Współczesna etykieta biznesu w codziennej praktyce w Polsce
Autorka porusza zagadnienia dotyczące źródeł etykiety biznesu i jej współzależności z zasadami protokołu dyplomatycznego, kultury korporacyjnej i etykiety towarzyskiej w Polsce. Szczegółowo omawia zasady etykiety w sytuacjach służbowych i prezentuje problemy, z jakimi spotykają się na co dzień pracownicy polskich firm i urzędów.
Obszernie opisuje konkretne zachowania wynikające z zasad etykiety biznesu oraz ich warianty, będące skutkiem odrębności kultury narodowej, zwyczajów i tradycji zachowań grzecznościowych. Zwraca uwagę na te wymiary polskiej kultury, które wpływają na zróżnicowane podejście do zasad etykiety biznesu.
Z książki wyłania się wizerunek pracownika, pożądany według obowiązujących w Polsce zasad etykiety, a także obraz zwyczajów współczesnych Polaków w sytuacjach zawodowych.
Książka pod patronatem Polskiego Radia RDC.
Wieloletnia praca dydaktyczna z zakresu etykiety w sytuacjach służbowych w Polsce jaskrawo pokazuje problemy, z jakimi spotykają się na co dzień pracownicy polskich firm i urzędów. Dylematy dotyczą przede wszystkim kwestii równego traktowania kobiet i mężczyzn, precedencji i tych zasad, które wiążą się z ustaleniem pierwszeństwa. Wynika to głównie z braku spójności kryteriów, jakie obieramy przy ustalaniu zasad w sytuacjach towarzyskich i służbowych. W pierwszym przypadku Polacy nie mają wątpliwości w kwestii pierwszeństwa: przyznają je kobietom. Chyba że zaistnieje znaczna różnica wieku osób wchodzących w interakcje, wówczas płeć staje się kryterium drugorzędnym. Natomiast w stosunkach pracy istotne znaczenie ma hierarchia zawodowa. Powstaje jednak pytanie, czy na tyle istotne, aby wyparło kryterium płci i wieku? (Ze Wstępu)
******
Contemporary
Etiquette of Business in Everyday Practise in Poland
The author raises the question concerning the sources of etiquette and her dependence on
diplomatic protocol,
corporation’s culture and
social etiquette in Poland. She describes in detail the etiquette in professional situations and she presents the problems the employees of Polish companies and institutions meet every day. The author at length describes the concrete behaviour resulting from principles of business’ etiquette and the variations as a consequence of difference of national culture, customs and traditions of politeness behaviour.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-1889-1
- ISBN druku: 978-83-235-1881-5
- Liczba stron: 246
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Uzasadnienie problemu badawczego 9 Przedmiot, cele i hipotezy pracy 11 Metodologia badań 12 Struktura pracy 15 1. Wprowadzenie do zagadnień etykiety biznesu 17 1.1. Tło społeczne współczesnych zasad etykiety biznesu 17 1.2. Źródła etykiety biznesu i jej współzależność z zasadami protokołu dyplomatycznego, kultury korporacyjnej i etykiety towarzyskiej w Polsce 25 1.2.1. Geneza etykiety biznesu 25 1.2.2. Pojęcie etykiety 27 1.2.3. Etykieta towarzyska w Polsce 39 1.2.4. Etykieta biznesu 44 1.2.5. Protokół dyplomatyczny 51 1.2.6. Kultura organizacyjna/korporacyjna / kultura organizacji 55 2. Polska kultura narodowa na tle różnic kulturowych 59 2.1. Polska kultura według badań antropologicznych Gerta J. Hofstedego, Paula Pedersena, Geerta Hofstedego, Edwarda T. Halla i Fonsa Trompenaarsa 65 2.1.1. Dziesięć sztucznych kultur według podziału Gerta J. Hofstedego, Paula Pedersena i Geerta Hofstedego 65 2.1.2. Podział na kultury wysokokontekstowe i niskokontekstowe według Edwarda T. Halla 69 2.1.3. Klasyfikacja kultur według Fonsa Trompenaarsa i Charlesa Humpden-Turnera 71 2.2. Wymiary polskiej kultury wpływające na zróżnicowane podejście do zasad etykiety biznesu 72 2.2.1. Wpływ czynnika „unikanie niepewności” 72 2.2.2. Polski indywidualizm 75 2.2.3. Polska krajem kultury męskiej (mascu) i kultury całościowej 75 2.2.4. Hierarchiczny charakter kultury polskiej 77 3. Zakres etykiety biznesu i jej zasady we współczesnych poradnikach 78 3.1. Zakres zastosowania zasad etykiety biznesu 78 3.1.1. Wizerunek pracownika według zasad etykiety 78 3.1.2. Autoprezentacja w sytuacjach służbowych 79 3.1.3. Powitania – formy i zasady pierwszeństwa 80 3.1.4. Przedstawianie osób 81 3.1.5. Zajmowanie miejsc przy stole 82 3.1.6. Zajmowanie miejsc w samochodzie 83 3.1.7. Wchodzenie do pomieszczeń 84 3.1.8. Wejście do windy i wyjście z windy 85 3.1.9. Dystans w kontaktach międzyludzkich 86 3.1.10. Przyjęcia zasiadane 86 3.1.11. Przyjęcia na stojąco – nawiązywanie kontaktów 87 3.1.12. Formy grzecznościowe w korespondencji 87 3.2. Analiza zasad etykiety biznesu we współczesnych poradnikach 88 3.2.1. Uścisk dłoni jako podstawowa forma powitania w sytuacjach służbowych 90 3.2.2. Precedencja w powitaniach – kto inicjuje uścisk dłoni 95 3.2.3. Uścisk dłoni w grupie osób – precedencja 101 3.2.4. Powitania bez uścisku dłoni 103 3.2.5. Formuły powitania 104 3.2.6. Zachowanie niewerbalne podczas powitań bez uścisku dłoni 106 3.2.7. Powitania werbalne – precedencja 110 3.2.8. Całowanie w rękę 115 3.2.9. Całowanie w policzki 120 3.2.10. Prezentacja osób – precedencja 121 3.2.11. Zasady prezentacji osób 129 3.2.12. Formy adresatywne i pierwszeństwo w przechodzeniu na ty 134 3.2.13. Przejście korytarzem – zasady precedencji 143 3.2.14. Precedencja przy wsiadaniu do windy i wysiadaniu z windy 144 3.2.15. Precedencja przy przechodzeniu przez drzwi 146 3.2.16. Wznoszenie toastów i akceptacja win 149 3.2.17. Wnioski z analizy poradników 150 4. Zwyczaje współczesnych Polaków w sytuacjach zawodowych 154 4.1. Badania ankietowe 154 4.1.1. Przechodzenie przez drzwi – precedencja 155 4.1.2. Precedencja w podawaniu dłoni 161 4.1.3. Powitania w grupie osób 169 4.1.4. Całowanie podczas powitań 171 4.1.5. Formy adresatywne 172 4.1.6. Wnioski z badania ankietowego 176 4.2. Analiza wywiadów 182 4.2.1. Ustępowanie w drzwiach – kryteria pierwszeństwa 184 4.2.2. Inicjowanie poufałych form adresatywnych 192 4.2.3. Wznoszenie toastów 197 4.2.4. Podawanie dłoni 200 4.2.5. Całowanie dłoni 207 4.2.6. Powitania w grupie osób 208 4.2.7. Powitania i ukłony – precedencja 210 4.2.8. Wnioski z przeprowadzonych wywiadów 212 5. Opis zachowań wynikających z zasad etykiety biznesu oraz wariantów motywowanych kulturą narodową 214 5.1. Uścisk dłoni 215 5.2. Powitania w grupie osób 218 5.3. Przechodzenie przez drzwi 220 5.4. Powitanie bez uścisku dłoni – precedencja 223 5.5. Proponowanie poufałych form adresatywnych 225 5.6. Przedstawianie osób 228 5.7. Reakcja na faux pas w powitaniach 230 5.8. Toasty, akceptacja win 232 Zakończenie 234 Literatura 236 Źródła internetowe 241 Spis rysunków 242 Spis tabel 243