Zapobieganie błędom medycznym w praktyce
W publikacji dokonano próby zdefiniowania błędu medycznego oraz przedstawiono zasady odpowiedzialności prawnej podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych w sytuacji wystąpienia szkody na osobie pacjenta.
Omówiono przyczyny powstawania błędów medycznych oraz sposób ich eliminowania tak, aby ryzyko powstania błędów w opiece medycznej ograniczyć do minimum.
Opracowanie zawiera wskazówki dotyczące m.in.:
sposobu postępowania podczas realizowania procedur medycznych,
zasad, które należy przestrzegać, aby nie naruszać autonomii pacjenta,
komunikacji z pacjentem i członkami zespołu terapeutycznego zapewniającej bezpieczną z perspektywy prawa opiekę zdrowotną.
Poruszono także kwestię dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu błędu medycznego - w tym informowanie o zaistnieniu błędu, reagowanie na skargi pacjentów oraz mediację w sporach medycznych.
Publikacja uwzględnia najnowsze zmiany legislacyjne wynikające z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 16.08.2018 r. określającego standard organizacyjny opieki zdrowotnej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą i udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki okołoporodowej.
Adresaci:Książka przeznaczona jest dla pracowników ochrony zdrowia, w szczególności realizujących bezpośrednią opiekę nad pacjentem, których działania (zaniechania) mogą spowodować u nich wystąpienie szkody. Powinna także zainteresować menedżerów w placówkach ochrony zdrowia oraz praktyków prawa zajmujących się omawianą tematyką.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8160-411-6
- ISBN druku: 978-83-8160-076-7
- EAN: 9788381604116
- Liczba stron: 284
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Wstęp | str. 13 Rozdział I Błąd medyczny – zakres pojęciowy | str. 19 § 1. Błąd medyczny a błąd w sztuce lekarskiej – uwagi terminologiczne | str. 19 § 2. Istota i charakter błędu medycznego | str. 24 § 3. Staranność wymagana przy wykonywaniu zawodu medycznego a błąd medyczny | str. 38 § 4. Niepowodzenie w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych a błąd medyczny | str. 51 Rozdział II Typologia błędów medycznych | str. 61 § 1. Kryteria podziału błędów medycznych | str. 61 § 2. Błąd diagnostyczny | str. 72 § 3. Błąd terapeutyczny | str. 78 § 4. Błąd organizacyjny | str. 83 Rozdział III Efektywna komunikacja interpersonalna gwarancją zapobiegania błędom medycznym | str. 97 § 1. Badanie podmiotowe pacjenta – dlaczego jego zaniedbanie może stanowić podstawę odpowiedzialności za błąd medyczny? | str. 97 § 2. Obowiązek informacji – charakter prawny, zakres i forma jego realizacji | str. 113 § 3. Informowanie pacjenta o alternatywnych metodach leczenia, diagnostyki i pielęgnowania | str. 135 § 4. Zgoda pacjenta warunkiem podjęcia działań medycznych | str. 143 § 5. Prowadzenie dokumentacji medycznej w teorii i praktyce | str. 153 Rozdział IV Korzystanie z dostępnej wiedzy i praktyki | str. 173 § 1. Kwalifikacje formalne a rzeczywiste personelu medycznego | str. 173 § 2. Realizacja obowiązku konsultacji medycznej w przypadku wątpliwości diagnostycznych lub terapeutycznych przez osoby wykonujące zawód medyczny | str. 181 § 3. Prawo pacjenta do zasięgnięcia dodatkowej opinii lekarskiej/pielęgniarskiej | str. 190 Rozdział V Udział pacjentów i ich rodzin w zapobieganiu błędom medycznym | str. 195 § 1. Zaangażowanie pacjentów w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych | str. 195 § 2. Czynniki wpływające na zaangażowanie pacjentów w procesie zapobiegania błędom medycznym – aspekt praktyczny | str. 202 § 3. Instytucje i organizacje wspierające aktywny udział pacjentów w procesie leczenia i ochrony przysługujących im praw | str. 207 Rozdział VI Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych z tytułu błędu medycznego | str. 215 § 1. Informowanie o zaistnieniu błędu i reagowanie na skargi pacjentów | str. 215 § 2. Dochodzenie roszczeń z tytułu szkody na osobie w wyniku błędu medycznego | str. 223 § 3. Mediacja w sporach medycznych | str. 249 Zakończenie | str. 259 Bibliografia | str. 263 Wykaz aktów prawnych | str. 281