MENU

Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury

(eBook)

Podręcznik akademicki

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2012

  • Autor: Józef Kargul

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 74,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

59,20
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury

Historia upowszechniania kultury w Polsce
Zmiany w postrzeganiu, traktowaniu, dystrybucji, udostępnianiu i praktykowaniu kultury
Koncepcje, formy i idee uczestnictwa w kulturze
Instytucje upowszechniania kultury
Znaczenie animacji kultury i rola animatorów w społeczeństwie
Wzory aktywności kulturalnej Polaków

Podręcznik przeznaczony dla:
- studentów pedagogiki, kulturoznawstwa, antropologii kultury, socjologii
- nauczycieli akademickich, pracowników naukowych zajmujących się rozwojem kultury w Polsce
- pracowników instytucji związanych z upowszechnianiem kultury, działalnością z zakresu animacji społeczno-kulturalnej
- wszystkich zainteresowanych kulturą w Polsce

Józef Kargul – profesor zwyczajny, kierownik Zakładu Pedagogiki Społecznej i Poradoznawstwa w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, członek Senatu DSW. Członek rady redakcyjnej „Edukacji Dorosłych” oraz zespołu redakcyjnego „Biblioteki Edukacji Dorosłych”. Autor wielu prac z zakresu andragogiki, pedagogiki społecznej, problematyki kultury i jej upowszechniania, w tym książki Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 9
Wstęp 11

CZĘŚĆ I Wspólnota i kolektywizm – upowszechnianie i reglamentacja kultury 17

Rozdział 1 Praktyki upowszechniania kultury feudalnej  19
1.1 Upowszechnianie(?) kultury staropolskiej  19
1.2 Instytucje i formy upowszechniania kultury w Polsce w okresie odrodzenia i baroku 22
1.3 „Nowe” w upowszechnianiu kultury w oświeceniu  32

Rozdział 2 Upowszechnianie kultury po rewolucji przemysłowej  39
2.1 Życie kulturalne w epoce romantyzmu 39
2.2 Różnicowanie się idei upowszechniania kultury 49
2.3 Spełnianie idei upowszechniania – nowe instytucje kultury 58

Rozdział 3 Koncepcje upowszechniania kultury w okresie międzywojennym  71
3.1 Koncepcja agrarystów  72
3.2 Koncepcja narodowej demokracji  73
3.3 Koncepcja partii lewicowych  74
3.4 Koncepcje katolickie 77

Rozdział 4 Instytucje upowszechniania oświaty i kultury w okresie międzywojennym 80
4.1 Świetlice środowiskowe i społeczne  80
4.2 Uniwersytety ludowe, kluby młodzieżowe, domy kultury, domy społeczne  84
4.3 Pracownicy oświatowi  88
4.4 Amatorskie zespoły artystyczne 91

Rozdział 5 Kolektywizm naczelną ideą upowszechniania kultury w PRL 96
5.1 Agitacja i propaganda jako formuła upowszechniania kultury w latach 1948–1955  96
5.2 Spory o koncepcje upowszechniania kultury w PRL 99

Rozdział 6 Instytucje upowszechniania kultury w PRL  105
6.1 Domy kultury  105
6.2 Kluby  118
6.3 Świetlice systemu upowszechniania kultury  122
6.4 Pracownik kulturalno-oświatowy  127

Rozdział 7 Koncepcje ruchu amatorskiego w kolektywistyczno-modernistycznym modelu upowszechniania kultury 134
7.1 Koncepcja artystyczno-zadaniowa  135
7.2 Założenia koncepcji pedagogicznej – receptywno-ekspresywnej 136
7.3 Koncepcja spontaniczno-ekspresywna  137
7.4 Koncepcja naśladowcza 138

Rozdział 8 Wzory uczestnictwa w kulturze PRL  141
8.1 Edukacyjny wzór uczestnictwa propagowanym modelem zachowań kulturalnych  143
8.2 Konformistyczno-snobistyczny wzór wobec formalistyczno-akcyjnej strategii upowszechniania kultury w latach siedemdziesiątych  143
8.3 Wzór ludyczno-spontaniczny  145
8.4 Rytualno-konfesyjny wzór aktywności kulturalnej  147
8.5 Kontemplacyjno-eskapistyczny wzór uczestnictwa w kulturze – sprzeczności społeczno-kulturowe  149

CZĘŚĆ II Między kolektywizmem a indywidualizmem, czyli o animacji kulturalnej 153

Rozdział 9 Koncepcja animacji kultury 155
9.1 Animacja – rozumienie pojęcia  155
9.2 Animacja wyrazem kontestacji opresyjnego systemu społecznego 158
9.3 Animacja jako strategia udziału w życiu społeczno-kulturalnym 161
9.4 Spór: edukacja kulturalna czy animacja kulturalna? 168

Rozdział 10 Wokół animatora 175
10.1 Animator a pracownik kulturalno-oświatowy 175
10.2 Autorytet i dylematy animatora kultury  181
10.3 Animator kultury „gałganiarzem na ludzkim śmietnisku” 187
Rozdział 11 Rozczarowanie animacją kulturalną  196

CZĘŚĆ III Supermarket kultury w dobie dominującej idei komercjalizmu i indywidualizmu 203

Rozdział 12 Idea liberalizmu u podłoża „supermarketu kultury”  205

Rozdział 13 Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej (Sylwia Słowińska)  219
13.1 Tradycyjne podejście do edukacji kulturalnej  219
13.2 Nietradycyjne ujęcie edukacji kulturalnej 232

Rozdział 14 Antropologiczno-kulturoznawcza idea (koncepcja) animacji kulturalnej  242
14.1 Geneza – „korzenie”  242
14.2 Teoretyczne założenia  246
14.3 Wizja animatora  249

Rozdział 15 Pedagogika kultury                                                                                      255
15.1 Klasyczna pedagogika kultury  255
15.2 Zabiegi o „restytucję” pedagogiki kultury 259
15.3 Pedagogika kultury dziś 262

Rozdział 16 Domy kultury – tradycja i nowoczesność?  271
16.1 Edukacyjno-ekspresyjna placówka upowszechniania kultury  273
16.2 Dom kultury ośrodkiem rozrywki i zabawy – ludyczny model instytucji 279
16.3 Lokalny supermarket kultury 281

Rozdział 17 Ośrodek kultury „do wynajęcia” – impresariat  287
17.1 Orientacja „prorynkowa” domów kultury 287
17.2 Impresariat  288

Rozdział 18 Instytucjonalne oferty aktywności kulturalnej „dla wyklucz(a)onych” 294
18.1 Resocjalizacja młodzieży o postawach aspołecznychnowym zadaniem placówek kultury 294
18.1.1 Podstawowe założenia 294
18.1.2 „Rutynowe” działania 296
18.2 Ośrodek kultury instytucją socjoterapeutyczną 299
18.2.1 Założenia  299
18.2.2 Działania  302
18.3 Przeciwdziałanie narkomanii – Trait d’Union 94 jako przykład działalności stowarzyszenia społeczno-kulturalnego we Francji  305
18.3.1 Konsultacje psychologiczne 307
18.3.2 Realizacja programów prewencyjnych w środowisku szkolnym 308
18.3.3 Rozmowy w grupie  309
18.3.4 Forum teatralne  309
18.3.5 Propaganda wizualna  309
18.3.6 Programy prewencyjne przeznaczone dla rodziców  310
18.3.7 Próba oceny działalności Trait d’Union 94 311

Rozdział 19 Inspiracje: artystyczna i edukacyjna 314
19.1 Akademia Wyobraźni  314
19.1.1 Założenia  314
19.1.2 Działania dla dzieci i wśród nich  315
19.1.2.1 Założenia ideologiczno-organizacyjne projektu  316
19.1.2.2 Założenia merytoryczne 317
19.2 Uniwersytet Uliczny 319
19.2.1 Geneza 319
19.2.2 Założenia ideologiczne                                                                                     320
19.2.3 Założenia organizacyjne  322
19.2.4 Działalność Uniwersytetu Ulicznego 323
19.2.5 Rezultaty i reperkusje 324

Rozdział 20 Aktualne wzory aktywności kulturalnej Polaków w supermarkecie kultury 327
20.1 O sensowności opisywania wzorów aktywności kulturalnej w wielozmysłowej kulturze iwentu  327
20.2 Ciągłość i zmiana wzorów aktywności kulturalnej z epoki PRL 329
20.3 Nowe wzory partycypacji kulturalnej w kulturze iwentu 333
20.3.1 Wzór snobistyczno-ludyczny  333
20.3.2 Wzór ekspresyjno-destrukcyjny 335
20.3.3 „Apsydalno”-eskapistyczny wzór aktywności kulturalnej  336

Zakończenie  345
Bibliografia  347
Indeks nazwisk 347
Indeks rzeczowy 347
Summary 362
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(epub)
Brak informacji
(mobi)
Brak informacji
Słowa kluczowe: Pedagogika kultura

Inni Klienci oglądali również

20,70 zł
23,00 zł

Kategorie i funkcje społeczne kultury w perspektywie historycznej

Książka zawiera rozważania na temat kilkunastu aspektów funkcjonowania kultury w rożnych epokach historycznych, zajmuje się rolą kultury jako czynnika tworzącego historię społeczną wraz z jej mentalnymi implikacjami. Temat jest zbyt szeroki, aby...
10,92 zł
14,00 zł

Kultura po przejściach, osoby z przeszłością t.1

Ludzkie sposoby radzenia sobie z opresywnymi, deprecjonującymi, kryzysowymi doświadczeniami to problem uniwersalny, acz w każdej kulturze przybierający odmienne postaci i zyskujący różną rangę ważności. Wiele wskazuje na to, że dla polskiej kult...
20,64 zł
24,00 zł

Kultura rocka 4. Muzyczny rok 1969

Stan badań na temat kultury rocka w polskim obszarze nauki jest jeszcze mało zaznaczony, jednak w ciągu kilkunastu ubiegłych lat można zauważyć wyraźną tendencję zwyżkową w tej dziedzinie. Na świecie, szczególnie w krajach anglosaskich, badania ...
10,92 zł
14,00 zł

Grań kultury Transgresje alpinizmu

„Bo jest” – słynna odpowiedź George’a Leigh Mallory’ego na pytanie, dlaczego chce zdobyć Mount Everest – eksponuje doświadczenie ontologiczne jako fundament alpinizmu. Wspinaczka wysokogórska nie jest więc pro...
14,70 zł
21,00 zł

Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze. T. 3

Dwa kolejne tomy, trzeci i czwarty, "Stylu późnego w muzyce, literaturze i kulturze" są zapisem wykładów wygłoszonych na konferencji zorganizowanej w 2014 roku przez Akademię Muzyczną w Katowicach i Uniwersytet Śląski. Było to j...
16,17 zł
23,10 zł

Przekaz treści z zakresu kultury w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej (na podstawie nauczania języka rosyjskiego skierowanego do Polaków)

Autorka koncentruje się w pracy na przekazie treści z zakresu kultury w procesie nauczania języka rosyjskiego jako obcego. W centrum uwagi stawia komunikację jako czynnik nadrzędny, determinujący podejście do nauczania, w tym przekaz treści z zakresu k...
25,80 zł
30,00 zł

Rosja w dialogu kultur, tom 2

II tom monografii zbiorowej Rosja w dialogu kultur. Literatura. Język. Folklor. Idee, poświęcony 7o-leciu Prof. Stefana Grzybowskiego. Zgromadzone w zbiorze rozprawy składają się na szeroką i wielostronną refleksję nad kulturą, sztuką, literaturą i fol...
55,13 zł
78,75 zł

Paradoksy paryskiej „Kultury”. Wyd. 3. zm. i uzup.

Monografia przedstawia genezę i ewolucję poglądów politycznych zespołu paryskiej „Kultury” w okresie od 1947 do 1980 roku. To już trzecie wydanie, zmienione kompozycyjnie, uaktualnione i poszerzone, dzięki czemu stanowi propozycję &b...
27,52 zł
32,00 zł

Rok 1968. Kultura, sztuka, polityka

Polski rok 1968 został już gruntownie rozpoznany przez historyków, ale także kulturoznawców, literaturoznawców, teatrologów, muzykologów, filmoznawców, historyków sztuki, itd. Nie oznacza to, że nie możn...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!