Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. T. 24 - 01 Inkaust. Holokaust. Trudna lekcja pisania w czasach Zagłady
24. tom „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” adresowany jest do polonistów, studentów polonistyki, dydaktyków języka ojczystego i literatury oraz do pedagogów. Zamieszczono w nim kilkanaście artykułów z zakresu edukacji literackiej i kulturowej oraz językowej, a ponadto – 8 recenzji najnowszych prac o profilu dydaktycznym. Dydaktycy literatury przedstawiają m.in. ciekawe pomysły na cykle lekcji o Holokauście (tej propozycji towarzyszy refleksja nad szkolną koncepcją mówienia o Zagładzie, także próba nowego odczytania "Akademii Pana Kleksa" Jana Brzechwy) oraz o paradoksach poetyckich w twórczości księdza Jana Twardowskiego (analiza i interpretacja poezji Twardowskiego połączona została z elementami kształcenia językowego i kulturowego), wskazują, jak kształtować świadomość aksjologiczną uczniów (np. wykorzystując powieść Gustawa Morcinka "Judasz z Monte Sicuro"); podejmują problem inności we współczesnej literatury dziecięcej (m.in. miejsca dzieci w nowym modelu współczesnej rodziny).
Dydaktycy języka dzielą się natomiast wynikami swoich badań dotyczących obrazu
nauczyciela w wypowiedziach internautów i czynników, które mają wpływ na ocenę nauczycieli przez społeczeństwo; sposobu opracowania szkolnych słowników poprawnej polszczyzny (na przykładzie haseł z komponentem GŁOWA); znajomości znaczeń wybranych frazeologizmów somatycznych przez uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych; wartości stylistycznej spójników w analizowanych
tekstach informacyjnych i materiale ćwiczeniowym w wybranych podręcznikach szkolnych.
Artykuły, które znalazły się w tomie wzbogacą warsztat dydaktyczny nauczycieli i studentów oraz skłonią ich do refleksji nad rolą przedmiotu język polski w rozwijaniu postaw i osobowości uczniów, a także funkcją nauczyciela we współczesnej szkole.
- Kategorie:
- Redakcja: Danuta Krzyżyk
- Język wydania: polski
- ISSN: 2353-9577
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis rzeczy I. Edukacja literacka i kulturowa Małgorzata WÓJCIK-DUDEK: Inkaust. Holokaust. Trudna lekcja pisania w czasach Zagłady / 7 Magdalena OCHWAT : Jana Twardowskiego (o)czarowanie paradoksami. Źródła paradoksów poetyckich — lektura licealisty / 19 Lucyna SADZIKOWSKA: Judasz z Monte Sicuro — lekcja o moralności czasów wojny / 41 Karolina KWAK: Czy normalnie znaczy inaczej? O literaturze dziecięcej przełamującej stereotypy / 61 II. Edukacja językowa Diana JAGODZIŃSKA: Obraz(y) zawodu nauczyciela w opiniach internautów (wokół listu otwartego MEN do rodziców i opiekunów) / 73 Emilia CZARNOTA : Związki frazeologiczne z komponentem GŁOWA w słownikach szkolnych oraz uczniowskich eksplikacjach / 87 Aleksandra ZOK-SMOŁA : Wartość stylistyczna spójników w wybranych podręcznikach do kształcenia językowego na III etapie kształcenia / 99 III. Recenzje Sylwia KAROLAK: Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947—1991. Kanon, który nie powstał (Małgorzata WÓJCIK-DUDEK) / 113 Magdalena OCHWAT : Poezja paradoksów — paradoksy w poezji. Poetycka teologia księży Jana Twardowskiego, Janusza Stanisława Pasierba, Wacława Oszajcy (Ewa OGŁOZA) / 119 Ewa OGŁOZA : Wokół opowieści Hansa Christiana Andersena. O radości czytania (Lucyna SADZIKOWSKA) / 123 Helena BOROWIEC : Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne) (Małgorzata KARWATOWSKA) / 127 Helena SYNOWIEC : Śląska ojczyzna polszczyzna z perspektywy edukacyjnej. Wybór zagadnień (Zofia BUDREWICZ) / 133 Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność) (Edyta KOREPTA) / 139 Bogumił Hoff (1829—1894) — „odkrywca” Wisły. Red. R. Czyż (Ewa OGŁOZA) / 140 Małgorzata Karwatowska, Leszek Tymiakin: Światy uczniowskie. Język — media — komunikacja (Bernadeta NIESPOREK-SZAMBURSKA) / 149