William Faulkner
William Faulkner, jeden z najbardziej oryginalnych prozaików amerykańskich XX wieku, urodził się w 1897 roku w New Albany w stanie Missisipi jako William Cuthbert Falkner. Zadebiutował powieścią "Żołd" (1925), którą dołączył do głosów tzw. straconego pokolenia: pisarzy przeżywających rozczarowanie cywilizacją świata zachodniego po I wojnie światowej. Kolejną powieścią "Sartoris" (1927) – osadzoną w fikcyjnym hrabstwie Yoknapatawpha w stanie Missisipi – zapoczątkował serię utworów poświęconych Głębokiemu Południu: dziedzictwu niewolnictwa i rasizmu, problemowi supremacji rasowej, mitowi czystości krwi. Najbardziej twórczy czas w życiu Faulknera przypadł na lata 1929-1936. Napisał wówczas arcydzieła: "Wściekłość i wrzask" (1929), "Kiedy umieram" (1930), "Światłość w sierpniu" (1932) oraz "Absalomie, Absalomie…" (1936). Wytrawny stylista i oryginalny eksperymentator upowszechniający technikę strumienia świadomości, swoją twórczość poświęcił amerykańskiemu Południu. Inspirowali się nią m.in. William Styron, Mario Vargas Llosa, Alberto Moravia, Toni Morrison. W 1949 roku został uhonorowany literacką Nagrodą Nobla. Zmarł w 1962 roku w Oxfordzie w stanie Missisipi.
O Faulknerze napisali w tej książce: Ewelina Bańka (Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II), Grażyna Maria Teresa Branny (Akademia Ignatianum w Krakowie), Michał Choiński (Uniwersytet Jagielloński), Kamil Chrzczonowicz (Uniwersytet Warszawski), Paweł Jędrzejko (Uniwersytet Śląski), Zofia Kolbuszewska (Uniwersytet Wrocławski), Ewa Barbara Łuczak (Uniwersytet Warszawski), Zbigniew Maszewski (Uniwersytet Łódzki), Ewa Paczoska (Uniwersytet Warszawski), Marek Paryż (Uniwersytet Warszawski), Alicja Piechucka (Uniwersytet Łódzki), Beata Zawadka (Uniwersytet Szczeciński) oraz Joanna Ziarkowska (Uniwersytet Warszawski).
******
An expert stylist and original experimenter, promoting the stream of consciousness method, devoted his works to the American South. He inspired such writers as William Styron, Mario Vargas Llosa, Alberto Moravia, Toni Morrison. In 1949 he received the Nobel Prize in Literature.
- Kategorie:
- Redakcja: Ewa Barbara Łuczak
- ISBN: 978-83-235-5616-9
- ISBN druku: 978-83-235-5608-4
- EAN: 9788323556169
- Liczba stron: 296
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Ewa Barbara Łuczak Wstęp Negatywna zdolność Williama Faulknera 7 Marek Paryż Motywy pierwszowojenne w powieściach "Żołd" i "Sartoris" 25 Paweł Jędrzejko Faulkner w czasie, czyli o dwóch Jasonach i etosie Południa: wokół "Wściekłości i wrzasku" w adaptacjach Martina Ritta i Jamesa Franco 49 Zbigniew Maszewski Williama Faulknera podróż rodziny Bundrenów w "Kiedy umieram" 77 Ewa Barbara Łuczak "Światłość w sierpniu": powieść nomadyczna 89 Michał Choiński „Suchy wrzesień”: polifoniczna retoryka konfliktu Williama Faulknera 107 Ewa Paczoska "Absalomie, Absalomie…": Williama Faulknera tragedia nowoczesna 123 Grażyna Maria Teresa Branny Kto jest prekursorem denegacji? Nieznany dług Faulknera wobec krótkiej prozy Conrada 141 Alicja Piechucka Kobiety w obliczu „straconej sprawy”. Faulkner, Fitzgerald i wojna secesyjna: "Niepokonane" i wybrane opowiadania Fitzgeralda 169 Zofia Kolbuszewska Modernistyczny powrót baroku i eksplozja kobiecej wzniosłości: "Dzikie palmy" i "Stary" 203 Ewelina Bańka Las utracony drogą ku wolności Ike’a McCaslina: "Niedźwiedź" 223 Joanna Ziarkowska „Potomek dzikich królów”: polityka kwantum krwi w "Zstąp, Mojżeszu" 245 Kamil Chrzczonowicz Humor i defamiliaryzacja w "Koniokradach" 265 Beata Zawadka Faulkner i kino cyfrowe: długie, gorące lato? 281