Zamknięcie roku w jednostkach sfery finansów publicznych
Wszystkie publikacje z serii Biblioteka Rachunkowości Budżetowej, Podatków, Finansów Publicznych zostały przygotowane z myślą o księgowych jednostek sektora finansów publicznych pracujących m.in. w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.
W czwartej książce z tej serii tematem przewodnim jest zamknięcie roku w jednostkach sektora finansów publicznych. Zaprezentowano i szczegółowo omówiono procedury zamykania ksiąg rachunkowych jednostki oraz sporządzania sprawozdania finansowego. W publikacji znajduje się szereg praktycznych informacji na temat tego, jak prawidłowo sporządzić i uniknąć nieprawidłowości przy sporządzaniu:
bilansu jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego,
bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
rachunku zysków i strat (wariant porównawczy),
skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego,
zestawienia zmian w funduszu jednostki.
Opracowania zostały wzbogacone o właściwe wzory dokumentów.
W książce przedstawiono ponadto:
najnowsze zmiany przepisów w zakresie klasyfikacji budżetowej, które będą miały zastosowanie do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na 2016 r., a także takie, które wejdą w życie już od 1 stycznia 2016 r.,
cenne informacje o tym, jak uniknąć nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego w oparciu o najnowsze dane ustaleń pokontrolnych organów nadzorczych jednostek samorządu terytorialnego,
wyjaśnienie kwestii zwolnień z podatku VAT w przypadku usług związanych ze sportem oraz na czym polegają inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego w kontekście podatku od towarów i usług.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-8100-0
- ISBN druku: 978-83-264-8099-7
- EAN: 9788326481000
- Liczba stron: 320
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 CZĘŚĆ I KONIEC ROKU I ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH Rozdział 1 Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostkach budżetowych krok po kroku | str. 17 1. Zasady ogólne zamykania ksiąg rachunkowych | str. 17 1.1. Kiedy zamykamy księgi? | str. 17 1.2. Terminy zamknięcia ksiąg - zasady ogólne | str. 18 1.3. Terminy zamknięcia ksiąg dla jednostek sektora finansów publicznych | str. 19 2. Etapy zamykania ksiąg rachunkowych | str. 19 2.1. Informacje ogólne | str. 19 2.2. Warunek prawidłowego sporządzenia sprawozdania - stosowanie właściwych przepisów prawa | str. 20 3. Specyficzne zasady rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych | str. 21 3.1. Zasady ogólne | str. 22 3.2. Zasady szczególne | str. 22 4. Inwentaryzacja | str. 23 4.1. Cel inwentaryzacji | str. 23 4.2. Co składa się na inwentaryzację? | str. 23 4.3. Rozliczenie inwentaryzacji | str. 24 5. Sprawdzenie poprawności i kompletności księgowań | str. 24 5.1. Rodzaje dowodów księgowych podlegających sprawdzeniu | str. 25 5.2. Sprawdzenie spełnienia wymogów księgowych w zakresie ujęcia skutków finansowych zdarzeń gospodarczych w momencie ich wystąpienia | str. 26 5.3. Dokonanie weryfikacji oraz aktualizacji wyceny aktywów i pasywów | str. 26 5.4. Uzgodnienie obrotów dziennika z obrotami kont księgi głównej oraz obrotów i sald księgi głównej z zestawieniem obrotów i sald | str. 27 6. Zamknięcie ksiąg rachunkowych | str. 28 6.1. Zamknięcie ksiąg prowadzonych w formie elektronicznej | str. 29 6.2. Zamknięcie wstępne i zamknięcie ostateczne | str. 29 6.3. Na czym polega zamknięcie ksiąg rachunkowych? | str. 30 6.4. Zestawienie obrotów i sald księgi głównej | str. 30 6.5. Szczególna regulacja dotycząca sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych w jednostkach sektora finansów publicznych | str. 31 7. Składniki sprawozdania finansowego w przypadku jednostek sektora finansów publicznych | str. 31 7.1. Bilans | str. 32 7.2. Rachunek zysków i strat | str. 33 7.3. Zestawienie zmian w funduszu | str. 33 7.4. Bilans z wykonania budżetu JST | str. 34 7.5. Zasada dotycząca państwowego funduszu celowego | str. 34 7.6. Ewidencja księgowa i konta bilansowe | str. 34 7.7. Konta bilansowe | str. 34 7.8. Konta pozabilansowe | str. 37 8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a sprawozdanie finansowe | str. 37 9. Łączne sprawozdania finansowe | str. 38 9.1. Części składowe sprawozdania finansowego | str. 38 9.2. Informacja uzupełniająca | str. 39 9.3. Skonsolidowany bilans JST | str. 39 10. Zakończenie | str. 42 11. Wzory dokumentów związane z zamknięciem roku | str. 43 Wzór 1. Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego | str. 43 Wzór 2. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. 47 Wzór 3. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) | str. 49 Wzór 4. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego | str. 51 Wzór 5. Zestawienie zmian w funduszu jednostki | str. 54 Rozdział 2 Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego | str. 56 Rozdział 3 Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. 69 1. Wstęp | str. 69 2. Aktywa | str. 72 3. Pasywa | str. 77 4. Powiązania kont z pozycjami bilansu | str. 79 Rozdział 4 Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego | str. 85 1. Zasady sporządzania skonsolidowanego bilansu | str. 85 2. Sprawowanie kontroli lub współkontroli nad inną jednostką | str. 87 3. Metody konsolidacji | str. 90 3.1. Metoda konsolidacji pełnej | str. 90 3.2. Metoda konsolidacji proporcjonalnej | str. 94 3.3. Metoda praw własności | str. 95 3.4. Wybór metody konsolidacji | str. 98 4. Sporządzanie skonsolidowanego bilansu | str. 98 5. Dokumentacja konsolidacyjna | str. 100 6. Wyłączenia z konsolidacji | str. 101 7. Powiązania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego z bilansami podlegającymi konsolidacji | str. 101 Rozdział 5 Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego | str. 108 1. Zagadnienia ogólne | str. 108 2. Układ rodzajowy kosztów - wersja porównawcza rachunku zysków i strat | str. 111 Rozdział 6 Zestawienie zmian w funduszu jednostki | str. 129 Rozdział 7 Zasady sporządzania sprawozdań finansowych w jednostkach sfery finansów publicznych | str. 142 Rozdział 8 Badanie sprawozdań finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 147 1. Podmiot upoważniony do badania | str. 147 2. Przedmiot badania | str. 150 3. Rezultat badania | str. 151 Rozdział 9 Wymogi formalne sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego | str. 153 1. Sprawozdanie roczne - odpowiedzialność i warunki sporządzania | str. 153 2. Pochodzenie danych zawartych w sprawozdaniu rocznym | str. 155 3. Adresaci sprawozdania rocznego | str. 157 4. Bilans skonsolidowany | str. 158 5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 158 6. Dane zawarte w sprawozdaniu rocznym | str. 159 7. Uchwała budżetowa | str. 161 8. Dodatkowe wskazówki praktyczne dotyczące sprawozdania rocznego | str. 163 9. Podsumowanie | str. 164 Rozdział 10 Zamknięcie roku w odpowiedziach na pytania | str. 165 CZĘŚĆ II RACHUNKOWOŚĆ, GOSPODARKA FINANSOWA I PODATKI Rozdział 1 Zmiana do klasyfikacji budżetowej - 24 czerwca 2015 r. | str. 223 1. Zmiana, którą stosujemy od dnia 1 kwietnia 2015 r. | str. 224 2. Zmiany, które stosujemy do opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektów uchwał budżetowych na 2016 r. | str. 224 Rozdział 2 Ewidencja niskocennych środków trwałych w jednostce budżetowej | str. 237 1. Definicje i pojęcia związane ze środkami trwałymi | str. 237 2. Niskocenne składniki majątku | str. 239 3. Podstawy ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych | str. 240 4. Przebieg ewidencji księgowej niskocennych składników majątkowych | str. 241 5. Zakup pozostałych środków trwałych | str. 242 6. Ewidencja wyposażenia i ewidencja pozabilansowa | str. 243 7. Likwidacja niskocennego składnika majątku | str. 244 Rozdział 3 Nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących funduszu sołeckiego | str. 245 1. Czym jest fundusz sołecki? | str. 245 2. Ustalenie wysokości środków funduszu | str. 246 3. Nieprawidłowości w funduszu sołeckim - ustalenia organów kontroli | str. 249 3.1. Nieterminowe przekazywanie właściwej regionalnej izbie obrachunkowej uchwały rady gminy o wyodrębnieniu lub niewyodrębnieniu funduszu sołeckiego | str. 249 3.2. Błędne obliczenia wysokości funduszu sołeckiego przypadającego poszczególnym sołectwom | str. 251 3.3. Brak pisemnej informacji o wysokości funduszu sołeckiego dostarczonej sołtysom | str. 251 3.4. Przyjmowanie od sołectw wniosków wskazujących zadania sformułowane w sposób uniemożliwiający przypisanie ich do celów określonych przez ustawodawcę i będących zadaniami własnymi gminy | str. 252 3.5. Nieodrzucanie wniosków sołectw o przyznanie środków z funduszu sołeckiego, które nie spełniały wymagań określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim | str. 256 3.6. Finansowanie ze środków funduszu przedsięwzięć niezgłoszonych we wnioskach poszczególnych sołectw | str. 256 3.7. Niezamieszczanie w protokołach z zebrań wiejskich wszystkich danych wymaganych statutami sołectw | str. 256 3.8. Ingerowanie w treść zapisów wniosków o fundusz sołecki i jego wysokość przez wójtów czy sołtysów | str. 257 4. Zalecenia formułowane przez organy kontroli i nadzoru w związku z nieprawidłowościami w zakresie funkcjonowania funduszu sołeckiego | str. 258 5. Okres obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego - najnowsze zmiany | str. . 260 6. Nieprawidłowe określenie zakresu czasowego obowiązywania uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego | str. 260 7. Podsumowanie | str. 262 Rozdział 4 Bilety wstępu i karnety na obiekty sportowe i rekreacyjne - stawka VAT | str. 263 1. Stawka VAT | str. 263 2. Stosowanie stawek obniżonych na gruncie dyrektywy VAT | str. 265 3. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką | str. 266 4. Stawka podatku od towarów i usług w przypadku czynnego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką | str. 266 4.1. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna nie obejmuje usługi wstępu wraz z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją czy rozrywką | str. 266 4.2. Stanowisko, zgodnie z którym stawka preferencyjna obejmuje usługi wstępu wraz z czynnym uczestnictwem w usłudze związanej z rekreacją lub rozrywką | str. 268 4.2.1. Argument z wykładni językowej | str. 269 4.2.2. Argument z wykładni systemowej | str. 270 4.2.3. Argument z wykładni celowościowej | str. 271 5. Podsumowanie | str. 271 Rozdział 5 Zwolnienie z VAT - usługi związane ze sportem | str. 273 1. Wprowadzenie | str. 273 2. Warunki stosowania zwolnienia | str. 274 3. Podmioty prowadzące działalność sportową | str. 276 4. Orzecznictwo ETS | str. 277 4.1. Uzależnienie zwolnienia od wysokości kwot opłat członkowskich | str. 277 4.2. Pole golfowe | str. 278 4.3. Faktyczni beneficjenci usług związanych ze sportem | str. 280 5. Miejsce świadczenia usług sportowych | str. 283 6. Wstęp na imprezy sportowe oraz korzystanie z obiektów sportowych | str. 285 7. Podsumowanie | str. 285 Rozdział 6 Inwestycje sportowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego a podatek od towarów i usług | str. 287 1. Wprowadzenie | str. 287 2. Podmiotowość podatkowa - JST podatnikiem VAT | str. 288 3. Stawka podatku VAT przy sprzedaży związanej z obiektami sportowymi | str. 291 4. Realizacja inwestycji a dotacje - podatek należny | str. 294 5. Realizacja inwestycji - odliczenie podatku naliczonego | str. 295 5.1. Zasada główna odliczania | str. 295 5.1.1. Stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2015 r. | str. 296 5.1.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r. | str. 299 5.2. Zamiar | str. 302 5.3. Pełne prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie celem sprzedaży opodatkowanej | str. 304 5.4. Brak prawa do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie jedynie do celów statutowych (niepodlegających opodatkowaniu VAT) | str. 306 5.5. Częściowe prawo do odliczenia - zamiar: wykorzystywanie zarówno do celów opodatkowanych, jak i do celów niepodlegających opodatkowaniu VAT | str. 306 5.5.1. Stan prawny obowiązujący w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2015 r. | str. 306 5.5.2. Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2016 r. | str. 312 5.6. Zmiana przeznaczenia | str. 313 6. Przekazanie w nieodpłatny zarząd | str. 317