Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury
Historia upowszechniania kultury w Polsce
Zmiany w postrzeganiu, traktowaniu, dystrybucji, udostępnianiu i praktykowaniu kultury
Koncepcje, formy i idee uczestnictwa w kulturze
Instytucje upowszechniania kultury
Znaczenie animacji kultury i rola animatorów w społeczeństwie
Wzory aktywności kulturalnej Polaków
Podręcznik przeznaczony dla:
- studentów pedagogiki, kulturoznawstwa, antropologii kultury, socjologii
- nauczycieli akademickich, pracowników naukowych zajmujących się rozwojem kultury w Polsce
- pracowników instytucji związanych z upowszechnianiem kultury, działalnością z zakresu animacji społeczno-kulturalnej
- wszystkich zainteresowanych kulturą w Polsce
Józef Kargul – profesor zwyczajny, kierownik Zakładu Pedagogiki Społecznej i Poradoznawstwa w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, członek Senatu DSW. Członek rady redakcyjnej „Edukacji Dorosłych” oraz zespołu redakcyjnego „Biblioteki Edukacji Dorosłych”. Autor wielu prac z zakresu andragogiki, pedagogiki społecznej, problematyki kultury i jej upowszechniania, w tym książki Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20402-0
- ISBN druku: 978-83-01-16970-1
- Liczba stron: 380
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 9 Wstęp 11 CZĘŚĆ I Wspólnota i kolektywizm – upowszechnianie i reglamentacja kultury 17 Rozdział 1 Praktyki upowszechniania kultury feudalnej 19 1.1 Upowszechnianie(?) kultury staropolskiej 19 1.2 Instytucje i formy upowszechniania kultury w Polsce w okresie odrodzenia i baroku 22 1.3 „Nowe” w upowszechnianiu kultury w oświeceniu 32 Rozdział 2 Upowszechnianie kultury po rewolucji przemysłowej 39 2.1 Życie kulturalne w epoce romantyzmu 39 2.2 Różnicowanie się idei upowszechniania kultury 49 2.3 Spełnianie idei upowszechniania – nowe instytucje kultury 58 Rozdział 3 Koncepcje upowszechniania kultury w okresie międzywojennym 71 3.1 Koncepcja agrarystów 72 3.2 Koncepcja narodowej demokracji 73 3.3 Koncepcja partii lewicowych 74 3.4 Koncepcje katolickie 77 Rozdział 4 Instytucje upowszechniania oświaty i kultury w okresie międzywojennym 80 4.1 Świetlice środowiskowe i społeczne 80 4.2 Uniwersytety ludowe, kluby młodzieżowe, domy kultury, domy społeczne 84 4.3 Pracownicy oświatowi 88 4.4 Amatorskie zespoły artystyczne 91 Rozdział 5 Kolektywizm naczelną ideą upowszechniania kultury w PRL 96 5.1 Agitacja i propaganda jako formuła upowszechniania kultury w latach 1948–1955 96 5.2 Spory o koncepcje upowszechniania kultury w PRL 99 Rozdział 6 Instytucje upowszechniania kultury w PRL 105 6.1 Domy kultury 105 6.2 Kluby 118 6.3 Świetlice systemu upowszechniania kultury 122 6.4 Pracownik kulturalno-oświatowy 127 Rozdział 7 Koncepcje ruchu amatorskiego w kolektywistyczno-modernistycznym modelu upowszechniania kultury 134 7.1 Koncepcja artystyczno-zadaniowa 135 7.2 Założenia koncepcji pedagogicznej – receptywno-ekspresywnej 136 7.3 Koncepcja spontaniczno-ekspresywna 137 7.4 Koncepcja naśladowcza 138 Rozdział 8 Wzory uczestnictwa w kulturze PRL 141 8.1 Edukacyjny wzór uczestnictwa propagowanym modelem zachowań kulturalnych 143 8.2 Konformistyczno-snobistyczny wzór wobec formalistyczno-akcyjnej strategii upowszechniania kultury w latach siedemdziesiątych 143 8.3 Wzór ludyczno-spontaniczny 145 8.4 Rytualno-konfesyjny wzór aktywności kulturalnej 147 8.5 Kontemplacyjno-eskapistyczny wzór uczestnictwa w kulturze – sprzeczności społeczno-kulturowe 149 CZĘŚĆ II Między kolektywizmem a indywidualizmem, czyli o animacji kulturalnej 153 Rozdział 9 Koncepcja animacji kultury 155 9.1 Animacja – rozumienie pojęcia 155 9.2 Animacja wyrazem kontestacji opresyjnego systemu społecznego 158 9.3 Animacja jako strategia udziału w życiu społeczno-kulturalnym 161 9.4 Spór: edukacja kulturalna czy animacja kulturalna? 168 Rozdział 10 Wokół animatora 175 10.1 Animator a pracownik kulturalno-oświatowy 175 10.2 Autorytet i dylematy animatora kultury 181 10.3 Animator kultury „gałganiarzem na ludzkim śmietnisku” 187 Rozdział 11 Rozczarowanie animacją kulturalną 196 CZĘŚĆ III Supermarket kultury w dobie dominującej idei komercjalizmu i indywidualizmu 203 Rozdział 12 Idea liberalizmu u podłoża „supermarketu kultury” 205 Rozdział 13 Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej (Sylwia Słowińska) 219 13.1 Tradycyjne podejście do edukacji kulturalnej 219 13.2 Nietradycyjne ujęcie edukacji kulturalnej 232 Rozdział 14 Antropologiczno-kulturoznawcza idea (koncepcja) animacji kulturalnej 242 14.1 Geneza – „korzenie” 242 14.2 Teoretyczne założenia 246 14.3 Wizja animatora 249 Rozdział 15 Pedagogika kultury 255 15.1 Klasyczna pedagogika kultury 255 15.2 Zabiegi o „restytucję” pedagogiki kultury 259 15.3 Pedagogika kultury dziś 262 Rozdział 16 Domy kultury – tradycja i nowoczesność? 271 16.1 Edukacyjno-ekspresyjna placówka upowszechniania kultury 273 16.2 Dom kultury ośrodkiem rozrywki i zabawy – ludyczny model instytucji 279 16.3 Lokalny supermarket kultury 281 Rozdział 17 Ośrodek kultury „do wynajęcia” – impresariat 287 17.1 Orientacja „prorynkowa” domów kultury 287 17.2 Impresariat 288 Rozdział 18 Instytucjonalne oferty aktywności kulturalnej „dla wyklucz(a)onych” 294 18.1 Resocjalizacja młodzieży o postawach aspołecznychnowym zadaniem placówek kultury 294 18.1.1 Podstawowe założenia 294 18.1.2 „Rutynowe” działania 296 18.2 Ośrodek kultury instytucją socjoterapeutyczną 299 18.2.1 Założenia 299 18.2.2 Działania 302 18.3 Przeciwdziałanie narkomanii – Trait d’Union 94 jako przykład działalności stowarzyszenia społeczno-kulturalnego we Francji 305 18.3.1 Konsultacje psychologiczne 307 18.3.2 Realizacja programów prewencyjnych w środowisku szkolnym 308 18.3.3 Rozmowy w grupie 309 18.3.4 Forum teatralne 309 18.3.5 Propaganda wizualna 309 18.3.6 Programy prewencyjne przeznaczone dla rodziców 310 18.3.7 Próba oceny działalności Trait d’Union 94 311 Rozdział 19 Inspiracje: artystyczna i edukacyjna 314 19.1 Akademia Wyobraźni 314 19.1.1 Założenia 314 19.1.2 Działania dla dzieci i wśród nich 315 19.1.2.1 Założenia ideologiczno-organizacyjne projektu 316 19.1.2.2 Założenia merytoryczne 317 19.2 Uniwersytet Uliczny 319 19.2.1 Geneza 319 19.2.2 Założenia ideologiczne 320 19.2.3 Założenia organizacyjne 322 19.2.4 Działalność Uniwersytetu Ulicznego 323 19.2.5 Rezultaty i reperkusje 324 Rozdział 20 Aktualne wzory aktywności kulturalnej Polaków w supermarkecie kultury 327 20.1 O sensowności opisywania wzorów aktywności kulturalnej w wielozmysłowej kulturze iwentu 327 20.2 Ciągłość i zmiana wzorów aktywności kulturalnej z epoki PRL 329 20.3 Nowe wzory partycypacji kulturalnej w kulturze iwentu 333 20.3.1 Wzór snobistyczno-ludyczny 333 20.3.2 Wzór ekspresyjno-destrukcyjny 335 20.3.3 „Apsydalno”-eskapistyczny wzór aktywności kulturalnej 336 Zakończenie 345 Bibliografia 347 Indeks nazwisk 347 Indeks rzeczowy 347 Summary 362