Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych
Prezentowana publikacja przeznaczona jest dla studentów pedagogiki. Ułatwi im ona przygotowanie prac dyplomowych i magisterskich. Stanowi też dobre wyjście do rozumienia i oceniania wartości poznawczej opracowań naukowo-badawczych, z którymi można się spotkać w literaturze pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej. Książka może stanowić też pomoc dla doktorantów i habilitantów, którzy piszą prace z zakresu pedagogiki, jak również dla wszystkich innych osób bliżej zainteresowanych metodologicznymi problemami badań pedagogicznych.
- Kategorie:
- Redakcja: Mieczysław Łobocki
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-282-1
- ISBN druku: 978-83-7587-495-2
- Liczba stron: 272
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Wstęp I. Minimum wymagań stawianych badaniom pedagogicznym 1. Świadomość potrzeby badań pedagogicznych 2. Znajomość metodologii badań pedagogicznych 3. Poprawność logiczna i językowa w badaniach pedagogicznych 4. Wystrzeganie się błędów w badaniach pedagogicznych II. Teoretyczne aspekty badań pedagogicznych 1. Charakterystyka teorii pedagogicznych 2. Rola teorii w badaniach pedagogicznych 3. Funkcja teorii w badaniach pedagogicznych 4. Teorie a praktyka pedagogiczna 5. Teorie pedagogiczne w świetle indukcji i dedukcji III. Badania ilościowe i pomiar w pedagogice 1. Określenie badań ilościowych i pomiaru 2. Znaczenie badań ilościowych i pomiar w pedagogice 3. Typy skal pomiarowych 4. Rzetelność i trafność pomiaru 5. Słabe strony badań ilościowych i pomiaru IV. Badania jakościowe w pedagogice 1. Czym są badania jakościowe? 2. Zapotrzebowania na badania jakościowe 3. Warunki poprawności badań jakościowych 4. Niedomagania w badaniach jakościowych 5. Uwagi godne podkreślenia w badaniach jakościowych V. Problemy i hipotezy w badaniach pedagogicznych 1. Rozumienie i rodzaje problemów badawczych 2. Geneza problemów badawczych 3. Zakres problemów badawczych 4. Kryteria poprawności problemów badawczych 5. Hipotezy robocze i stawiane i wymagania VI. Zmienne, wskaźniki i typy badań pedagogicznych 1. Pojecie i klasyfikacja zmiennych 2. Wskaźniki i ich uzasadnienie 3. Podział wskaźników 4. Dobór i interpretacja wskaźników 5. Typy badań pedagogicznych VII. Dobór próby w badaniach pedagogicznych 1. Ogólna charakterystyka doboru próby 2. Losowy dobór próby 3. Celowy dobór próby 4. Wielkość i inne aspekty próby VIII. Etapy badań pedagogicznych 1. Etapy badań a fazy myślenia refleksyjnego 2. Zaistnienie sytuacji problemowej 3. Formułowanie problemów i hipotez 4. Wybór i konstruowanie narzędzi badawczych 5. Dobór badanych osób 6. Przeprowadzanie badań 7. Opracowywanie wyników badań IX. Moralne aspekty badań pedagogicznych 1. Potrzeba uwzględniania kontekstu moralnego w badaniach 2. Poszukiwanie prawdy głównym celem badań 3. Wiarygodność i kompetencja badawcza 4. Zobowiązania wobec osób badanych 5. Łączność badań z praktyka pedagogiczną X. Przegląd metod i technik badań pedagogicznych 1. Obserwacja 2. Eksperyment pedagogiczny 3. Testy osiągnięć szkolnych 4. Metoda socjometryczna 5. Metoda sondażu diagnostycznego 6. Analiza dokumentów 7. Inne metody badań Zakończenie Bibliografia cytowana