Za Putina i za szarijat
Publikacja przedstawia procesy społeczno-polityczne zachodzące w
Dagestanie, najmniej stabilnej republice Federacji Rosyjskiej. Autorka metodami antropologii politycznej bada i przedstawia obraz dagestańskich muzułmanów i ich stosunek do religii oraz do Rosji.
Książka powstała na podstawie badań Autorki i jej rozmów z ponad setką dagestańskich muzułmanów, które przeprowadziła w latach 2007-2013 podczas podróży po Kaukazie.
Państwo rosyjskie jawi się w relacjach mieszkańców regionu jako obiekt nienawiści i źródło przemocy, natomiast sama „idea” państwa jako abstrakcyjnej siły, uosabianej przez Putina, Stalina czy Lenina, jest waloryzowana pozytywnie lub staje się wręcz „obiektem marzeń”. Dążenie do życia w świecie, w którym panuje „porządek i sprawiedliwość”, zarówno na poziomie wspólnoty, republiki, jak i państwa, skutkuje głoszeniem radykalnych haseł poparcia dla państwa islamskiego lub praktykami wprowadzenia szarijatu. Działania te są inspirowane głęboką troską o państwo i społeczeństwo.
Publikacja zawiera kolorowe zdjęcia, ilustrujące codzienne życie mieszkańców Dagestanu.
Iwona Kaliszewska z pasją zawodowej reportażystki odwiedza od lat najbardziej zapalne miejsca na Kaukazie. Rezultatem tych odważnych peregrynacji i badań etnograficznych jest niniejsza książka na temat odradzania się islamu w rosyjskim Dagestanie. Autorka wychodzi przy tym poza konwencjonalne opisy życia religijnego, pokazując nam, że powrót do praktyk religijnych niekoniecznie musi zawsze oznaczać poparcie dla ideologii islamistycznej, a często jest tylko pragnieniem życia w pokoju, bez korupcji i w społeczeństwie bez alkoholików. (Maciej Ząbek, prof. Uniwersytetu Warszawskiego)
Zawarty w tytule [...] toast „Za Putina i za szarijat!” doskonale oddaje atmosferę rozmów, które autorka prowadziła w Dagestanie w latach 2007–2013 ze 120 osobami. Posługując się metodami badawczymi antropologii politycznej, próbowała (nieraz przy huku detonacji!) zrozumieć zaskakujące polskiego czytelnika poglądy Dagestańczyków. Jak można jednocześnie być gorliwym muzułmaninem i… czcić pamięć Stalina, wroga wszelkich religii i okrutnego dyktatora? (Prof. Andrzej Pisowicz, Uniwersytet Jagielloński)
W efekcie otrzymujemy fascynujący obraz nie tylko dagestańskich muzułmanów i ich stosunku do Rosji i do szarijatu (obraz dynamiczny, bo autorka prowadziła badania przez kilka lat na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku, gdy rosyjski Kaukaz szybko się zmieniał), ale także zderzenia z tą problematyką europejskiego badacza. Dowiadujemy się sporo o kaukaskich góralach i przy okazji – o samych sobie. (Wojciech Górecki, Ośrodek Studiów Wschodnich)
*********
Dr Iwona Kaliszewska (ORCID 0000-0002-9588-6806) – etnolog, informatyk, adiunkt w Zakładzie Antropologii Politycznej i Ekonomicznej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2004 roku prowadzi etnograficzne badania terenowe na Kaukazie Północnym. Obecnie zajmuje się badaniem praktyk związanych z ekonomią islamską oraz ekonomią nieformalną. Autorka i współautorka książek oraz artykułów o tematyce kaukaskiej. Wraz z Kacprem Czubakiem reżyserowała film dokumentalny o dagestańskiej zapaśniczce pt. "Siłaczka // Strongwoman" (2014). Prezes Fundacji Kaukaz.net.
- Kategorie:
- Zdjęcia: Iwona Kaliszewska
- Redakcja: Maciej Ząbek, Elżbieta Chojna, Elwira Wyszyńska, Kaja Kojder, Logoscript, Karolina Chmielewska, Łukasz Śledziecki, Andrzej Pisowicz, Katarzyna Jabłońska-Kułak
- ISBN: 978-83-235-2344-4
- ISBN druku: 978-83-235-2336-9
- EAN: 9788323523444
- Liczba stron: 220
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Podziękowania 11 Państwo na peryferiach. Między antropologią a polityką 13 Antropologia polityczna – zarys dyscypliny 15 Państwo na peryferiach, doświadczenie państwa 20 Kawa przy dźwiękach automatu. Badania terenowe w miejscach niestabilnych 23 „Machaczkała świecka” vs. „Machaczkała religijna” 23 Dwa światy. Etnografia w miejscach niestabilnych 27 Studentka, asystentka, matka i korespondentka 34 Etnografia własnego cienia 37 O tym, co nie zostało napisane. Kwestie etyczne 39 Podsumowanie 44 Sytuacja społeczno-polityczna w Dagestanie 46 Wprowadzenie 46 Przejawy kryzysu państwa w Dagestanie 48 Przyczyny kryzysu państwa w Dagestanie 50 Tortury, egzorcyzmy i posterunki. Doświadczenie „walki z terroryzmem” 59 Moje „spotkania” z państwem 60 „Walka z terroryzmem” w Dagestanie. Od odległej wojny do doświadczenia przemocy 63 „Walka z terroryzmem” jako konflikt ucieleśniony 69 Historia Aiszat 69 Historia Aminy. Konflikt w ciele 71 Konflikt ucieleśniony i pamięć ciała 74 Doświadczenie przemocy w przestrzeni. Strefy KTO, posterunki 77 Państwo w Dagestanie – wymiar „magiczny” 81 Podsumowanie 83 „Odrodzenia” religijne i narodowe w Dagestanie 85 Krótki rys historyczny islamizacji Dagestanu 86 Procesy „odrodzenia” islamu w latach 1985–1999 88 Procesy „odrodzeń” narodowych 90 Procesy „odrodzenia” islamu po 1999 roku 94 Wahhabici, tarikatyści i „nowi muzułmanie” 103 Dychotomia „sufizm–wahhabizm” 107 „Po prostu muzułmanie”, „muzułmanie”, „nowi muzułmanie” 112 Historia Mariam 116 Historia Husejna i Magomeda 117 Nowi muzułmanie? 119 Szarijat jako remedium na kryzys państwa 122 Islam i szarijat w narracjach dagestańskich muzułmanów 125 W odpowiedzi na kryzys państwa. Projekty całościowe, indywidualne i wspólnotowe 128 Projekty całościowe. „Społeczeństwo powinno się nawrócić” 129 Rizwan: „Allach zjednoczył ludzi pod hasłami socjalizmu” 130 Rustam: „nasze społeczeństwo nie tworzy warunków rozwoju” 137 Wizje indywidualne. Szarijat w życiu prywatnym 145 „Szarijat to najbardziej naturalne prawo”. Historia Timura 145 „Musimy wspierać nasz dżamaat”. Projekty wspólnotowe 150 Historia Magomeda: „tylko szarijat może pomóc walczyć z obłudą” 153 „Nie robimy nic wbrew konstytucji”. Opowieść Husejna i imama Tindi 158 „Młodzi niech żyją według nowych zasad”. Historia Dżamili 164 Szarijat remedium na rozpad dżamaatów? 171 Wnioski 177 Zakończenie 180 Zestawienie rozmów 185 Spis ilustracji 196 Bibliografia 198 Indeks nazw geograficznych 217