Zarys pedagogiki sportu
Nie ulega wątpliwości, że to podręcznik dla studentów nauk o wychowaniu, ale jestem przekonana, że jego czytelnikami może być znacznie większa grupa osób: studenci innych kierunków studiów w akademiach wychowania fizycznego, w uniwersytetach medycznych (na przykład kierunku
zdrowie publiczne) oraz w innych szkołach wyższych. Publikacja może zostać wykorzystana również w szkoleniu podyplomowym – zorganizowanym, a także podejmowanym indywidualnie – przez osoby z różnymi tytułami zawodowymi.
prof. dr hab. Anna Jegier Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Rozbudowana wersja publikacji prezentuje wszystkie obszary treści związanych z pedagogiką sportu, której podstawy powinni poznać studenci kierunków wychowania fizycznego, rekreacji i turystyki czy pedagogiki. To dobrze przygotowany podręcznik, który może być pomocą dydaktyczną zarówno dla studentów, jak i wykładowców.
dr hab. Danuta Umiastowska prof. Uniwersytetu Szczecińskiego
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8331-029-9
- ISBN druku: 978-83-8331-028-2
- Liczba stron: 248
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 Rozdział I. Pedagogiczny wymiar wychowania fizycznego i sportu na przestrzeni dziejów 11 1.1. Od Platona do pozytywistycznej wizji aktywności fizycznej człowieka 11 1.2. Kalokagatia – wychowawczy model igrzysk starożytnej Grecji 24 1.3. Wychowanie fizyczne i sport w polskiej myśli pedagogicznej 32 1.4. Historyczno-pedagogiczne aspekty dziejów łódzkiego sportu 43 Rozdział II. Społeczno-kulturowe paradygmaty współczesnego sportu 59 2.1. Kultura fizyczna w dyskursie społecznym 59 2.2. Wychowawczy wymiar sportu w świetle jego społeczno-kulturowych realiów 63 2.3. Pedagogika sportu w poszukiwaniu tożsamości naukowej 75 2.4. Trener jako nauczyciel i wychowawca w aktywności sportowej 85 2.5. Sport kobiet – motywy, bariery, perspektywy 107 Rozdział III. Etyczne, resocjalizacyjne, inkluzyjne i zdrowotne wartości aktywności sportowej 117 3.1. Znaczenie zasady fair play w sporcie, edukacji i życiu społecznym 117 3.2. Wychowanie przez sport w kontekście resocjalizacji i przeciwdziałania agresji 126 3.3. Sport jako źródło tworzenia nowych wartości w aktywności osób z niepełnosprawnościami 135 3.4. Zdrowotne walory aktywności sportowej. Wpływ wysiłku fizycznego na ludzki organizm 145 Rozdział IV. Idea olimpizmu jako humanistyczna wartość współczesnej rzeczywistości 157 4.1. Pedagogiczna wizja neoolimpizmu barona Pierre’a de Coubertina 158 4.2. Humanizm olimpijski – idea a rzeczywistość 166 4.3. Olimpijskie inspiracje w literaturze i sztuce 173 4.4. Sport i olimpizm w wychowaniu do odbioru widowiska sportowego 182 Rozdział V. Sport i olimpizm w programach edukacyjno-wychowawczych 197 5.1. Edukacja olimpijska i pedagogiczne konotacje 197 5.2. Społeczno-wychowawcze wartości sportu olimpijskiego na przykładzie wybranych programów edukacyjno-wychowawczych 203 5.2.1. Programy edukacji sportowej realizowane w polskim systemie oświaty 204 5.2.2. Programy edukacji sportowo-olimpijskiej w wybranych krajach 208 Bibliografia 215 Załączniki 241