Więcej niż obraz
Sfomułowanie „więcej niż
obraz”, w ujęciu autorów artykułów zawartych w tej książce, jest wyrazem przekonania o konieczności przedefiniowania głównych założeń badawczych nad współczesną ikonosferą: winny one nawiązywać do modelu badań transdyscyplinarnych, stając się tym samym ważną częścią dyskursu współczesnego kulturoznawstwa i zarazem punktem odniesienia dla naukowców, dla których obraz nie sytuuje się w centrum ich zainteresowań.
prof. Eugeniusz Wilk
SPIS TREŚCI
Eugeniusz Wilk, Przekraczać granicę obrazu. Wprowadzenie
Wojciech Józef Burszta, Mono
kultura i mediatyzacja. W stronę kulturoznawstwa krytycznego
Część 1. Krajobrazy kulturowe
1. Ryszard Nycz, Krajobraz kulturowy albo o kulturze jako czasowniku
2. Elżbieta Rybicka, Krajobraz kulturowy. Między ideologiami a działaniami
3. Stefan Bednarek, Krajobraz kulturowy, czyli o tautologii
4. Roma Sendyka, Krajobrazy (nie)pamięci: dekonstrukcja krajobrazu kulturowego
5. Agnieszka Karpowicz, „Krajobraz jako oko”. Powidoki Mirona Białoszewskiego
Cześć 2. Krajobrazy transnarodowe
6. Nicole Dołowy-Rybińska, Europa mniejszości. Obrazy kulturowe i granice etniczne
7. Elżbieta Wiącek, Model dysjunkcji w pejzażach Riwiery Tureckiej
8. Magdalena Barbaruk, Zobaczyć krajobraz. Refleksja o wartościach pejzażu hiszpańskiego
9. Ryszard Zajączkowski, Paryż – Lwów – Nowy Jork. Pejzaże kulturowe Józefa Wittlina
Część 3. Obrazy w doświadczaniu natury
10. Beata Frydryczak, Więcej niż obraz: procesualna natura krajobrazu
11. Marek Pacukiewicz, „Oczy szukają drogi…”. Doświadczenie krajobrazu w alpinistycznych narracjach liminalnych
12. Albert Miściorak, Od krajobrazu kulturowego do przeżywanego. Rola przyrody w kształtowaniu krajobrazów
Część 4. Zwrot performatywny w rozważaniach nad obrazem
13. Leszek Kolankiewicz, Słowo wstępne do panelu „Zwrot wizualny a zwrot performatywny – ideowe tło współczesnego dyskursu kulturoznawczego
14. Małgorzata Sugiera, Więcej niż zwrot: performatywność jako podłoże przemian paradygmatycznych
15. Dorota Sajewska, Radykalizm ciała w rekonstrukcji
16. Iwona Kurz, kurz Obraz i performans: w zapętleniu
17. Sławomir Sikora, Performatywność w filmie
Część 5. Performatyka obrazu
18. Karolina Charewicz-Jakubowska, Performatyka obrazu. Kulturoznawcze transformacje wobec zwrotu performatywno-obrazowego
19. Magdalena Zamorska Techno-obrazy performujących ciał
20. Anna Czajka-Cunico, Zwrot wizualny a obrazy chwili
21. Adam Pisarek, Wyobrażenie jako przedmiot dyskursu historyczno-kulturowego
Część 6. Obrazy cyfrowe i postobrazy
22. Ryszard W. Kluszczyński, Doświadczenia wizualne jako postobrazy (od wydarzeń multimedialnych do wizualnych bio-środowisk)
23. Violetta Sajkiewicz, Więcej niż ornament. Wideomalarstwo Dominika Lejmana
24. Ewa Łukaszyk, Topologia w humanistyce. Inspiracje matematyczne a nauki o kulturze
25. Matylda Szewczyk, Obrazy (od) początku. Kilka uwag o kulturowej roli medycznych i dokumentalnych przedstawień płodu
Część 7. Kulturowe studia miejskie
26. Ewa Rewers, Kulturowe studia miejskie – pułapki gościnności
27. Blanka Brzozowska, Od „wirtualnej witryny” do „cichych sklepów” - nowy wymiar konsumpcji w przestrzeni miejskiej
28. Aleksandra Kunce, Czy myślenie o metropolii potrzebuje filozofii lokalności?
29. Łukasz Bukowiecki, Wizje i wizualizacje. Historia niedoszła warszawskich muzeów
30. Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Megaboard na Moście Westchnień. Ogłoszenie reklamowe jako hiperbola, metonimia, metafora dyskursu komercyjnego w semiosferze miasta
31. Wiesław Godzic, Azja nad Wisłą albo transnarodowy obraz celebryty
Część 8. Obrazy w działaniu
32. Andrzej Gwóźdź, Środowisko designu – obrazy w działaniu
33. Anna Nacher, Obrazy w działaniu – mapy społecznej wyobraźni
34. Marcin Składanek Wizualizacja informacji w działaniu i poza działaniem
35. Tomasz Misiak, Spóźniony projekt ekologii akustycznej. Dźwięk jako fenomen kulturowy
Część 9. Obrazy w komunikacji
36. Marta Rakoczy, Obraz, pismo, szkoła w perspektywie antropologicznej
37. Anastazja Nabokina, Na styku fotografii i tańca. ruch, ciało, obraz
38. Weronika Parafianowicz-Vertun, „Czarno na czarnym”? Obraz w polskich i czechosłowackich nieoficjalnych czasopismach lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych
Część 10. Locus Theologicus
39. Locus Theologicus w kulturze wizualnej - panel
40. Anna Kawalec, Widzenie i kontemplacja. Loci theatrales w przestrzeni wiara-kultura. Obraz i słowo
41. Adam Regiewicz, Słowo wcielone w Obraz. O podstawowych kwestiach kerygmatycznej interpretacji dzieła filmowego
42. Jan Stanisław Wojciechowski, Władze widzenia
43. Marta Kładź-Kocot, Obraz jako mit. Doświadczenie dyspersyjne
44. Witold Kawecki, Zobaczyć niewidzialne
Część 11. Film w kontekstach kulturowych
45. Tadeusz Lubelski, Wstęp
46. Maryla Hopfinger, Film – zmiana paradygmatu
47. Piotr Marecki, Nowe rytuały medialne
48. Iwona Kurz, Kino polskie po 1989 roku: nowe hierarchie, nowe stanowiska
49. Sebastian Jagielski, Spirytusowe znicze i przygodność wartości
50. Piotr Zwierzchowski, O badanie polskiego kina w kontekstach
- Kategorie:
- Redakcja: Anna Nacher, Eugeniusz Wilk, Ewelina Twardoch, Magdalena Zdrodowska, Michał Gulik
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-63434-63-2
- ISBN druku: 978-83-63434-57-1
- Liczba stron: 770
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.