Zwalczanie przemytu. Zbiór dobrych praktyk. Różne perspektywy - jeden cel
Stan prawny: 2013
Oddawana do rąk czytelników pozycja stanowi próbę wskazania dobrych praktyk w zakresie zwalczania przemytu, ze szczególnym uwzględnieniem przemytu wyrobów akcyzowych. Problematyka zwalczania tego zjawiska nabrała bowiem istotnego znaczenia we Wspólnocie Europejskiej z uwagi przede wszystkim na obowiązującą zasadę swobodnego przepływu towarów między krajami członkowskimi i związany z tym praktyczny brak kontroli granicznych w obrocie towarami między krajami członkowskimi. W związku z powyższym w niniejszej publikacji przedstawiciele wszystkich instytucji zaangażowanych w walkę z przestępczością dotyczącą przemytu, w szczególności zaś przedstawiciele finansowych i niefinansowych organów postępowania przygotowawczego, prokuratorzy, sędziowie, oraz przedstawiciele doktryny prezentują własne opinie i doświadczenia w przedmiocie postępowania w sprawach o przemyt wyrobów akcyzowych.
Z recenzji dr hab. Ewy M. Guzik-Makaruk, Prof. UwB, Katedra Prawa Karnego, Uniwersytet w Białymstoku
Monografia stanowi cenne źródło wiedzy o przyczynach, przejawach oraz zwalczaniu szeroko pojętej przestępczości przemytniczej. Jej odbiorcami mogą być zarówno środowiska akademickie, jak i przedstawiciele organów administracji celnej w Polsce, a także organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. Niewątpliwie zaletą pracy jest szeroki konglomerat poruszonych w niej problemów podanych w przystępny sposób, jasnym i zrozumiałym językiem pomimo zawiłości przedstawianych zagadnień. Praca wzbogacona jest wydatnie tabelami, diagramami i wykresami, co zdecydowanie ułatwia percepcję tego trudnego tekstu.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-7930-176-8
- ISBN druku: 978-83-7641-814-8
- Liczba stron: 245
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
PRZEDMOWARozdział IFORMY PRZEMYTU WYROBÓW AKCYZOWYCH1.1. Zwalczanie przemytu – różne perspektywy, wspólny cel. Uwagi wprowadzające1.2. Społeczno-ekonomiczne przesłanki przemytu wyrobów akcyzowych. Przemyt i handel papierosami – przyczyny i zwalczanie1.2.1. Założenia i cele opracowania1.2.2. Metodologia i baza źródłowa1.2.3. Główne przyczyny nielegalnego handlu1.2.4. Przyczyny biologiczno-psychologiczne1.2.5. Przyczyny społeczno-ekonomiczne1.2.6. Przyczyny organizacyjno-instytucjonalne1.2.7. Przyczyny prawno-fi skalne (podatkowo-budżetowe)1.2.8. Współczesne instytucjonalno-prawne formy organizacyjne walki z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi1.2.8.1. Polska1.2.8.2. Poziom międzynarodowy1.2.8.3. Ramowa Konwencja o Ograniczeniu Użycia Tytoniu – FCTC1.2.8.4. Współpraca służb celnych w zwalczaniu przemytu tytoniowego1.2.8.5. Współpraca z biznesem1.2.8.6. Współpraca służb celnych1.2.9. Rekomendacje rozwiązań i działań zwiększających efektywność walki z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi1.2.9.1. Propozycje instytucjonalno-prawne1.2.9.2. Działania Polskiej Służby Celnej1.2.9.3. Podsumowanie: korzyści z obowiązkowego wprowadzenia metody monitorowania i śledzenia1.3. Formy przemytu, skala zjawiska i poziom ujawnień1.3.1. Definicja przemytu1.3.2. Przyczyny przemytu1.3.3. Rodzaje przemytu1.3.4. Formy i metody przemytu1.3.5. Główne kierunki – ogólna charakterystyka1.3.6. Rodzaje przemycanych towarów1.3.6.1. Alkohol1.3.6.2. Paliwa1.3.6.3. Inne towary1.3.6.4. Wyroby tytoniowe1.3.6.4.1. Kierunki przemytu papierosów do Polski oraz na terytorium WE1.3.6.4.2. Charakterystyka tendencji1.3.6.4.3. Straty budżetu1.3.6.4.4. Opłacalność przemytu papierosów1.3.7. Zwalczanie przemytu1.3.8. PodsumowanieBibliografiaRozdział IIROZWIĄZANIA PRAWNE W ZAKRESIE ZWALCZANIA PRZEMYTU WYROBÓW AKCYZOWYCH2.4. Karnoskarbowe regulacje dotyczące problematyki zwalczania przemytu2.5. Metodyka prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach dotyczących przestępstw związanych z przemytem2.6. Cywilnoprawne aspekty odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych (ze szczególnym uwzględnieniem Służby Celnej)Uwagi ogólne2.6.2. Odpowiedzialność majątkowa Skarbu Państwa wedługprzepisów KCOdpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych na podstawie przepisów szczególnychUwagi końcoweRozdział IIIKRYMINOLOGICZNE ASPEKTY ZJAWISKA PRZEMYTU, W TYM PRZYCZYNY, CHARAKTERYSTYKA SPRAWCÓW, MODUS OPERANDI PRZEMYTU3.1. Psychologiczna charakterystyka sprawców przestępstwa przemytu3.2. Charakterystyka sprawców przestępstw przemytniczych – wyniki badań własnych3.2.1. Cudzoziemcy sprawcy przestępstw przemytniczych – wyniki badań własnych3.2.2. Metody badań3.2.3. Charakterystyka sprawców przemytu3.2.4. Przestępstwa3.2.5. Wymierzone kary i środki karne3.2.6. WnioskiBibliografia3.3. Charakterystyka sprawców z punktu widzenia prowadzonych spraw karnych skarbowych w Urzędzie Celnym w BiałymstokuBibliografia3.4. Zjawisko przemytu na tle nielegalnych rynków – perspektywa lokalna, regionalna oraz międzynarodowa3.4.1. Nielegalne rynki – zagadnienia wstępne3.4.2. Defi nicje i klasyfi kacje nielegalnych rynków3.4.3. Ekonomiczne teorie przestępczości a problematyka nielegalnych rynków3.4.4. Przegląd wybranych nielegalnych rynków3.4.5. Nielegalne rynki – współpraca krajowa i międzynarodowa3.4.6. Współczesne wyzwania dla służb celnych – perspektywa krajowa i międzynarodowaRozdział IVZASADY, INTERPRETACJA ORAZ POSTĘPOWANIE W PRZEDMIOCIE ZWOLNIEŃCELNYCH STOSOWNIE DO POSTANOWIEŃ DYREKTYWY RADY 2007/74/WE Z DNIA 20 GRUDNIA 2007 R.4.1. Regulacje prawne w zakresie zwolnień celnych dla podróżnych4.1.1. Podstawy współczesnego zakresu zwolnień celnych4.1.2. Prawodawstwo Unii Europejskiej – tło i ostatnie zmiany4.1.3. Transpozycja przepisów UE do polskiego prawa krajowego4.1.4. Stosowanie zakresu zwolnień celnych w UE – praktyka i problemy4.1.5. Wnioski4.2. Problematyka zwolnień towarów przywożonych w bagażu osobistym podróżnych z VAT i akcyzy w świetle Dyrektywy Rady 2007/74/WE z dn. 20 grudnia 2007 r.4.2.1. Wprowadzenie4.2.2. Główne założenia dyrektywy 2007/74/WE w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy4.2.3. Problemy interpretacyjne przepisów dotyczących zwolnień podróżnych4.2.4. ZakończenieBibliografia4.3. Implementacja Dyrektywy Rady 2007/74/WE z 20 grudnia 2007 r. w polskim systemie prawnym – wybrane zagadnienia4.3.1. Wstęp4.3.2. Zakres przedmiotowy Dyrektywy 74/2007/WE4.3.3. Implementacja Dyrektywy 2007/74/WE w przepisach o podatku akcyzowym4.3.4. Implementacja Dyrektywy 2007/74/WE w przepisach o podatku od towarów i usług4.3.5. Regulacje w zakresie kodeksu karnego skarbowego w zakresie implementacji dyrektywy 74/2007/WE4.3.6. Zwolenie z podatków paliw przywożonych z zbiornikach pojazdów silnikowych4.3.7. PodsumowanieRozdział VZASADY WYMIARU KARY I ŚRODKÓW KARNYCH DLA OSÓB NIELEGALNIE WPROWADZAJĄCYCH WYROBY AKCYZOWE NA OBSZAR UE5.1. Wstęp5.2.2. Uwarunkowania działań Służby Celnej, specyfika spraw ściganych przez urzędy celne i rola urzędów celnych5.2.3. System sankcji w Kodeksie karnym skarbowym5.2.3.1. Katalog kar i środków karnych5.2.3.2. Ustawowe dyrektywy i specyfika zasad wymiaru kary w kodeksie karnym skarbowym5.2.4. Rozdział Realizacja zasad wymiaru kary w sprawach ujawnionych bądź przekazanych do prowadzeniaprzez urzędy celne5.2.4.1. Polityka kryminalna Służby Celnej5.2.4.2. Działania podejmowane wobec sprawców, którzy naruszają przepisy wielokrotnie5.2.5. Praktyka ustalania i wymiaru kar i środków karnych5.2.5.1. Sprawy kierowane do sądu z aktem oskarżenia5.2.5.2. Sprawy skierowane do sądu z wnioskiem o zezwolenie na dobrowolne poddanie sięodpowiedzialności5.2.5.3. Postępowanie mandatowe5.2.6. Ocena stosowanych form pociągnięcia sprawcy do odpowiedzialności oraz stosowanych kar i środkach karnych5.2.6.1. Wymiar kary grzywny5.2.7. PosumowanieBibliografia5.3. Kary i środki karne za przemyt stosowane w Polsce i w innych Państwach Członkowskich Unii EuropejskiejWstęp5.3.1. Unijne podstawy prawne5.3.2. Charakter kar5.3.3. Osoby podlegające odpowiedzialności5.3.4. Kary i środki karne za przemyt w Unii Europejskiej5.3.5. Kara pozbawienia wolności5.3.6. Kara grzywny5.3.7. Łączenie kary pozbawienia wolności i kary grzywny5.3.8. Obostrzenie kary5.3.9. Złagodzenie kary5.3.10. Dobrowolne poddanie się odpowiedzialności (ang. seetlement)5.3.11. Plan działań Unii EuropejskiejZakończenieBibliografiaGŁOS PRZECIWKO AKTUALNEMU ZAKAZOWI ORZEKANIA PRZEZ SĄD KARNY PRZEPADKU PRZEDMIOTÓW TYTUŁEM ŚRODKA ZABEZPIECZAJĄCEGO PO UPRZEDNIM NAŁOŻENIU NA SPRAWCĘ WYKROCZENIA CELNEGO (ZWŁASZCZA AKCYZOWEGO) KARY GRZYWNY W DRODZE PRAWOMOCNEGO MANDATU KARNEGOUwagi wstępne5.4.2. Uwagi szczegółowe5.4.3. Uwagi końcowe