MENU

Wielki przełom. Studium z estetyki Stanisława Witkiewicza

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2014

  • Autor: Józef Tarnowski

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 42,00 zł
36,12
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Wielki przełom. Studium z estetyki Stanisława Witkiewicza

Celem książki jest rekonstrukcja dwóch, przełomowych dla polskiej myśli o sztuce, koncepcji estetycznych Stanisława Witkiewicza i uplasowanie ich w zrekonstruowanej nowożytnej historii procesu modernizacji estetyki europejskiej i polskiej. Zasadniczym przedmiotem badań są dyskursy estetyczne Witkiewicza w powiązaniu z dyskursami innych estetyków, z którymi pozostają one w jakiejś istotnej relacji: inspiracji, polemiki, podobieństwa, przeciwieństwa, implikacji.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie	11
	1. Estetyka filozofów i estetyka artystów	11
	2. Interpretacja historyczna	13
	3. Dyskursywne ciągi	16
	4. Typy zdań i logika dyskursów perswazyjnych	18
	5. Norma neutralizmu aksjologicznego	23
	6. Spektrum aksjologiczne dzieła sztuki	25
	7. Dyskurs modernizacyjny	28
	8. Paradygmat	32
	9. Uściślenia semantyczne: realizm, naturalizm, weryzm, aleteizm, pulchryzm	33
	10. Krytyka czy estetyka?	39
	11. Stan badań	42
	12. Cele książki	44
	13. Uwagi o źródłach i modernizacji języka	44

Rozdział I. Dyskurs modernizacyjny	47

	1. Dyskurs modernizacyjny w estetyce zachodnioeuropejskiej	49
		1.1. Kluczowe terminy i pojęcia	49
		1.2. Dyskurs modernizacyjny i modernizacja	51
		1.3. Początki dyskursu modernizacyjnego	54
		1.4. Pierwszy przypadek petryfikacji znaczenia słowa moderna	55
		1.5. Narodziny dyskursu modernizacyjnego w estetyce renesansowej	56
		1.6. Francis Bacon: pierwsza idea modernizacji renesansowego dyskursu modernizacyjnego	58
		1.7. Querelle des Anciens et des Modernes: konkurencyjne warianty kolejnego dyskursu modernizacyjnego	59
		1.8. Denis Diderot: kolejna modernizacja dyskursu modernizacyjnego	63
		1.9. Hegel – prekursor idei rodzenia się radykalnie nowej epoki i nowej sztuki	65
		1.10. Stendhal: kolejna modernizacja dyskursu modernizacyjnego	67
		1.11. Gautier i Baudelaire: następne modernizacje dyskursu modernizacyjnego	68
		1.12. Ruskin: modernizacja prospektywno progresywna	70
		1.13. Realisme Courbeta: kolejny projekt modernizacyjny w estetyce francuskiej	71
		1.14. Thoré Bürger: silne wsparcie dążeń modernizacyjnych	73
		1.15. Taine: modernizacja estetyki przez jej (intencjonalną) scjentyzację	74
		1.16. Zola: dwa warianty modernizacji	76
		1.17. Véron: próba rewolucji paradygmatycznej	81
		1.18. Durand, Schinkel, Loudon, Semper, Viollet le Duc: ciąg modernizacji historystycznych	85
		1.19. Loudon: pluralistyczna modernizacja progresywna	86
		1.20. Pickett: pierwszy projekt modernizacji prospektywnej w architekturze	87
		1.21. Neowernakularyzm jako efekt modernizacji retrospektywnej	88
		1.22. Wolf, Bahr, Dilthey: początek dyskursu die Moderne w estetyce niemieckiej	88
		1.23. Otto Wagner: modernizacja prospektywna	90
		1.24. Herman Muthesius: rozwinięcie estetyki Wagnera	90
		1.25. Adolf Loos: dalsza modernizacja idei moderne Architektur	97
		1.26. Marinetti i jego kontynuatorzy: kolejne modernizacje progresywne dyskursu modernizacyjnego	99
		1.27. Le Corbusier, Walter Gropius i Mies van der Rohe: dalsza modernizacja modernej estetyki architektury	102
		1.28. Le Corbusier, Hitchcock i Johnson: ostateczna petryfikacja pojęcia l’architecture moderne, modern architecture	105
		1.29. Wieloznaczność i wielotorowość modernizacji postmodernistycznej 	106
		1.30. Appendix: jeszcze kilka słów kluczowych terminach	108

	2. Dyskurs modernizacyjny w estetyce polskiej	109
		2.1. Początki dyskursu modernizacyjnego w estetyce polskiej	109
		2.2. Bolesław Podczaszyński: druga idea modernizacyjna	110
		2.3. Spór polskich „nowożytników” ze „starożytnikami”	111
		2.4. Postulowanie modernizacji narodowo wernakularnej: Pol, Goszczyński, Mickiewicz, Kraszewski, Norwid	114
		2.5. Eliza Orzeszkowa: modernizacja literatury przez realizm „tendencyjny”	116
		2.6. Znaczenie Taine’a dla estetyki polskiej	117
		2.7. Piotr Chmielowski: prawda zamiast tendencji	121
		2.8. Stanisław Witkiewicz: zalążek nowej estetyki	122
		2.9. Cyprian Godebski: modernizacja naturalistyczna estetyki sztuk plastycznych	126
		2.10. Karol Matuszewski: pochwała eklektyzmu jako modernizacji tradycji 	127
		2.11. Antoni Sygietyński: modernizacja naturalistyczna	129
		2.12. Stanisław Witkiewicz: przełomowa modernizacja polskiej estetyki malarstwa i architektury	139
		2.13. Album Maksa i Aleksandra Gierymskich: kompleksowy projekt modernizacji malarstwa	141
		2.14. Eliza Orzeszkowa: wprowadzenie terminu „modernizm” do dyskursu metaliterackiego	147
		2.15. Stanisław Szczepanowski i Marian Zdziechowski: krytyka nowej sztuki 	148
		2.16. Artur Górski: koncept „Młodej Polski” jako efekt polemiki z krytykami nowej sztuki	149
		2.17. Stanisław Przybyszewski: program nowej sztuki jako definicja implicite terminu „modernizm”	150
		2.18. Malwina Posner Garfeinowa: fundamentalna krytyka modernizmu (młodopolskiego)	151
		2.19. Lewandowski: implementacja słowa „modernizm”	151
		2.20. Lachner: klaryfikacja znaczeń	154
		2.21 Ignacy Matuszewski: dwie estetyki nowoczesne i ostateczne ustalenie języka dyskursu nowoczesności/modernizmu	154
		2.22. Henryk Struve: atak na modernizm	157
		2.23. Cezary Jellenta: marność modernizmu	158
		2.24. Zenon Przesmycki: obrona modernizmu	159
		2.25. Jan Bełcikowski: koniec modernizmu	159
		2.26. Miesięcznik Architekt: pluralizacja dyskursu modernizacyjnego 	160
		2.27. Edgar Kovàts: urzędowa modernizacja polskiej architektury	166
		2.28. TPPS: konkurencyjny wobec koncepcji stylu zakopiańskiego projekt modernizacji neowernakularnej	169
		2.29. Basler: pierwsza próba nowego dyskursu modernizacyjnego	174
		2.30. Pronaszko – Formiści – Blok – Dźwignia – Praesens: krystalizacja nowego dyskursu nowoczesności	176
		2.31. Chwistek: wizja nowoczesności po modernizmie; Strzemiński: kodyfikacja nowoczesności	178
		2.32. Witkacy: totalne niezainteresowanie architekturą	179
		2.33. Reaktywacja Architekta: dwa dyskursy modernizacyjne: elementarystyczny i dekoracjonistyczny	180
		2.34. Jerzy Warchałowski: kolejna modernizacja architektury i sztuki użytkowej	181
		2.35. BLOK, Praesens, Dźwignia: radykalizacja dyskursu modernizacyjnego	182
		2.36. Szyszko Bohusz: generalna modernizacja polskiej estetyki architektury 	185
		2.37. Stefania Zahorska: ostateczne ustalenie języka dyskursu modernizacyjnego	186
		2.38. Michał Sobeski: przeniesienie dyskursu nowoczesności do estetyki uniwersyteckiej	189
		2.39. Niemojewski: petryfikacja dyskursu modernizacyjnego	190
		2.40. Przełom postmodernistyczny w estetyce polskiej	194

Rozdział II. Estetyka malarstwa	195

	1.Witkiewiczowska estetyka malarstwa przed pierwszym wydaniem Sztuki i krytyki u nas	197
		1.1. Problem cezury w Witkiewiczowskiej estetyce malarstwa	197
		1.2. Wędrowiec: zamierzona pierwsza rewolucja w polskiej estetyce 	198
		1.3. „Malarstwo i krytyka u nas”: kulminacyjne wejście w walce o nową estetykę	203
		1.4. Bitwa o Bitwę pod Grunwaldem	211
		1.5. Witkiewiczowski dyskurs estetyczny po „Malarstwie i krytyce u nas” 	219
		1.6. Bilans sporu Witkiewicza ze Struvem	235

	2. Witkiewiczowska estetyka malarstwa po opublikowaniu Sztuki i krytyki u nas	237
		2.1. Polscy „monachijczycy” w obronie treści w malarstwie	237
		2.2. Jellenta: argument krytyczny Witkiewicza użyty przeciwko jego estetyce 	240
		2.3. Gerson i Jankowski: spór o impresjonizm	242
		2.4. Stanisław Tarnowski: krytyka ambiwalentna	245
		2.5. Ks. Marian Morawski: tropienie sprzeczności niekonsekwencji w myśli Witkiewicza	250
		2.6. Replika Witkiewicza na recenzje Tarnowskiego i Morawskiego	254
		2.7. Sygietyński przeciwko Witkiewiczowi w obronie ich (wedle Sygietyńskiego) wspólnych niegdyś poglądów	259
		2.8. Przesmycki: erystyczna samoidentyfikacja estetyczna	262
		2.9. Wawrzeniecki: frontalny atak na Witkiewicza	263
		2.10. Benedyktowicz: obrona Matejki i krytyka Witkiewicza	265
		2.11. Ostatnie akordy sporu Struvego i Witkiewicza	267
		2.12. Ewolucja estetyki Witkiewicza?	270
		2.13. Potępienie malarstwa współczesnego?	273
		2.14. Niekoherencja estetyki Witkiewicza?	275
		2.15. Witkacy o estetyce ojca	277

Rozdział III. Estetyka architektury	279

	1. Narodowy historyzm vs. narodowy neowernakularyzm w estetyce architektury	281
		1.1. Początki dyskursu narodowo-patriotycznego w myśli europejskiej 	281
		1.2. Początki dyskursu narodowo-patriotycznego w myśli polskiej	283
		1.3. Zróżnicowany sens narodowej formy w architekturze	283
		1.4. Neowernakularyzm jako opozycja wobec historyzmu	286
		1.5. Pluralistyczny historyzm w polskiej myśli metaarchitektonicznej 	288
		1.6. Początki dyskursu narodowego: Lucjan Siemieński i Karol Kremer 	289
		1.7. Wzniosłe marzenie Norwida	290
		1.8. Bolesław Podczaszyński: rozszerzenie dyskursu metaarchitektonicznego 	290
		1.9. Józef Kremer: wtórna krytyka historyzmu	293
		1.10. Kolejne etapy „odkrywania” architektury ludowej: Zejszner, Łapczyński, Kraszewski i Kolberg	293
		1.11. Martynowski i dwie drogi nowej architektury: neoklasycyzm i neowernakularyzm	295
		1.12. Styl szwajcarski, scil. tyrolski, scil. alpejski w Europie Środkowej	296
		1.13. Matuszewski: pierwsza wizja narodowego neogotyku	297
		1.14. Jan Karłowicz: studium lingwistyczno etnograficzne budownictwa ludowego	298
		1.15. Witkiewicza „wejście” w dyskurs metaarchitektoniczny	299

	2. Historia pola dyskursu koncepcji stylu zakopiańskiego	301
		2.1. Inicjalna rola Charlesa Bulsa	301
		2.2. Hipotezy genealogiczne Witkiewicza	303
		2.3. Dwie konkurencyjne koncepcje neowernakularne	304
		2.4. Panegiryk Mèyeta	305
		2.5. Krystalizacja estetyki Witkiewicza	307
		2.6. Dzieła Matlakowskiego: etnograficzne wsparcie estetyki Witkiewicza 	309
		2.7. Zasadniczy problem Witkiewicza estetyki architektury: „translacja w mur”	310
		2.8. Konkurencyjna koncepcja estetyczna: styl krajowy w ujęciu Czartoryskiego	311
		2.9. Edgar Kováts: konkurencyjna koncepcja podhalańskiego neowernakularyzmu	314
		2.10. Hipoteza genealogiczna i topos odrodzenia zagubionej tradycji 	316
		2.11. Atak na Kovátsawykład swojej estetyki	317
		2.12. Paryskie fiasko i umiarkowany sukces stylu zakopiańskiego	318
		2.13. Architekt i Ekielskiego wejście w dyskurs metaarchitektoniczny 	320
		2.14. Zalążek zmiany paradygmatycznej w teorii architektury	322
		2.15. Apologia Witkiewicza przez Eliasza	323
		2.16. Kováts jako prawodawca nowego paradygmatu w architekturze 	324
		2.17. Ruskin jako substytut nowego prawodawcy w estetyce architektury Architekta	324
		2.18. Lwowski spór o zakopiańszczyznę	325
		2.19. Estetyka Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana	326
		2.20. Implikacje estetyczne nowych prac etnograficznych	328
		2.21. Ostateczna dogmatyzacja koncepcji stylu zakopiańskiego	331	
		2.22. Zmieniający się kontekst estetyczno artystyczny: działalność Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana	338
		2.23. Czesław Jankowski: pierwsza krytyka totalna koncepcji stylu zakopiańskiego	339
		2.24. Dalsza dogmatyzacja koncepcji stylu zakopiańskiego	340
		2.25. Gloger: niekorzystne dla koncepcji stylu zakopiańskiego implikacje badań etnograficznych	341
		2.26. Stanisław Lack: druga totalna krytyka koncepcji stylu zakopiańskiego	342
		2.27. Niekorzystne dla witkiewiczowskiej estetyki konsekwencje dalszej działalności TPSS: początek „stylu dworkowego” i zmodernizowanego neowernakularyzmu	343
		2.28. Hermann Muthesius: przełom paradygmatyczny w estetyce architektury	343
		2.29. Wybrzmiewanie narodowego historyzmu	345
		2.30. Minkiewicz: próba typologii architektury współczesnej	347
		2.31. Ostatni autorski wykład estetyki Witkiewicza	348
		2.32. Gmach Muzeum Tatrzańskiego: niewykorzystana ostatnia sposobność do skonceptualizowania estetyki stylu zakopiańskiego w murze	353
		2.33. Zmiana paradygmatu architektonicznego w praktyce: wystawa Architektura i wnętrza w otoczeniu ogrodowym, Kraków 1912	359
		2.34. Warsztaty Krakowskie: emanacja TPSS	361

	3. Dyskurs stylu zakopiańskiego po Witkiewiczu	363
		3.1. Tatarkiewicz o stylu zakopiańskim	363
		3.2. Odbudowa Polski po polsku	363
		3.3. Chwistek: refutacja stylu zakopiańskiego i poszukiwań stylu narodowego 	368
		3.4. L’Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes, Paris 1925: największy tryumf polskiej sztuki na arenie międzynarodowej	369
		3.5. Tatarkiewicz: pierwsza próba naukowego badania swoistości polskiej architektury	371
		3.6. Apologia Witkiewicza przez Kosińskiego	373
		3.7. Ostatnia dyskusja na temat witkiewiczowskiej estetyki architektury 	374
		3.8. Dopowiedzenie Mączyńskiego	379
		3.9. Koszczyc: apologia stylu zakopiańskiego na Podhalu	381
		3.10. Pawlikowski: umiarkowana obrona estetyki Witkiewicza	382
		3.11. Implikacje teoretyczne ankiety Wierchów	382
		3.12. Pawlikowskiego rekonceptualizacja problemu	383
		3.13. Wesołowski: ostatnia książka wyznawcy estetyki Witkiewicza	386
		3.14. Brzega: pierwsza próba bilansu	391
		3.15. Podhalański neowernakularyzm po wojnie	392
		3.16. Wtórna wernakularyzacja neowernakularyzmu zakopiańskiego i postmodernistyczny neowernakularyzm zakopiański	393
		3.17. Architektoniczne dziedzictwo Witkiewicza	394
		3.18. Pozycja witkiewiczowskiej estetyki w historii dyskursów estetycznych: konkluzje	395
		3.19. Appendix: propozycja konceptualizacji	396

Uwagi końcowe	399

Bibliografia	403

Indeks osób	430
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

17,16 zł
22,00 zł

Mieczysław Treter - estetyk, krytyk sztuki oraz „szara eminencja” międzywojennego życia artystyczneg

Książka jest pierwszą w Polsce publikacją monograficzną poświęconą szerokiej działalności kulturalnej i publicystyczno-badawczej Mieczysława Tretera – wybitnego, acz dziś niemal zapomnianego estetyka, krytyka sztuki, muzealnika i kuratora, aktywn...
24,08 zł
28,00 zł

Człowiek i środowisko w dziejach dorzecza Brdy. Studium archeologiczno-historyczne

Przestrzenie rzek, dorzeczy i międzyrzeczy, będące specyficznymi rodzajami przestrzeni kulturowych, są wskaźnikami identyfikacji danych społeczności z ich terytoriami. Region kulturowy rzeki jest wynikiem funkcjonalnych interakcji pomiędzy rzeką a ląde...
31,32 zł
36,00 zł

Czy Wielki Wybuch był głośny ?

Przyszłość i przeszłość Wszechświata, czarne dziury, gwiazdy neutronowe, planety słoneczne i pozasłoneczne, czerwone olbrzymy, białe karły, fale grawitacyjne… Astrofizyka jest fascynująca, ale i niełatwa. Ta książka prowadzi czytelnika krok po k...
22,41 zł
24,90 zł

Studium w szkarłacie

Doktor medycyny John H., weteran wojenny, powraca do Londynu. Tu poznaje ekscentrycznego detektywa amatora Sherlocka Holmesa. Wkrótce potem Holmes dostaje list od oficera Scotland Yardu z prośbą o pomoc w rozwikłaniu zagadki morderstwa Enocha Dr...
16,38 zł
21,00 zł

Homo literatus. Studia poświęcone Wincentemu Kadłubkowi. Tom II - Kult i dokumenty

Kult i dokumenty dotyczące Wincentego Kadłubka. Ostatnimi laty można zaobserwować rozwój interdyscyplinarnych badań dotyczących Wincentego Kadłubka i jego „Kroniki polskiej”. Należy tu wymienić konferencje naukowe: Mistrz Wincenty Ka...
31,50 zł
35,00 zł

Zagłada Żydów. Studia i Materiały nr 10 R. 2014 t. I-II

Do rąk czytelników oddajemy, 10. już numer rocznika naukowego “Zagłada Żydów. Studia i Materiały” wydawanego od 2005 roku przez Centrum Badań nad Zagładą Żydów IFiS PAN. Te 10. lat skłania do syntez, bilansów i ...
22,50 zł
25,00 zł

Turcja, Wielki Step i Europa Środkowa

Skąd w języku szwedzkim tureckie słowa? Czy Lwów był przez wieki bardziej bramą Orientu czy przedmurzem Europy? Kiedy i gdzie powstał pierwszy przekład Koranu na język polski? Czy praojczyzną Węgrów był mityczny Turan i dlaczego węgierska...
38,28 zł
44,00 zł

Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania

Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania Światowej sławy kosmolog i autor bestsellera nad bestsellerami Krótka historia czasu pozostawił nam swoje odpowiedzi na najistotniejsze pytania o nasze miejsce i przyszłość we w...
33,54 zł
39,00 zł

Studia do dziejów architektury i urbanistyki w Polsce. Tom I. Kresy dawnej Rzeczypospolitej

Zbiory Naukowe Zakładu Architektury Polskiej Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej są jedną z najcenniejszych kolekcji materiałów inwentaryzacyjnych historycznych założeń urbanistycznych i obiektów architektonicznych w Polsce. P...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!