Zapośredniczona tożsamość. Tematy środkowoeuropejskie a polska literatura współczesna
Książka „Zapośredniczona tożsamość. Tematy środkowoeuropejskie a polska literatura współczesna jest próbą takiego ujęcia wybranych dzieł współczesnej literatury polskiej, aby kluczowym zagadnieniem dochodzącym do głosu w rozprawie był problem tożsamości środkowoeuropejskiej. Choć jest to projekt przez wielu uważany za wątpliwy, to w oparciu o dzieła Wittlina, Miłosza, Zagajewskiego, Herberta, Stryjkowskiego i Stasiuka dają się zauważyć projekty identyfikacyjne wskazujące na pewną typowość i współtworzące tym samym spójny dyskurs poświęcony środkowoeuropejskiej identyfikacji. Zasadniczą tezą pracy jest przekonanie o pośredniczącym charakterze tej przestrzeni umiejscowionej w polu oddziaływań dwu wielkich tradycji europejskich: Zachodu i Wschodu.
Całość dzieli się na dwie części – z jednej strony zwraca się uwagę na kluczowe zagadnienie poetyckiej werbalizacji własnej tożsamości i w niej doszukać się można pewnej typowej formuły dla nazywania własnego położenia w porządku geograficznym, z drugiej zaś podjęta zostaje próba wskazania cech dystynktywnych środkowoeuropejskiego projektu kulturowego. Problem tożsamości środkowoeuropejskiej tym sposobem uznany zostaje w rozprawie za jeden z ważniejszych wątków dyskursu literackiego w piśmiennictwie polskim XX wieku.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-089-8
- Liczba stron: 348
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie. Wstępne rozważania nad problemem granicy 9 1. Europa Środkowa jako pośrednik 9 2. Most graniczny – figura mostu a doświadczenie granicy 23 Część I. W stronę poetyckiego zapośredniczenia tożsamości 37 1. Literatura – wojna – wolność (rozważania genologiczne z Józefem Wittlinem w tle) 39 1.1. Historia literatury narodowej jako naukowa realizacja kulturowych założeń postmodernizmu 39 1.2. Dlaczego i skąd biorą się w Europie powieści? 41 1.3. Strukturalna dysfunkcja Austro-Węgier, czyli skąd wzięło się ogłupienie Szwejka i Niewiadomskiego? 46 1.4. Czym różni się wolność powieściowego protagonisty od wolności lirycznego „ja”? 50 1.5. O liryce i życiu – Hymny Józefa Wittlina i afirmacja wspólnoty żywych istot 55 2. Pożegnanie z pewnym kontynentem (Europa Środkowo-Wschodnia Czesława Miłosza) 65 Wprowadzenie 65 2.1. Romantyczny paradygmat literatury polskiej, czyli Kresy jako inwencja 69 2.2. Szlachecka antropologia 74 2.3. Upadek pewnego dworu 79 2.4. Archeologia antropologiczna Miłosza. W poszukiwaniu podstaw egzystencji 83 Zakończenie. Co zostało z pamięci o Europie Środkowo-Wschodniej, czyli gdzie jest dom mój? 89 3. Samopoznanie (uwagi o wierszu Adama Zagajewskiego Jechać do Lwowa) 93 Część II. W stronę kulturowego zapośredniczenia tożsamości 127 1. Rytuały społecznej przemocy (dialektyka barbarzyństwa w eseju Barbarzyńca w ogrodzie Zbigniewa Herberta) 129 1.1. Kilka słów o tytule 129 1.2. Pielęgnowanie ogrodu 141 1.3. Siła logosu 142 1.5. Władza i jej narzędzie 156 1.6. Przemoc a proces kulturowy 160 1.7. Ogród w Lascaux 165 2. Komunikacyjny kryzys (środkowoeuropejski światopogląd na przykładzie trylogii Juliana Stryjkowskiego) 169 Wprowadzenie 169 2.1. Kultura wobec dialektyki negatywności (Głosy w ciemności) 181 2.1.1. Środkowoeuropejskie problemy z granicą 181 2.1.2. Środkowoeuropejska edukacja 186 2.1.3. Kultura jako system 192 2.1.4. Kultura versus nowożytność 196 2.1.5. Ojciec w sidłach dialektyki kulturowej 200 2.1.6. Odejście z domu. Casus Marii 206 2.1.7. Europa Środkowa – kultura jako rekompensata 216 2.2. Ideologiczne rysy i pęknięcia (Austeria) 219 2.2.1. Tło antyspołeczne 224 2.2.2. Izolowane światy 243 2.2.3. Języki ekstazy 248 2.2.4. Szczelina lęku 255 2.3. Niesamowite i literatura jako efekt wyobcowania (Sen Azrila) 259 Wprowadzenie 259 2.3.1. Pustka pamięci 267 2.3.2. Cień ojca 279 2.3.3. Lustrzany dramatis personae 285 3. Rozpacz karnawału (kultura Europy Środkowej w interpretacji Andrzeja Stasiuka) 305 Zakończenie. Mikrostudium miejsca – Aporia-Słowenia. Impresje topologiczne 325 Wprowadzenie 325 1. Słowenia z każdej strony 327 2. Słowenia jest wszędzie 328 3. Słoweński ogrom 330 4. Wszystkie drogi prowadzą do Słowenii 332 5. Słowenia – ostateczny topos Europy 333 Bibliografia 337