Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech
W książce zestawiono dwudziestowieczne polskie i niemieckie koncepcje edukacji kulturalnej:
Starano odpowiedzieć na pytania, jakie wizje edukacji kulturalnej można zidentyfikować w obu krajach, w jaki sposób są one konstruowane, na co kładzie się w nich akcent, jaką misję przypisuje się edukacji kulturalnej?
Publikacja prezentująca teoretyczne projekty edukacji może mieć także walor praktyczny, gdyż wciąż szuka się porozumienia, zbliżenia, kooperacji z sąsiadem, z którym nasze kontakty nie zawsze układały się najlepiej i po dziś dzień nie są idealne. Odmienność może być płaszczyzną wymiany, źródłem wzajemnych inspiracji, impulsem do refleksji nad własnym dorobkiem i do nowych pomysłów, a być może również do stworzenia wspólnego polsko-niemieckiego projektu edukacji kulturalnej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-018-6
- ISBN druku: 978-83-7308-818-4
- Liczba stron: 303
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp ... 9 Rozdział I Niemieckie koncepcje edukacji kulturalnej dawnego nurtu ... 19 Koncepcja edukacji „muzycznej” ... 19 Pojęcie edukacji „muzycznej” i „muzyczności” ... 19 Źródła koncepcji edukacji „muzycznej” ... 22 Inspiracje fi lozoficzne edukacji „muzycznej” ... 33 Założenia pedagogiczne koncepcji ... 42 Kształtowanie człowieka „muzycznego” celem edukacji ... 49 Masowa praca kulturalna w NRD ... 54 Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ... 54 Historyczne i społeczno-polityczne uwarunkowania koncepcji ... 57 Filozofia marksistowska źródłem odniesień koncepcji i ideału człowieka socjalistycznego ... 68 Wychowawcze i społeczno-polityczne założenia masowej pracy kulturalnej ... 77 Rozdział II Polska koncepcja wychowania estetycznego dawnego nurtu ... 87 Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji Stefana Szumana ... 87 Kontekst filozoficzny i założenia pedagogiczne koncepcji ... 89 Wszechstronnie rozwinięta, pełna osobowość rezultatem wychowania ... 97 Rozdział III Nowy nurt edukacji kulturalnej w Niemczech ... 101 Koncepcja socjokultury ... 101 Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ... 101 Społeczno-kulturalne i polityczne uwarunkowania koncepcji ... 103 Filozoficzne inspiracje socjokultury ... 115 Socjokultura – założenia edukacyjne, społeczno-kulturalne i polityczne ... 120 Człowiek aktywnym uczestnikiem życia społeczno-kulturalnego i politycznego ... 125 Koncepcja edukacji kulturalnej czasu wolnego ... 130 Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ... 130 Teoretyczne odniesienia koncepcji ... 133 Społeczno-kulturowe tło edukacji kulturalnej czasu wolnego ... 138 Pedagogiczne założenia koncepcji ... 143 Człowiek „egzystencjalnie zintegrowany” ... 148 Rozdział IV Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej nowego nurtu ... 153 Koncepcja wielostronnego wychowania przez sztukę i do sztuki ... 153 Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ... 153 Przemiany cywilizacyjne i społeczne źródłem koncepcji ... 157 Filozoficzne inspiracje koncepcji i ideał jednostki o harmonijnej osobowości ... 164 Pedagogiczne założenia koncepcji ... 180 Koncepcja wychowania filmowego egzemplifikacją wychowania przez sztukę i do sztuki ... 188 Koncepcja edukacji kulturalnej jako przygotowania do uczestnictwa w kulturze ... 195 Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ... 195 Społeczno-kulturowe uwarunkowania koncepcji przygotowania do uczestnictwa w kulturze ... 198 Odniesienia filozoficzne koncepcji ... 204 Założenia pedagogiczne przygotowania do uczestnictwa w kulturze ... 205 Człowiek twórczym uczestnikiem kultury ... 213 Personalistyczna koncepcja edukacji kulturalnej ... 215 Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ... 215 Społeczno-kulturowe tło koncepcji ... 216 Personalizm filozoficznym kontekstem koncepcji i źródłem wizji człowieka ... 219 Pedagogiczne założenia koncepcji ... 225 Rozdział V Ponowoczesne koncepcje edukacji kulturalnej w Polsce ... 231 Ponowoczesność jako formacja kulturowa ... 231 Postmodernistyczna filozofia inspiracją koncepcji edukacji kulturalnej ... 235 Koncepcja wychowania estetycznego w ponowoczesności ... 243 Kulturowe konteksty koncepcji ... 243 Pedagogiczne założenia koncepcji ... 245 Człowiek jako refleksyjny uczestnik kultury ... 251 Koncepcja edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze popkultury ... 253 Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ... 253 Przeobrażenia społeczno-kulturowe tłem koncepcji ... 255 Filozoficzne odwołania edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze popkultury ... 256 Pedagogiczne założenia koncepcji ... 259 Rozdział VI Edukacja kulturalna sąsiadujących krajów w perspektywie porównawczej ... 267 Zakończenie ... 293 Bibliografia ... 299