Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych - 04 Funkcje zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych
Książka Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych. Analiza funkcjonalna ma charakter teoretyczno-empiryczny. Główny przedmiot badań, zdania warunkowe, wchodzą w zakres zainteresowania wielu dyscyplin naukowych, stąd książka ma interdyscyplinarny charakter. Zdania warunkowe usytuowane zostały w siatce pojęciowej dydaktyki ogólnej, logiki, semiotyki, modalności. Analizy teoretyczne korespondują bezpośrednio z badaniami empirycznymi zdań warunkowych; badaniami przeprowadzonymi na obszernym materiale badawczym: 300 protokołów z obserwacji zajęć w klasach I–III i 77 podręcznikach do klas edukacji wczesnoszkolnej. Wypowiedzi warunkowe nauczycieli, uczniów, autorów podręczników stały się podstawą do wyznaczenia czterech modeli funkcjonalnych zdań warunkowych: poznawczego (model I); wychowawczo-praksyjnego (model II); zadaniowego (model III) oraz polifunkcyjnego (model IV). Książka adresowana jest do pracowników uczelni wyższych przygotowujących studentów do pracy w zawodzie nauczyciela klas wczesnoszkolnych, studentów o specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, autorów podręczników i przewodników metodycznych, osób zainteresowanych analizą semiotyczną języka naturalnego.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-469-1
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp / 9 Część I Teoretyczne podstawy badań nad funkcją zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych R o z d z i a ł 1 Zdania warunkowe w edukacji wczesnoszkolnej / 19 1.1. Analiza pojęć / 19 1.1.1. Kształcenie wczesnoszkolne / 21 1.1.2. Zdanie warunkowe / 24 1.1.3. Paradoks implikacji / 27 1.1.4. Zdanie a wypowiedź / 28 1.2. Zdania warunkowe w mowie, myśleniu i działaniu społecznym uczniów w wieku wczesnoszkolnym / 30 1.2.1. Cechy umysłowości dzieci 7—10-letnich / 31 1.2.2. Zdania warunkowe a reguły gier i zasady postępowania społecznego / 33 1.3. Zadaniowy wymiar analizy zdania warunkowego / 35 1.4. Zdanie warunkowe jako narzędzie osiągania celów edukacji wczesnoszkolnej / 38 1.4.1. Funkcje okresu kontrfaktycznego gdyby… to… w myśleniu o przyszłości / 40 R o z d z i a ł 2 Semiotyka zdania warunkowego / 43 2.1. Syntaktyka zdania warunkowego / 43 2.1.1. Spójnik w zdaniu warunkowym / 46 2.2 Semantyka zdania warunkowego / 47 2.3. Pragmatyka zdania warunkowego / 49 R o z d z i a ł 3 Modalność zdania warunkowego / 55 3.1. Eksplikacja pojęcia modalności / 55 3.2. Kwalifikacja modalna zdań warunkowych / 58 3.3. Modalność epistemiczna zdań warunkowych / 63 3.3.1. Wykładniki epistemicznych postaw modalnych w zdaniach warunkowych / 65 3.4. Modalność deontyczna zdań warunkowych / 69 3.4.1. Charakterystyka dyrektyw teleologicznych / 74 3.4.2. Dyrektywy teleologiczne stwierdzenia — ujęcie modelowe / 79 3.5. Związek warunkowy, związek przyczynowy — relacje pomiędzy treścią członów okresu warunkowego p i q / 84 3.5.1. Rodzaje warunków a typy zależności pomiędzy treścią członów warunkowych p i q / 86 3.5.2. Zdania warunkowe a prawa nauki / 89 Część II Badania własne nad funkcją zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych R o z d z i a ł 4 Metodologia badań własnych / 93 4.1. Refleksje metodologiczne / 93 4.2. Przedmiot badań, cel badań, problematyka badań / 96 4.3. Zmienne i wskaźniki / 104 4.4. Metody, techniki, narzędzia badań / 105 4.5. Organizacja badań, wybór terenu badań i badanej zbiorowości / 107 4.6. Charakterystyka badanej próby / 109 R o z d z i a ł 5 Zdania warunkowe ujęte w kategoriach i modelach / 113 5.1. Założenia teoretyczne i metodologiczne kategoryzacji zdań warunkowych / 113 5.2. Modele funkcjonalne zdań warunkowych / 119 5.3. Syntaktyka zdań warunkowych — rodzaje funktorów w wypowiedziach warunkowych autorów podręczników, nauczycieli i uczniów / 121 5.3.1. Rodzaje funktorów warunkowych a język pisany i język mówiony / 125 R o z d z i a ł 6 Funkcje zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych / 128 6.1. Funkcje poznawcze zdań warunkowych (model I) / 129 6.1.1. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności wyjaśniania / 131 6.1.2. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów umiejętności definiowania i innych czynności poznawczych z nią związanych / 136 6.1.3. Analiza porównawcza zdań warunkowych związanych z wyjaśnianiem i definiowaniem / 140 6.1.4. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności przewidywania i myślenia refleksyjnego / 141 6.2. Funkcje wychowawczo-praksyjne zdań warunkowych (model II) / 142 6.2.1. Funkcja wypowiedzi warunkowych w organizowaniu przez nauczyciela porządku na zajęciach / 145 6.2.2. Funkcja zdań warunkowych w ustanawianiu norm współżycia społecznego klasy szkolnej / 146 6.2.3. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów umiejętności sprawnego działania — analiza na przykładzie dyrektyw teleologicznych / 148 6.2.3.1. Typy dyrektyw teleologicznych a nabywanie przez uczniów umiejętności sprawnego działania / 150 6.2.3.2. Rodzaje dyrektyw teleologicznych a nabywanie przez uczniów umiejętności sprawnego działania / 153 6.2.3.3. Stwierdzenia warunkowe dyrektywne nauczycieli i uczniów a typ treści kształcenia / 156 6.2.4. Funkcja instruktażowa wypowiedzi warunkowych dyrektywnych / 160 6.3. Funkcje zadaniowe zdań warunkowych (model III) / 163 6.3.1. Funkcja zdań warunkowych w określaniu i dookreślaniu warunków wykonania zadania dydaktycznego / 164 6.3.2. Funkcja zdań warunkowych w przedstawianiu przez ucznia propozycji rozwiązania zadania / 166 6.3.3. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności oceny, samooceny, kontroli, samokontroli / 168 6.4. Polifunkcyjność zdań warunkowych (model IV) / 170 6.4.1. Pochwała, docenienie, upomnienie, pouczenie, irytacja, wyrzut oraz inne komunikaty wyrażane przy pomocy wypowiedzi warunkowych / 172 6.4.2. Rola zdań warunkowych w czynnościach zabawowych / 173 6.4.3. „Funkcje różne” zdań warunkowych modelu IV — analiza na przykładzie wybranych kategorii zdań / 175 6.4.4. Zdania warunkowe w analizach jakościowych / 177 6.4.4.1. Zależność: zadanie—odpowiedź / 177 6.4.4.2. Warunek w zdaniach warunkowych / 180 6.4.4.3. Spójnik „bo” w zdaniach warunkowych / 182 6.4.4.4. Niespójność semiotyczno-dydaktyczna w zdaniach warunkowych / 184 Analizy podsumowujące. Prawidłowości w analizach zdań warunkowych / 187 Aneks / 197 Załącznik 1. Przewodnik do sporządzania protokołów z obserwacji zajęć w klasach I—III / 197 Załącznik 2. Przykłady zdań warunkowych w kategoriach syntaktycznych i semantyczno-pragmatycznych / 200 Załącznik 3. Tabele / 219 Bibliografia / 269 Summary / 285 Résumé / 287