Usługi cyfrowe. Perspektywy wdrożenia i akceptacji cyfrowych usług administracji publicznej w Polsce
Digitalizacja wielu dotychczas stosowanych w formie papierowej dokumentów powoduje zmiany kulturowe w operowaniu tymi dokumentami i wprowadza nowe pojęcia i rodzaje usług realizowanych na dokumentach elektronicznych. Te fundamentalne zmiany powodują nowe sposoby funkcjonowania urzędów i wielu instytucji, z którymi kontaktujemy się w trakcie realizacji rozmaitych czynności życia codziennego. Ten nowy model funkcjonowania społeczeństwa w różnych obszarach aktywności wprowadził nowe pojęcia, takie jak usługa cyfrowa i produkt cyfrowy, a całość nosi nazwę społeczeństwa informacyjnego. Autorka w swej pracy podejmuje tę nowatorską tematykę, koncentrując się na aspektach usług cyfrowych, głównie w obszarze administracji publicznej w Polsce. Podjęcie tej tematyki jest zasadne z badawczego punktu widzenia, gdyż stan rozwoju stosowania nowych technologii jest przedmiotem licznych badań i analiz oraz stanowi o pozycji kraju w społeczności międzynarodowej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-942-1
- Liczba stron: 282
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Skróty 9 Wstęp 13 1. Społeczeństwo informacyjne 19 1.1. Pojęcie informacji 19 1.2. Wynalazki związane z przekazywaniem informacji 21 1.3. Koncepcja społeczeństwa informacyjnego 23 1.4. Wiedza we współczesnym świecie 25 1.5. Podstawy prawne budowania społeczeństwa informacyjnego 27 2. Usługi cyfrowe 33 2.1. Przegląd definicji i rodzajów usług 33 2.1.1. Usługa w gospodarce 34 2.1.2. Usługi sieciowe 37 2.1.3. Usługi internetowe 38 2.1.4. Usługi elektroniczne 47 2.2. Propozycja definicji usługi cyfrowej 50 3. Podaż i popyt na usługi cyfrowe w kluczowych obszarach życia 55 3.1. Źródła danych i zakres prowadzonych badań 55 3.2. Internauci – potencjalni odbiorcy usług cyfrowych 58 3.3. Usługi cyfrowe związane z komunikacją i kulturą 59 3.3.1. Usługi cyfrowe związane z komunikacją, dostarczaniem informacji i rozrywką 59 3.3.2. Cyfrowe dobra kultury 61 3.3.3. Usługi cyfrowe w nauce i edukacji 63 3.3.4. E-turystyka 65 3.3.5. Popyt na usługi e-komunikacji i e-kultury 66 3.4. Usługi cyfrowe w gospodarce 67 3.4.1. Usługi cyfrowe w handlu i bankowości 67 3.4.2. Usługi marketingu elektronicznego 69 3.4.3. Usługi cyfrowe w działalności przedsiębiorstw 72 3.4.4. Usługi cyfrowe w pracy zawodowej 72 3.4.5. Usługi cyfrowe w transporcie i logistyce 73 3.4.6. Usługi cyfrowe w energetyce 74 3.4.7. Popyt na usługi e-handlu i e-bankowości 75 3.5. Usługi cyfrowe w administracji publicznej 79 3.5.1. E-administracja 79 3.5.2. Usługi cyfrowe administracji lokalnej 80 3.5.3. Usługi cyfrowe administracji centralnej 82 3.5.4. E-administracja 2.0 87 3.5.5. Popyt na usługi administracji cyfrowej 88 3.6. Usługi cyfrowe związane z bezpieczeństwem w sieci 91 3.6.1. Oprogramowanie i działania przeciw malware 92 3.6.2. Ochrona reputacji 98 3.6.3. Kryptologia 99 3.6.4. Zdalne uwierzytelnienie 101 3.6.5. Popyt na usługi związane z bezpieczeństwem w sieci 107 3.7. Różnice w przyswajaniu poszczególnych kategorii usług 109 4. Teorie stosowane w badaniu motywów użycia usług cyfrowych 115 4.1. Proces przyswajania usług cyfrowych 115 4.2. Teorie i modele 118 4.2.1. Teorie zmiany postaw 118 4.2.2. Społeczna teoria uczenia się 120 4.2.3. Dyfuzja innowacji 123 4.2.4. Teoria przemyślanego działania 126 4.2.5. Teoria planowanego działania 127 4.2.6. Model wykorzystania komputerów osobistych 128 4.2.7. Model akceptacji techniki 131 4.2.8. Model motywacyjny 137 4.2.9. Indeks gotowości technicznej 138 4.2.10. Uogólniona teoria akceptacji i korzystania z techniki 140 4.2.11. Model podejmowania decyzji 142 4.3. Badania akceptacji usług administracji cyfrowej 144 5. Elektroniczne rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych 151 5.1. Podatek dochodowy od osób fizycznych 151 5.2. Elektroniczne systemy rozliczania podatku PIT na świecie 153 5.2.1. Przygotowywanie formularzy przez administrację podatkową 157 5.2.2. Formy płatności 160 5.2.3. Bezpieczeństwo 163 5.2.4. Korzyści wynikające z wdrożenia systemów online 163 5.2.5. Statystyki elektronicznego rozliczania podatku PIT 167 5.3. Polski serwis e-Deklaracje 173 5.3.1. Procedura elektronicznego składania deklaracji PIT 176 5.3.2. Problemy użytkowników portalu e-Deklaracje 178 5.4. Badania akceptacji elektronicznego rozliczania podatków 181 5.4.1. Badania doradców podatkowych i administracji rządowej 181 5.4.2. Badania podatników 183 5.4.3. Przyczyny niekorzystania z elektronicznego wysyłania deklaracji PIT 188 6. Badanie przyczyn braku zainteresowania usługą elektronicznego rozliczania podatku PIT 191 6.1. Zakres badania 191 6.2. Metodologia 192 6.3. Analiza zebranego materiału badawczego 194 6.4. Analiza zebranego materiału na tle przedstawionych teorii 201 6.5. Badanie zależności zmiennych 207 6.6. Model zmiany postawy 209 7. Strategia poprawy akceptacji i poziomu wykorzystania cyfrowych usług administracji publicznej 213 7.1. Współczesna strategia marketingowa 214 7.1.1. Monitorowanie stanu zaawansowania e-administracji i potencjalnego popy- tu na cyfrowe usługi administracji publicznej 216 7.1.2. Promocja w mediach społecznościowych i marketing szeptany 218 7.2. Promocja cyfrowych usług administracji publicznej 221 7.2.1. Działania promujące elektroniczne wysyłanie formularzy PIT na świecie 222 7.2.2. Dotychczasowe działania promocyjne w Polsce 231 7.3. Koncepcja polityki upowszechniania cyfrowych usług administracji w Polsce 234 Wnioski 241 Załącznik 1. Pierwsze usługi Internetu 247 Załącznik 2. Skala pomiarowa modelu MPCU 251 Załącznik 3. Skala pomiarowa modelu TAM 253 Załącznik 4. Skala pomiarowa modelu Schauppa i in. 255 Załącznik 5. Kody błędów systemu e-Deklaracje 257 Załącznik 6. Formularz ankiety przeprowadzonej w urzędach skarbowych 259 Literatura 261 Spis rysunków 277 Spis tabel 279 Od Redakcji 281