Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Podręczniki akademickie »
MENU


Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej(eBook)

(przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Kraków, 1, 2013

  • Autor: Witkowski Lech

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 43,00 zł
38,70
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 4,30 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej

Otrzymujemy książkę, która jest wyjątkowym darem humanisty […]należy tę książkę wydać, by można było zachwycać się genialnymi wręcz sugestiami, inspiracjami, pomysłami i/lub nie zgadzać się ze stawianymi w niej przez Autora tezami czy hipotezami. […] Żaden z pedagogów nie byłby w stanie właśnie w taki sposób, jak uczynił to Witkowski, odsłonić innych wymiarów rozumienia autorytetu […] książka wyznacza niewątpliwie kolejny przełom w humanistycznej debacie naukowej i oby pedagodzy […] chcieli się choć trochę otworzyć na siebie przez pryzmat często bolesnych o nich i dla nich myśli czy opinii […].

prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski

          Lech Witkowski w swej nowej książce udowadnia, że pożegnanie z autorytetem (zjawiskiem i pojęciem) jest chyba przedwczesne. We wstępie do Wyzwań autorytetu... zapowiada co prawda, że czas zapotrzebowania na autorytety skończył się, jednak faktycznie – jeśli dobrze odczytuję tę zapowiedź, to nie chodzi o zerwanie z tym problemem, lecz raczej zależy mu na nowym jego odczytaniu, i to w dwóch możliwych warstwach: realnej i semantycznej.

          Pierwszy zabieg L. Witkowskiego polega na wyrwaniu autorytetu naukom behawioralnym, a więc odcięciu go od sił żywotnych oferowanych przez ten kierunek uprawiania psychologii, który polega na redukowaniu wszystkiego do konkretnych zachowań ludzi i prowadzenia precyzyjnych badań empirycznych (najlepiej eksperymentalnych).

Propozycja L. Witkowskiego polega na wprowadzeniu autorytetu w obszar nauk humanistycznych, czyli uznaniu, że zjawisko to ma genezę kulturową, a tym samym jest bardziej płynne, bardziej uwarunkowane tradycją historyczną, bardziej wysycone wartościami, niż chcieliby to zaakceptować przedstawiciele nauk behawioralnych.

           Drugi zabieg na autorytecie polega na nadaniu temu pojęciu nowego znaczenia. Mówiąc krotko i konkretnie, chodzi o potraktowanie autorytetu jako soczewki, która pozwala ludziom lepiej orientować się w otoczeniu społecznym, pewne rzeczy wyodrębniać z niego wyraziście, a inne ignorować, przetwarzać informacje o świecie zgodnie z tym, co widzimy w tym „szkle powiększającym” autorytetu. Chcąc jak najlepiej oddać to oryginalne podejście: autorytet jest generatorem znaczeń społecznych, który pozwala z nieograniczonej liczby sensów możliwych do wydobycia z rzeczywistości uznać za własne tylko niektóre z nich.

Znalazł się ktoś, na kogo czekaliśmy, aby napisał wyraźnie to, co powinno być napisane o autorytecie.

Prof. dr hab. Stanisław Zbigniew Kowalik

Posłowie

Słowo od autora

          […] Po pierwsze, chodzi o przekonanie o potrzebie widzenia autorytetu poza relacją władzy oraz o wagę poszukiwania perspektywy definiowania autorytetu w kategoriach kulturowych (symbolicznych, zanurzenia w dziedzictwo „pamięci tekstów” czy kapitału symbolicznego) bardziej niż w kontekście relacji społecznych (ufności tak typowej dla kapitału społecznego). Edukacja musi (przepraszam oczywiście tych, których to słowo razi, ale to projekt normatywny, który na kartach tej książki i w moich wcześniejszych pracach uzasadniam od lat) nauczyć się walczyć z pogłębiającą się groźbą wydziedziczenia z przestrzeni symbolicznego dziedzictwa kultury. […]

           […] Po drugie, wbrew tezie o „zaniku autorytetu” dowodzę w książce, że jest to zanik zapotrzebowania na autorytet jako autorskie źródło znaczących impulsów rozwojowych dających do myślenia z pozycji autonomicznych, autentyczności przeżyć, zarazem autoryzujących autoteliczną wagę rozmaitych aspektów świata – jego codzienności oraz rozmaitych zaświatów, niewspółobecnych w czasie i przestrzeni społecznej.

           Nic na to nie poradzę, jeśli kogoś ta gra na serio bawi czy śmieszy. Mnie jest nie do śmiechu, zwłaszcza że – po trzecie – wykryłem, śledząc niektóre nasze środowiska lokalnych szczególnie koryfeuszy i tuzów, piastujących rozmaite władze szkolne i akademickie, że dramat kulturowy edukacji współczesnego społeczeństwa polega na tym, że kandydaci na autorytety sami nie potrzebują autorytetów, niszczą ich głos i wagę, zagłuszając papką, własną gadaniną, pusząc się w piórka władcze. […]

prof. dr hab. Lech Witkowski

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa	15
Podziękowania	19
Wstęp	21
	Perspektywa ujęcia	22
	Ogniwa metodologiczne	24
	Wyznanie	27
Rozdział I. Autorytet i „autorytety” jako problem kulturowy i społeczny oraz jego obecność w dyskursie publicznym transformacji w Polsce	29
	Wstęp	29
	Autorytet w kulturze (według) Leszka Kołakowskiego	30
	Autorytet między degradacją i uwzniośleniem	35
	Inteligencja w Polsce – bez autorytetu czy skazana na igranie nim?	39
	Pułapka „systemu” i „sieci” autorytetów – trudności analiz Jacka Żakowskiego i nastawienia Adama Michnika	44
	Przykład pułapki myślenia lewicowego o autorytetach	61
	Autorytet jako człowiek-twórca etycznie wyniesiony niezależnością – poza sporem o władzę	63
	Autorytet moralny w wersji salonowej z cudzysłowem – u Rafała Ziemkiewicza	67
Rozdział II. Tropy historyczne, socjologiczne i pytanie o wpływ w psychologii społecznej	81
	Wstęp	81
	Kryzys autorytetu jako kryzys kolejności w pułapce mimetycznego pragnienia (geniusz Williama Szekspira w oczach René Girarda)	87
	Lunatycy i „zacofańcy” – dwa bieguny autorytetu w historii nauki według Artura Koestlera	94
	Autorytet jako problem socjologii kultury, filozofii nauki i socjologii wiedzy	99
	Wyzwanie „refleksyjności” wobec autorytetów w „posttradycyjnym” społeczeństwie: przypadek iluzji „aktywnego zaufania” u Anthony’ego Giddensa; w stronę autorytetu globalizacji proceduralnej	105
	Między oznakami autorytetu jako źródła wpływu a autorytetem oznak – badania Stanleya Milgrama	121
Rozdział III. Szkoła frankfurcka, czyli o niemożności zniesienia autorytetu, a nawet o jego nieautorytarnej potrzebie w nowoczesności	125
	Wstęp	125
	Ericha Fromma postulat „autorytetu racjonalnego” poza konformizmem i anonimowością wpływu	126
	Testament Maxa Horkheimera (kryzys autorytetu ojca i pułapka rozumu)	137
	Theodora W. Adorna problemy z autorytetem w filozofii, sztuce i życiu społecznym: przeciw autorytetowi realnej siły pozoru	142
Rozdział IV. Ćwiczenia filozoficzne z myśli o autorytecie – przypadek Hannah Arendt	153
	Wstęp	153
	Autorytet w edukacji: poza posłuszeństwo	154
	Przeciw abdykacji i absolutyzacji autorytetu	156
	Między liberalizmem i konserwatyzmem	158
	Walka o tradycję przeciw jej rzecznikom – casus reformacji	162
	Od absolutyzacji do formalizacji	163
	Spory o źródła autorytetu	165
	Autorytet cytatu jako źródła	167
	Modalności pozycji autorytetu w kulturze	168
Rozdział V. Problem autorytetu a hermeneutyka Hansa-Georga Gadamera	173
	Wstęp	173
	W stronę krytyki czystego autorytetu	173
	Wyzwolenie spod autorytetu przyrodoznawstwa: przeżycie	178
	Autorytet i oświecenie – spór Hansa-Georga Gadamera z Jürgenem Habermasem	180
	Błąd oświecenia a oświeceniowy błąd Hansa-Georga Gadamera	181
	Oświecenie i romantyzm – autorytet w walce na dwa fronty	184
	Pochwała wpływu fragmentu: autorytet jako ślad	185
	Klasyk jako autorytet: warunki realnego spotkania	187
	Problem normatywności autorytetu	190
Rozdział VI. Z programu badań nad autorytetem u Richarda Sennetta (zapiski z lektury)	197
	Wstęp	197
	Poza ujęcia Maxa Webera i Zygmunta Freuda: autorytet jako dwoistość respektu i lęku	198
	Mechanizm więzi (z) odrzucenia	202
	Trzy przypadki: autorytet z odrzucenia, autorytet jako substytucja ideału, autorytet jako fantazmat zniknięcia	203
	Autorytet z ducha negacji	206
	Autorytet ewoluującego paternalizmu	209
	Autorytet relacji beznamiętnej jako perwersyjnej autonomii	215
	W stronę autorytetu racjonalnego: poprzez cztery kryzysy	219
	O wspólnictwie autorytetów i ich ofiar	222
	Autorytet jako ślad wyższego świata	225
	O trudnościach „czytania” autorytetu i o presji jego iluzji	226
	O groźbie niskiego autorytetu	229
Rozdział VII. (Po)nowoczesna aura dla autorytetu – impulsy myśli Zygmunta Baumana	231
	Wstęp	231
	Ślady autorytetu w zarysie socjologicznym z 1962 roku	231
	Etyczne fiasko autorytetu nowoczesności	236
	Autorytet: między parweniuszem, idolem i spożywcą a życiem w roju	239
	Autorytet z lęku i niepewności	245
Rozdział VIII. Pułapy i pułapki słownikowe	249
	Wstęp	249
	Bezradność słownikowa – odsłona pierwsza	249
	Słowniki filozoficzne i ich ograniczenia	252
	Autorytet w nauce – ujęcie Janusza Goćkowskiego	253
	Casus popularnego marksizmu	255
	Wariant katolicki: afirmacja ideału	256
	Przewrotność Roberta Nisbeta	261
Rozdział IX. Przymiarki pedagogiczne, mielizny i inne przeszkody psychologiczne	263
	Wstęp	263
	Trudności w problematyzowaniu autorytetu	263
	Funkcjonalność autorytetu i jego ambiwalencja	266
	Pierwszeństwo autorytaryzmu?	269
	Słowniki psychologiczne	270
	Profile autorytetu w perspektywie rozwojowej – Erik Erikson i Lawrence Kohlberg oraz ich niedoczytania pedagogiczne	274
	Autorytet jako „specyfika i indywidualność” – źródło „partycypacji mistycznej” według Carla Gustava Junga	281
Rozdział X. Autorytet w perspektywie komunikacyjnej	289
	Wstęp	289
	Przypadek Jürgena Habermasa	289
	Między narcyzmem i Cieniem	295
	Pytanie o style bycia autorytetem: poza Hermanna Hessego	298
	Estetyki oddziaływania	302
	W stronę autorytetu symbolicznego	306
Rozdział XI. Autorytet w świetle Slavoja Žižka wykładni psychoanalizy Jacques’a Lacana	311
	Wstęp	311
	W kwestii autorytetu dyskursu naukowego	312
	Typy dyskursu i pozycje autorytetu	317
	Patologia autorytetu – pytania w kontekście groźby przemocy	321
	Autorytet ojca (Imienia-Ojca) wobec dziecka	323
	Wolność woli i perswazja (sugestia) autorytetu	324
	Zmienne losy recepcji autorytetu: przypadki Hannah Arendt i Zygmunta Freuda	326
	Autorytet wobec innych i ich dzieł	330
	Autorytet jako efekt performacji: między emanacją i namiastką mądrości	332
	Pozór autorytetu w wariancie totalitarnym	336
	Autorytet wobec roszczeń ofiary i wyzwania cierpienia	337
	Przeciw autorytetowi Nikogo	339
Rozdział XII. Nauczyciel jako autorytet – o błędach opisów i projektów normatywnych	341
	Wstęp	341
	Przeciw ideałowi niekwestionowania u Mieczysława Łobockiego	342
	Pozorny prymat ufności	345
	Przestrogi w pracach Henryki Kwiatkowskiej	348
	Przeciw integralnej sentymentalności	356
	W stronę autoryzacji – współmyślenie na marginesie rozważań Marii Dudzikowej o autorytecie nauczyciela	359
	Marzenie Johna Holta o autorytecie „naturalnym” nauczyciela – z namawianiem do forteli w grze „w Szkołę” w pułapce formalizmu edukacyjnego	362
Rozdział XIII. Błąd sentymentalizmu, dydaktyzmu i psychologizmu – pytanie o ukryty autorytaryzm i bezradność wobec słabości autorytetu pedagogicznego nauczycieli	371
	Wstęp	371
	Stefana Baleya elementy psychologii wychowawczej a autorytet	372
	Przeciw dydaktyzmowi Bolesława Niemierki	376
	Psychologizm Jolanty Miluskiej i innych	382
	O braku „fazowego” myślenia o autorytecie nauczyciela – z ograniczoną wizją „poziomu” autonomii i słabością badań nad aspektem stabilizującym komfort zamiast stymulacji rozwoju	384
Rozdział XIV. Autorytet pedagogiczny jako medium „obiektów niemych kulturowo” – o filozofii wychowania Zygmunta Mysłakowskiego	399
	Wstęp	399
	Przeciw sentymentalizacji autorytetu	400
	W stronę autorytetu post-konwencjonalnego	402
	Autorytet przeciw Erosowi? (pytanie o pedagogiczne minimum wpływu)	403
	Autorytet w kontekście dydaktyki przeżycia, podniet i sprzężenia	406
	Autorytet między napięciem i rozproszeniem	410
Rozdział XV. Autorytet przeciw dominacji. Radykalna wizja autorytetu w pedagogice amerykańskiej (Larry Grossberg, Henry A. Giroux i Peter McLaren)	413
	Wstęp	413
	Cztery typy elitaryzmu i autorytetu w edukacji	415
	Źródła walki o autorytet (w) edukacji	422
	Autorytet między dominacją a hierarchią	423
	Zadanie pracy wobec autorytetu	426
	Autorytet i intelektualiści	429
	Jak bronić autorytetu przed konserwatyzmem i liberalizmem?	431
	Autorytet w perspektywie trójwymiarowej niewspółobecności	433
	W stronę głosu jako przejawu autorytetu	435
	Trzy sposoby widzenia kryzysu autorytetu	438
	Od zysku z krytyki autorytetu do odzysku autorytetu (dla) krytyki	440
	Peter McLaren o językowym i etycznym upełnomocnieniu do walki o autorytet	447
	Edukacja jako walka o nowe oblicze autorytetu	452
Zamiast zakończenia – czyżby mission impossible?	459
Bibliografia	463
Posłowie	475
	Słowo od autora	475
	Maria Dudzikowa – Na marginesie maszynopisu	481
	Stanisław Zbigniew Kowalik – Opinia o książce	497
	Zbigniew Kwieciński – Recenzja wydawnicza (fragmenty)	507
	Bogusław Śliwerski – Rekomendacja lektury...	509
Indeks nazwisk	515
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Inni Klienci oglądali również

7,00 zł

Paradoksy paryskiej „Kultury”. Wyd. 3. zm. i uzup. - 07 Część trzecia: Gra na dwóch fortepianach (lata 1955-1964) - Rozdz. 11- 13. Opcja amerykańska; Koncepcje neutralizacyjne; Ewolucjonizm i opcja socjalistyczna

Monografia przedstawia genezę i ewolucję poglądów politycznych zespołu paryskiej „Kultury” w okresie od 1947 do 1980 roku. To już trzecie wydanie, zmienione kompozycyjnie, uaktualnione i poszerzone, dzięki czemu stanowi propozycję &b...
9,00 zł

Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie ilustracji książkowej - Kultura wizualna w aspekcie wybranych problemów, Obraz — eksplikacja pojęcia, Znak plastyczny i słowo

Głównym celem badań przedstawionych w niniejszej pracy była próba w miarę pełnego opisu dziecięcych upodobań w zakresie ilustracji książkowej w kontekście postrzeganych przekazów obrazowych w dobie kultury wizualnej. Istotnym warun...
28,00 zł

Myślenie utopijne w teorii społecznej Zygmunta Baumana

Zygmunt Bauman należy do wąskiego światowego grona najwybitniejszych współczesnych intelektualistów. W trakcie trwającej ponad sześć dekad aktywności naukowej opublikował siedemdziesiąt książek, około dwieście artykułów naukowych, ...
25,00 zł

W garnku kultury

Przygotowując i spożywając jedzenie, opowiadamy o sobie. Niektórzy kreują te opowieści świadomie, inni nie. Lektura książki "W garnku kultury" może być krokiem w kierunku pogłębienia świadomości kulinarnych sygnałów, jakie wysył...
24,00 zł

Perspektywa - wyzwania współczesnej gospodarki. Tom 1

Oddajemy w ręce Czytelników drugą monografię z cyklu PERSPEKTYWA, która powstała na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w wyniku współpracy studentów, doktorantów i pracowników naukowych z wielu uniwersytetó...

Szkice o antyku. T. 2: Śmierć w antycznej kulturze śródziemnomorskiej - 07 Polityka w cieniu śmierci. Mity eschatologiczne w "Gorgiaszu" i "Państwie" Platona

Drugi tom "Szkiców o antyku", którego tematem jest "Śmierć w antycznej kulturze śródziemnomorskiej" zawiera jedenaście artykułów omawiających z różnych perspektyw fenomen śmierci w antyku. Chociaż ...
8,50 zł

O współczesnych praktykach genderyzacji ciała - 09 Gdy spódniczka gwałci – rzecz o Slut Walks

Książka prezentuje efekty socjologicznych badań i krytycznej refleksji nad kobiecością i męskością. Szczególną uwagę zwraca na cielesny wymiar ról społecznych przypisywanych kobietom i mężczyznom oraz na praktyki kulturowe, które w...
24,00 zł

Asertywność z ludzką twarzą. Praktyka psychologii dobrej komunikacji. Ćwiczenia

Asertywność z ludzką twarzą. Książka zawiera praktyczne zasady dobrej psychologii komunikacji między ludźmi. Jest owocem prowadzonych przez wiele lat kursów z psychologii komunikacji. Sprawdza się w rozwiązywaniu konfliktów małżeńskich i ...
20,00 zł

Kultura fizyczna młodzieży w dobie przemian systemowych

Główny nurt podjętych w niniejszej pracy problemów ogniskuje się wokół trzech zasadniczych pojęć, a mianowicie: transformacji systemowej, młodzieży oraz kultury fizycznej. Zazwyczaj, gdy przychodzi zmierzyć się nam z problemem, kt&...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!