Umiejętności audiacyjne uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej
Publikacja stanowi ważny punkt odniesienia dla wszystkich badaczy i osób zainteresowanych podobną tematyką. Stanowi wartościową podbudowę teoretyczną dla tworzącej się pedagogiki muzyki ukazując równocześnie wartość dydaktyczną metody E.E. Gordona w edukacji muzycznej dzieci na etapie wczesnoszkolnym. Autor zauważa potrzebę szerokiego spojrzenia na proces uczenia się muzyki. Wskazuje też na możliwość konsekwentnego prowadzenia diagnostyki wczesnego rozwoju muzycznego dziecka w połączeniu z metodycznie uporządkowaną kolejnością oddziaływania, wynikającą z dorobku empiryczno-teoretycznometodycznego teorii Gordona. W swojej pracy zajmuje się przede wszystkim umiejętnościami audiacyjnymi uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej i bardzo dokładnie rozpracowuje to zagadnienie.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8018-193-9
- ISBN druku: 978-83-8018-193-9
- Liczba stron: 508
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 CZĘŚĆ TEORETYCZNA 17 Rozdział I 17 Edukacja muzyczna w świetle delimitacji pojęć 17 1.1. Wiedza pedagogiczna w świetle związków teorii i praktyki 18 1.2. Pedagogika muzyki jako naukowa subdyscyplina pedagogiki 22 1.2.1. Delimitacja pojęcia 22 1.2.2. Wybrane stanowiska 24 1.2.3. Zaplecze naukowe 26 1.3. Wczesnoszkolna edukacja muzyczna wobec potrzeby zmian 28 1.3.1. Dylematy i (nie)pokój 28 1.3.2. Edukacyjne argumenty teorii audiacji 30 1.4. Środowisko rodzinne w przestrzeni wczesnej edukacji 33 1.4.1. Rodzina i jej społeczno-kulturowy kapitał 33 1.4.2. Implikacje dla wczesnej edukacji muzycznej 33 1.4.3. Znaczenie wczesnego kierowania muzycznego jako kategorii umuzykalniania 35 1.4.4. Stan badań 37 Rozdział II 43 Kategoria audiacji w znaczeniu uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona 43 2.1. Audiacja jako kategoria pojęciowa we współczesnej edukacji muzycznej 43 2.2. Język i myślenie muzyczne 47 2.3. Audiacyjny kontekst zmiany rozwojowej w uczeniu się muzyki 53 2.3.1. Rozwój i zmiana rozwojowa – eksplikacja pojęć 53 2.3.2. Stadialność rozwoju audiacyjnego 56 2.3.3. Od słuchania do syntezy całościowej 57 2.3.4. Uogólnianie, dialogowanie i rozumienie teoretyczne muzyki 63 2.4. Audiacja jako kategoria doświadczania muzyki 67 2.4.1. Istotność dźwięku centralnego w tonalnym kontekście działań 67 2.4.2. Istotność makrobitu w rytmicznym kontekście działań muzycznych 70 2.4.3. Znaczenie audiowania zawartości tonalności 72 2.4.4. Znaczenie audiowania zawartości rytmicznej 74 2.5. Typy umiejętności audiacyjnych 77 2.5.1. Słuchanie muzyki 77 2.5.2. Czytanie muzyki 79 2.5.3. Zapisywanie muzyki 80 2.5.4. Odtwarzanie i wykonywanie muzyki z pamięci 81 2.5.5. Pisanie muzyki z pamięci 82 2.5.6. Tworzenie muzyki i improwizowanie 82 Rozdział III 87 Umiejętności audiacyjne jako specyficzny rodzaj edukacyjnych osiągnięć ucznia 87 3.1. Potencjał i potencjalność we wczesnej nauce muzyki 88 3.1.1. Pojęcia 88 3.1.2. Stan badań 94 3.2. Kontinuum rozwojowe w edukacji muzycznej 96 3.3. Umiejętności audiacyjne 100 3.3.1. Pojęcie 100 3.3.2. Kontekst teoretyczny 102 3.3.3. Stan badań 104 CZĘŚĆ EMPIRYCZNA 107 Rozdział IV 107 Metodologiczne podstawy badań własnych 107 4.1. Typ przeprowadzonych badań 107 4.2. Przedmiot i cel badań 108 4.3. Problematyka badań 111 4.4. Hipotezy badawcze 113 4.5. Zmienne i wskaźniki badań 117 4.5.1. Zmienna zależna 120 4.5.2. Zmienna niezależna główna – czynnik eksperymentalny 121 4.5.3. Zmienne niezależne uboczne 122 4.5.4. Operacjonalizacja zmiennych 123 4.5.5. Zmienna pośrednicząca 130 4.5.6. Kontrola zmiennych zakłócających 130 4.6. Metody badań 136 4.7. Opis narzędzi badawczych 142 4.7.1. Zeszyt kolejności działań (Rejestr działań) nauczyciela 142 4.7.2. Test Średnia Miara Słuchu Muzycznego (IMMA) Edwina E. Gordona 143 4.7.3. Iowa Tests of Music Literacy ITML (IOVA) Edwina E. Gordona 145 4.7.4. Skale szacunkowe kryteriów analizy i oceny wykonania treści muzycznej sprawdzianu (nSW) 148 4.7.5. Materiał muzyczny wykorzystany w konstrukcji zadań sprawdzianu (nSW) 152 4.7.6. Arkusz Obserwacji Rozwoju Umiejętności Audiacyjnych (nAORUA) 158 4.7.7. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami (nKw) 166 4.8. Charakterystyka oddziaływania eksperymentalnego w oparciu o sekwencyjny rozwój audiacji 167 4.8.1. Ustalenia formalne 167 4.8.2. Istota programowa 168 4.9. Teren badań i badana próba 170 4.10. Organizacja i przebieg badań 171 4.11. Opis statystycznej analizy danych 173 Rozdział V 175 Oddziaływanie czynnika XAUD a poziom umiejętności audiacyjnych 175 5.1. Poziom umiejętności audiacyjnych (YUA) zmierzonych testami ITML (IOVA) Edwina E. Gordona 175 5.1.1. Umiejętności audiacyjne w zakresie słuchania muzyki (yUAS) 176 5.1.2. Umiejętności audiacyjne w zakresie czytania muzyki (yUAC) 190 5.1.3. Umiejętności audiacyjne w zakresie pisania muzyki (yUAP) 201 5.1.4. Typ audiacji a zawartość tonalna i rytmiczna w świetle końcowych wyników ITML (IOVA) Edwina E. Gordona 206 5.1.5. Dyskusja wyników i podsumowanie 213 5.2. Poziom umiejętności audiacyjnych w zakresie wykonywania muzyki (yUAW) 215 5.2.1. Realizacja struktur tonalno-rytmicznych w świetle ocen sędziów kompetentnych 215 5.2.1.1. Poziom wykonania sprawdzianu muzycznego (nSW) w świetle przyjętych kryteriów oceny 216 5.2.1.2. Określanie i wykonywanie tonalności i metrum 225 5.2.1.3. Poziom trudności wykonywanych zadań nSW 231 5.2.2. Zgodność i obiektywność ocen sędziów kompetentnych 233 5.2.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 236 5.3. Poziom umiejętności audiacyjnych w świetle wyników obserwacji nauczycieli 237 5.3.1. Poziom umiejętności ze względu na kryterium analizy 240 5.3.2. Poziom umiejętności uczniów w zakresie różnicowania w muzyce 245 5.3.3. Poziom umiejętności uczniów w zakresie wnioskowania w muzyce 254 5.3.4. Dyskusja wyników i podsumowanie 263 5.4. Cechy końcowych pomiarów narzędziami nSW; nAORUA 264 5.5. Umiejętności audiacyjne w zakresie języka muzycznego (yUAJM) 270 5.5.1. Słownik umysłowy i jego język jako język audiacji 270 5.5.2. Audiacja komponentów języka muzycznego 278 5.5.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 285 5.6. Rozwój umiejętności audiacyjnych w świetle badanych zależności 289 5.6.1. Występowanie czynnika eksperymentalnego (XAUD), zdolności muzyczne (XZM) a wyniki Iowańskich Testów Znajomości Muzyki ITML (IOVA) Edwina E. Gordona 290 5.6.2. Występowanie czynnika eksperymentalnego (XAUD), zdolności muzyczne (XZM) a wyniki Sprawdzianu Wykonania Muzycznego (nSW) 309 5.6.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 315 Rozdział VI 317 Zdolności muzyczne i okres oddziaływań edukacyjnych 317 6.1. Poziom zdolności muzycznych (XZM) w świetle związków z fazą pomiaru zmiennej zależnej (YUA) 317 6.1.1. Zdolności muzyczne badanych osób w świetle wyników Testu IMMA Edwina E. Gordona 318 6.1.2. Kontrola stanu XZM a faza pomiaru zmiennej YUA 321 6.1.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 328 6.2. Poziom zdolności muzycznych (XZM) w świetle związków z wynikami fazowego pomiaru zmiennej zależnej (YUA) 330 6.2.1. Wyniki testów IMMA i ITML w świetle istotności związków w początkowej i końcowej fazie badań 331 6.2.2. Dyskusja wyników i podsumowanie 342 6.3. Kontrola okresu prowadzenia badań (XOE) 344 6.3.1. Dynamika rozwoju umiejętności audiacyjnych (YUA) a okres prowadzenia badań (XOE) 345 6.3.2. Dyskusja wyników i podsumowanie 355 Rozdział VII 359 Znaczenie środowiska rodzinnego w umuzykalnianiu badanych uczniów. Analiza zmiennej pośredniczącej 359 7.1. Specyfika i rodzaje umuzykalniających działań środowiska rodzinnego 359 7.1.1. Wykształcenie muzyczne rodziców 361 7.1.2. Codzienne muzykowanie w domach badanych uczniów 362 7.1.3. Zaangażowanie rodziców w pomoc w szkolnej nauce muzyki 365 7.1.4. Aktywność muzyczna w czasie wolnym 371 7.1.5. Pozaszkolna i nieformalna aktywność muzyczna badanych uczniów 375 7.1.6. Predyspozycje uczniów do nauki muzyki w opinii rodziców 377 7.1.7. Dyskusja wyników i podsumowanie 387 7.2. Środowisko rodzinne badanych uczniów a ich umiejętności audiacyjne. Analiza związków 389 7.2.1. Praktyka umuzykalniania w rodzinach badanych uczniów jako zmienna pośrednicząca 390 7.2.1.1. Ogólne muzykowanie w środowisku rodzinnym badanych uczniów 393 7.2.1.2. Śpiewanie i aktywność wokalna 397 7.2.1.3. Praktykowanie gry instrumentalnej 400 7.2.1.4. Ruch, taniec, muzyka 403 7.2.2. Pomoc rodziców w dziecięcym uczeniu się muzyki jako zmienna pośrednicząca 407 7.2.3. Dyskusja wyników i podsumowanie 422 Podsumowanie, wnioski i wybrane rekomendacje do dalszych badań 425 Bibliografia 441 Druki zwarte 441 Artykuły 448 Słownik stosowanych pojęć 465 Wykaz skrótów 471 Spis rysunków 475 Spis tabel 477 Indeks nazwisk 485 Indeks rzeczowy 489 Summary 491 Audiation Skills of Pupils on Early Stages of School Education 491 Aneks 495 Załącznik 1 Kryteria do analizy wykonania sprawdzianu muzycznego 497 Załącznik 2 Arkusz oceny umiejętności audiacyjnych według wykonania sprawdzianu muzycznego 498 Załącznik 3 Arkusz Obserwacji Rozwoju Umiejętności Audiacyjnych ucznia 499 Załącznik 4 Kwestionariusz wywiadu z rodzicami 503 Załącznik 5 Wykorzystywany repertuar muzyki klasycznej 506