Zarządzanie uczelnią cyfrową
Wyjątkowość tej książki nie polega na tym, że jest poświęcona zarządzaniu uczelnią oraz sferze governance w szkolnictwie wyższym, ponieważ monografie o takiej tematyce były już publikowane przez krajowych i zagranicznych autorów. Nigdy dotąd nie powstała jednak książka, która by w tak wyczerpujący sposób, tak wszechstronnie i tak głęboko przedstawiała złożone problemy funkcjonowania uniwersytetu i wspólnoty uczelni. Podkreślenia wymaga harmonijne połączenie przez autora XX-wiecznej perspektywy rozwoju z aktualnymi uwarunkowaniami działania szkół wyższych. Monografia nie omija problemów konfrontowania się kultury samorządności akademickiej oraz wymagań rządności instytucjonalnej, z odniesieniami do modeli organizacyjnych i roli przywództwa w uczelni. Autor nie unika rozpatrywania najtrudniejszych zagadnień menedżeryzmu i rozliczalności uniwersytetu w zderzeniu z jego tradycyjnymi wartościami. Znajomość rzeczy, profesjonalizm, wnikliwość analizy, ale i odwaga autora w formułowaniu niekoniecznie popularnych wniosków są imponujące.
Prof. dr hab. Jerzy Woźnicki,
prezes Fundacji Rektorów Polskich
Doskonała książka, napisana z rzadko spotykanym w polskiej literaturze rozmachem. Autor niezwykle ciekawie analizuje przeszłość uniwersytetu – i wybiega myślą w jego przyszłość, opierając się na zmieniających się koncepcjach zarządzania. Praca wybitna, koncepcyjna i do tego świetnie napisana. Wszystkim pragnącym lepiej zrozumieć ewolucję szkolnictwa wyższego – a zarazem jego prognozowaną przyszłość – serdecznie polecam!
Prof. dr hab. Marek Kwiek,
autor „Uniwersytetu w dobie przemian”
i dyrektor Institute for Advanced Studies in Social Sciences UAM
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-22257-4
- ISBN druku: 978-83-01-22187-4
- Liczba stron: 462
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 I. ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE INSTYTUCJAMI SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 15 1. Istota zarządzania uczelniami 17 1.1. Uczelnia przyszłości 17 1.2. Organizacja uniwersytetów I fali 19 1.3. Organizacja uniwersytetów II fali 21 1.4. Uniwersytety posthumboldtowskie 24 1.5. Organizacja uczelni III fali 26 1.6. Organizacja uczelni IV fali 30 1.7. Cztery fale organizacji uczelni 34 1.8. Autonomia uniwersytetu i wolność nauki 37 2. Model zarządzania uczelnią– perspektywa zintegrowana 39 2.1. Nadzór akademicki a zarządzanie uczelniami 39 2.2. Zarządzanie uczelnią 41 2.3. Ład akademicki i nadzór nad uczelniami 47 2.4. Modele ładu akademickiego w różnych krajach 49 2.5. Nadzór a zarządzanie uczelnią 53 2.6. Koncepcje ładu akademickiego 54 2.7. Krytyka menedżeryzmu i korporacyjności w zarządzaniu uczelnią 57 3. Transformacje instytucji szkolnictwa wyższego 59 3.1. Źródła transformacji uczelni 59 3.2. Uniwersytet neoliberalny– idea i krytyka 60 3.3. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego 65 3.4. Dywersyfikacja strategii oraz stratyfikacja zarządzania uczelniami 69 3.5. Powszechność kształcenia wyższego 72 3.6. Korporatyzacja zawodu akademika 73 3.7. Nauka przemysłowa oraz akademicka 76 3.8. Prywatyzacja i specjalizacja kształcenia 77 4. Przywództwo akademickie 82 4.1. Przywództwo w uczelni 82 4.2. Koncepcje przywództwa akademickiego 84 4.3. Role kierownicze w uczelniach 93 4.4. Przywództwo cyfrowe w uczelniach 98 II. SYSTEM ORGANIZACYJNY UCZELNI 103 5. Strategia i misja akademicka 105 5.1. Zarządzanie strategiczne w uczelni 105 5.2. Historyczne zmiany misji i strategii akademickiej 110 5.3. Formacje i strategie uczelni 112 5.4. Biznesowe koncepcje strategii w uczelniach 119 6. Kultura i tożsamość organizacyjna uczelni 129 6.1. Kultura i tożsamość organizacyjna 129 6.2. Modele kultur organizacyjnych 132 6.3. Rodzaje kultur organizacyjnych 149 6.4. Ewolucja kultur akademickich 151 6.5. Zanikanie tradycyjnych kultur uniwersytetów 158 6.6. Kultura kontroli w uczelni 159 6.7. Proces zmiany kulturowej 163 7. Struktury organizacyjne i władza w uczelniach 166 7.1. Struktury organizacyjne 166 7.2. Struktury organizacyjne uczelni 169 7.3. Władza w organizacjach 170 7.4. Zmiany struktur władzy w uczelniach 173 III. MISJE UCZELNI 179 8. Zarządzanie nauką 181 8.1. Znaczenie działalności naukowej uczelni 181 8.2. Zarządzanie działalnością badawczą uczelni 182 8.3. Międzynarodowe rankingi doskonałości naukowej 191 8.4. Krytyczne spojrzenie na zarządzanie nauką 193 9. Zarządzanie dydaktyką 195 9.1. Znaczenie zarządzania kształceniem wyższym 195 9.2. Zarządzanie jakością kształcenia 196 9.3. Zmiany systemów jakości 199 9.4. Metody i narzędzia zarządzania jakością w edukacji 202 9.5. Krytycznie o zarządzaniu jakością kształcenia 206 10. Zarządzanie trzecią misją 209 10.1. Istota trzeciej misji 209 10.2. Cele trzeciej misji uczelni 211 10.3. Zarządzanie trzecią misją 216 10.4. Różnorodność i tolerancja w uczelni 219 10.5. Zrównoważony rozwój w szkolnictwie wyższym 223 IV. ZARZĄDZANIE OBSZARAMI FUNKCJONALNYMI UNIWERSYTETÓW 227 11. Zarządzanie kapitałem ludzkim i talentami w uczelniach 229 11.1. Człowiek w uczelni 229 11.2. Trzy paradygmaty zarządzania ludźmi w uczelni 229 11.3. Transformacje zarządzania kapitałem ludzkim w uczelniach 232 11.4. Zarządzanie kapitałem ludzkim w uczelniach i przedsiębiorstwach 238 11.5. Szkoły wyższe a obszary funkcji kadrowych 240 11.6. Planowanie zasobów ludzkich (planowanie personalne) 244 11.7. Rola rekrutacji w uczelniach 245 11.8. Problemy motywowania pracowników 249 12. Marketing w szkolnictwie wyższym 252 12.1. Ambiwalencja marketingu akademickiego 252 12.2. Koncepcje działalności marketingowej uczelni 253 12.3. Marka uniwersytetu 255 12.4. Komunikacja marketingowa w uniwersytetach 258 12.5. Marketing wewnętrzny oraz społeczna odpowiedzialność uniwersytetu 260 13. Policzalność uczelni 262 13.1. Koncepcja policzalności (accountability) 262 13.2. Rachunkowość uniwersytetów 264 13.3. Rozliczalność i profesjonalizacja zarządzania uczelniami publicznymi 266 13.4. Pomiar efektywności działalności uniwersytetów 268 13.5. Pomiar kapitału intelektualnego w uczelniach 270 13.6. Sprawozdawczość kapitału intelektualnego w szkołach wyższych 272 13.7. Zastosowanie raportowania kapitału intelektualnego uczelni na świecie 274 14. Zarządzanie wiedzą i informacją w instytucjach szkolnictwa wyższego 276 14.1. Zarządzanie wiedzą 276 14.2. Zarządzanie wiedzą w uczelniach 277 14.3. Taksonomie wiedzy w szkolnictwie wyższym 278 14.4. Koncepcje zarządzania wiedzą w uczelniach 281 14.5. Technologie informacyjno-komunikacyjne w ZW w uczelniach 282 V. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I PROCESAMI W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM 287 15. Zarządzanie zmianą i restrukturyzacja uczelni 289 15.1. Zarządzanie zmianą w uczelni 289 15.2. Zarządzanie zmianą kulturową w uczelni 292 15.3. Istota restrukturyzacji w uczelniach 298 15.4. Typologie restrukturyzacji uniwersytetów 302 16. Zarządzanie procesowe i projektowe w uczelni 305 16.1. „Projektyzacja” zarządzania 305 16.2. Procesy oraz projekty w szkolnictwie wyższym 307 17. Fuzje, przejęcia i alianse strategiczne uczelni 311 17.1. Rola fuzji uniwersytetów 311 17.2. Kooperacja, koordynacja oraz konsolidacja szkół wyższych 313 17.3. Ograniczenia fuzji szkół wyższych 314 17.4. Fale konsolidacji na świecie 318 17.5. Warunki brzegowe powodzenia fuzji uniwersytetu 325 VI. ZARZĄDZANIE UNIWERSYTETEM PRZYSZŁOŚCI 329 18. Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe 331 18.1. Wpływ pandemii COVID-19 na cyfryzację organizacji 331 18.2. Skutki pandemii dla uczelni 333 18.3. Wymuszony e-learning w pandemii 336 19. Transformacja cyfrowa uczelni 338 19.1. Transformacja cyfrowa świata 338 19.2. Organizacje ery cyfrowej 342 19.3. Transformacja cyfrowa w uczelniach 347 20. Paradygmaty organizacyjne uniwersytetu 350 20.1. Paradygmaty organizacyjne 350 20.2. Funkcjonalistyczny paradygmat uczelni 355 20.3. Interpretatywna wizja szkoły wyższej 357 20.4. Krytyczny obraz uniwersytetu 359 20.5. Postmodernistyczny uniwersytet? 360 20.6. Analiza porównawcza paradygmatów organizacyjnych uczelni 361 Wnioski 363 Bibliografia 369