Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży - Pogranicza, czyli o relacjach przestrzennych w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej
Celem publikacji pt. Wyczytać świat.
Międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży pod redakcją Bernadety Niesporek-Szamburskiej i Małgorzaty Wójcik-Dudek jest próba wieloaspektowego opisania międzykulturowości – zjawiska na stałe wpisanego w ponowoczesny świat – przy założeniu że głównym obszarem badawczej eksploracji jest współczesna
literatura dla dzieci i młodzieży.
Problem międzykulturowości, spotkania z
Innym czy braku akceptacji nie od dziś jest podejmowany w literaturze dla młodego odbiorcy, jednak redaktorzy i autorzy tomu starali się uchwycić przede wszystkim nowe i wymagające opisu zjawiska towarzyszące
dialogowi między kulturami. Okazało się, że specyficzna sytuacja społeczna, polityczna czy nawet komunikacyjna zmienia perspektywę oglądu fenomenu międzykulturowości i decyduje o włączeniu do narracji tematów dotąd nieobecnych, nieznanych czy tabuizowanych.
Monografia ma szeroki adres odbiorczy – jest kierowana do nauczycieli i pedagogów, do środowiska akademickiego: badaczy literatury dziecięcej oraz studentów kierunków humanistycznych.
- Kategorie:
- Redakcja: Aleksandra Zok-Smoła, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-226-2382-4
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp (Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek) / 9 Część I Międzykulturowe dialogi Hanna Dymel-Trzebiatowska: Literacka gościnność. O Obcym w przekładzie literatury dziecięcej / 15 Agnieszka Przybyła-Dumin: Inny/Obcy w literaturze dla dzieci. Wybrane aspekty / 27 Sylvia Liseling-Nilsson: Obraz polskiej emigracji w najnowszej szwedzkiej literaturze wielokulturowej dla młodzieży / 39 Krystyna Zabawa: Doświadczenie bycia obcym w książkach dla dzieci Barbary Gawryluk na tle propozycji innych autorów / 49 Beata Mytych-Forajter: Plecy mamy. Fiński projekt Markusa Majaluoma w polskim domu / 65 Teresa Dalecka: Napisz do mnie z Afryki / 73 Małgorzata Chrobak: Ucząc się od Jurgielewiczowej. Inna w powieści Katarzyny Pranič Ela-Sanela / 81 Iwona Gralewicz-Wolny: Pożegnanie Murzynka Bambo / 95 Piotr Sobolczyk: Przekroczyć społeczną barierę „deprawacji nieletniego”. Bohater homoseksualny w literaturze dla dzieci i młodzieży / 105 Część II Przestrzenie międzykulturowej eksploracji Alicja Ungeheuer-Gołąb: Dziewczynka, która uskrzydliła wyobraźnię. O Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla / 125 Alicja Baluch: Pogranicza, czyli o relacjach przestrzennych w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej / 143 Magdalena Sikorska, Katarzyna Smyczyńska: Ewangelia według Korczaka. Pamiętnik Blumki Iwony Chmielewskiej / 151 Anna Kadykało: Obraz dziecięcej rzeczywistości w utworach Nikołaja Nosowa / 161 Anita Wolanin: Odmieniec i jego postawy wobec świata w twórczości Doroty Terakowskiej / 175 Karolina Jędrych: O znaczeniu jedzenia w wybranych książkach Marii Krüger / 185 Magdalena Sikorska: Opowieść graficzna Przybysz Shauna Tana, czyli obcość w oku patrzącego / 199 Justyna Budzik: Różnorodność narysowana na ekranie: Joann Sfar i Marc Chagall w filmowej opowieści o Kocie rabina / 209 Część III Międzykulturowość baśni Oliwia Brzeźniak: Wyszukać (odszukać) baśniowe bohaterki / 225 Marlena Gruda: Tożsamość hybrydalna w bajkach Feri Lainščka / 237 Ewa Ogłoza: O Małej syrence Hansa Christiana Andersena / 251 Sylwia Gajownik: Polimedialność baśni klasycznych na przykładzie Królewny Śnieżki braci Grimm /267 Ilona Copik, Eugeniusz Szymik: Inność fascynująca — antropologiczna analiza baśni Janoscha o Panamie / 279 Część IV Edukacja międzykulturowa Bronisława Kulka: Z tradycji edukacji wielokulturowej. Teksty podręcznikowe z okresu porozbiorowego przygotowujące do życia w wielokulturowym świecie / 295 Anna Adamczuk-Stęplewska: Wielokulturowość w polskiej literaturze najnowszej jako przedmiot kształcenia polonistycznego na etapie liceum / 311 Iwona Morawska: Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych — dobrodziejstwo czy udręka? / 325 Grażyna Lasoń-Kochańska: Gender w baśni a edukacja międzykulturowa / 339 Ewa Nowel: Szkolne czytanie baśni na III i IV etapie kształcenia / 349 Małgorzata Wójcik-Dudek: Ulubieńcy pamięci umierają młodo — o czytaniu Reduty Ordona / 363 Wanda Matras-Mastalerz: Świat Pana Wredzika, czyli o tolerancji, akceptacji i wielokulturowości w literaturze dla dzieci / 375 Noty o Autorach / 389