zajmuje się pan socjologią edukacji, czyli właściwie czym? Najprostsza odpowiedź jest taka, że związkiem edukacji i społeczeństwa. Ale co to w istocie znaczy?Piotr MikiewiczSocjologia edukacji to pierwsze na...
44,99 zł
49,99 zł

Człowiek w społeczeństwie wybrane aspekty badawcze Bezpieczeństwo Zdrowie Edukacja

Badania prowadzone nad funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie z natury rzeczy muszą obejmować szerokie spektrum tematów, co wynika z co najmniej dwóch powodów: po pierwsze, człowiek jako istota społeczna stanowi ...
34,02 zł
37,80 zł

Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy

: Z perspektywy recenzenta najważniejszą zaletą książki jest to, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom tych nauczycieli wychowawców funkcjonujących we współczesnej szkole, którzy chcieliby podnieść poziom swojej działalności dydaktycz...
45,90 zł
51,00 zł

Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych

Kompetencje interpersonalne to jedne z ważniejszych kompetencji zawodowych. Pomagają pracownikowi odnaleźć się na rynku pracy, a organizacji zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną. Książka stanowi praktyczne wprowadzenie w zagadnienia pomiaru i dosko...
23,09 zł
29,60 zł

Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać

Kolejna książka autora bestsellera "Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku. Wszystko, co możesz zrobić, żeby edukacja miała sens".Po co waszym dzieciom edukacja i jakiej edukacji wymaga od nas wszystkich przyszłość? Jak uczy się ...
25,20 zł
31,50 zł

Teoretyczne perspektywy badań nad edukacją rodzajową

Prezentowana książka skupia autorów, których zadaniem było analizowanie teoretycznych perspektyw interpretowania wyników badań nad edukacją rodzajową. Teorie pozwalają połączyć wyniki badań w sensowną i spójną całość, stanow...
10,24 zł
13,65 zł

Komunikacja i edukacja. Studia i szkice

Niniejsza książka odnosi się do wielu różnych zagadnień zogniskowanych w obszarze zakreślonym przez koniunkcję: komunikacja i edukacja. Mowa w niej zarówno o zasadach komunikacji interpersonalnej w kontekstach edukacyjnych czy nabywaniu k...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!