Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły
W książce szeroko omówiono zagadnienia kształtowania i doskonalenia potencjału absorpcyjnego placówek szkolnych, a więc zdolności do identyfikowania, przyjmowania oraz wykorzystywania wiedzy w zarządzaniu szkołą. Właściwe wykorzystanie zasobów wiedzy pomaga formułować cele rozwojowe szkoły i kontrolować ich realizację na coraz bardziej konkurencyjnym rynku oświatowym. W publikacji zaprezentowano szereg cennych wskazówek i konkretnych rozwiązań dotyczących wykorzystania potencjału szkoły. Omówiono w niej także m.in. takie zagadnienia jak: znaczenie wiedzy oraz jej właściwego wykorzystania w zarządzaniu szkołą, określenie potencjału absorpcyjnego placówki szkolnej, działania ukierunkowane na doskonalenie wykorzystania potencjału wiedzy. Adresaci: Publikacja skierowana jest do dyrektorów szkół, pracowników organów prowadzących, pracowników nadzoru pedagogicznego, a także studentów studiów pedagogicznych i ekonomicznych oraz słuchaczy studiów podyplomowych. Przydatne informacje znajdą w niej również osoby zainteresowane problematyką systemu oświaty w Polsce.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-7637-2
- ISBN druku: 978-83-264-3314-6
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział I Wiedza w tworzeniu konkurencyjności 13 1. Istota wiedzy w ujęciu nauk o zarządzaniu 14 1.1. Pojęcie wiedzy 14 1.2. Cechy wiedzy 18 1.3. Typologia wiedzy 19 1.4. Źródła wiedzy 22 2. Znaczenie wiedzy i uczenia się w zarządzaniu 24 2.1. Strategie wiedzy 24 2.2. Strategie zarządzania wiedzą 26 2.3. Organizacyjne uczenie się 30 3. Wiedza i procesy uczenia się szkoły 33 3.1. Zarządzanie wiedzą w szkole 33 3.2. Szkoła jako organizacja ucząca się 35 3.3. Kształtowanie konkurencyjności szkoły 40 Podsumowanie 44 Rozdział II Zdolność absorpcyjna 45 1. Istota zdolności absorpcyjnej 45 1.1. Pojęcie zdolności absorpcyjnej 45 1.2. Stan badań nad zdolnością absorpcyjną 50 2. Procesy składowe zdolności absorpcyjnej 59 2.1. Identyfikowanie nowej wiedzy 62 2.2. Asymilacja nowej wiedzy 65 2.3. Internalizowanie nowej wiedzy 67 2.4. Eksploatowanie nowej wiedzy 70 3. Czynniki zdolności absorpcyjnej 73 3.1. Czynniki wewnętrzne zdolności absorpcyjnej 74 3.2. Czynniki zewnętrzne zdolności absorpcyjnej 77 4. Modele zdolności absorpcyjnej 79 4.1. Model analityczny 79 4.2. Model procesowy 82 5. Problemy pomiaru zdolności absorpcyjnej 84 5.1. Pomiar procesów składowych zdolności absorpcyjnej 84 5.2. Pomiar czynników zdolności absorpcyjnej 87 Podsumowanie 89 Rozdział III Uwarunkowania kształtowania zdolności absorpcyjnej w świetle badań empirycznych 91 1. Metodyka badań 91 1.1. Cele badań 91 1.2. Przebieg badań 92 1.3. Charakterystyka próby badawczej 103 1.4. Model badawczy 109 1.5. Operacjonalizacja zmiennych 111 2. Wyniki badań empirycznych 113 2.1. Czynniki zdolności absorpcyjnej 113 2.1.1. Badanie jakościowe: czynniki zdolności absorpcyjnej 113 2.1.2. Badanie ilościowe: czynniki zdolności absorpcyjnej 117 2.1.3. Statystyka opisowa: czynniki zdolności absorpcyjnej 118 2.1.4. Statystyka opisowa: wiedza bazowa 119 2.1.5. Statystyka opisowa: umiejętności pracowników 121 2.1.6. Statystyka opisowa: interakcje z otoczeniem 124 2.1.7. Statystyka opisowa: projekty edukacyjne 125 2.1.8. Statystyka opisowa: czynniki zdolności absorpcyjnej - podsumowanie 127 2.1.9. Wariancje: czynniki zdolności absorpcyjnej 128 2.1.10. Analiza czynnikowa: czynniki zdolności absorpcyjnej 130 2.1.11. Konfirmacyjna analiza czynnikowa: czynniki zdolności absorpcyjnej 138 2.2. Procesy składowe zdolności absorpcyjnej 143 2.2.1. Badanie jakościowe: procesy składowe zdolności absorpcyjnej 143 2.2.2. Badanie ilościowe: procesy składowe zdolności absorpcyjnej 146 2.2.3. Statystyka opisowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej 146 2.2.4. Statystyka opisowa: identyfikowanie nowej wiedzy 147 2.2.5. Statystyka opisowa: asymilowanie nowej wiedzy 149 2.2.6. Statystyka opisowa: internalizowanie nowej wiedzy 151 2.2.7. Statystyka opisowa: wykorzystanie nowej wiedzy 153 2.2.8. Statystyka opisowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej - podsumowanie 155 2.2.9. Wariancje: procesy składowe zdolności absorpcyjnej 156 2.2.10. Analiza czynnikowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej 157 2.2.11. Konfirmacyjna analiza czynnikowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej 165 2.3. Wpływ czynników na zdolność absorpcyjną 170 Podsumowanie 180 Rozdział IV Doskonalenie zdolności absorpcyjnej w szkolnictwie 182 1. Wiedza bazowa 183 2. Umiejętności pracowników 184 3. Projekty edukacyjne 186 4. Interakcje z otoczeniem 187 Podsumowanie 189 Zakończenie 191 Bibliografia 195 Spis tabel 205 Spis schematów 209 Spis wykresów 211 Załączniki 213