MENU

Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych - 04 Funkcje zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych

(eBook)

Analiza funkcjonalna

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2015

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Pedagogika

  • Autor: Agata Cabała

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych - 04 Funkcje zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych

Książka Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych. Analiza funkcjonalna ma charakter teoretyczno-empiryczny. Główny przedmiot badań, zdania warunkowe, wchodzą w zakres zainteresowania wielu dyscyplin naukowych, stąd książka ma interdyscyplinarny charakter. Zdania warunkowe usytuowane zostały w siatce pojęciowej dydaktyki ogólnej, logiki, semiotyki, modalności. Analizy teoretyczne korespondują bezpośrednio z badaniami empirycznymi zdań warunkowych; badaniami przeprowadzonymi na obszernym materiale badawczym: 300 protokołów z obserwacji zajęć w klasach I–III i 77 podręcznikach do klas edukacji wczesnoszkolnej. Wypowiedzi warunkowe nauczycieli, uczniów, autorów podręczników stały się podstawą do wyznaczenia czterech modeli funkcjonalnych zdań warunkowych: poznawczego (model I); wychowawczo-praksyjnego (model II); zadaniowego (model III) oraz polifunkcyjnego (model IV). Książka adresowana jest do pracowników uczelni wyższych przygotowujących studentów do pracy w zawodzie nauczyciela klas wczesnoszkolnych, studentów o specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, autorów podręczników i przewodników metodycznych, osób zainteresowanych analizą semiotyczną języka naturalnego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wstęp / 9

Część I
Teoretyczne podstawy badań nad funkcją zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych

R o z d z i a ł  1
Zdania warunkowe w edukacji wczesnoszkolnej / 19
1.1. Analiza pojęć / 19
1.1.1. Kształcenie wczesnoszkolne / 21
1.1.2. Zdanie warunkowe / 24
1.1.3. Paradoks implikacji / 27
1.1.4. Zdanie a wypowiedź / 28
1.2. Zdania warunkowe w mowie, myśleniu i działaniu społecznym uczniów w wieku wczesnoszkolnym / 30
1.2.1. Cechy umysłowości dzieci 7—10-letnich / 31
1.2.2. Zdania warunkowe a reguły gier i zasady postępowania społecznego / 33
1.3. Zadaniowy wymiar analizy zdania warunkowego / 35
1.4. Zdanie warunkowe jako narzędzie osiągania celów edukacji wczesnoszkolnej / 38
1.4.1. Funkcje okresu kontrfaktycznego gdybyto…  w myśleniu o przyszłości / 40

R o z d z i a ł  2
Semiotyka zdania warunkowego / 43
2.1. Syntaktyka zdania warunkowego / 43
2.1.1. Spójnik w zdaniu warunkowym / 46
2.2 Semantyka zdania warunkowego / 47
2.3. Pragmatyka zdania warunkowego / 49

R o z d z i a ł  3
Modalność zdania warunkowego / 55
3.1. Eksplikacja pojęcia modalności / 55
3.2. Kwalifikacja modalna zdań warunkowych / 58
3.3. Modalność epistemiczna zdań warunkowych / 63
3.3.1. Wykładniki epistemicznych postaw modalnych w zdaniach warunkowych / 65
3.4. Modalność deontyczna zdań warunkowych / 69
3.4.1. Charakterystyka dyrektyw teleologicznych / 74
3.4.2. Dyrektywy teleologiczne stwierdzenia — ujęcie modelowe / 79
3.5. Związek warunkowy, związek przyczynowy — relacje pomiędzy treścią członów okresu warunkowego p i q / 84
3.5.1. Rodzaje warunków a typy zależności pomiędzy treścią członów warunkowych p i q / 86
3.5.2. Zdania warunkowe a prawa nauki / 89

Część II
Badania własne nad funkcją zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych

R o z d z i a ł  4
Metodologia badań własnych / 93
4.1. Refleksje metodologiczne / 93
4.2. Przedmiot badań, cel badań, problematyka badań / 96
4.3. Zmienne i wskaźniki / 104
4.4. Metody, techniki, narzędzia badań / 105
4.5. Organizacja badań, wybór terenu badań i badanej zbiorowości / 107
4.6. Charakterystyka badanej próby / 109

R o z d z i a ł  5
Zdania warunkowe ujęte w kategoriach i modelach / 113
5.1. Założenia teoretyczne i metodologiczne kategoryzacji zdań warunkowych / 113
5.2. Modele funkcjonalne zdań warunkowych / 119
5.3. Syntaktyka zdań warunkowych — rodzaje funktorów w wypowiedziach warunkowych autorów podręczników, nauczycieli i uczniów / 121
5.3.1. Rodzaje funktorów warunkowych a język pisany i język mówiony / 125

R o z d z i a ł  6
Funkcje zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych / 128
6.1. Funkcje poznawcze zdań warunkowych (model I) / 129
6.1.1. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności wyjaśniania / 131
6.1.2. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów umiejętności definiowania i innych czynności poznawczych z nią związanych / 136
6.1.3. Analiza porównawcza zdań warunkowych związanych z wyjaśnianiem i definiowaniem / 140
6.1.4. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności przewidywania i myślenia refleksyjnego / 141
6.2. Funkcje wychowawczo-praksyjne zdań warunkowych (model II) / 142
6.2.1. Funkcja wypowiedzi warunkowych w organizowaniu przez nauczyciela porządku na zajęciach / 145
6.2.2. Funkcja zdań warunkowych w ustanawianiu norm współżycia społecznego klasy szkolnej / 146
6.2.3. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów umiejętności sprawnego działania — analiza na przykładzie dyrektyw teleologicznych / 148
6.2.3.1. Typy dyrektyw teleologicznych a nabywanie przez uczniów umiejętności sprawnego działania / 150
6.2.3.2. Rodzaje dyrektyw teleologicznych a nabywanie przez uczniów umiejętności sprawnego działania / 153
6.2.3.3. Stwierdzenia warunkowe dyrektywne nauczycieli i uczniów a typ treści kształcenia / 156
6.2.4. Funkcja instruktażowa wypowiedzi warunkowych dyrektywnych / 160
6.3. Funkcje zadaniowe zdań warunkowych (model III) / 163
6.3.1. Funkcja zdań warunkowych w określaniu i dookreślaniu warunków wykonania zadania dydaktycznego / 164
6.3.2. Funkcja zdań warunkowych w przedstawianiu przez ucznia propozycji rozwiązania zadania / 166
6.3.3. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności oceny, samooceny, kontroli, samokontroli / 168
6.4. Polifunkcyjność zdań warunkowych (model IV) / 170
6.4.1. Pochwała, docenienie, upomnienie, pouczenie, irytacja, wyrzut oraz inne komunikaty wyrażane przy pomocy wypowiedzi warunkowych / 172
6.4.2. Rola zdań warunkowych w czynnościach zabawowych / 173
6.4.3. „Funkcje różne” zdań warunkowych modelu IV — analiza na przykładzie wybranych kategorii zdań / 175
6.4.4. Zdania warunkowe w analizach jakościowych / 177
6.4.4.1. Zależność: zadanie—odpowiedź / 177
6.4.4.2. Warunek w zdaniach warunkowych / 180
6.4.4.3. Spójnik „bo” w zdaniach warunkowych / 182
6.4.4.4. Niespójność semiotyczno-dydaktyczna w zdaniach warunkowych / 184

Analizy podsumowujące. Prawidłowości w analizach zdań warunkowych / 187

Aneks / 197
Załącznik 1. Przewodnik do sporządzania protokołów z obserwacji zajęć w klasach I—III / 197
Załącznik 2. Przykłady zdań warunkowych w kategoriach syntaktycznych i semantyczno-pragmatycznych / 200
Załącznik 3. Tabele / 219

Bibliografia / 269

Summary / 285
Résumé / 287
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

15,30 zł
17,00 zł

Sukcesy i niepowodzenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Aspekt pedagogiczny i neurobiologiczny

Sukcesy i niepowodzenia to nieodłączny element funkcjonowania człowieka w każdej sferze jego aktywności i każdej dziedzinie jego życia. Towarzysząc mu, są nie tylko efektem podejmowanych działań, lecz także kształtują jego postawy, oczekiwania i kolejn...
21,60 zł
24,00 zł

Świadomość grafotaktyczna uczniów szkoły podstawowej w kontekście nauki pisania

Badanie nad świadomością grafotaktyczną w Polsce ma ciągle jeszcze charakter pionierski. Dlatego Autorka włożyła wiele pracy, aby polskiemu czytelnikowi przybliżyć stan badań światowych nad tą problematyką. Przedstawiła je na podstawie obszernej litera...
3,90 zł
6,50 zł

Sprawdziany. Biologia. Gimnazjum. Klasa III

Tematycznie ułożone sprawdziany z biologii (z kartami odpowiedzi) dla klasy trzeciej gimnazjum: Podstawy genetyki, Genetyka człowieka, Zadania z genetyki, Podstawy ekologii, Problemy środowiska i ochrona przyrody, Ewolucja życia, Sprawdzian wiedzy biol...
28,80 zł
32,00 zł

Aspiracje uczniów szkół ponadpodstawowych wobec strategii rozwoju kraju (na przykładzie województwa śląskiego)

Podjęty przez Katarzynę Wójcik ważki temat przemian społecznych i gospodarczych w świadomości młodzieży szkół ponadpodstawowych i ich wpływ na aspiracje młodego pokolenia wart jest poznania naukowego. W recenzowanej publikacji Autorka dok...
44,69 zł
58,80 zł

Microsoft SQL Server 2012 Optymalizacja kwerend T-SQL przy użyciu funkcji okna

Niniejsza książka demonstruje metody optymalizowania kwerend oraz efektywnego rozwiązywania różnego typu problemów przy użyciu funkcji okna w języku T-SQL. Itzik Ben-Gan, ekspert w zakresie języka T-SQL, tłumaczy, w jaki sposób rea...
14,36 zł
16,70 zł

Źródła, natura i funkcje emocji

Celem rozprawy jest analiza i ocena koncepcji emocji Leona Petrażyckiego, jednego z najwybitniejszych polskich naukowców przełomu XIX i XX wieku. Refleksja nad emocjami była mu potrzebna do wytłumaczenia natury prawa. Jego ambicje były jednak wi...
3,00 zł
5,00 zł

Szatan z siódmej klasy Kornela Makuszyńskiego. Streszczenie, analiza, interpretacja

Szczegółowe i obszerne streszczenie, dokładna analiza, charakterystyka bohaterów, ważne pojęcia niezbędne przy omawianiu lektury, wątki (Szkolne kłopoty Adasia Cisowskiego; Historia rodu Gąsowskich i poszukiwanie skarbu; Miłość Adasia do ...
33,30 zł
44,40 zł

Klasyczne i nowoczesne techniki masażu. Wyeliminuj ból i stres dzięki odpowiednio dobranej metodzie

Masaż przynosi wiele korzyści, takich jak relaks, ulga w bólu i obniżenie poziomu stresu. Im bardziej uda Ci się rozluźnić mięśnie, tym większe odprężenie odczuje skóra, powięzi i organy ciała. Opisane w tym poradniku techniki masażu poch...
25,80 zł
30,00 zł

Relacje interpersonalne uczniów z niepełnosprawnościami w klasach integracyjnych

W nowoczesnej edukacji zmierza się do równego traktowania uczniów pełnosprawnych i uczniów z niepełnosprawnościami, dawania tym drugim szans sukcesu, radości ze współdziałania, dzielenia pozytywnych uczuć. Skutki takich dzia...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!