Psychologia człowieka dorosłego
Nowoczesny podręcznik poświęcony zagadnieniom psychologii rozwojowej dorosłych:
przedstawia całościowe ujęcie tematyki dotyczącej zmian w funkcjonowaniu człowieka w okresie dorosłości,
zawiera wszystkie treści objęte minimum programowym studiów magisterskich z psychologii w zakresie psychologii ogólnej i rozwojowej z elementami psychologii osobowości,
podręcznik dla studentów psychologii, pedagogiki i pokrewnych dyscyplin.
Książka ta obok waloru poznawczego posiada także liczne walory dydaktyczne. Znajdziemy w niej, obok klasycznych teorii i znanych badań, kompetentne omówienie najnowszych osiągnięć teoretycznych i empirycznych psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia wraz z licznymi odniesieniami do najnowszych odkryć neuronauki. Autor posiada przy tym rzadką umiejętność omawiania złożonych zagadnień w sposób "krótki" i zrozumiały także - jak sądzę - dla Czytelników mniej zaawansowanych w studiach psychologicznych.
(Z recenzji prof. dr hab. Janusza Trempały)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-21268-1
- ISBN druku: 978-83-011-8112-3
- Liczba stron: 356
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Rozdział 1 15 Dorosłość – zarys zagadnień, założenia 15 1.1. Granice dorosłości 15 1.2. Wkierunku zdefiniowania dorosłości 17 1.3. Rozwój człowieka dorosłego 20 1.4. Czas w życiu człowieka 21 1.5. Charakter zmian na przestrzeni życia 24 1.6. Procesy asymilacji i akomodacji 26 1.7. Zmiana a model rozwoju 28 1.8. Modele rozwoju człowieka dorosłego 28 1.9. Ciągłość i zmiana według psychologii biegu życia 33 1.10. Podstawowe założenia 36 Rozdział 2 39 Wyzwania życia dorosłego 39 2.1. Dorosłość – w aspekcie zysków i strat 39 2.2. Specyfika wieku średniego 42 2.3. Wczesne propozycje teoretyczne a współczesne wyzwania 45 2.4. Postrzeganie punktualności zadań i zdarzeń 51 2.5. Normatywność i punktualność a przemiany kulturowe 53 2.6. Ważniejsze trendy rozwojowe 57 2.7. Czas i perspektywa temporalna 60 2.8. Kontrola i optymalizacja rozwoju biegu życia 64 2.9. Znaczenie przemian emocjonalnych 73 2.10. Czy myślenie pomaga w adaptacji do zmian? 76 2.11. Znaczenie niektórych wydarzeń 83 Rozdział 3 90 Zmiany osobowości w okresie życia dorosłego 90 3.1. Zmiana osobowości 90 3.2. Zmiany osobowości na przestrzeni życia:geneza i znaczenie 90 3.3. Zmiany struktury osobowości – pespektywa teorii cech 91 3.4. Zmiany charakterystycznych przystosowań 97 3.4.1. Zmiany myśli, uczuć i zachowań: pespektywa teorii społeczno-poznawczej 97 3.4.2. Zmiany poznawczo-emocjonalne: pespektywa teorii Ja 102 3.4.3. Zmiany myśli, uczuć i zachowań: kognitywno-afektywny system osobowości 107 3.4.4. Zmiany przystosowania – pespektywa psychobiologiczna 112 3.4.5. Zmiany sposobu adaptacji – pespektywa psychodynamiczna 118 3.4.6. Zmiany sposobu samorealizacji – pespektywa humanistyczna 125 3.5. Zmiany systemu znaczeń osobistych i autonarracji 127 3.5.1. Sensotwórcza aktywność człowieka – perspektywa egzystencjalna 127 3.5.2. Zmiany systemu znaczeń osobistych i tożsamości – perspektywa narracyjna 130 3.6. Co wiemy, a czego nie wiemy o zmianach osobowości 135 Rozdział 4 138 Specyfika przemian w biegu życia 138 4.1. Tożsamość – wyzwanie u progu dorosłości 138 4.1.1. Tożsamość – według tradycyjnego ujęcia 139 4.1.2. Tożsamość – ujęcie procesualne 141 4.1.3. Tożsamość – kontekstowa i relatywna 143 4.1.4. Tożsamość i zmiana 151 4.2. Wczesna dorosłość – wybór celów i procesy optymalizacji 153 4.3. Selekcja–optymalizacja–kompensacja we wczesnej i średniej dorosłości 156 4.3.1. Stałość i zmienność celów życiowych w okresie dorosłości 162 4.3.2. Tożsamość i jej przemiany w wieku średnim 163 4.3.3. Generatywność i zmiany w wieku średnim 167 4.4. Późna dorosłość i starość – znaczenie kompensacji 169 4.5. Starość: śmierć i żałoba 174 Rozdział 5 180 Przełompołowy życia 180 5.1. Zmiany w połowie życia: kryzys, przełom, czy przejście? 181 5.2. Kryzys połowy życia 185 5.3. Kryzys połowy życia – mit, czy prawda? 192 5.4. Teorie zjawiska 196 5.4.1. Inspirujące badania psychobiograficzne Elliotta Jaques’a 196 5.4.2. Pierwsza pełna teoria – indywiduacja według Carla G. Junga 201 5.4.3. Kryzys połowy życia według teorii psychospołecznego rozwoju Erika Eriksona 203 5.4.4. Generatywność – reinterpretacja narracyjna Dana McAdamsa 205 5.4.5. Kryzys połowy życia jako transformacja osobowości – wyjaśnienie psychodynamiczne 209 5.4.6. Psychospołeczna teoria Daniela Levinson 212 5.5. Niektóre weryfikacje empiryczne 215 5.6. O co chodzi w kryzysie połowy życia 218 Rozdział 6 222 Nietypowe zjawiska w biegu życia 222 6.1. Trudna dorosłość? 222 6.1.1. Radzenie sobie z nieuniknioną stratą i niekonieczną traumą 222 6.1.2. Depresja u progu dorosłości 227 6.1.3. Odporność na zaburzenia w cyklu życia 232 6.2. Syndrom Paula Gauguina 236 6.2.1. Kryteria definicyjne syndromu Gauguina 237 6.2.2. Badania i próby wyjaśnienia zjawiska 240 6.2.3. Syndrom a mit 242 6.3. Choroba i starość – zjawiska pozytywne? 244 Rozdział 7 247 Dojrzałość –mądrość – bilans życia 247 7.1. Dojrzałość osobowości 247 7.1.1. Dojrzewanie i rozwój osobowości 247 7.1.2. Kryteria rozwoju w kierunku dojrzałej osobowości 249 7.1.3. Jak zmieniają się kryteria dojrzałości na przestrzeni życia? 255 7.2. Mądrość 259 7.2.1. Psychologiczne koncepcje mądrości 259 7.2.2. Mądrość – inteligencja – wartości – rozwój 265 7.2.3. Mądrość a dojrzałość 268 7.3. Bilans życia 273 7.3.1. Przyczyny, przedmiot i przebieg bilansu życia 274 7.3.2. Specyfika bilansu życia 277 7.3.3. Bilans a tożsamość osobista 281 7.3.4. Temporalne i aksjologiczne odniesienia w bilansie życia 282 Rozdział 8 288 Satysfakcja i sens życia 288 8.1. Satysfakcja z życia i jej wyznaczniki 288 8.1.1. Wiek a źródła satysfakcji z życia 288 8.1.2. Satysfakcja z życia i jej komponenty 289 8.1.3. Znaczenie osobowości 290 8.1.4. Znaczenie dążeń 293 8.2. Satysfakcja, czy sens? 296 Rozdział 9 301 Osobowość w procesie rozwoju 301 9.1. Osobowość – zmiana – rozwój 301 9.2. Kierunki i ogólne tendencje w rozwoju osobowości 305 9.3. Rozwój osobowości – aspekty temporalne i strukturalne 309 Zakończenie 317 Bibliograa 319 Indeks osób 342 Indeks rzeczowy 350 Wykaz ramek 353 Wykaz rysunków i tabel 355