Umieszczeni w przeszłości. Pamięć w naukach pedagogicznych
Prezentowane artykuły ukazują różne przejawy przeszłości zachowane w wielu nośnikach pamięci historycznej. To zainteresowanie przeszłością jest zgodne z tezą Marcina Kuli, który mówił, że „przeszłość to spadek nie do odrzucenia”. Przeszłość dziedziczy każdy z nas, ale i przeszłość dziedziczymy też w praktyce badawczej, o czym świadczy artykuł każdego autora. Dobitniej jeszcze kwestię pamięci i przeszłości wyjaśnił Henri Bergson w pracy pt. Pamięć i życie. Według niego „w jakimś sensie trwanie jest pamięcią”. A my przychodząc na świat, od razu umieszczamy się w tej przeszłości, która bez przerwy narasta i jest wzbogacana o nowe idee. I w takim sensie książka ta ukazując różne obszary pamięci pedagogicznej, umieszcza Czytelnika w przeszłości. Ze wstępu
- Kategorie:
- Redakcja: Władysława Szulakiewicz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3613-2
- ISBN druku: 978-83-231-3613-2
- Liczba stron: 162
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa / 7 Andrzej Radzimiński Pamięć i brak pamięci, czyli jak manipuluje się przeszłością i współczesnością / 13 Bogusław Śliwerski Pamięć społeczna a historyczna w naukach pedagogicznych / 29 Katarzyna Dormus Archiwum społeczne jako źródło wiedzy o przeszłości szkoły polskiej / 47 Dorota Grabowska-Pieńkosz Nauczyciele zaboru austriackiego w literaturze pamiętnikarskiej / 63 Stefania Walasek Pamięć o nauczycielach kresowych z lat II Rzeczypospolitej / 81 Piotr Gołdyn Przejawy komemoracji nauczycieli na przykładzie Wielkopolski Wschodniej / 95 Ryszard Ślęczka Szkoła Ćwiczeń krakowskiego Pedagogium we wspomnieniach uczniów i nauczycieli / 113 Elżbieta Magiera Pionierzy szczecińskiej pedagogiki / 131 Mirosław Wierzbicki Salezjański Ośrodek Młodzieży w Trzcińcu i jego wychowawcy / 147