W pułapce schematów? Wczesne nieadaptacyjne schematy Jeffreya Younga a funkcjonowanie psychospołeczne osób dorosłych
Terapia schematu staje się coraz bardziej popularnym podejściem do leczenia zaburzeń uznawanych jako trudne, jak osobowość borderline. Wczesne nieadaptacyjne schematy, czyli silne i trwałe wzorce przeżywania emocjonalnego i związane z tym przeżywaniem zachowania, powtarzalne w różnych życiowych sytuacjach, mają znaczenie nie tylko w przypadku zaburzeń, lecz także wpływają na jakość życia osób zdrowych. Prezentowane w książce wyniki badań wskazują, że schematy, związane zwłaszcza z zaburzeniami więzi i brakiem poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego, wiążą się z takimi trudnościami ludzi jak słabsza jakość relacji i większe poczucie rozczarowania w związkach romantycznych, tendencja do unikania bliskości, większe nasilenie negatywnych emocji i koncentracja na negatywnych aspektach wydarzeń, słabsza samoocena, a nawet pojawianie się cech lękowych i depresyjnych.
Jest to opracowanie bardzo wartościowe pod względem naukowym, dobrze porządkujące wiedzę w zakresie roli nieadaptacyjnych schematów poznawczych w społecznym funkcjonowaniu człowieka dorosłego. Jest to pierwsza praca w polskiej literaturze psychologicznej tak dobrze udokumentowana empirycznie.
Z recenzji prof. dr hab. Teresy Rostowskiej
Można stwierdzić, że jest to praca oryginalna i bardzo wartościowa. Nie ma podobnych badań, które odnosiłyby się do schematów tworzących się w rodzinach, w których nie dochodziło do nadużyć, a jedynie występowała pewna niekompatybilność pomiędzy potrzebami dzieci i ich odzwierciedleniem przez rodziców. Jest to praca absolutnie nowatorska, a uzyskane wyniki mają istotne znaczenie poznawcze dla psychologii klinicznej i psychoterapii.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty A. Basińskiej
Dorota Mącik – dr nauk humanistycznych w zakresie psychologii, pracownik Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Katedra Psychologii Klinicznej.
Psychoterapeutka, certyfikowana przez Polskie Towarzystwo Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej, szkoliła się również w terapii schematu. Obecnie zajmuje się problematyką trudności i zaburzeń psychicznych, starając się efektywnie połączyć teorię z praktyką kliniczną. W pracy naukowej koncentruje się na poszukiwaniu mechanizmów, które mogą wyjaśniać przyczyny zaburzeń i trudności w codziennym funkcjonowaniu. Najważniejsze publikacje: Między przyjemnością a uzależnieniem. Psychologia zakupów nieplanowanych (Wydawnictwo Naukowe Grado, Toruń 2008); Polish adaptation of the The Young Schema Questionnaire 3 Short Form (YSQ-S3-PL), Psychiatria Polska 2017 (wraz z J. Oetingen, J. Chodkiewiczem i E. Gruszczyńską); Symptomy zaburzeń zdrowia psychicznego a wczesne nieadaptacyjne schematy — ocena zależności, Psychoterapia 2017, 180 (1); Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu wczesnych nieadaptacyjnych schematów. Badania populacji nieklinicznej, Polskie Forum Psychologiczne 2018, 23 (1).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-994-6
- ISBN druku: 978-83-7383-994-6
- Liczba stron: 372
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp 11 Rozdział 1 Koncepcja wczesnych nieadaptacyjnych schematów 17 1.1. Podstawy teoretyczne kształtowania koncepcji 17 1.1.1. Koncepcja poznawcza 17 1.1.2. Inne koncepcje będące źródłem inspiracji 26 1.2. Wczesne nieadaptacyjne schematy w koncepcji Younga 29 1.2.1. Podstawy kształtowania schematów 31 1.2.2. Hierarchiczna struktura schematów – ewolucja podejścia 46 1.3. Znaczenie schematów dla funkcjonowania osoby 52 1.3.1. Sposoby radzenia sobie ze schematami 52 1.3.2. Tryby schematów 56 1.4. Wczesne nieadaptacyjne schematy w badaniach empirycznych 63 1.4.1. Weryfikacja koncepcji schematów w dotychczasowych badaniach 64 1.4.2. Wczesne nieadaptacyjne schematy w polskich badaniach 73 1.4.3. Wyniki wcześniejszych badań własnych 76 1.4.4. Podsumowanie 85 Rozdział 2 Podstawy metodologiczne badań własnych 88 2.1. Cel badań i pytania badawcze 88 2.2. Procedura badań 93 2.3. Zastosowane metody pomiaru 95 2.3.1. Kwestionariusz do badania wczesnych nieadaptacyjnych schematów YSQ-S3 Jeffreya Younga 95 2.3.2. Źródła schematów: pomiar temperamentu i postaw rodzicielskich 101 2.3.3. Pomiar jakości funkcjonowania w bliskich związkach 108 2.3.4. Pomiar cech osobowościowych: samoocena i nastrój 112 2.3.5. Pomiar zaburzeń zdrowia 118 2.4. Charakterystyka badanej grupy 123 2.4.1. Charakterystyka demograficzna 123 2.4.2. Wybrane charakterystyki demograficzne a wczesne nieadaptacyjne schematy 126 Rozdział 3 Źródła schematów 132 3.1. Postawy rodzicielskie 133 3.1.1. Typologia postaw rodzicielskich 134 3.1.2. Postawy rodziców a jakość funkcjonowania dziecka 137 3.2. Temperament 141 3.2.1. Koncepcja temperamentu 142 3.2.2. Regulacyjna teoria temperamentu 144 3.2.3. Temperament a psychopatologia 147 3.3. Postawy rodzicielskie i temperament a psychopatologia – dotychczasowe badania 149 3.4. Hipotezy badań własnych 152 3.5. Wyniki i interpretacja badań własnych 155 3.5.1. Współzależności między schematami a postawami rodzicielskimi i temperamentem 155 3.5.2. Czynniki wyjaśniające schematy 164 3.6. Dyskusja wyników 172 Rozdział 4 Schematy a funkcjonowanie w bliskich relacjach 177 4.1. Tworzenie więzi i jej znaczenie 178 4.2. Przywiązanie w dorosłości 183 4.3. Przywiązanie i jakość związków w kontekście schematów 187 4.4. Hipotezy badań własnych 192 4.5. Wyniki i interpretacja badań własnych 194 4.5.1. Relacje schematów i stylów przywiązaniowych 195 4.5.2. Schematy a jakość związku 204 4.5.3. Ocena wzajemnych zależności schematów, przywiązania i jakości związku 210 4.6. Dyskusja wyników 212 Rozdział 5 Wczesne nieadaptacyjne schematy w kontekście samooceny i emocji 217 5.1. Samoocena 218 5.2. Znaczenie emocji 221 5.2.1. Biologiczna natura emocji 222 5.2.2. Procesy poznawcze a emocje 223 5.3. Procesy regulacji emocji i nastroju 227 5.4. Hipotezy badań własnych 230 5.5. Wyniki i interpretacja badań własnych 234 5.5.1. Schematy a nasilenie postawy pozytywnej i samooceny 234 5.5.2. Emocje, nastrój i jego regulacja 242 5.5.3. Ocena wzajemnych zależności pomiędzy schematami a nastawieniem pozytywnym i emocjami 257 5.6. Dyskusja wyników 259 Rozdział 6 Rola schematów w wyjaśnianiu zaburzeń 263 6.1. Cechy osobowości nieprawidłowej w relacji do schematów 264 6.1.1. Zaburzenia osobowości w rozumieniu poznawczo-behawioralnym 265 6.1.2. Specyfika rozumienia zaburzeń osobowości w koncepcji Younga 266 6.1.3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości 269 6.2. Objawy zaburzeń zdrowia jako konsekwencja schematów 273 6.3. Hipotezy badań własnych 276 6.4. Wyniki i interpretacja badań własnych 278 6.4.1. Schematy a nieprawidłowe cechy osobowości 279 6.4.2. Schematy a objawy zaburzenia zdrowia 291 6.4.3. Ocena wzajemnych zależności między schematami a cechami osobowości i zaburzeniami zdrowia 298 6.5. Dyskusja wyników w świetle literatury 301 Zakończenie 307 Bibliografia 318 Aneks 348 Indeks nazwisk 358