„da die Tränen der Frauen stark genug sein werden…“ - 02 Rozdz. 3, cz. 1. Frauenbilder in Romanen und Erzählungen: Mutterfiguren
Bohaterkami tej książki są kobiety: niemiecka pisarka
Ina Seidel oraz wykreowane przez nią wizerunki kobiet. Twórczość pisarki, percypowana do tej pory w kontekście literatury nazistowskich Niemiec, odczytywana jest tym razem inaczej. Sytuując analizowane utwory w kontekście teorii płci aktualnych w okresie Republiki Weimarskiej (szwajcarskiego antropologa Johanna Jakoba
Bachofena, niemieckiego socjologa Georga Simmla oraz czołowych przedstawicielek ruchu kobiecego w Niemczech, Heleny Lange i Gertrudy Bäumer), autorka pracy udowadnia, iż pisarstwo Iny Seidel wpisuje się w estetykę „zezującego spojrzenia” (Sigrid Weigel): poruszając się w ramach tradycyjnej topografii płci, pisarka poszukuje jednocześnie drogi do emancypacji kobiety. Przyznając kategorii macierzyństwa rolę nadrzędną, Seidel wydobywa jego emancypacyjny potencjał, udowadniając, że to właśnie ono może stać się specyficzną kobiecą bronią, a nawet środkiem do zdobycia władzy.
„Publikacja Pani Nowary-Matusik znajdzie zainteresowanie wśród literaturoznawców, kulturoznawców i historyków literatury. Monografia odkrywa nieznane szerszemu gronu czytelniczemu dzieło prozatorskie Iny Seidel, odwołuje się do aktualnego dzisiaj dyskursu kobiecości i definiowania ról społecznych, przywołując jednocześnie przykłady historyczno-literackie. […] Monografia stanowi przyczynek do dalszych badań nad kobiecością i męskością i otwiera kolejne perspektywy badawcze […]”.
(Z recenzji dr hab. Anny Gajdis)
- Kategorie:
- Język wydania: niemiecki
- ISBN: 978-83-8012-942-9
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Inhaltsverzeichnis Einleitung / 9 Forschungsstand / 19 Kapitel 1 Leben und Werk Ina Seidels / 27 1.1. Kindheit in Braunschweig / 27 1.2. Jugendjahre. Marburg (1896–1897) und München (1897–1907) / 33 1.3. Die Ehe (1907–1913) / 35 1.4. Schreiben in der Abgeschiedenheit von Eberswalde (1914–1923) / 37 1.5. Literarischer Aufstieg in Berlin (1923–1934) / 41 1.6. Die letzten Lebensjahre in Starnberg (1934–1974) / 46 Kapitel 2 Theoretische Annäherung / 51 2.1. Johann Jakob Bachofens Theorie des Mutterrechts und der Mütterlichkeit / 51 2.2. Die Geschlechterunterschiede nach Georg Simmel / 59 2.3. Die Weiblichkeitskonzepte bei Helene Lange und Gertrud Bäumer / 65 Kapitel 3 Frauenbilder in Romanen und Erzählungen / 81 3.1. Mutterfiguren / 81 3.1.1. Mütterlichkeit als Lebensaufgabe / 81 3.1.1.1. Mütterlichkeit als Instinkt: Brigitte in Das Haus zum Monde / 81 3.1.1.2. Mütterlichkeit als Macht: Muriel in Renée und Rainer und Michaela / 87 3.1.1.3. Ideal der Mütterlichkeit: Cornelie in Das Wunschkind / 99 3.1.1.4. Mütterlichkeit als weibliches Erbe: Maria in Das unverwesliche Erbe / 117 3.1.2. Schwache, irrende und gescheiterte Mütter / 121 3.1.2.1. Die hilflose Mutter: Justine in Das Labyrinth / 121 3.1.2.2. Die gefühllose Mutter: Cordula in Brömseshof / 123 3.1.2.3. Eine Mutter auf der Suche nach einer alternativen Lebensform: Katharina in Die Fürstin reitet / 128 3.1.2.4. Die egozentrische Stiefmutter: Die Geschichte einer Frau Berngruber / 135 3.1.2.5. Die realitätsentrückte Mutter: Charlotte in Das unverwesliche Erbe / 137 3.1.2.6. Die verirrte Mutter: Elisabeth in Das unverwesliche Erbe / 141 3.1.3. Ablehnung und Verweigerung der Mutterrolle / 146 3.1.3.1. Mütterlichkeit als Entfremdung: Elsabe in Das Haus zum Monde / 146 3.1.3.2. Therese in Das Labyrinth als eine Anti-Mutter / 148 3.1.3.3. Mütterlichkeit als Last: Charlotte in Das Wunschkind / 151 3.1.3.4. Die abwesende Mutter: Veronika in Der Weg ohne Wahl / 152 3.2. Ehefrauen / 153 3.3. Alleinstehende Frauen / 161 3.3.1. Femme fatales und femme enfants / 161 3.3.1.1. Zwischen femme fatale und femme enfant: Melitta in Spuk in des Wassermanns Haus / 161 3.3.1.2. Die überschäumende Sinnlichkeit: Loulou in Sterne der Heimkehr / 164 3.3.1.3. Die ungezähmte Weiblichkeit: Delphine in Das Wunschkind / 167 3.3.2. Moderne und tätige Frauen / 172 3.3.2.1. Die unglückliche „Neue Frau“: die Tänzerin Tatjana in Sterne der Heimkehr / 172 3.3.2.2. Moderne Weiblichkeit auf Abwegen: die Tänzerin Andrea in Der vergrabene Schatz / 175 3.3.2.3. Weiblichkeit als selbstzerstörerisches Schauspiel: die Schauspielerin Renée in Renée und Rainer und Michaela / 181 3.3.2.4. Über die „Verkümmerung“ des Mütterlichen: die Schwestern Brömse in Brömseshof / 187 3.3.2.5. Die Weberin Melitta in Sommertage: zur weiblichen Bestimmung zur Sitte / 189 3.3.2.6. Die Frau als Hüterin der Moral: Legende der Fina / 193 3.3.2.7. Weiblichkeit und Heldentum: die Prosaskizze Tod einer Frau / 198 3.3.3. Schöpferische Frauen / 200 3.3.3.1. Zwischen Körper und Geist: die Malerin Mathilde in Sterne der Heimkehr / 200 3.3.3.2. Die erdentrückte Wissenschaftlerin: Michaela / 208 3.3.3.3. Die Klavierspielerin Merula in Der Weg ohne Wahl. Zur Inferiorität der Frau in der männlichen Ordnung / 213 Schlussfolgerungen / 225 Chronologische Übersicht der Werke Ina Seidels / 235 Literaturverzeichnis / 237 Primärliteratur / 237 Sekundärliteratur / 238 Internetquellen / 241 Verzeichnis verwendeter Abkürzungen / 243 Streszczenie / 245 Summary / 246