MENU

Usługi cyfrowe. Perspektywy wdrożenia i akceptacji cyfrowych usług administracji publicznej w Polsce

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Łódź, 2013

  • Autor: Joanna Papińska-Kacperek

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Usługi cyfrowe. Perspektywy wdrożenia i akceptacji cyfrowych usług administracji publicznej w Polsce

Digitalizacja wielu dotychczas stosowanych w formie papierowej dokumentów powoduje zmiany kulturowe w operowaniu tymi dokumentami i wprowadza nowe pojęcia i rodzaje usług realizowanych na dokumentach elektronicznych. Te fundamentalne zmiany powodują nowe sposoby funkcjonowania urzędów i wielu instytucji, z którymi kontaktujemy się w trakcie realizacji rozmaitych czynności życia codziennego. Ten nowy model funkcjonowania społeczeństwa w różnych obszarach aktywności wprowadził nowe pojęcia, takie jak usługa cyfrowa i produkt cyfrowy, a całość nosi nazwę społeczeństwa informacyjnego. Autorka w swej pracy podejmuje tę nowatorską tematykę, koncentrując się na aspektach usług cyfrowych, głównie w obszarze administracji publicznej w Polsce. Podjęcie tej tematyki jest zasadne z badawczego punktu widzenia, gdyż stan rozwoju stosowania nowych technologii jest przedmiotem licznych badań i analiz oraz stanowi o pozycji kraju w społeczności międzynarodowej.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Skróty		9

Wstęp		13

1.	Społeczeństwo informacyjne		19

1.1.	Pojęcie informacji		19
1.2.	Wynalazki związane z przekazywaniem informacji		21
1.3.	Koncepcja społeczeństwa informacyjnego		23
1.4.	Wiedza we współczesnym świecie		25
1.5.	Podstawy prawne budowania społeczeństwa informacyjnego		27

2.	Usługi cyfrowe		33

2.1.	Przegląd definicji i rodzajów usług		33
2.1.1.	Usługa w gospodarce		34
2.1.2.	Usługi sieciowe		37
2.1.3.	Usługi internetowe		38
2.1.4.	Usługi elektroniczne		47
2.2.	Propozycja definicji usługi cyfrowej		50

3.	Podaż i popyt na usługi cyfrowe w kluczowych obszarach życia		55

3.1.	Źródła danych i zakres prowadzonych badań		55
3.2.	Internauci – potencjalni odbiorcy usług cyfrowych		58
3.3.	Usługi cyfrowe związane z komunikacją i kulturą		59
3.3.1.	Usługi cyfrowe związane z komunikacją, dostarczaniem informacji i rozrywką	59
3.3.2.	Cyfrowe dobra kultury		61
3.3.3.	Usługi cyfrowe w nauce i edukacji		63
3.3.4.	E-turystyka		65
3.3.5.	Popyt na usługi e-komunikacji i e-kultury		66
3.4.	Usługi cyfrowe w gospodarce		67
3.4.1.	Usługi cyfrowe w handlu i bankowości		67
3.4.2.	Usługi marketingu elektronicznego		69
3.4.3.	Usługi cyfrowe w działalności przedsiębiorstw		72
3.4.4.	Usługi cyfrowe w pracy zawodowej		72
3.4.5.	Usługi cyfrowe w transporcie i logistyce		73
3.4.6.	Usługi cyfrowe w energetyce		74
3.4.7.	Popyt na usługi e-handlu i e-bankowości		75
3.5.	Usługi cyfrowe w administracji publicznej		79
3.5.1.	E-administracja		79
3.5.2.	Usługi cyfrowe administracji lokalnej		80
3.5.3.	Usługi cyfrowe administracji centralnej		82
3.5.4.	E-administracja 2.0		87
3.5.5.	Popyt na usługi administracji cyfrowej		88
3.6.	Usługi cyfrowe związane z bezpieczeństwem w sieci 	91
3.6.1.	Oprogramowanie i działania przeciw malware 	92
3.6.2.	Ochrona reputacji 	98
3.6.3.	Kryptologia 	99
3.6.4.	Zdalne uwierzytelnienie 	101
3.6.5.	Popyt na usługi związane z bezpieczeństwem w sieci 	107
3.7.	Różnice w przyswajaniu poszczególnych kategorii usług 	109

4.	Teorie stosowane w badaniu motywów użycia usług cyfrowych 	115

4.1.	Proces przyswajania usług cyfrowych 	115
4.2.	Teorie i modele 	118
4.2.1.	Teorie zmiany postaw 	118
4.2.2.	Społeczna teoria uczenia się 	120
4.2.3.	Dyfuzja innowacji 	123
4.2.4.	Teoria przemyślanego działania 	126
4.2.5.	Teoria planowanego działania 	127
4.2.6.	Model wykorzystania komputerów osobistych 	128
4.2.7.	Model akceptacji techniki 	131
4.2.8.	Model motywacyjny 	137
4.2.9.	Indeks gotowości technicznej 	138
4.2.10.	Uogólniona teoria akceptacji i korzystania z techniki 	140
4.2.11.	Model podejmowania decyzji 	142
4.3.	Badania akceptacji usług administracji cyfrowej 	144

5.	Elektroniczne rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych 	151

5.1.	Podatek dochodowy od osób fizycznych 	151
5.2.	Elektroniczne systemy rozliczania podatku PIT na świecie 	153
5.2.1.	Przygotowywanie formularzy przez administrację podatkową 	157
5.2.2.	Formy płatności 	160
5.2.3.	Bezpieczeństwo 	163
5.2.4.	Korzyści wynikające z wdrożenia systemów online 	163
5.2.5.	Statystyki elektronicznego rozliczania podatku PIT 	167
5.3.	Polski serwis e-Deklaracje 	173
5.3.1.	Procedura elektronicznego składania deklaracji PIT 	176
5.3.2.	Problemy użytkowników portalu e-Deklaracje 	178
5.4.	Badania akceptacji elektronicznego rozliczania podatków 	181
5.4.1.	Badania doradców podatkowych i administracji rządowej 	181
5.4.2.	Badania podatników 	183
5.4.3.	Przyczyny niekorzystania z elektronicznego wysyłania deklaracji PIT 	188

6.	Badanie przyczyn braku zainteresowania usługą elektronicznego rozliczania podatku PIT 	191

6.1.	Zakres badania 	191
6.2.	Metodologia 	192
6.3.	Analiza zebranego materiału badawczego 	194
6.4.	Analiza zebranego materiału na tle przedstawionych teorii 	201
6.5.	Badanie zależności zmiennych 	207
6.6.	Model zmiany postawy 	209

7.	Strategia poprawy akceptacji i poziomu wykorzystania cyfrowych usług administracji publicznej 	213

7.1.	Współczesna strategia marketingowa 	214
7.1.1.	Monitorowanie stanu zaawansowania e-administracji i potencjalnego popy- tu na cyfrowe usługi administracji publicznej 	216
7.1.2.	Promocja w mediach społecznościowych i marketing szeptany 	218
7.2.	Promocja cyfrowych usług administracji publicznej 	221
7.2.1.	Działania promujące elektroniczne wysyłanie formularzy PIT na świecie 	222
7.2.2.	Dotychczasowe działania promocyjne w Polsce 	231
7.3.	Koncepcja polityki upowszechniania cyfrowych usług administracji w Polsce 	234

Wnioski 	 	241

Załącznik 1. Pierwsze usługi Internetu 	 	247
Załącznik 2. Skala pomiarowa modelu MPCU 	 	251
Załącznik 3. Skala pomiarowa modelu TAM 	 	253
Załącznik 4. Skala pomiarowa modelu Schauppa i in. 	 	255
Załącznik 5. Kody błędów systemu e-Deklaracje 	 	257
Załącznik 6. Formularz ankiety przeprowadzonej w urzędach skarbowych 	 	259

Literatura 	 	261
Spis rysunków 	 	277
Spis tabel 	 	279
Od Redakcji 		281
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

125,16 zł
149,00 zł

Samodzielność podstawowej jednostki samorządu terytorialnego w organizacji i świadczeniu usług komunalnych

Monografia dotyczy zakresu samodzielności samorządu terytorialnego w definiowaniu i świadczeniu usług komunalnych, a podstawę analizy stanowią rozwiązania prawa unijnego, francuskiego i polskiego. Pomimo rosnącego wpływu prawa unijnego uznana jest jedn...
25,74 zł
33,00 zł

Dzieje głupoty w Polsce

Zawsze wobec każdego stanu, w jakim znalazło się nasze zbiorowisko, pytanie: jaka jest nasza w tym rola, jak mogliśmy zwycięstwo powiększyć, klęski uniknąć – będzie ważniejsze od zagadnienia: o ile ten wróg jest łotrem, przestępcą i o ile ...
35,64 zł
39,60 zł

Fiskalizm a aktywność gospodarcza w Polsce. Aspekty ekonomiczno-prawne, granice stosowania, skutki. T. 2. Wpływ niektórych elementów składowych fiskalizmu na rozwój przedsiębiorczości i sektora MŚP w Polsce...

Drugi tom monografii odnosi się do zagadnień: znaczenie przedsiębiorczości w gospodarce i jej procesach wzrostowych, analizy prawnej obudowy prowadzenia działalności gospodarczej, prawno-finansowego uwarunkowania rozwoju MŚP w Polsce oraz analizy por&o...
3,20 zł
4,26 zł

Doskonalenie jakości w bankach. Rozdział 4. Jakość usług w bankach – analiza i diagnoza działań poprawy jakości

Na obecnym etapie rozwoju rynku usług bankowych w Polsce często w działalności banków nie wystarczy już tylko kształtowanie świadomości i postaw projakościowych pracowników banków oraz konstruowanie i wdrażanie systemów zarz...
14,04 zł
18,00 zł

Czas wolny, turystyka i rekreacja w perspektywie socjologicznej

„Autor wykazał się bogatą wiedzą humanistyczną, którą poparł prezentacją własnych opracowań, jak również szeroką znajomością krajowych i zagranicznych publikacji z zakresu nauk społecznych. Praca składa się z czterech części, obejmu...
23,40 zł
26,00 zł

Dostęp do informacji publicznej a kodeks postępowania administracyjnego

Ze Wstępu:Opracowanie poświęcone zostało problematyce dostępu do informacji publicznej w świetle przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Zamieszczone w nim zostały najważniejsze referaty wygłoszone na ogólnopolskiej konfer...
24,21 zł
26,90 zł

Polityczna przestrzeń polskości w XX wieku. Bezpieczeństwo polityczne Rzeczypospolitej z perspektywy racji stanu

Problem zawarty w tytule pracy nie jest wyłącznie z gatunku akademickich – odnosi się do geopolitycznego obszaru polityki polskiej w XX wieku. O ile nie budzi wątpliwości okres do 1918 roku (Wielka Wojna i okres ją poprzedzający) oraz – cho...
28,84 zł
34,33 zł

Społeczeństwo wielokulturowe z perspektywy pogranicza

Monografia wypełnia poważną lukę w refleksji o wielokulturowości, oferując spójną propozycję teoretyczną i refleksję krytyczną na jej temat. Autor nie tylko przeprowadza dyskusję z najważniejszymi ujęciami wielokulturowości funkcjonującymi w soc...
33,68 zł
44,90 zł

Artyści w okupowanej Polsce

Nowa książka Remigiusza Piotrowskiego przybliża wojenne losy aktorów, pisarzy, poetów i muzyków. Opowiada o ich przeżyciach z września 1939 roku oraz z Powstania Warszawskiego, o latach spędzonych w okupowanej stolicy i na Kresach,...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!