Zygmunt Krasiński. Światy poetyckie i artystowskie
Poetyckie przestrzenie życia i artystowskie pozy Krasińskiego, który piękno formy i sposobu bycia nierzadko stawiał nad oryginalność literackich pomysłów, kosztem szczerości zachowań czy autentyczności wewnętrznego przeżycia, stanowiły podstawę myślenia o twórczej aktywności człowieka, funkcjach poezji lub niczym nieskrępowanej wyobraźni, określającej miejsce artysty w romantycznej hierarchii świata. Tajemnice ludzkich namiętności, pierwsze miłosne uniesienia tudzież malowniczość górskich krajobrazów (okres warszawskiej i genewskiej młodości), a następnie szczegółowa obserwacja wydarzeń społeczno-politycznych czy ruchów niepodległościowych inspirowały do podjęcia artystycznych poszukiwań, lirycznych rozważań o istocie świata, prób opisu praw historii. […] Krasiński – jako artysta totalny, przenoszący myśli i emocje w sferę romantycznych wizji literackich – w relacjach z Nieskończonością odnajdywał bliskie sobie twarze, a ziemskie uczucie do drugiego człowieka zrównywał z potęgą miłości niebiańskiej. […] Bogactwo i przepych twórczości literackiej Zygmunta Krasińskiego zrodziły nową przestrzeń estetycznego przeżycia i nowe światy artystyczne. Utwory poety inspirowały polskich (także zagranicznych) muzyków, malarzy, rzeźbiarzy i ilustratorów, stając się źródłem natchnienia i niebanalnych pomysłów. Ze wstępu Agnieszki Markuszewskiej
- Kategorie:
- Redakcja: Agnieszka Markuszewska
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3276-9
- Liczba stron: 308
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 7 Grażyna Halkiewicz-Sojak Czy filozof może być prorokiem? Przyczynek do poezji historiozoficznej Zygmunta Krasińskiego / 9 Maciej Szargot Romantyk pisze modlitewnik. Wokół [Modlitw] Krasińskiego / 19 Ewa Szczeglacka-Pawłowska Liryczność brulionowa Zygmunta Krasińskiego w kontekście wiersza Bóg mi odmówił tej anielskiej miary / 35 Elżbieta Dąbrowicz Agaj-Han jako świadectwo lektury Dziejów panowania Zygmunta III Juliana Ursyna Niemcewicza / 61 Daniel Kalinowski Od fascynacji do negacji. Mit Wschodu w Agaj-Hanie / 83 Grażyna Tomaszewska Światło, które niczego nie oświeca. Obraz Boga w Nie-Boskiej komedii / 103 Magdalena Dalman Bóg jak czarne słońce. O obrazowaniu symbolicznym w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego / 121 Bernadetta Kuczera-Chachulska Między realizmem obserwacji a wizją. Proces twórczy i wartość jego rezultatu na przykładzie pierwszej części Nie-Boskiej komedii / 135 Piotr Chlebowski Irydiona podróż do kresu nocy / 145 Ewa Hoffmann-Piotrowska Krasiński i mistyka / 161 Elżbieta Powązka Amor sacer, amor profanus. O doświadczeniu mistycznym podmiotu lirycznego Ułamka naśladowanego z Glozy św. Teresy Zygmunta Krasińskiego / 189 Olga Płaszczewska Zygmunt Krasiński wobec sztuk pięknych / 207 Edyta Chlebowska Recepcja twórczości Krasińskiego w sztukach plastycznych / 229 Małgorzata Sokalska Śladami pieśni. O kilku aspektach muzycznej recepcji twórczości Krasińskiego / 247 Mirosław Strzyżewski Krasiński w więzieniu Chillon. Szkic podróżny z „fragmentami” szwajcarskimi w tle / 267 Indeks osobowy / 289 Krasiński w Chillonie. Aneks fotograficzny / 299