Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży
„Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży” to druga pozycja w serii Praktyka Pediatry. W kolejnych częściach podręcznika omówiono: zasady przeprowadzania procesu diagnozy, rozpoznawanie i leczenie poszczególnych zaburzeń psychicznych (w tym zaburzenia osobowości oraz problemy z obszaru rozwoju psychoseksualnego – zagadnienia rzadko omawiane w podręcznikach psychiatrii wieku rozwojowego), postępowanie w stanach nagłych oraz zagadnienia organizacyjne i prawne.
Praktyka Pediatry to seria stworzona z myślą o lekarzach pierwszego kontaktu, stanowiąca praktyczne źródło wiedzy na temat wybranych zagadnień, z którymi lekarze najczęściej mają do czynienia.
- Kategorie:
- Redakcja: Barbara Remberk
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-200-6194-9
- ISBN druku: 978-83-200-6149-9
- Liczba stron: 760
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Autorzy V Przedmowa XI CZĘŚĆ I. DIAGNOZA 1 1. Diagnoza psychologiczna dziecka – Natalia Józefacka 3 1.1. Wprowadzenie 3 1.2. Etapy postępowania w diagnozie klinicznej 4 1.2.1. Prediagnoza 5 1.2.2. Rozmowa i obserwacja 5 1.2.3. Metody testowe i kwestionariuszowe 16 Piśmiennictwo 25 2. Kliniczna diagnoza psychologiczna dzieci starszych i młodzieży – Agnieszka Kałwa 27 2.1. Wprowadzenie 27 2.2. Cel i kontekst diagnozy klinicznej 28 2.3. Metody diagnozy psychologicznej 30 2.3.1. Wywiad kliniczny 31 2.3.2. Obserwacja zachowania badanego 31 2.3.3. Testy standaryzowane, analiza ilościowa i jakościowa 32 2.3.4. Skale oceny inteligencji 33 2.3.5. Wybrane metody diagnozy funkcji poznawczych 37 2.3.6. Ocena objawów psychopatologicznych 43 2.3.7. Badanie osobowości 44 2.4. Podsumowanie 48 Piśmiennictwo 49 3. Badanie psychiatryczne małego dziecka – Izabela Łucka 51 Piśmiennictwo 58 4. Badanie psychiatryczne dziecka w wieku szkolnym i adolescenta – Anna Bogucka-Bonikowska 59 4.1. Wprowadzenie 59 4.2. Wstępna część badania psychiatrycznego 60 4.3. Wywiad od rodziców/opiekunów 62 4.4. Wywiad diagnostyczny od dziecka w wieku szkolnym i nastolatka 64 4.5. Ocena stanu psychicznego 67 4.6. Informacje ze szkoły i z innych źródeł 69 4.7. Wywiad medyczny i ocena stanu fizycznego – badanie fizykalne i neurologiczne 69 4.7.1. Badanie skóry, włosów i paznokci 70 4.7.2. Badanie głowy, oczu, nosa i gardła 71 4.7.3. Badanie szyi, klatki piersiowej i brzucha 72 4.7.4. Badanie narządów płciowych 72 4.7.5. Badanie neurologiczne 72 4.7.6. Badania diagnostyczne 72 4.8. Postawienie diagnozy klinicznej i konceptualizacja 73 4.9. Psychoedukacja i plan leczenia 74 4.10. Podsumowanie 75 Piśmiennictwo 75 5. Badania dodatkowe w psychiatrii – Agnieszka Jarząbek-Cudo, Barbara Remberk 77 5.1. Wprowadzenie 77 5.2. Badanie przedmiotowe 78 5.3. Podstawowe badania laboratoryjne . 78 5.4. Ocena układu krążenia – badanie EKG i ECHO serca 79 5.5. Badanie EEG 80 5.6. Badania neuroobrazowe 81 5.7. Pogłębienie diagnozy i wykluczenie przyczyn somatycznych prezentowanych objawów 82 5.7.1. Pogłębienie diagnozy pediatrycznej 83 5.7.2. Pogłębienie diagnozy neurologicznej 84 5.7.3. Pogłębienie diagnozy w zakresie schorzeń uwarunkowanych genetycznie 84 5.8. Monitorowanie leczenia 85 Piśmiennictwo 85 CZĘŚĆ II. LECZENIE ZABURZEŃ 87 6. Screening i pierwsza interwencja w gabinecie pediatrycznym – Natalia Józefacka 89 6.1. Wprowadzenie 89 6.2. Autyzm 90 6.2.1. Małe dziecko z autyzmem – funkcjonowanie 91 6.2.2. Grupa ryzyka 93 6.2.3. Rozpoznawanie autyzmu – postępowanie 94 6.3. Depresja poporodowa 96 Piśmiennictwo 98 ZAŁĄCZNIK NR 1 99 7. Zespoły genetyczne z manifestacją psychiatryczną – Maja Krefft 103 7.1. Wprowadzenie 103 7.2. Zespół Downa 104 7.2.1. Charakterystyka zespołu 104 7.2.2. Zaburzenia psychiczne u pacjentów z zespołem Downa 105 7.3. Zespół mikrodelecji 22q11.2 106 7.3.1. Charakterystyka zespołu 106 7.3.2. Zaburzenia psychiczne towarzyszące zespołowi mikrodelecji 22q11.2 106 7.4. Zespół łamliwego chromosomu X 107 7.4.1. Charakterystyka zespołu 107 7.4.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole łamliwego chromosomu X 108 7.5. Zespół Pradera–Willego 109 7.5.1. Charakterystyka zespołu 109 7.5.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole Pradera–Willego 109 7.6. Zespół Williamsa–Beurena 110 7.6.1. Charakterystyka zespołu 110 7.6.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole Williamsa–Beurena 111 7.7. Podsumowanie 112 Piśmiennictwo 118 8. Postępowanie w zaburzeniach psychicznych o podłożu organicznym – Joanna Brągoszewska, Anna Gralewicz . 119 8.1. Wpływ zaburzeń organicznych na funkcjonowanie psychiczne dziecka i jego rodziny 119 8.2. Postępowanie w przypadku badania dziecka z podejrzeniem współwystępowania choroby neurodegeneracyjnej lub somatycznej – przyczyny zaburzeń psychicznych 122 8.2.1. Wywiad 122 8.2.2. Badanie pacjenta 123 8.2.3. Farmakoterapia 126 8.2.4. Wsparcie pacjenta w poszukiwaniu pomocy 127 Piśmiennictwo 128 9. Postępowanie w przypadku uzależnień i nadużywania substancji psychoaktywnych – Katarzyna Weterle-Smolińska, Zbigniew Michalczyk 129 9.1. Dane statystyczne 129 9.2. Klasyfikacja 130 9.3. Podział substancji psychoaktywnych . 132 9.4. Nowe substancje psychoaktywne 132 9.5. Uzależnienie jako proces. Główne pojęcia w psychiatrii związane z zażywaniem SPA 134 9.6. Działanie substancji psychoaktywnych na organizm. Szkody zdrowotne związane z używaniem narkotyków 136 9.7. Przyczyny i postępowanie w przypadku zażywania SPA . 137 9.7.1. Przyczyny używania SPA . 138 9.7.2. Postępowanie w przypadku używania SPA 139 9.8. Przyczyny uzależnienia od SPA . 141 9.9. Postępowanie w przypadku uzależnienia od SPA 142 9.10. Postępowanie w przypadku zażycia / ostrego zatrucia SPA 145 Piśmiennictwo 145 10. Zaburzenia psychotyczne – Barbara Remberk, Katarzyna Wójcicka 149 10.1. Definicja 149 10.2. Objawy charakterystyczne dla schizofrenii 151 10.3. Inne zaburzenia psychotyczne 154 10.4. Diagnoza różnicowa zaburzeń psychotycznych 155 10.5. Badania dodatkowe 156 10.6. Leczenie zaburzeń psychotycznych . 157 10.6.1. Farmakoterapia 157 10.6.2. Oddziaływania niefarmakologiczne 161 10.6.3. Wybór miejsca leczenia 162 10.7. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne i możliwe interwencje 163 10.8. Przebieg schizofrenii i rokowanie 163 10.9. Objawy i leczenie katatonii 164 10.10. Zaburzenia psychotyczne spoza spektrum schizofrenii 165 Piśmiennictwo 165 11. Zaburzenia afektywne – Anna Zofia Antosik-Wójcińska 167 11.1. Definicja 167 11.2. Rozpoznawanie zaburzeń afektywnych 168 11.2.1. Rozpoznanie depresji według ICD-10 170 11.2.2. Choroba afektywna dwubiegunowa 172 11.3. Leczenie zaburzeń afektywnych w populacji dzieci i młodzieży 174 11.3.1. Leczenie epizodu depresyjnego 174 11.3.2. Leczenie choroby afektywnej dwubiegunowej 177 11.4. Leczenie podtrzymujące 179 11.5. Rokowanie 180 Piśmiennictwo 181 12. Zaburzenia lękowe: lęk separacyjny, lęk uogólniony, fobie – Anita Bryńska 183 12.1. Wprowadzenie 183 12.2. Lęk przed separacją w dzieciństwie 184 12.3. Uogólnione zaburzenie lękowe 185 12.4. Zaburzenia lękowe w postaci fobii 187 Piśmiennictwo 189 13. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne – Anita Bryńska 191 13.1. Klasyfikacja 191 13.2. Obraz kliniczny 192 13.3. Epidemiologia 193 13.4. Etiologia 193 13.5. Leczenie 195 Piśmiennictwo 197 14. Zaburzenie stresowe pourazowe – Łukasz Konowałek 199 14.1. Czym jest PTSD? 199 14.2. Co powinno wzbudzić podejrzenia? 201 14.3. Trudności w kontakcie z pacjentem z doświadczeniem traumy 203 14.4. Leczenie PTSD – planowanie i wdrożenie 205 Piśmiennictwo 206 15. Zaburzenia adaptacyjne – Anna Borowska 207 15.1. Istota zaburzenia 207 15.2. Rozpoznanie 207 15.2.1. Kryteria diagnostyczne 207 15.2.2. Kwestionariusz ADNM-20 212 15.3. Czynniki ryzyka 215 15.4. Rozpowszechnienie 216 15.5. Obraz kliniczny 217 15.6. Leczenie 218 Piśmiennictwo 219 16. Zaburzenia konwersyjne u dzieci i młodzieży – Mariola Skowrońska 221 16.1. Wprowadzenie 221 16.2. Etiologia 224 16.3. Model bio-psycho-społeczny 225 16.3.1. Czynniki biologiczne 225 16.3.2. Czynniki psychologiczne 226 16.3.3. Czynniki społeczne 228 16.4. Rozpowszechnienie zaburzeń konwersyjnych 229 16.5. Objawy 229 16.6. Diagnoza i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami konwersyjnymi 230 Piśmiennictwo 231 17. Jadłowstręt psychiczny – Gabriela Jagielska 233 17.1. Wprowadzenie 233 17.2. Kryteria diagnostyczne jadłowstrętu psychicznego według ICD-10 i DSM-5 236 17.3. Proces diagnostyczny 237 17.4. Ocena stanu somatycznego . 240 17.5. Ocena stanu odżywienia 241 17.6. Diagnoza różnicowa 243 17.7. Przebieg zaburzeń odżywiania 244 17.8. Powikłania 246 17.9. Leczenie 248 17.9.1. Postępowanie w początkowym okresie leczenia 248 17.9.2. Kwalifikacja do miejsca leczenia 250 17.9.3. Rehabilitacja żywieniowa 253 17.9.4. Realimentacja 254 17.9.5. Suplementacja mikroelementów i witamin 260 17.9.6. Monitorowanie stanu pacjenta 260 17.9.7. Psychoterapia 262 17.9.8. Farmakoterapia 264 Piśmiennictwo 265 18. Żarłoczność psychiczna i zespół napadowego objadania się – Gabriela Jagielska 269 18.1. Wprowadzenie 269 18.2. Kryteria diagnostyczne 270 18.3. Proces diagnostyczny 272 18.3.1. Ocena stanu somatycznego 272 18.3.2. Ocena stanu odżywienia 273 18.3.3. Diagnoza różnicowa 273 18.4. Przebieg żarłoczności psychicznej i psychogennego przejadania się 274 18.5. Leczenie 276 18.5.1. Postępowanie w początkowym okresie leczenia 276 18.5.2. Kwalifikacja do miejsca leczenia 276 18.5.3. Rehabilitacja żywieniowa 276 18.5.4. Monitorowanie stanu pacjenta 277 18.5.5. Psychoterapia 278 18.5.6. Farmakoterapia 279 Piśmiennictwo 280 19. Zaburzenia snu u dzieci – Marcin Żarowski 283 19.1. Wprowadzenie . 283 19.2. Zaburzenia snu – charakterystyka i terapia 285 19.2.1. Bezsenność 285 19.2.2. Hipersomnie pochodzenia centralnego 286 19.2.3. Zaburzenia rytmu okołodobowego 291 19.2.4. Parasomnie 293 Piśmiennictwo 301 20. Zaburzenia osobowości w adolescencji – Anna Bogucka-Bonikowska 305 20.1. Wprowadzenie 305 20.2. Diagnoza 308 20.3. Przebieg 310 20.4. Zaburzenia współwystępujące 311 20.5. Etiologia 312 20.6. Leczenie 312 20.6.1. Psychoterapia 312 20.6.2. Leczenie farmakologiczne 313 20.7. Podsumowanie 315 Piśmiennictwo 315 21. Zagadnienia rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży – norma i patologia – Justyna Holka-Pokorska 317 21.1. Wprowadzenie 317 21.2. Modele rozwoju psychoseksualnego według Sigmunda Freuda i Erika Eriksona 318 21.3. Ekspresja seksualna w młodszym wieku 320 21.3.1. Masturbacja dziecięca 321 21.3.2. Zachowania orientacyjne 322 21.3.3. Zachowania interakcyjne 322 21.3.4. Twórczość dziecięca 323 21.4. Zjawiska rozwoju psychoseksualnego okresu dorastania (adolescencji) 323 21.5. Zaburzenia rozwoju psychoseksualnego 328 21.5.1. Erotyzacja dziecka 328 21.5.2. Seksualizacja dzieci i młodzieży 329 21.5.3. Patologiczna aktywność masturbacyjna 329 21.5.4. Fetyszyzm 330 21.5.5. Wykorzystanie seksualne 330 21.5.6. Homoseksualizm młodzieńczy 331 21.5.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a seksualność 331 21.5.8. Zaburzenia identyfikacji płciowej w dzieciństwie 333 21.5.9. Dysforia płci u dzieci – zaburzenia tożsamości płciowej (302.6 według DSM-5) 334 21.6. Ocena ekspresji seksualnej pod kątem normy rozwojowej 335 Piśmiennictwo 338 22. Niepełnosprawność intelektualna – Anna Gralewicz, Joanna Brągoszewska 339 22.1. Definicje 339 22.2. Diagnostyka 340 22.3. Częstość występowania 343 22.4. Etiologia 343 22.5. Objawy 344 22.6. Współwystępowanie 345 22.7. Postępowanie w razie podejrzenia niepełnosprawności intelektualnej 346 22.8. Diagnoza różnicowa 346 22.9. Funkcjonowanie na pograniczu normy intelektualnej 347 22.10. Postępowanie 348 22.10.1. Leczenie przyczynowe 349 22.10.2. Zachowania trudne . 349 22.10.3. Leczenie farmakologiczne 351 22.10.4. Edukacja 352 22.10.5. Fizjoterapia, terapia zajęciowa 353 22.10.6. Terapia mowy 353 22.10.7. Wsparcie i edukacja rodziny 354 22.10.8. Podsumowanie 355 Piśmiennictwo 357 23. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (całościowe zaburzenia rozwojowe) – Ewa Łukowska, Ewa Urbanowicz 359 23.1. Definicje 359 23.2. Etiopatogeneza 360 23.3. Objawy 360 23.4. Rozpoznanie 365 23.5. Rozpoznanie różnicowe 367 23.6. Terapia 368 23.6.1. Zalecenia ogólne 368 23.6.2. Leczenie farmakologiczne 369 Piśmiennictwo 371 24. Podstawy leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) / zaburzenia hiperkinetycznego – Artur Wiśniewski 373 24.1. Definicje i rozpoznanie 373 24.2. Częstotliwość występowania 374 24.3. Etiologia i objawy 375 24.4. Metody niefarmakologiczne w leczeniu zespołu hiperkinetycznego 376 24.5. Miejsce farmakoterapii w leczeniu ADHD 379 24.5.1. Leczenie farmakologiczne pierwszego rzutu 380 24.5.2. Leczenie farmakologiczne drugiego rzutu 387 24.5.3. Leczenie farmakologiczne trzeciego rzutu 388 24.6. ADHD i zaburzenia współistniejące 389 Piśmiennictwo 390 25. Zaburzenia zachowania – Artur Kołakowski 391 25.1. Wprowadzenie . 391 25.2. Trudne zachowania i zachowania agresywne niespełniające kryteriów diagnostycznych 392 25.3. Zaburzenia zachowania w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-5 393 25.4. Diagnoza behawioralna problemów z zachowaniem 396 25.5. Diagnoza różnicowa, współchorobowość 397 25.6. Wytyczne dotyczące leczenia, farmakoterapia 400 25.6.1. Praca z rodzicami. Warsztaty umiejętności rodzicielskich 401 25.6.2. Terapia z dzieckiem lub nastolatkiem 401 25.6.3. Inne oddziaływania 402 25.6.4. Farmakoterapia 403 Piśmiennictwo 404 26. Zaburzenia psychiczne u małych dzieci – Izabela Łucka 407 26.1. Wprowadzenie. Klasyfikacja DC:0–5 407 26.2. Wybrane zaburzenia kliniczne opisane na Osi I, podsumowanie kryteriów 411 26.2.1. Zaburzenia neurorozwojowe 411 26.2.2. Zaburzenia związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych 412 26.2.3. Zaburzenia lękowe w niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie 415 26.2.4. Zaburzenia nastroju 418 26.2.5. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i powiązane 420 26.2.6. Zaburzenia dotyczące snu, jedzenia i płaczu 421 26.2.7. Zaburzenia odżywiania we wczesnym dzieciństwie 422 26.2.8. Zaburzenia związane z doświadczeniem traumatycznym, stresem i deprywacją 424 26.2.9. Zaburzenia tworzenia relacji 430 26.3. Podsumowanie 430 Piśmiennictwo 432 27. Zaburzenia więzi – Olga Zaucha, Lidia Popek 433 27.1. Definicja 433 27.2. Etiologia i patogeneza 434 27.3. Objawy zaburzeń więzi 435 27.4. Rozpoznanie i rozpoznanie różnicowe 436 27.5. Leczenie 439 Piśmiennictwo 439 28. Mutyzm wybiórczy – Ewa Brzóska-Konkol, Agnieszka Lorek-Groniewska, Natalia Orlecka 441 28.1. Definicja, kryteria diagnostyczne w skrócie 441 28.2. Obraz kliniczny 442 28.2.1. Objawy typowe, podstawowe, patognomoniczne 442 28.2.2. Objawy towarzyszące i mniej typowe 443 28.2.3. Diagnoza różnicowa 443 28.2.4. Najczęstsze zaburzenia współistniejące 444 28.2.5. Stany nagłe 445 28.3. Badania dodatkowe 445 28.4. Leczenie 445 28.4.1. Leczenie niefarmakologiczne 445 28.4.2. Leczenie farmakologiczne 447 28.5. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne. Możliwe interwencje 447 28.6. Przebieg choroby i rokowanie 448 Piśmiennictwo 448 29. Postępowanie w zaburzeniu tikowym – Paulina Miłkowska-Pindor 451 29.1. Definicja 451 29.2. Podział zaburzeń tikowych i częstotliwość występowania 451 29.3. Zespół Tourette’a 453 29.4. Współchorobowość 453 29.5. Diagnoza różnicowa 454 29.6. Etiologia 454 29.7. Leczenie 454 29.7.1. Psychoedukacja i terapia behawioralna 454 29.7.2. Leczenie farmakologiczne 455 Piśmiennictwo 460 30. Encopresis – zanieczyszczanie kałem – Agata Wawrzyniak, Urszula Szymańska 463 30.1. Definicja 463 30.2. Rozpoznanie 464 30.3. Epidemiologia 465 30.4. Patogeneza 465 30.5. Diagnostyka 466 30.5.1. Badanie podmiotowe 466 30.5.2. Badanie przedmiotowe 467 30.5.3. Badania dodatkowe 467 30.6. Metody leczenia 468 30.7. Związek encopresis z zaburzeniami emocjonalnymi 469 30.8. Rokowanie 471 Piśmiennictwo 471 31. Enuresis – moczenie nocne – Katarzyna Jobs, Urszula Szymańska 473 31.1. Definicje 473 31.2. Epidemiologia 475 31.3. Patogeneza – współczesne poglądy 475 31.4. Diagnostyka 478 31.5. Metody postępowania 480 31.5.1. Wstępne postępowanie niefarmakologiczne – uroterapia 480 31.5.2. Etap drugi – wybór dalszej metody leczenia 482 31.5.3. Wybór miejsca leczenia 483 31.6. Rokowanie 484 31.7. Związek moczenia nocnego z zaburzeniami zachowania i inne zaburzenia współistniejące 484 31.8. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne/społeczne. Możliwe interwencje 485 Piśmiennictwo 486 32. Leki stosowane w psychiatrii dzieci i młodzieży – Barbara Remberk, Piotr Niwiński 489 32.1. Informacje ogólne 489 32.2. Rejestracja leków 489 32.3. Monitorowanie bezpieczeństwa leczenia 499 Piśmiennictwo 503 CZĘŚĆ III. STANY NAGŁE 505 33. Postępowanie w przypadku zagrożenia samobójstwem – Łukasz Szostakiewicz 507 33.1. Wprowadzenie 507 33.2. Samobójstwo jako problem zdrowia publicznego 510 33.3. Czynniki ryzyka prób samobójczych 511 33.4. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – diagnoza 513 33.4.1. Postępowanie w sytuacji, gdy o próbie/zamiarach samobójczych dowiaduje się lekarz pierwszego kontaktu w swoim gabinecie 513 33.4.2. Postępowanie w przypadku ujawnienia myśli samobójczych w szkole 518 33.4.3. Konsultacja psychiatryczna . 519 33.5. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – interwencja 525 33.6. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – psychoterapia 526 33.7. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – farmakoterapia 527 38.8. Podsumowanie 528 Piśmiennictwo 529 34. Pobudzenie psychoruchowe i zaburzenia świadomości – Łukasz Szostakiewicz 533 34.1. Wprowadzenie 533 34.2. Pobudzenie psychoruchowe u dzieci i młodzieży 534 34.3. Zaburzenia świadomości 544 Piśmiennictwo 548 35. Ocena stanu psychicznego w przypadku samookaleczeń – Barbara Remberk 551 Piśmiennictwo 553 36. Chirurgiczne stany nagłe na oddziale psychiatrycznym – Paweł Białek 555 36.1. Wprowadzenie 555 36.2. Rany 555 36.2.1. Rany powierzchowne 556 36.2.2. Rany głębokie 557 36.3. Oparzenia 557 36.4. Zapalenia tkanek miękkich 558 36.4.1. Zanokcica 559 36.4.2. Zastrzał 559 36.4.3. Zapalenie wału paznokciowego palucha / wrastający paznokieć 559 36.4.4. Ropień w torbieli epidermalnej (zakażony kaszak) 560 36.4.5. Ropień w torbieli włosopochodnej 560 36.4.6. Zapalenie w miejscu dostępu naczyniowego 560 36.5. Ból brzucha 561 36.5.1. Diagnostyka 561 36.5.2. Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego 564 36.5.3. Niedrożność przewodu pokarmowego 565 36.5.4. Ostre zapalenie trzustki (OZT) 566 36.5.5. Połknięte ciało obce 567 36.6. Choroby odbytu 567 36.6.1. Guzki krwawnicze i żylaki odbytu 568 36.6.2. Szczelina odbytu 568 36.6.3. Świąd odbytu 569 36.6.4. Ropień i przetoka okolicy odbytu 569 36.7. Krwawienia w obrębie przewodu pokarmowego 569 36.7.1. Krwawienie do górnego odcinka przewodu pokarmowego 569 36.7.2. Krwawienie do dolnego odcinka przewodu pokarmowego 570 36.8. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa 571 37. Ostre zatrucia i inne stany nagłe w pediatrii – Teresa Jackowska 575 37.1. Anafilaksja 575 37.1.1. Objawy i rozpoznanie 576 37.1.2. Leczenie ostrej anafilaksji 577 37.2. Biegunka 578 37.3. Drgawki 579 37.4. Hiperamonemia 580 37.5. Gorączka . 582 37.5.1. Objawy towarzyszące i diagnostyka 582 37.7.2. Leki przeciwgorączkowe 583 37.6. Zatrucie paracetamolem (acetaminofenem) 585 37.7. Stan upojenia alkoholowego 588 37.8. Stan po spożyciu narkotyków 589 37.8.1. Marihuana 590 37.8.2. Amfetamina 590 37.8.3. Ecstasy (metylenodioksymetamfetamina, MDMA) 591 37.9. Podejrzenie zatrucia nowymi substancjami psychoaktywnymi (NSP) – tzw. dopalaczami 591 37.9.1. Charakterystyka i objawy 592 37.9.2. Mefedron 593 37.9.3. Jak pomagać osobie pod wpływem „dopalaczy” 594 37.9.4. Postępowanie z pacjentem pod wpływem „dopalaczy” 594 Piśmiennictwo . 596 38. Stan po próbie samobójczej przez powieszenie. Podstawy resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) – Grzegorz Michalak 597 38.1. Wprowadzenie 597 38.2. Mechanizm śmierci w następstwie powieszenia 597 38.3. Postępowanie 599 38.3.1. Co należy zrobić? 599 38.3.2. Kiedy wezwać pomoc? 606 38.4. Skutki związane z powieszeniem 606 Piśmiennictwo 607 39. Przemoc w rodzinie, przemoc seksualna wobec dzieci, postępowanie wobec ofiar przemocy – Anita Bryńska 609 39.1. Definicje 609 39.2. Rodzaje przemocy, rozpowszechnienie zjawiska 611 39.2.1. Przemoc fizyczna 611 39.2.2. Zaniedbanie 613 39.2.3. Przeniesiony zespół Münchhausena 614 39.2.4. Przemoc seksualna 615 39.2.5. Przemoc psychiczna (emocjonalna) 617 39.3. Rozpoznanie 617 39.4. Czynniki ryzyka . 619 39.5. Konsekwencje w obszarze zdrowia psychicznego . 620 39.6. Postępowanie wobec ofiar przemocy 623 39.7. Procedury zakładania „Niebieskiej Karty” 629 Piśmiennictwo 630 CZĘŚĆ IV. ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNE I PRAWNE 631 40. Organizacja systemu opieki zdrowotnej – Barbara Remberk, Anna Rozetti 633 40.1. System psychiatrycznej opieki zdrowotnej 633 40.2. Opieka koordynowana 637 40.3. Podsumowanie 638 Piśmiennictwo 642 41. Organizacja pomocy dla dzieci w ramach wczesnej interwencji – Sylwia Wrona 643 41.1. Wprowadzenie 643 41.2. Czym jest wczesna interwencja? 644 41.3. Resort zdrowia – wczesna interwencja 645 41.4. Resort oświaty – wczesne wspomaganie rozwoju 646 41.5. Ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze 647 Piśmiennictwo 648 42. Organizacja systemu szkolnego – Elżbieta Kucińska, Renata Janik 651 42.1. Wprowadzenie . 651 42.2. Edukacja obowiązkowa 651 42.3. Struktura systemu oświaty 652 42.4. Ochotnicze Hufce Pracy (OHP) 653 42.5. Edukacja domowa 654 42.6. Formy nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 654 42.7. Możliwości korzystania przez uczniów z pomocy psychologiczno- -pedagogicznej 656 42.8. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia – wskazówki praktyczne 656 Piśmiennictwo 659 43. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji – Magdalena Wałachowska 661 43.1. Zarys polskiego systemu kształcenia specjalnego . 661 43.2. Definiowanie i klasyfikowanie niepełnosprawności intelektualnej 666 43.3. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – charakterystyka psychopedagogiczna 668 43.4. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym – charakterystyka psychopedagogiczna 671 43.5. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim – charakterystyka psychopedagogiczna 674 43.6. Podsumowanie 678 Piśmiennictwo 680 44. Przemoc szkolna – postępowanie – Elżbieta Kucińska, Renata Janik 683 44.1. Wprowadzenie . 683 44.2. Kontekst przemocy szkolnej 683 44.3. Definicja przemocy i źródła przemocy szkolnej 684 44.4. Rodzaje przemocy szkolnej 686 44.5. Przemoc rówieśnicza 687 44.6. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – przepisy i strategie 687 44.7. Postępowanie i rekomendacje 689 Piśmiennictwo 690 45. System pieczy zastępczej – Anna Nowicka-Skóra 693 45.1. Wprowadzenie 693 45.2. Rodziny zastępcze 694 45.3. Instytucjonalna piecza zastępcza 697 Piśmiennictwo 700 46. Uprawnienia sądu rodzinnego – Piotr Sierakowski 701 46.1. Wprowadzenie 701 46.2. Leczenie małoletnich 702 46.3. Leczenie nieletnich 704 Piśmiennictwo 706 47. Zgoda na leczenie, brak zgody na leczenie i przymus bezpośredni – Piotr Niwiński, Barbara Remberk 707 47.1. Zgoda na leczenie 707 47.2. Przymus bezpośredni 713 47.2.1. Podstawa prawna 713 47.2.2. Rodzaje przymusu bezpośredniego – definicje 713 47.2.3. Kiedy można stosować przymus bezpośredni i jakiego rodzaju 713 47.2.4. Kto decyduje 714 47.2.5. Kto wykonuje 717 47.2.6. Przebieg 717 47.2.7. Dokumentacja 719 47.2.8. Kontrola 720 Piśmiennictwo 720 48. Tajemnica lekarska – Piotr Niwiński 721 48.1. Definicje 721 48.2. Zakres tajemnicy lekarskiej i psychiatrycznej 722 48.3. Odstąpienie od tajemnicy lekarskiej i psychiatrycznej 723 48.4. Prawa opiekuna faktycznego 727 48.5. Przesłuchanie małoletniego 728 Piśmiennictwo 728 Skorowidz 731