Zapisywanie wojny
Publikacja stanowi zbiór tekstów poświęconych piśmiennictwu o charakterze diarystycznym z okresu II wojny światowej. Autorzy, analizując dzienniki polskich pisarzy i pisarek, prezentują w niej nowatorskie postulaty dotyczące zmiany definicji oraz języka, zwykle stosowanych w dotychczasowych badaniach literaturo- i kulturoznawczych związanych z diarystyką.
Chyba żaden gatunek literacki nie cieszy się w warunkach wojennych taką popularnością jak dziennik. Ogrom zapisków okupacyjnych nie przekłada się jednak na stopień zainteresowania zjawiskiem. Wręcz przeciwnie: polska diarystyka z okresu II wojny światowej nie doczekała się dotąd monograficznego opracowania, a wiele zapisów – wliczając w to dzienniki najważniejszych polskich pisarzy i pisarek – nadal nie zostało opracowanych. Książka nie rości sobie pretensji, by odgrywać rolę takiej brakującej syntezy. Wskazuje natomiast luki w badaniach literaturo- i kulturoznawczych, sygnalizując nie tylko możliwą zmianę języka, za pomocą którego opisujemy diarystykę, lecz także potrzebę redefinicji samego obiektu naszych badań: konieczność uwzględnienia takich form zapisu, których dotychczas nie kojarzono z dziennikami.
Teksty zgromadzone w monografii "Zapisywanie wojny. Dzienniki z lat 1939–1945" są bardzo świeże, nowatorskie i odkrywcze – przywracają też wiarę w sens pracy edytora. (Z recenzji wydawniczej prof. Marty Tomczok)
*********
Writing the War. Diaries from 1939–1945
The publication is a collection of texts on diaries from the Second World War. The authors, analyzing diaries of Polish writers, present their innovative proposals on the definition and language usually applied in existing literary and cultural research on diaries.
- Kategorie:
- Redakcja: Maciej Libich, Piotr Sadzik
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-5732-6
- ISBN druku: 978-83-235-5724-1
- EAN: 9788323557326
- Liczba stron: 268
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Maciej Libich, Piotr Sadzik Wstęp 7 Część I. O nowy paradygmat 17 Jacek Leociak Dzienniki czasu wojny. Od form tradycyjnych ku pograniczom gatunku 19 Paweł Rodak Między dokumentem, świadectwem, praktyką piśmienną i literaturą. O zmianie statusu dzienników czasu wojny i Zagłady 78 Część II. Diarystyka Zagłady 97 Justyna Kowalska-Leder Okupacyjne dzienniki i pamiętniki w konfrontacji z dyskursem o polskich Sprawiedliwych 99 Sławomir Buryła Dziennik wojenny Leopolda Buczkowskiego – wyzwanie dla (młodego) edytora 117 Maciej Libich „Lata płyną, dzienniczku, a jak tak pragnę życia”. Wstępne uwagi na temat dzienników wojennych Anny Pogonowskiej 133 Ewa Wiatr „Czy w ogóle ktoś je czytać będzie” – nowe spojrzenie na dziennik Abrama Łaskiego z getta łódzkiego 149 Część III. Na ratunek kulturze 161 Jagoda Wierzejska Książki w stanie wojny. Dzienniki Aleksandra Czołowskiego i Józefa Grycza, czyli bitwa o Lwów i powstanie warszawskie z perspektywy archiwum i biblioteki 163 Albert Walczak Dzienniki Wacława Borowego, czyli sztuka życia w latach 1943–1944 189 Piotr Mitzner Poeta uwięziony. O Notatniku Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego z obozu Altengrabow 207 Honorata Sroka Myśląc o sprawach świata jak księżniczka Zuppa. Dzienniki wojenne Stefana Themersona 213 Część IV. Poza dziennik 235 Tomasz Wójcik Zamiast dziennika. Poezja i daty (1939– 1945) 237 Emilia Zaczkowska-Szypowska Dlaczego Krzysztof Kamil Baczyński nie prowadził dziennika? 246 Indeks osób 261