Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych XVIII wieku na klasyczną estetykę niemiecką
Nasze oceny estetyczne odnoszą się zarówno do piękna naturalnego,jak i do piękna, które powstało na mocy świadomego działanialudzkiego geniuszu. Co najmniej od czasów starożytnej Grecji pytanoo relacje między naturą a sztuką. Czy piękno, które tworzy człowiek,jest niezależne od świata naturalnego, czy wprost przeciwnie: nigdyby nie powstało, gdyby od zawsze nas nie otaczało? A jeżeli to naturastanowi inspirację dla artysty, to do jakiego stopnia kształtuje jegodzieła? Czy naśladując piękno zjawisk przyrody, jesteśmy tylkobiernymi odtwórcami, czy też działamy jak istoty obdarzone wolnąwolą i świadomością? Osiemnasty wiek można uznać za jedenz przełomowych okresów w dziejach estetyki filozoficznej, gdy idzieo rozwiązania tych kwestii. Każdy z omawianych estetyków (YvesMarie Andre, Jean-Baptiste Du Bos i Charles Batteux) w inny sposóbwidział współdziałanie natury i osobowości artysty, wpływając nasposób myślenia późniejszych myślicieli niemieckich (GottholdEphraim Lessing, Johann Wolfgang von Goethe, Immanuel Kanti Fryderyk Schiller).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2537-2
- Liczba stron: 328
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE 7 Rozdział I. ANDRÉ: PIĘKNO PITAGOREJSKIE A PIĘKNO NATURY 19 1. Ogólne pojęcie piękna (piękno widzialne) 19 2. Piękno moralne 34 3. O pięknie w dziełach dowcipu 42 4. O pięknie w muzyce 48 5. Wartości artystyczne i psychologiczne warunkujące percepcję piękna 58 6. Wdzięk ciała i ducha 71 7. Podsumowanie 80 Rozdział II. DU BOS: PIĘKNO JAKO POBUDZANIE NAMIĘTNOŚCI 83 1. Przyroda i namiętności 83 2. Krytyka stanowiska Platona wobec sztuki 93 3. Poruszające naśladownictwo poruszających faktów świata natury 95 4. Rymy i muzyka 102 5. Muzyka, jaka była i jaka być powinna 112 6. Arystotelesa koncepcja tragedii 114 7. Sztuka malarska 116 8. Pojęcie geniuszu 123 9. Prawdziwość sądów o dziełach sztuki i zmysł smaku 135 Rozdział III. BATTEUX: NAŚLADOWANIE PIĘKNEJ NATURY 141 1. Naturalne źródła sztuk pięknych 141 2. Koncepcja geniuszu 146 3. Uzasadnienie zasady naśladownictwa przez przykłady 156 4. Podstawowe prawa smaku 169 5. Filozofia literatury 184 6. Filozofia malarstwa i muzyki 192 7. Zjednoczenie sztuk pięknych 196 Rozdział IV. RECEPCJA I KRYTYKA 199 1. Krytyka koncepcji Batteux dokonana przez Johanna Adolfa Schlegla 199 2. Recepcja koncepcji Batteux w niemieckiej filozofii XVIII wieku 211 3. Wpływ koncepcji Du Bos na poglądy Lessinga 214 3.1. Koncepcja podziału sztuki 215 3.2. Lessinga koncepcja rozdzielenia sztuk 224 3.3. Siła wyrazu dramatu 231 3.4. Geniusz a rymotwórca 235 3.5. Katharsis 239 4. Lessinga krytyka Batteux i naśladowania jako jedynej zasady wszystkich sztuk 246 5. Krytyka Batteux dokonana przez Goethego 252 6. Wpływ koncepcji Batteux na Krytykę władzy sądzenia, w interpretacji Miglioriniego 259 7. Kantowska teoria smaku i władzy sądzenia 266 8. Kantowska teoria naśladownictwa 275 9. Trójgłos: Du Bos, Hume, Kant w kwestii towarzyskości 280 10. Koncepcja wdzięku u Schillera w świetle filozofii André 282 11. Idea „pięknej natury" w koncepcji Schillera w świetle filozofii Batteux 292 11.1. Natura i naiwność 295 11.2. Geniusz a natura naiwna 300 ZAKOŃCZENIE 305 BIBLIOGRAFIA 315 THE INFLUENCE OF THE EGHTEENTH-CENTURY FRENCH ESTHETICIANS ON CLASSIC GERMAN ESTHETICS. SUMMARY 323 INDEKS OSOBOWY 325